Jump to content

NY Cd-Spelare?

steve84

Recommended Posts

Hejsan! Jag är nu ute efter att köpa en dedikerad Cd-spelare!

Jag hade tänkt mig en spelare för runt 10-12 tusen.

Kanske finns någon som kan ge mig lite tips på bra spelare osv??

Cdn ska användas tillsammans med Vincent sp-993, Vincent SA 93 Plus och Jmlab Electra 946

Hejsan! Jag är nu ute efter att köpa en dedikerad Cd-spelare!

Jag hade tänkt mig en spelare för runt 10-12 tusen.

Kanske finns någon som kan ge mig lite tips på bra spelare osv??

Cdn ska användas tillsammans med Vincent sp-993, Vincent SA 93 Plus och Jmlab Electra 946

Hade lagt ett öra på en begagnad Primare cd31...

Ja primare har jag kollat på faktiskt! Men kollade på en ny cd21 hur låter dom som ? åt det varmare ? ljusare hållet?

Har själv ägt en cd21 en gång i tiden. Den spelar åt det varma hållet (lite som rör). Får jag säga något så hade jag köpt en cd31 begagnad (för pengarna finns inget mer prisvärt)

En tråd som väl lite visar på svårigheterna med fora? :) Lika många olika förslag som inlägg...dessutom uppfattar jag att dom olika cdspelarna som är föreslagna låter väldigt olika varandra.

Kvarstår för trådskaparen att lyssna själv.

Då inte trådskaparen framfört några önskemål om karraktär eller preferenser, blir det ju naturligt att forumdeltagarna rekommenderar sådana spelare de gillar själva.

Finns det någon spelare med helt tyst mekanik, inklusive släde? Med tyst menar jag att man knappt kan höra skivan snurra, pickupen flytta sig eller släden öppna och stänga på säg tre meters avstånd i ett "normalt" rum? Jag skulle själv kunna tänka mig en ny cd/sacd i prisklassen 10-20k.

Guest asimov66

densen fjärrkontroller använder sig av "burst mode" vilket gör att signalerna kan skickas genom långa avstånd utan problem. Det enda problemet är att fjärren är ett extra tillbehör som kostar en del.

Om den är tyst nog får du lyssna själv på, när jag lyssnat på den har jag aldrig hört något iaf.

Jag råder dig att kolla på nya quad cd-p med. Enligt min mening får man ingen cd-spelare till nypris som är av samma klass i den prisklassen. Den står sig med långt dyrare maskiner. Det gäller förövrigt alla quads prylar. Dom är helt enkelt FÖR billoga i sverige. /Peter.

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter beträffande Primare CD 21 eftersom denna är en av dom som nämnts här. Jag ägde en sådan under några veckor och kan säga att denna fick packas ner i sin kartong igen. Jag tillsammans med två kolegor gjorde ett test på denna apparaten under en hel dag. Tex, ett seriöst blindtest. Apparaten som vi gämförde med va min dåvarande signalkälla Pioneer DV-668AV som är en DVD spelare med SACD funktion i 2-kanal samt 5-kanal. Detta skulle bli steget från multmaskin till ren CD spelare. Samtliga medlyssnare var överens om att det inte blev någon som helst hörbart bättre skillnad med Primare CD 21. Kringutrustningen va Krell 400xi, Energy Veritas 2.4i som frontar samt Acoustic Zen kablar som signal samt till högtalarna.

Jag tycker att du lika gärna kan köpa Pioneer spelaren än att lägga pengarna på CD 21, du får dessutom bildmöjligheterna samt SACD funktion. Tilläggas skall dock att Pioneeren inte är en spelare som kan hantera SACD på det viset som det skall avnjutas.

Men självklart skall du själv testa dig fram...det är ju du i slutändan som skall leva med maskinen.

Mvh

Va inne på din profil på minhembio och såg detta efter jag hade postat. Den kombon som du har är en balanserad konstruktion. Nu vet jag dock inte hurvida denna är konstruerad men jag tycker absolut att du skall prova en CD spelare som tillåter detta.

Mvh

Ja SONY SCD-XA 3000ES har jag hört talas om att den ska vara bra. Men helst skulle jag vilja ha en ballad cd-spelare. Men vet inte riktigt om jag vinner något på det. Eftersom jag inte vet om mina vincent prylar är riktigt balancerade ?!? Kanske någon som vet bättre än jag ?

