Jump to content

Recommended Posts

Guest patrikcaesar
Posted

GIYA1.jpg

Smakprov och passande färg nu i Juletid.

Mer information kommer väldigt snart.

Guest patrikcaesar
Posted

GIYA2.jpg

Som ni ser, är storleken på högtalaren rätt så betydande och ni som läser Engelska kan ju läsa lite av informationen.

Pratade med Philip som ju inte slår på stortrumman, men han sa att om jag är imponerad av K1, så kommer jag att trilla av stolen då jag hör GIYA som den nya skapelsen heter.

Guest patrikcaesar
Posted

GIYA3.jpg

Naturligtvis kommer alla "JUL-rusiga" att associera till tomtar eftersom den är härligt "Barolo" röd och den organiska formen som slutar i en form som för tankarna till "Nautilus" ljuvliga former, kan väl fås till en Tomteluva med god fantasi.

Den här gången har väl Laurence fått ännu mer fria händer och resultatet GIYA är trevligt lättdriven och rätt extrem i sin design, eller?

Guest patrikcaesar
Posted

GIYA4.jpg

Återhållsamma "specs" som alltid från Vivid.

Philip roade mig med att säga att K1 inte var en fullregister högtalare, de som äger den håller inte med. :D

Guest patrikcaesar
Posted

V1-4.jpg

Har haft den "lille" stativaren V1.5 inne på test (mer info kommer i testet i fråga) men den som testade var förvånad hur djupt den går.

I vår kommer Malmö's ljudmässa att upprepas, då det endast kommer spelas 2 kanal och då kommer ni som inte var på CES att ha chans att höra på GIYA.

Posted
I vår kommer Malmö's ljudmässa att upprepas, då det endast kommer spelas 2 kanal och då kommer ni som inte var på CES att ha chans att höra på GIYA.

Det ser jag fram emot! Keep us informed! :cool:

Guest patrikcaesar
Posted
Den ser musikalisk ut på något vis... :cool: :)

Ja, Vivid Audio har som namnet "Levande Ljud" alltid enligt min uppfattning kunnat stå rakryggade, för jag har sen jag hörde den första högtalaren upppackad direkt ur sin trälåda, ansett att högtalaren verkligen "lever", att det spelas musik och att det levandegörs på ett korrekt och reptilsnabbt sätt.

Många har trott det varit en Elektrostat, innan de sett vilken högtalare som spelat.

Ska bli kul att höra kommentarer på utseendet.

Ha det gott vänner, loggar ut och spelar "Guitar Hero"

(En snart 40 årig man, blir 4 på en bråkdels sekund)

Patrik

Guest patrikcaesar
Posted
Det ser jag fram emot! Keep us informed! :cool:

Ja det blir ju en "minimässa" eftersom det inte finns en massa flerkanal och stör :clown:

Nej, nu är det min tur att försöka spela "black magic woman"......

Ha det gott.

Patrik

Posted

Ojojoj, vilken smällkaramell :o

Det var trevliga nyheter. Ser fram emot det.

Ser även fram emot att läsa om V1.5.

Posted

men är det inte Diva Plavalaguna och Barbastarks avkomma? :clown: :D:blush

..jag är inte tvärsäker på om vad jag tycker om VA's designideal, men jag ser fram emot att få höra alla deras högtalarmodeller...

/ptr

som nästan tillhör barbapappagenerationen :o

• 2 weeks later...
Posted

Hittade detta på stereophiles hemsida.

SMVivid-450.jpg

"The striking Vivid Audio Giya G1 loudspeaker ($54,000/pair) is the work of acclaimed designer, Laurence Dickie, who is perhaps best known for the creation of B&W's famed seashell-shaped Nautilus.

Our eyes must have shot open when we walked into the listening room. On A Higher Note's Philip O'Hanlon, distributor for Vivid Audio and Luxman, approached us and admitted, "It's one of those speakers that will polarize people. People will either love it or hate it."

We listened. At the end of a jazz piece, the first row of listeners broke into applause and shouted praise. The sound of the Giya was immediate and detailed. Louis Armstrong's voice was full of grit and lungs and throat, and seemed enormous.

O'Hanlon explained that Dickie's work with the Nautilus didn't simply inform the design of the Giya. Beyond that, the Giya is the resolution of Dickie's work with the Nautilus, the completion of his work with the Nautilus. Which makes the Giya a very special speaker, indeed. "

Posted

Underbart att det finns de som inte bara gör fyrkantiga lådor! Jag hoppas för deras skull att den även går att sälja så att de kan fortsätta göra fler lika roliga varianter. Den bistra verkligheten är annars att kunder helst väljer en helt rak och fyrkantig högtalare. Fast ljudmässigt finns det alla orsaker att tillverka en högtalare som mer ser ut som barbapappa. Och med ett pris på 54 000 USD så kommer vi väl aldrig att få möjlighet att höra den i Sverige?

Mvh Lasse

Guest patrikcaesar
Posted
Underbart att det finns de som inte bara gör fyrkantiga lådor! Jag hoppas för deras skull att den även går att sälja så att de kan fortsätta göra fler lika roliga varianter. Den bistra verkligheten är annars att kunder helst väljer en helt rak och fyrkantig högtalare. Fast ljudmässigt finns det alla orsaker att tillverka en högtalare som mer ser ut som barbapappa. Och med ett pris på 54 000 USD så kommer vi väl aldrig att få möjlighet att höra den i Sverige?

