Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag skulle vilja höra era åsikter angående ett högtalarval. Jag är väldigt sugen på att sälja mina B&w 804 nautilus och istället satsa på ett par sonus Faber Cremona (golvmodellen) i samband med att vi flyttar till nytt hus. Ni som har hört högtalaren i fråga, vad anser ni om den? Mitt nya lyssningsrum blir ganska stort 55kvm, klarar cremonan av att fylla ut ett så pass stort rum? Det handlar om den gamla modellen d.vs. inte M-modellen, (har hittat ett demo ex för en bra peng).

Om någon är intresserad så är min kringelektronik

cd: Audia flight cd one

Int. först. Audia flight one.

Kablar: Harmonic Technology

Tacksam för råd av alla de slag....

Gauss...

Posted

Testade Cremona i drygt en månad i detta rum som har ganska stor golvyta men är långt, smalt och asymmetriskt. Slank ljudbild som kunde regleras en aning med avstånd till sidväggar och justerad höjd över golvet. Luftigt och fint ljud men för mer rondör skall nog högtalarna stå närmare bakväggen.

Sonus0149.JPG

Posted

Om du gillar B&Warnas musikaliska, öppna och realtivt neutrala spelstil, skulle jag rekommendera att göra omfattande provlyssningar på gamla Cremona innan du köper dem, oavsett hur bra pris du är erbjuden.

Jag är mycket förtjust i B&W högtalare samtidigt som jag gillar S-F's Amati, guarneri, stradivari samt är mycket imponerad av S-F's nya Cremona serie. Om du inte har råd med Homage, eller nya Cremona samt i stort är nöjd med din 804N, så rekommenderar jag att du behåller dem, alternativt hittar ett par 803, eller spräcker banken och köper 803D som är en mycket komplett högtalare.

Posted

jo, jag är nöjd med mina 804, men det hade varit roligt att köpa något nytt. Jag tror dessutom det blir en övermäktig uppgift för 804:orna att fylla rummet. Jag har tidigare spelat med dem i ett rum som är ca 30kvm och kände då att basen försvann något, är rädd för att det blir betydligt värre i det nya lyssningsrummet.

Gauss...

Posted

Visst hade det varit trevligt med ett par 803d, men de ligger tyvärr något för högt i pris. Till Timbre; vilka för respektive nackdelar ser du med s-f cremona? Jag är ute efter en högtalare som går mot det varmare hållet. Är verkligen det enda rådet att jag helt enkelt ska behålla mina B&w?

Posted
Till Timbre; vilka för respektive nackdelar ser du med s-f cremona?

Fördelarna var den luftiga och detaljrika återgivningen upptill. Mellanregistret och basen hängde med i svängarna men jämfört med Amati saknades kropp och tyngd med den placering jag hade utsatt Cremonorna för. Som sagt, närmare en bakvägg och jag känner på mig att man får en helt annan tonal balans.

Posted

Jag hade en period Cremona i en grym setup och högtalarna var definitivt ingen svaghet i detta system. Det lät magiskt bra tyckte jag då men jag kunde tyvärr inte ha kvar systemet på denna plats. Svårt att bedöma storlek på rummet då det var vinklar och vrår och ett trapphus i anslutning. Du har ingen möjlighet att få låna hem dom och testa?

Så är såg det ut :cool:

Norrbotten060.JPG

Posted
Välbekant uppsättning och det lät riktigt bra trots att jag upplevde utrymmet som ganska litet.

Jo det är nog inte så stort. Har inget minne av hur DG38an var inställd :clown:

Posted

Hade i mitt gamla system ett par Cremona som kördes med skiftande elektronik. Från Electrokompaniet till Music Fidelity KW 500.

En underbar högtalare som bara växte med uppgraderingar i matningen. Kände inga begränsningar. Den närmaste jämförelsen som kan göras är med en katt som spinner av välbehag len och fin men lika villig till att klösa när det humöret faller på. Fyllde ett lyssningsrum på nära 60 kvm med väl tilltagen bas och en silkeslen diskant och ett underbart mellanregister.

