Timbre™ Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Middelfart-Göteborg-Jönköping... Ett rejält stycke högtalare, en omfattande tråd och de avslutande bilderna är inte tagna ännu. Mycket finns dock på plats och förutom the Peak Consult Statement 2007 blir det även ett purfärskt nytillskott i bestarnas familj. Så färskt att fabriksdammet fortfarande sitter kvar på stativen och det handlar om en bjässe i stativhögtalarnas värld. För den som endast räknar matchvikt är varje tänkbar gräns mellan bookshelf och floorstanding speakers utsuddad en gång för alla. Här ser vi två klassiker i golvversion och står prinsessor för skönhet, finess och elegans låter vi drakar stå för tyngd, kraft och explosion. Däremellan har vi mörker och häng med att finna ut om det är sant... Quote
Timbre™ Posted December 20, 2007 Author Posted December 20, 2007 Bäst att ta det lugnt för på andra sidan Lilla Bält väntar en ilsken vakthund, ett trehövdat monster och dödsriket är hans sal. Vad kan vara mer rofyllt än en julpyntad jylländsk bygata i eftermiddagssolens sken... :cool: Quote
Timbre™ Posted December 20, 2007 Author Posted December 20, 2007 Efter mörker varde ljus men vår berättelse börjar egentligen nere på fabriksgolvet bland verktyg, sågspån och halvfärdiga Peakhögtalare av skilda slag. Quote
Guest Peo Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Ahh, en efterlängtad tråd! Mera bilder till folket! Quote
Martin Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Jag kan inte för allt i världen förstå hur du hinner med allt som du gör Timbre Men jag läser med stort intresse och tackar för ditt engagemang Quote
mangew Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Efter mörker varde ljus men vår berättelse börjar egentligen nere på fabriksgolvet bland verktyg, sågspån och halvfärdiga Peakhögtalare av skilda slag. Det här är det bästa trådarna! Blir intressant se Timbre Quote
calm Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Middelfart-Göteborg-Jönköping... Ett rejält stycke högtalare, en omfattande tråd och de avslutande bilderna är inte tagna ännu. Mycket finns dock på plats och förutom the Peak Consult Statement 2007 blir det även ett purfärskt nytillskott i bestarnas familj. Så färskt att fabriksdammet fortfarande sitter kvar på stativen och det handlar om en bjässe i stativhögtalarnas värld. För den som endast räknar matchvikt är varje tänkbar gräns mellan bookshelf och floorstanding speakers utsuddad en gång för alla. Här ser vi två klassiker i golvversion och står prinsessor för skönhet, finess och elegans låter vi drakar stå för tyngd, kraft och explosion. Däremellan har vi mörker och häng med att finna ut om det är sant... http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp1/dragon034.JPG[/img Kul att se att scandinavisk audio än en gång har fått genklang i den stora världen och i hifin:s finrum. Danmark som den ledande högtalarmakaren med alla element och kabinett som kommer från detta lilla land. Imponerande! Ser verkligen fram emot denna tråd!! Calm Quote
x2000 Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Hej Timbre! Det är inte bara bilderna som är fantastiska utan också hur du behandlar språket i dina trådar. Sedan undrar jag liksom Martin hur du hinner med allt. Jag hinner knappt läsa alla trevliga trådar. Tack och God Jul! Thomas Quote
iroise Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 God jul till alla och ett speciellt tack/god jul till dig Timbre för din alltid lika produktiva euntusiasm! Quote
Guest asimov66 Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 de var enormt lika Jmlab utopia tycker jag. http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...6lr%3D%26sa%3DN eller? tvekar inte att dessa är bättre bara konstigt att se ett annat företags design på en annan tillverkares bord? snygga var de iaf. kul med en massa trådar hela tiden jag sällar mig till de som ej förstår hur du hinner med allt. Quote
Peak Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 de var enormt lika Jmlab utopia tycker jag. http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...6lr%3D%26sa%3DN eller? tvekar inte att dessa är bättre bara konstigt att se ett annat företags design på en annan tillverkares bord? snygga var de iaf. kul med en massa trådar hela tiden jag sällar mig till de som ej förstår hur du hinner med allt. Hejsa, Nu er det jo ganske umuligt at lave et MTM system med akustisk tilt uden at ligne en anden højttaler med MTM og akustisk tilt. Jeg kan kun fremhæve, at der ikke er noget nær nogen form for lighed ud over et akustisk tiltet MTM system. Men det er korrekt, at mange højttalere ligner hinanden i dag og det fysiske er der jo ikke så meget at revoutionere med i dag. Prøv at gå en tur rundt om den se, føl og ikke mindst: lyt ! så der på intet tidspunkt du tænker på Focal. Vores serenity line fik jeg ide'en til for mange år siden da vi lavede vore BMF. Ja Timbre jeg forstår ikke hvor du får tiden og energien fra, men igen; Fantastisk ! Quote
Timbre™ Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Jag kan inte för allt i världen förstå hur du hinner med allt som du gör Timbre Året ser ut att gå mot ett hifiintensivt slut och det blir kanske standbye-läge ett tag någon gång efter nyår... :cool: Lika bra att dra svärdet direkt och slita loss en handgjord CAST-induktor från en Köpenhamnsfirma med kvalitetsrykte i hifivärlden. Frederik Carøe på Duelund Coherent Audio höll i blixtarna och såg till att högtalarkabinetten höll sig i schack.... Quote