Finns det möjligheter där du bor att låna hem tex. en Freja MK1???? Den vet jag av erfarenhet att den låter bra och då framför allt i balanserat. Har sett att man kan hitta denna beggad för runt 14..iåf lite mer än du har nämnt. Jag vet dock inte heller hurvida Vincent är kunstruerad i balanserat läge.

Hur upplever du ditt ljud idag? Vad vill du förbättra och vad vill du ha kvar för egenskaper?

Mvh

Ljudet låter väldigt detaljerat nu vilket är bra. Men ibland kan det låta lite sssigt fast verkar mest vara på sämre inspelningar. Aldrig när det är en riktigt bra inspelning. Men jag skulle vilja ha ha lite mera värme i ljudet och lite åt det mörkare hållet

God morgon !

Är du ute efter lite "varmare", "mörkare" ljud, kanske lite förlåtande,

så brukar Rega funka riktigt bra. Vid beg Rega-köp, så blir det dessutom

slantar över till fler CD-skivor.... :)

Se annoner nedan.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26225

Äldre modell, men bra:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22508

Eller varför inte en Vincent CD-S6 MKII. Du har ju redan en Vincent uppsättning och det kanske passar sig med att köra hela vägen. Denna finns som ballad och icke balanserad spelare. Den har rör på utgångsteget. Ljudet från denna skulle jag beskriva som varmare med en diskant åt det mjukare hållet. Den är något förlåtande mot mindre bra inspelningar. Men om du värdesätter musiklyssning framför detaljlyssning kanske detta vore något.

Mvh

Nu har jag faktiskt lånat hem en Rega spelare och testat med mina grejer och den låter fantastiskt jättebra! Men jag har också fått ett erbjudande om att köpa en äldre Yamaha Cd-spelare. Den heter Yamaha Cdx-1100. Killen som hade den sa att det va en av dom bästa cd-spelarna som går att få tag. Men spelarn är ju ifrån 1990. Men den verkar rätt rejäl väger närmare 20kilo osv. Han sa att man kunde jämnföra den Yamaha spelaren emot dagens spelare i 50 tusen kronors klassen. Tycker jag låter väldigt konstigt..

Någon kunnig som kan kolla upp Yamaha cdx-1100 ? Om den verkligen är något att ha?

Jag skulle inte köpa en 18år gammal CD för sådanna pengar.

Hans utsaga skulle jag ta med en stor nypa salt. Det har hänt mycket sedan 1990 då det var relativt dyrt att tillverka bra spelare.

Kan inte annan än att hålla med Kaffekoppen. En Rega, Arcam, Marantz, Primare, Copland, Bladelius och många många fler kan säkert ge dig bättre valuta för pengarna. Du får också en ny maskin och senaste DAC-tekniken. Det går naturligtvis att få ännu bättre spelare som också lagt mer på design, men kvalitetsförbättringen per satsad krona minskar drastiskt när Du kommer över säg 10-20,000:-

The Absolute Sound Nr 174 från September har gjort en intressant och läsvärd artikel om just detta. På startlinjen satte man upp följande spelare (samtliga priser beräknade till kursen 6:30 och 8 % moms):

Oppo CD/SACD till priset av ca 1,000 SEK

Sony Playstation 3 ca 4,100 SEK

Arcam DV 137 ca 15,000 SEK

Linn Unidisk 2.1 ca ?

Cary CD/SACD 306 ca 50,000

Meitner ca 68,000

Resultaten är inte alldeles entydiga. Den största skillnaden (som är mindre än vad skillnaderna är mellan olika högtalare och förstärkare) ligger framför allt i diskanten som är också det register som bäst förmedlar rumskänslan. Framför allt från Arcam och uppåt. Skillnaden är som sagt inte enorm. Allt enligt The Absolute Sound. Om vi skulle dela deras uppfattning så får man mao ut det mesta av RedBok kvaliteten vid 15-20,000. Jag tor det ligger mycket i vad dom skriver.

Angående Yamaha-spelaren så kan jag bara hålla med föregående

inlägg, alldeles för mkt slantar för en 17 år gammal spelare.

Om inte jag minns fel så fanns det en sådan till salu lääänge på

hifimagasinet för något år sedan, för under 2 000:- !!

Trivs du med Rega-spelaren så är ju allt bra, mkt välljud för rimliga slantar. :)