Mvh Lasse

Jodå Lasse den kommer till Sverige så fort de börjar leverera i början på mars.

Ja, det finns ju naturligtvis orsaker till varför Vivid Audio gör högtalare som ser speciella ut.

Ljudet är deras främsta mål och därför blir resultatet en högtalare som inte har "likkista" skrivet över sig (kunds frus kommentar).

Om ni går in och lägger lite tid på att läsa så finns det mycket spännande på deras hemsida.

Vivid Audio Technology

Kul är också att fler och fler butiker och inte bara kunder, börjat höra av sig och vill ha in Vivid Audio i sitt sortiment.

Jag söker seriösa återförsäljare och ni som har kontakt med butiker som har ett brett kunnande, be dem kontakta mig så ni får höra Vivid i andra sammanhang än mässor.

Vi hade en mässa i Malmö för 2 kanal på St Gertrud och kommer att upprepa detta i vår.

Vi kommer att lotta ut biljetter till folk här på Euphonia, när man anmält sitt intresse.

Det kommer närmre information längre fram i vår.

Ha det gott HiFi vänner.

Patrik

Guest patrikcaesar
Posted

Sonic Flare skrev;

"VIVID/LUXMAN: The new Vivid Giya speakers are, in fact, "all that" and more. This is the first time the speakers have been heard outside of the lab and the comments from the random listeners are of the gushing variety. The double 12" woofers loaded through the twirly top and vented at the bottom puts out some of the most stunning bass I've heard so far. Believe me, the Giyas will be on the covers of mags in a couple months."

De skrev också om Mårten pojkarnas nya högtalare

"MARTEN/EAR: Marten's new triangle Form speakers are, simply, one of the classiest, sexiest speakers out there. I love the new shape and the sound was really powerful for a two way speaker. More to come about these guys."

Jätte trevligt!

Patrik

Guest patrikcaesar
Posted

Någon som hittat mer om GIYA?

Ny hemsida gjord.

www.vividaudio.se

Snart kommer en test av V.1.5 i High Fidelity.

Ha det gott vänner

Patrik

Posted

Wow! vilken läcker högtalare, dom bryter verkligen av mot den gängse fomen av högtalare. Kan tänka mig att de mindre varianterna har en hygglig "waf". De måste ju vara varje heminredningskonsults dröm att arbeta med. Gick igång på K1án är det någon som hört och vet vad den kostar?

Hälsningar

Posted

Verkligen seriöst att satsa på en 2-kanalsmässa.

Den ser jag verkligen fram emot!

När ungefär i tiden kommer detta ske? Man vill ju inte missa denna godbit där man förhoppningsvis kan njuta lite mer ostört.

Calm

Guest patrikcaesar
Posted
Wow! vilken läcker högtalare, dom bryter verkligen av mot den gängse fomen av högtalare. Kan tänka mig att de mindre varianterna har en hygglig "waf". De måste ju vara varje heminredningskonsults dröm att arbeta med. Gick igång på K1án är det någon som hört och vet vad den kostar?

Hälsningar

K1euphoniabakgrund.jpg

K1 kostar idag 180 000:-

Visst är det så att arkitekter är intresserade, har en trevlig kontakt som jag skall börja samarbeta med som är ett känt svenskt förtag som gör möbler, de vill att vi ska ställa ut tillsammans i samma monter på möbelmässor, men det är inte klart hur vi ska göra så mer info kommer då vi har kommit överens.

Tala med era handlare om Vivid så ni kan få höra dem i butiksmiljö i vår.

Må gott.

Patrik

Guest patrikcaesar
Posted
Verkligen seriöst att satsa på en 2-kanalsmässa.

Den ser jag verkligen fram emot!

När ungefär i tiden kommer detta ske? Man vill ju inte missa denna godbit där man förhoppningsvis kan njuta lite mer ostört.

Calm

Vi planerar fortfarande och försöker finna rätt helg, förslag?

Men April är uppe på tapeten.

Patrik

Guest asimov66
Posted

"Vi kommer att lotta ut biljetter till folk här på Euphonia, när man anmält sitt intresse."

låter grymt intressant.

Guest patrikcaesar
Posted

Kan inte låta bli, satt och visade GIYA för en god vän som älskar Vivid efter det att han just bjudit mig på en Transylvansk gryta (ASGOD!!!!) :mm:

Då trillade jag in på www.soundstage2.com och fick läsa detta under rubriken SHOWSTOPPERS

"It seems like we’re rarely blown away on the first day of CES, as most audio systems need some additional tweaking and warm-up time. But this year we have an exception: The room hosted by Vivid Audio, Shunyata Research, The Tape Project and Luxman was amazingly good. The new Vivid Audio G1 Giya loudspeakers from South Africa (price to be announced) played with striking clarity and an openness that was uncanny."

The whole piece finns på den här länken http://www.soundstage2.com/lasvegas2008/standout_vivid.html om ni vill läsa mer.

Asimov, jag glömmer dig inte, det kommer ett svar till dig mycket snart med mer godsaker som kan intressera i utlottningsväg.

Patrik