Har inte hört dessa i M-versionen men skall till helgen lyssna på dessa och Elipsan vid Audio Consepts demo fredag - lördag denna vecka i Stockholm.

Har numera ett par Amati Homage Anniversario som är drömhögtalaren som blev sann förra året. En supermusikalisk högtalare med förfinade Cremona-egenskaper.

Jag kan bara gratulera till ett bra högtalarval om man föredrar musikalitet i systemet!

Calm

Posted

Hade mina Cremona ca 1.50 från bakväggen och ca 2.10 från sidoväggen. Hade inga problem med basen, men klart inga heavy-metal högtalare precis, men mycket bra vid normallyssning av tex bas i jazztriosättning. Väl artikulerad och tight, men inte fet och svampig.

Det generella rådet är att prova hemma, någon annan bra metod känner jag inte till.

Calm

Posted
Tack för råden, jag får nog ta mig en funderare innan jag bestämmer mig...

funderare och en rejäl lyssnare! Om det är något som man skall ägna omsorg, så är det val av högtalare. Givet optimala förutsättningar vad gäller elektronik och uppställning, i ett rum som har vettiga egenskaper, så kan det dock mycket väl vara mindre skillnad på två helt olika högtalare, än vad det är på återgivning från samma par högtalare i två olika rum med olika uppställning.

Om vi bortser från detta ett ögonblick, så finns det fortfarande karraktär och även en del kompromisser i prisklassen som Cremona ligger i, så din subjektiva uppfattningen av klangen är fortfarande viktig och Klang och egenskap hos en högtalare brukar man kunna bilda sig en uppfattning om även i främmande miljö, åtminstone med känt källmaterial. I en sådan situation rekommenderar jag musik i din skivsamling som du anser vara väldigt viktigt att få ut det mesta av samt "oförstörda" inspelningar, där gärna aukustisk musik framställs så nära det kan verkligheten.

...och framförallt; Ha inte bråttom!!!

Posted

Ett annat sätt att se på högtalarvalet är att fundera på vilka egenskaper jag sätter högst vid urvalet. Finns enligt min mening en ganska bred skala från varmt till ganska kallt i återgivningen.

En kall högtalare skulle man kunna kalla en som är direktverkande och precis i framförallt diskanten och mellanregistret. Det ställer höga krav på kringutrustningen dvs att den leverar signalen ren, klar och utan distortion, annars blir det "jobbigt" att lyssna på systemet. Blir lätt skarpt, kantigt och kallt i tonen, men ofta med mer fokus i ljudbilden. Har hört en del högtalare i den klassen som jag själv aldrig skulle kunna leva med, men också underbara system som tyvärr ofta kostar därefter.

Åt andra hållet kan du hitta högtalare som levererar för mycket mjukhet och otydlighet och som ofta har en tråkig och oengagerad ton. Det händer inget i ljudbilden. Dynamiken finns inte med och det är den som enligt min mening skapar den musikaliska glöden. Ljudbilden blir oprecis och grund.

Men så har du något mitt emellan som i Cremonans fall ligger mer åt det varma området på skalan och som levererar mjukhet och lyster utan för den skull vara tråkig. Dynamiken finns där även om den inte som högtalare är så fokuserande så skapar högtalaren ett ljud som speciellt är som bäst vid röstbehandling som då blir otroligt bra.

Under mina två år med Cremonan blev jag aldrig besviken eller trött på högtalaren. Jag kunde konstatera att högtalaren levererade och att den inte slutade att överraska när det kom till resultat av olika kringutrustning. Vid val av digital signalkälla körde jag Naim CDX med en ganska utbredd men inte särskild djup ljudbild. Lite för forward för min smak. Bytte till ACR CD 3 och fick djupet och utbredning och ytterligare rymd och lyster kring instrumenten och rösterna. Framför allt så levererar den underbara pianotoner som är ett svårt instrument att återge på ett naturligt sätt.

