Jump to content

Svensk hifiweekend med Vitus Audio.


Timbre™

Recommended Posts

Guest johan

Jag var faktiskt uppe i Gbg idag , men jag ville hem o testa mina nya glödlampssteg. Nu så här i efterhand så känner man sig ganska korkad.

:diss:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Jag var faktiskt uppe i Gbg idag , men jag ville hem o testa mina nya glödlampssteg. Nu så här i efterhand så känner man sig ganska korkad."

Dessutom så påminde jag dig men det hade man inte mycket för :evil:

IOF så hade du missat den fina eftermiddagen du har haft nu istället på hemmaplan :mm:

MVH/Mats

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Fann detta vid en snabb sökning:

Transformatorer finns av flera olika typer de vanligaste är EI kärna och toroid (ringkärna), den förstnämnda är billig och klarar kontinuerligt höga effekter. Toroid typen har låg utimpedans = sviktar lite under belastning, små dimensioner, låg vikt och ett litet magnetiskt läckfält, men den klarar inte av långvarig belastning så bra och dessutom släpper den igenom störningar från elnätet i större utsträckning än EI typen. Allt fler går över till toroidtyp

Som vanligt, både för och nackdelar med respektive typ :)

Detta kan nog var intressant också: http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb071998.htm

Link to comment
Share on other sites

Snyggt som vanligt Timbre - her et lite mere teknisk innläg.

Hele denna debatten om den bästa powertransformator finn på mange nyhedsgrupper och links och den nämnde artkel er bra, men desværre overser forfatteren en ret væsentlig ting - nemlig den bedste: "C-core transformator" (eller ennu bätre dobbelt-C core).

Dette gælder alle former for transformatorer - power, output, chokes.

Da de sjælden findes færdige skal de laves på bestilling og får leverandører kan/vil göre det. Derfor er de dyre. Jeg anvenner dobbelt-C core power-transformatiorer på mina rör slutsteg. 300 VA med 9 sekundär utt-tag. I 1993 kostade de ca. 1.200,- DKR pr. stk. En tilsvarende EI-kärne ville koste langt mindre. Prisen i dag tör jeg inte gissa på!

Link to comment
Share on other sites

Så blev det lördag, Oraklet och Vituselektroniken hade fått värma upp och alla började känna sig hemmastadda... :cool:

Monoblocken SM-100 fick mjuka upp i klass AB (bra för elräkningen när de står på uppvärmning) och när lördagens första lyssnare anlände var det bara att slå om till klass A.

Sett ur besökarens synvinkel var denna lördag perfekt! Aldrig några överfyllda lyssningsrum och en jämn ström (:)) av seriösa lyssnare bidrog till att stämningen var på topp. Det ljudande resultatet i lyssningsrummen skruvade naturligtvis upp stämningen ytterligare.

"Har aldrig hört något liknande"... :o var en vanlig kommentar när Vitus spelade vinyl.

VitusGBG045.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vitusmännen visade gärna upp vad de medhavda produkterna gick för. Ouppsamplad CD och vinyl.

Besökarnas egna skivor snurrade ofta, både arrangörer och besökare stod för apparathanteringen och en mer avslappnad stämning får man leta länge efter.

Hans-Ole Vitus opererar sitt RL-100 med fjäderlätt hand... :)

VitusGBG043.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest krelle

ojojoj, vicka grejer! Synd att man inte hade möjlighet att åka ner till Göteborg. Fint reportage och fina bilder som vanligt Timbre.......mvh Krelle.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var ju några Euphonier där, så det kan nog rulla in lite lyssningsintryck…jag kan ju ge lite provsmak på mitt…

Jag kom dit med ganska höga förväntningar, då jag hade Timbre och Jormas resa till Vitus i bakhuvudet….då jag trätt in i finrummet och kommit över storlekschocken, så började jag iom mitt egna justerande genast att lyssna in rummets resonanser…så snart de var reggade och kompenserade ;-) så började min lyssning med min höga förväntan. Jodå, det spelade gott…men…hmmm…första skivan jag hörde(inte min) lät inte rikigt bekvämt….men jag fick sedan berättat för mig att den skivan inte var något hit i ljudkvalité utan snarare ett test på hur avslöjande anläggningen var på ”kassa” inspelningar…

Nästa stycke satt klart bättre, riktigt njutbart. Med bra bild, trots att jag inte satt i spot…och som alltid med Coltrane så spelades det djupt, torrt och kontrollerat.

…för att inte sitta för länge och bli bortskämd klev jag strax ut, och in i det mindre rummet där det för tillfället spelades på S1, Thor och Mingus. Stod och diskuterade lite då anläggningen ”riggades om”, sedan spred den trevligt ljud….om än inte i kaliber med rummet bredvid…

Efter ett par goa låtar i ”mingusrummet” gick jag så tillbaks till Vitus….det var då hakan trillade ner och jag bara fick kapitulera! Det spelar enaståendes! Då jag gick ifrån BRA hifi i det lilla rummet var detta rum magiskt. Man behövde inte sätta sig i någon spot för att känna välbehag. Ljudet i sig ”utan” stereobild gav njutning.

