Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad tänker ni alla göra för upp eller ner graderingar 2008??

Själv tänkte jag ta och börja doppa fötterna i vinylträsket. Känns som det finns oändligt att lära om pickuper, riior, tonarmar, tonarmskablar, lager, inverterade lager.... osv osv. Helt klart så är det med skräckblandad förtjusning :)

• Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

jag har tänkt fortsätta förbättra akustiken i rummet, börja med att mäta upp det för att sedan antagligen sätta in några basabsorbenter (v-4)

tommy

Posted

Kanske tråkigt svar,men det enda jag tänkt uppgradera är min skivsamling.Det har absolut högsta prio för mig.Kanske att jag försöker få tag på ett bra nätfilter,får se om jag hittar något som jag gillar.

/n.o

Guest asimov66
Posted

en ny antenn, nytt slutsteg och kanske en ny cd vi får se.

Annars är det mjukvara som kommer shoppas.

Posted

Själv tänkte jag ta och börja doppa fötterna i vinylträsket. Känns som det finns oändligt att lära om pickuper, riior, tonarmar, tonarmskablar, lager, inverterade lager.... osv osv. Helt klart så är det med skräckblandad förtjusning :)

Hade en tanke på att införskaffa ett par Jm Lab Micro Utophia Be. Ska nämligen byta rum som endast mäter 15kvm

Posted
Definitivt ett nytt slutsteg och nordosts CAST-kablar sen kanske kanske det hinns med ett par högtalare också.

Och självklart mängder med skivor :)

Har Nordost Cast-kablar? Då måste jag kanske handla ett par Krell... ;)

...men skivor till vinylspelaren och bättre pick-up var annars planen......

/ Ulf

Posted

Vinylfrågan tornar fortfarande upp sig vid horisonten :blush:) men jag har faktiskt kommit en bit på väg.

Nya lösningar och här skall möbleras om. BDR Pucks och den gamla Microsvarven måste vara gjorda för varann... :cool:

micro012.JPG

Posted

2008 blir ett spännande år, ska försöka ge mig själv en "julklapp" i form av nya HT-kablar till att börja och senare även bygga på med signalkablar. Hade även tänkt att ge nätkabelsidan ett försök, har kört med svarta originalsladdar ett bra tag nu. Vill allt sig väl ekonomiskt så kanske det även kommer ske ett högtalarbyte men detta är ett senare projekt.

Lycka till med era investeringar!!

Mvh Erik

Posted

Hej.

Å God jul på alla.

För mig ska det bli Rör-försteg och Solid-slutsteg, det bara måste. Det kommer glöda om Magnetremsan.

Frågan är om jag är mentalt mogen för utgiften :black: .

Men först ska det köpas mer BDR MK4 Cone och Puck till DAC´n.

Mvh

Sjösse

Posted

Försöka hitta ett par bra rörmonoblock som orkar driva planarerna och inte kostar en smärre förmögenhet....kanske VTL MB-450 sII....eller kanske ett par LAMM M2.2 (hybrider) :mm:. Sen är det ju som sagt det där med att vara mentalt mogen för utgiften :D

God Jul.

Posted

Själv sitter jag stort sett nöjd med systemet, men det finns alltid förbättringspotentialer.

Tre områden tror jag kommer att vara fokuserade under 2008.

1. Jobba med rumsakustiken. Har ett stort lyssningsrum men kanske inte helt optimalt vad gäller rumsmått och basåtergivning. Har dock inte plats eller lust till stora basfällor typ de som finns på marknaden. Måste lösa på annat sätt. Kanske något DIY-projekt med absorbenter.

2. Kablaget som är enkelt att tweaka. Testar just nu dubblering av mina Audience Au 24 för att se om det kan ge något mer i toppen och lite tightare i botten. Testar också en ny nätkabel till CD:n en Cardas Golden Reference.

3. Bevista fler livekonserter så att man kan njuta den riktig grejen med hifi dvs att få riktiga referenser. Att bara lyssna på systemet är som att äta burkmat eller djupfryst när det finns färskmat.

Calm

Posted
3. Bevista fler livekonserter så att man kan njuta den riktig grejen med hifi dvs att få riktiga referenser. Att bara lyssna på systemet är som att äta burkmat eller djupfryst när det finns färskmat.

Calm

Håller med, inte ens de absolut bästa och dyraste systemen kommer ens i närheten av "the real stuff" och som Jonathan Valin uttryckte sig i den nu insomnade "Fi"; "The topmost level - the sound of live music - is unattainable. No component on the FiList will ever be awarded five stars. It may seem silly to use a category that´s beyond reach but it´s just a fact that no piece of electronics can reproduce the sound of music as heard live in a concert or a club. Pretending otherwise diminishes the value of our other ratings."

***** = The sound of live music

**** = The closest you can come to live music, when price is no object.

*** = Next best

** = Exceptionally natural sound.

* = Good sound at a fair price.

Posted

Det är naturligtvis helt rätt men likt förbaskat kan det vara skönt att komma hem och sätta på en skiva

när basen har vibrerat färdigt i ölsejdlarna på jazzklubben... :)

Posted

Besittning av det nya ljudrummet i källaren som nu är isolerat med 7cm fiber och dubbel gips på snedstäld frontvägg samt glasfiberväv och vit färg. :mm:

Nästa steg är att montera Golden Horn Light och 5cm dämpning från Akustikmiljö i taket.