Timbre™ Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Egenutvecklade isolermaterial, egenutvecklad dämpteknik och induktorn kan fås med spole i högren koppar eller högrent silver. Här är det silver som gäller. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Väl på insidan kan vi lika gärna plocka fram en kondensator. Frederik lät mig knacka och klösa på oinkapslade kondensatorer av olika konstruktionstyper och här är det verkligen stumt och högdämpat. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Det finns två kondensatortyper i sortimentet och även här handlar det om hand made in Denmark och egenutvecklad teknik. VSF Capacitor och denna CAST Capacitor - VSF är annars speciellt framtagen till delningsfilter. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Dragonkabinettets övre sektioner med baffelutfräsningar för omvandlare från ScanSpeak (diskant) och dubbla mellanregister från Audio Technology. Quote
Duelund Coherent Audio Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Det finns två kondensatortyper i sortimentet och även här handlar det om hand made in Denmark och egenutvecklad teknik. VSF Capacitor och denna CAST Capacitor - VSF är annars speciellt framtagen till delningsfilter. Helt utrolig flot, tak for det store arbejde Timbre. Quote
Timbre™ Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Allt står och faller med blixthållaren... En dubbel från utsidan precis innan mörkret föll på. Tack för senast! Quote
Peak Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Allt står och faller med blixthållaren... En dubbel från utsidan precis innan mörkret föll på. Tack för senast! Tak i lige måde Timbre, nu var det jo dig der sprang rundt i produktionen og tog billeder, hvor vi andre sad og lyttede til musik . Du kom dog op og lyttede senere på atenen men igen et virkeligt godt arbejde, ser frem til flere billedere. :cool: Quote
Timbre™ Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Du kom dog op og lyttede senere på atenen Atenen... Ja, här gäller det att inte gå vilse i den grekiska mytologin. Fel dörr och det kan vara det sista man gör... Quote
calle_jr Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 en bjässe i stativhögtalarnas världSannerligen. Quote
Absolute Audio Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 Jag tycker det är superkul när högtalartillverkarna ger ut en riktigt påkostad stativare. Och den här är ju brutalläcker Quote
Timbre™ Posted December 22, 2007 Author Posted December 22, 2007 Sannerligen. Ja, när en stativare väger in på 120 kg är ju stativhögtalarvärlden inte längre sig riktigt lik... Cerberus vaktar i Hades enligt vad som förkunnades från Akropolis långt innan vi var födda... Med sina tre käftar och högtalarens tre drivers är ju detta ett passande namn. Som svans har han dessutom en välmatad orm och det är kanske här som högtalarkablarna kommer in i bilden... Nu skall vi inte fördjupa oss i hellenistisk mytologi men just Hades, den osynlige, skulle ju kunna vara ett lämpligt namn på en högtalare. Konsten att lyfta från golvet och grekerna hade många mytologiska skepnader vars namn passar bra till högtalare. I stort sett alla utom en - och vem skulle det nu kunna vara... Quote
Duelund Coherent Audio Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 Ja, när en stativare väger in på 120 kg är ju stativhögtalarvärlden inte längre sig riktigt lik... Cerberus vaktar i Hades enligt vad som förkunnades från Akropolis långt innan vi var födda... Med sina tre käftar och högtalarens tre drivers är ju detta ett passande namn. Som svans har han dessutom en välmatad orm och det är kanske här som högtalarkablarna kommer in i bilden... Nu skall vi inte fördjupa oss i hellenistisk mytologi men just Hades, den osynlige, skulle ju kunna vara ett lämpligt namn på en högtalare. Konsten att lyfta från golvet och grekerna hade många mytologiska skepnader vars namn passar bra till högtalare. I stort sett alla utom en - och vem skulle det nu kunna vara... Ja, havde aldrig troet, at jeg ville kunne læne mig mod en standerhøjttaler... Det må vel være delefilterstumperne... Quote
calle_jr Posted December 23, 2007 Posted December 23, 2007 I stort sett alla utom en - och vem skulle det nu kunna vara... Eris? Quote
Guest BTS Posted December 23, 2007 Posted December 23, 2007 Konsten att lyfta från golvet och grekerna hade många mytologiska skepnader vars namn passar bra till högtalare. I stort sett alla utom en - och vem skulle det nu kunna vara... Möjligen Charon, färjkarlen?? Quote
mikael2 Posted December 23, 2007 Posted December 23, 2007 Konsten att lyfta från golvet och grekerna hade många mytologiska skepnader vars namn passar bra till högtalare. I stort sett alla utom en - och vem skulle det nu kunna vara... Echo Quote
Timbre™ Posted December 24, 2007 Author Posted December 24, 2007 Möjligen Charon, färjkarlen?? Charon måste hålla sig väl med Cerberus så det hade kanske fungerat :cool: och Echo har ju en intressant historia som på ett sätt passar som högtalare men samtidigt absolut inte. Värre då med Eris :kiss: :angry: som nog helst bör undvikas i hifisammanhang överhuvudtaget... Akilles med sin svaga punkt hade kanske inte heller varit det bästa valet ur reklamsynpunkt. Quote
Timbre™ Posted December 24, 2007 Author Posted December 24, 2007 Ja, havde aldrig troet, at jeg ville kunne læne mig mod en standerhøjttaler... Det må vel være delefilterstumperne... Fundamentet går ju heller inte av för hackor och uppkopplingen sker nertill på "stativet". Undrar just vad endast bottenplattan går lös på i vikt... Cerabase från finite elemente och WBT-anslutningarna kommer ur Signatureserien. Quote
stargazer Posted December 24, 2007 Posted December 24, 2007 Helt otroligt reportage, Timbre... kul dessutom med de mytologiska anspelningarna Som stativarfetischist diggar jag denna högtalare stenhårt... / stargazer Quote
Recommended Posts