…onekligen hade mina höga förväntningar tagit musten ur min första session, men efter att ha lyssnat på den ”mindre” anläggningen så…

….sedan började jag fundera på hur det skulle låta med vinyl…och om man satte sig i "spot" :o

Link to comment
Share on other sites

Vinytåtergivningen stod i en klass för sig men ingen regel utan undantag.

Albumet Famous Blue Raincoat med Jennifer Warnes har jag lyssnat på en del. Antingen var det ett måndagsex till vinylskiva eller så låter CD-utgåvan helt enkelt bättre. Tydligare, bättre separation och en behagligare röst. Däremot var drivet i First We Take Manhattan enastående.

Link to comment
Share on other sites

Ja, då det gicks över till vinyl så hände det helt klart något! Plötsligt fick jag känslan av "mer mer mer!"... utan att kunna säga vad det var så satt det som men smäck! Man glömde det mesta och försvann in i musiken! Släppte alla funderingar på ljudbilder osv, bara njöt av musik!

...kan inte hävda att jag är någon vinylfantast med mina ca 20vinyler.....äger inte ens en skivspelare....men efter denna tillställning och torsdagens hififika hos en bekant som slutade med att vi satt och lyssnade på vinyl, så kanske jag börjar svikta! :o

Hörde oxå "first we take Manhattan" och det var INTE dumt! Lyssnade även på en pianist som bröderna Olofsson hittade i Vitus vinylhög...det var Magiskt!!!! Vilket harmoniskt liv! (vad hette pianisten förresten? Jag glömde det fort :diss: )

...man glömmer lätt alla parametrar och bara njuiter av det som det egentligen handlar om...musik!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Albumet Famous Blue Raincoat med Jennifer Warnes har jag lyssnat på en del. Antingen var det ett måndagsex till vinylskiva eller så låter CD-utgåvan helt enkelt bättre. Tydligare, bättre separation och en behagligare röst. Däremot var drivet i First We Take Manhattan enastående.
Det är mycket stor skillnad mellan amerikanska originalet och europeiska utgåvor.
Link to comment
Share on other sites

Timbre, om det inte är OT så kan jag berätta att jag första gången hörde den amerikanska vinylutgåvan på CD i bilen. Det var en kompis som tagit med en bränd CD-R och jag utbröt spontant att det måste vara en annan inspelning än den jag har på CD hemma. Det var det inte! Det var den amerikanska vinylutgåvan, avspelad på hans Platine Verdier som lät så mycket bättre efter inspelning på en billig CD-recorder.....

Kanske Ni skulle spela in ljudet från Vinyl och med Vitus elektronik och skivspelare så att fler får tillgång till "källan" :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det som att de flesta missade att uppleva skillnaden mellan batteridrift och nätdrift.....

Det som jag upplevde som största förändringen däremellan var att väggen bakom högtalarna verkad flytta en bit ut på Götabergsgatan då man kopplade ur nätet?! Det var bra djup innan, men det blev en klar bättring. Dock måste jag säga att jag har hört anläggningar som spelar än ngt lite bättre i djupled, å andra sidan känns detta som en bagatell i detta sammanhang.

Batterierna skulle räcka för ca 4h lyssning...så det kanske var därför dagarna var bestämda till 11-15 :D Livstiden sas vara upp till 5 år....vilket ju inte borde ställa till några bekymmer eftersom vi hifitokar inte har elektronik så länge... :D ...å då man köper beg får man väl "förhandla med" ett nytt batteri ;)

Det var trevligt att konstruktörerna var med och delade lyssningstunderna på ett mycket lättsamt avslappnat sätt. Båda danskarna delade med glädje av sig i sitt hifiintresse. Även om jag ett par gånger verkligen funderare på vad de sa.....danskan är inte mitt starkaste språk :D Utifrån filosofin och resultatet av deras produkter, så undrar jag hur en produktlinje med lite "kostnadsvänligare" apparater hade ljudit? ...den som väntar kanske får se?

Vill iallafall passa på och tacka Mårten Design för att de gjorde denna upplevelse möjlig, och Vitus för att de så glatt reste till Götet! Tackar!

Vänligen

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
100W i klass A och minst det dubbla i klass AB. Jag har nog bara lyssnat med fullt strömpådrag... :)

100W i klass A och 100w i klass AB.

Jag frågade Vitus om detta och det var svaret som jag fick.

I klass A drar dom 500w i effektförbrukning/block oavsett om dom går på tomgång eller om man spelar för fullt.

I klass AB drar dom 50W på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...