Ett lass med hemmabyggen i form av tubetraps och diffusorer väntar på att hängas upp tillsammans med några Golden Horn. :mm:

Fortsättning följer på lite DIY kablar, främst strömdito men också signal och jag ska pröva ett par varianter av Media och Data twist från Belden som diskuterats på fora, mest för att övertyga mej själv att det går och samtidigt stärka självförtroendet. :blush

Äntligen få upp alla LP i två liggande Bonde hyllor som sväljer drygt två tusen stycken totalt och som jag kämpat med och tvättat, nästan alla på min Okki Nokki under hösten och förvintern. :app:

Rigga upp mina horn och elektrostater med bashornen och få till ljudet skapligt, dock var för sej

Skaffa ett rör RIAA som fortfarande saknas och koplettera med en Cantusarm till min spelare eller skaffa en till. ;):)

Men framför allt njuta av mitt eget ljudrum där mycket tid ska spenderas på inget annat än ren egoism i form av långa sköna och underbara, rogivande musikstunder. :):):)

Posted

Jag skall skaffa helt nytt lyssningsrum (läses: flytta till nytt boende :D ). Detta rum skall carlssonfieras med dämpskivor runt och mellan högtalarna. Sedan skall uppställningen lösas lite snyggt så att musikspelandet fortsätter vara intuitivt. Jag har inget fjärrat försteg så det tål att tänkas på, så inte spelandet blir besvärligt. Efter detta skall basmoduler byggas; i planeringen är det fyra 8":are Seas som enligt beräkning skall gott och väl fixa så att anläggningen i sanning blir fullregister.

Under året skall också mitt mastodontvinylprojekt OA-SC bli klart så att det iaf kan spela.

Posted

Väldans nöjd med det jag har nu så det blir väl inga uppgraderingar direkt, däremot en utökning av anläggningen kan man väl säga, i form av hd-dvd och blu-ray.

Sen möjligtvis en vinylare om pengarna finns.

Sen lite mer akustikpryttlar.

Posted

08? Har ni ingen framförhållning? 09 är det som gäller för mig :D Då ska jag skaffa mig en bostad igen, blir hemlös nu närmaste året pga semester och två uppsatser som lika gärna kan skrivas på resande fot. Väl på plats i Gbg igen (att flytta därifrån var det dummaste jag gjort) ska jag återgå till lavardin (att sälja den förra förstärkaren är det näst dummaste jag gjort) och förmodligen komplettera med sub utopia be :)

Posted
Men framför allt njuta av mitt eget ljudrum där mycket tid ska spenderas på inget annat än ren egoism i form av långa sköna och underbara, rogivande musikstunder. :):):)

Tvåkanalshifi är och kommer nog alltid att vara en egotrippad hobby... :) Fikasamlingar och besserwisserföreningar kan va' trevligt men trots allt är det musikupplevelsen hemma i lyssningsstolen som räknas.

Posted

Skall bry mig ännu lite mer om akustiken. Förmodligen köpa ett nytt försteg. Byta ut mina Meridian multikanalgrunkor mot en ny processor alternativ en större Denon reciver och köra den som processor. Köpa mera skivor. Kolla in mera angående nätverksspelare.

Vad jag absolut inte kommer satsa en krona på någonsin mera är en CD-spelare.

Posted

Mitt lyssningsrum kommer få en rejäl ansiktslyftning färgmässigt men också akustiskt (konstigt vore det väl annars?)!

Jag är lite sugen på att prova göra egna inspelningar under 2008. Vore intressant och lärorik och kombinerar många goda attribut så som "gå på konsert" verkligen veta om orginalljudet och därmed "hifi" med mera.

:)

Guest asimov66
Posted

"Vad jag absolut inte kommer satsa en krona på någonsin mera är en CD-spelare."

får man fråga varför?

Posted
Själv sitter jag stort sett nöjd med systemet, men det finns alltid förbättringspotentialer.

2. Kablaget som är enkelt att tweaka. Testar just nu dubblering av mina Audience Au 24 för att se om det kan ge något mer i toppen och lite tightare i botten. Testar också en ny nätkabel till CD:n en Cardas Golden Reference.

Calm

Interessant test, skulle vært meget interessant å høre dine erfaringer her, ett tips er å teste CGR kabelen på forsterkeren også (bruker CGR rund baut selv).

Ellers er vel den eneste aktuelle oppgraderingen ett Audionet PRE G2, om man skulle komme over ett til en passende pris...

mvh

Posted
"Vad jag absolut inte kommer satsa en krona på någonsin mera är en CD-spelare."

får man fråga varför?

Håller helt med Harryup - framtiden är flash/hårddiskbaserad som komplement till vinyl ;)

- Enligt senaste info från Schweiz fullständigt krossar en hårddiskbaserad enhet* en dCS Verdi som digital källa :o:mm:

* Det är en enhet som är optimerad för ljud i två kanaler och inte uppspelning av film och den är inte direkt billig....

Posted
Håller helt med Harryup - framtiden är flash/hårddiskbaserad som komplement till vinyl ;)

- Enligt senaste info från Schweiz fullständigt krossar en hårddiskbaserad enhet en dCS Verdi som digital källa :o:mm:

OT: Är det nådastöten för cd:n eller iaf en av dem!?