Ja det här var bara några ytterligare funderingar kring högtalarval där en tydlig skiljelinje går vad gäller personlig tycke och smak. Skarp, tydligt och fokuserad eller mjukare och mer harmoniskt/musikaliskt. Föredrar naturligtvis det senare. Men det är mitt val och behöver inte nödvändigtvis bli ditt.

Calm

Posted
funderare och en rejäl lyssnare! Om det är något som man skall ägna omsorg, så är det val av högtalare. Givet optimala förutsättningar vad gäller elektronik och uppställning, i ett rum som har vettiga egenskaper, så kan det dock mycket väl vara mindre skillnad på två helt olika högtalare, än vad det är på återgivning från samma par högtalare i två olika rum med olika uppställning.

Jag måste instämma med Matrixen att gör en noggran utvärdering. Min spontana reaktion är att om inte 804:an fixar rummet lär inte Cremonan göra det hellet. Men sådan logik stämmer inte alltid i verkligheten, men iaf en viktig punkt att utreda om du ska bli nöjd. Men som dom övriga tycker jag Cremona är en fröjd för både öron och ögon.

Posted

Har lyssnat på dem vid ett tillfälle, men det är nog bäst att jag tar med mig några skivor och provlyssnar ännu en gång. Visst är det skillnad på högtalare och högtalare....

Posted

Har som sagt varit väldigt nöjd med mina 804N, men det har blivit en hel del byte av elektronik innan jag är där jag är idag. Började med en Pioneer VSA AX10, det lät naturligtvis fruktansvärt, hårt kallt ach vasst. Bestämde mig därför för att bara köra två kanals. Köpte en Nad silverline s300 och cd. Tänkte att detta kan ju inte vara fel, det hade de ju och dema på hifiklubben. Visst lät det mycket bättre jämfört med AX10, men det var fortfarande vasst, totalt omöjligt att köra igenom ett par låtar med Norah Jones utan att få skavsår i öronen. Köpte en Thor och cd fix, efter ett tag bytte jag Thoren mot en krell 400xi och idag har jg Audia Flight one och cd one. Detta är en kombination som definitivt inte låter vasst. Så ni förstår kanke varför jag föredrar en högtalare som går mot det varmare hållet, är allergisk mot vasst ljud.

Posted
Har som sagt varit väldigt nöjd med mina 804N, men det har blivit en hel del byte av elektronik innan jag är där jag är idag. Började med en Pioneer VSA AX10, det lät naturligtvis fruktansvärt, hårt kallt ach vasst. Bestämde mig därför för att bara köra två kanals. Köpte en Nad silverline s300 och cd. Tänkte att detta kan ju inte vara fel, det hade de ju och dema på hifiklubben. Visst lät det mycket bättre jämfört med AX10, men det var fortfarande vasst, totalt omöjligt att köra igenom ett par låtar med Norah Jones utan att få skavsår i öronen. Köpte en Thor och cd fix, efter ett tag bytte jag Thoren mot en krell 400xi och idag har jg Audia Flight one och cd one. Detta är en kombination som definitivt inte låter vasst. Så ni förstår kanke varför jag föredrar en högtalare som går mot det varmare hållet, är allergisk mot vasst ljud.

Nu ska du inte tala illa om min ax10:a hehe. Men visst sög ljudet till dina högtalare måste vara en riktig missmatch den där kombon.

Det bästa kanske är om du flyttar in först och ser hur dina 804:or klarar rummet. I egenskap som bror till dig så tycker jag det bästa är om du inte byter överhuvudtaget hehe. Men jag vet ju hur jävliga uppgraderingstankarna kan vara så det går nog inte att tala dig till rätta.

Cremonorna blir nog bra till din övriga setup.

Posted

Om du beslutar dig för att behålla dina B&W kanske man skulle kunna få ta del av ditt erbjudande...är själv på jakt efter ett par Cremonor :mm:

Ett fortsatt trevligt Hifi år på er alla förresten.

Posted

Det blev inga cremonor för min del, de såldes innan jag hade bestämt mig. Eftersom jag gillar mina 804N så pass mycket har jag bestämt mig för att vänta på ett par 803s alternativt ett par 803d kommer ut på beg marknaden....

Tack för alla råd......