Jump to content

lyssnings-projekt....

klas

Recommended Posts

Kära Forum-vänner!

God fortsättning får man väl börja med att önska alla er!

Nu när man är lite x:tra ledig (en sanning med modifikation...) så får jag alltid en oemotståndlig lust att starta ett "lyssningsdprojekt" av nå´t slag.

En natt för ett par år sedan när frun och barnen var borta och undertecknad var under visst inflytande av skottska rusdrycker :blush fick jag den lysande ideen att lyssna igenom alla Black sabbath-skivor i kronologisk ordning. Det tog sina modiga timmar men ger onekligen en helhetsupplevelse att lyssna igen någons "samlade verk" på det sättet.

Denna julen är mitt lyssningsprojekt av det blygsamma slaget, men inte desto mindre trivsamt, jag håller på att lyssna igenom Bela Bartok´s 6 stråkvartetter och så här halvägs in i cykeln så kan jag bara säga att det är en härlig resa......

Hur är det mer er, har ni några intressanta lyssningsprojekt att dela med er av? Några tips inför framtida nätter när frugan tar med sig ungarna och åker till mormor??

Klas

Låter som en otroligt roligt tema på en frufri kväll!

Annars så kan man ju köra en kväll med sydstatsrock eller Colombia Jazz skivor eller musikaltema.

Har man lite koll på musik kan man ju köra bara låtar som innehåller ett sjutaktsparti.

Eller att du får bara byta till en skiva som på något sätt kopplar till den skivan du nyss lyssnade på, via en bandmedlem eller dirigent eller studio osv.

Men när man tar en artist och plöjer igenom så tycker jag ofta man upptäcker att de skivor man ratat när dom kom ut inte var så dåliga. Att det bara var ens förväntningar som inte föll in. Största exemplet jag har på det är Dream Theater - Awake som jag lyssnade tre spår på sen stod den och samlande damm i säkert fem år. Nu är det en av mina favorit DT skivor.

Ja du, lagom stora är ju ordet.... :)

men visst är det kul med projekt??

När tid och omständigheter :) tillåter brukar jag dela in lyssningsprojekten efter artist eller musikgenre men även dessa lyssningar har en tendens att svälla över tidsgränserna och att som wintermute lyssna igenom hela musiksamlingen på ett organiserat sätt är ju minst sagt imponerande.

Jag har regelbundna oregebundna "projekt" (inte för att jag kallar dom det) när jag lyssnar igenom en kompositörs alla symfonier eller stråkkvartetter eller alla inspelningar av ett verk eller en artists alla plattor eller alla (tillgängliga) inspelningar av en låt. Jag tycker nog att termen projekt anför en anings tvångsmässig hållning, för mej är musik i alla former lustfyllt!!

Dom senaste "projekten" har tex. varit..

Nikolai Mjaskovskijs symfonier (16CD) med Jewgenij Svetlanov på Russian Disc

Sergei Tanejevs Stråkkvartetter (5CD) med Taneyevkvartetten på Northern Flowers

Ralph Vaughan Williams samtliga orkesterverk (8CD) med Adrian Bould på EMI

Jackson Brownes alla 70-talsplattor (5), tycker fortfarande att 'For everyman' & 'Late for the sky' är hans två bästa..

John Hiatt-rally dygnet innan han var och spelade på Storan (21CD), han är en stor favorit!

Hoagland 'Hoagy' Carmichael Jr's låt "Stardust" i 40 inspelningar, gillar hans egen 50-talsinspelning och Nat King Coles bäst, med Spotniks som ett hedersomnämnande.. :app:

Jag har dessutom ett långitudinellt projekt där jag har för avsikt att lyssna igenom alla kommersiellt utgivna skivor med musik av Gustav Mahler.. Det skall vara klart den sista december 2010, så att jag kan göra en Mahlerdiskografi på Euphonia i samband med 100-års året av Mahlers frånfälle..

/ptr

[Jag har dessutom ett långitudinellt projekt där jag har för avsikt att lyssna igenom alla kommersiellt utgivna skivor med musik av Gustav Mahler.. Det skall vara klart den sista december 2010, så att jag kan göra en Mahlerdiskografi på Euphonia i samband med 100-års året av Mahlers frånfälle..

/ptr[/color]

Hepp, misstänker att detta innebär flera hundra stycken

Det skulle inte förvåna mej om du har rätt... :blush:D:mm:

En snabb koll indikerar att jag har strax över 220 CD med Mahlermusik i hyllorna idag...

Fullkommligt galet, men skitkul!!!

/ptr

En sökning på Amazon ger vid handen 2109st. :D

En sökning på Amazon ger vid handen 2109st. :D

Känner jag Amazon rätt så är hälften av dessa träffar skivor av greatest hits karaktär med ett spår Mahler, ytterligare 500 går bort för att dom är återutgivningar, sedan kan vi börja botanisera... :cool: ;)

/ptr

Har snart (startade i höstas) lyssnat igenom mina 80 st High Fidelity ref cd's.

Det har varit och är verkligen en blandad musikresa.

Jag har kanske inte direkt uppskattat klassisk musik tidigare men tack vare att en stor del

av musiken på dessa skivor är av denna art så känns det som att jag snart får börja lägga

mer av mitt lyssnande även i detta fack :) .

Så mycket musik... så lite tid...