Jump to content

Recommended Posts

Guest patrikcaesar
Posted

Ni som missade denna fantastiskt roliga dokumentär, se den på SVT play, den är värd varenda minut. :D

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=997324

Kopierade länken ovanpå, men den går i repris den 22 dec tyckte jag mig se.

Ett gott skratt förlänger som bekannt livet, se den här dokumentären och lägg likt katten 9 extra liv på ditt enda.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

Patrik Caesar

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ni som missade denna fantastiskt roliga dokumentär, se den på SVT play, den är värd varenda minut. :D

Ett gott skratt förlänger som bekannt livet, se den här dokumentären och lägg likt katten 9 extra liv på ditt enda.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

Patrik Caesar

Ja, många av oss känner ju Ola!!

:D Wolfgang

Posted

Hej Patrik!

God Jul själv....

Detta program är ju flitigt omskrivet i alla våra forum... De flesta jublar. Jag vet ju att du är en person med humor och distans kombinerat med stor seriositet för ljudåtergivning. Du säljer ju väldigt fina högtalare bl a...Jag vågar därför knappt skriva vad jag tycker...

Jag tyckte programmet var pinsamt och visade upp en mycket töntig sida av vår hobby... Tyvärr! Tycker det är dags att att någon vågar berätta denna synpunkt/känsla också...

Programmet/projektet "Audiofili - vad är det?" med Calle från Ljudprodukter bl a, som cirkulerar sedan flera år, har ju mycket större "glimten i ögat" , som gör att man ändå kan ha sympati för oss "hifi-idioter"...

/ Ulf

Posted

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

Patrik Caesar

Jag tycker att man bara ska njuta av att det finns så många olika personligheter även inom vårt område :D

Posted
Hej Patrik!

God Jul själv....

Detta program är ju flitigt omskrivet i alla våra forum... De flesta jublar. Jag vet ju att du är en person med humor och distans kombinerat med stor seriositet för ljudåtergivning. Du säljer ju väldigt fina högtalare bl a...Jag vågar därför knappt skriva vad jag tycker...

Jag tyckte programmet var pinsamt och visade upp en mycket töntig sida av vår hobby... Tyvärr! Tycker det är dags att att någon vågar berätta denna synpunkt/känsla också...

Programmet/projektet "Audiofili - vad är det?" med Calle från Ljudprodukter bl a, som cirkulerar sedan flera år, har ju mycket större "glimten i ögat" , som gör att man ändå kan ha sympati för oss "hifi-idioter"...

/ Ulf

Jag tycker absolut INTE programmet var "pinsamt" eller "töntigt", tvärtom,

Jag kände bara värme, humor och fin kamratskap.

Jag skäms absolut inte för att dela min hobby med dessa härliga killar. :)

Posted
Hej Patrik!

God Jul själv....

/ Ulf

Jo jag hade emellanåt samma känsla, att vissa inslag hade lite töntstämpel, men skall ändå se reprisen då jag hade väldans kul. Den där filmen audiofil-vad är det? med calle, finns den tillgänglig på något sätt.

Posted

Ulfsan jag håller kanske inte helt oväntat med dig här det var otroligt pinsamt och töntigt.

Bara att hoppas ingen man känner råkade se programmet...

Den andra filmen är faktiskt roligare isåfall men också ååååh så nördig.

Gillar speciellt på slutet när han ska förklara hur man kan sitta i soffan när man lyssnar :D

Posted

Ekman:

Gillar speciellt på slutet när han ska förklara hur man kan sitta i soffan när man lyssnar.

Ja, och det man kan använda som tweak i detta sammanhang...

Naturligtvis är det nördigt, men liiiite får man ju bjuda på, tycker jag ;) ....

/ Ulf

Posted

Min fruga har alltid tyckt att jag ska vara så extrem och ha så mycket saker.

Inte mera :D Hon höll på att storkna när hon såg hur det skulle kunna se ut :)

På jobbet trodde dom det var regisserat med skådespelare, att det var typ som torsk på tallin.

Själv tyckte jag det var jättekul, hade gärna sett att programmet var betydligt längre!

Guest justaudiomagic
Posted

Sambon skratta hejdlöst genom programmet, det var det löjligaste och mest pinsamma hon sett.

En fråga bara, är det verkligen så viktigt vad andra tycker om sin anläggning? :black:

Posted
Sambon skratta hejdlöst genom programmet, det var det löjligaste och mest pinsamma hon sett.

En fråga bara, är det verkligen så viktigt vad andra tycker om sin anläggning? :black:

Självklart är det viktigast att man själv är nöjd, men visst är det väl skönt att få en

bekräftelse från andra likasinnade. :)

Speciellt om man trixat och bytt hit och dit, fram och tillbaka, kanske under flera år.

Guest justaudiomagic
Posted
Självklart är det viktigast att man själv är nöjd, men visst är det väl skönt att få en

bekräftelse från andra likasinnade. :)

Speciellt om man trixat och bytt hit och dit, fram och tillbaka, kanske under flera år.

Varför? Du köper väl prylar för din egen skull o inte för andras skull? *nyfiken*

Posted

Jag tyckte att programmet var lite små kul, HIFI är deras hobby, och dom gick in för det helhjärtat ! En röd tråd som jag tyckte framgick tydligt, det var deras goda kamratskap, och den sociala gemenskapen. Det tycker jag är en kul och viktig del av HIFI hobbyn !

Som ”justaudiomagic” säger, är det verkligen så viktigt vad andra tycker !?!

För att ta mig själv som referens, så är det inte speciellt viktigt, att jag sitter nöjd och lyssnar är det som gäller här. Visst, om någon annan tycker att det låter bra, så är det bara kul, men spelar någon roll, det gör det inte. HIFI och musik är en smaksak, en högst personlig sådan !

Tex en bil är ju inte kass bara för att jag inte gillar den, någons hustru är säkert en toppen kvinna om man fråga äkta hälften, även om hon inte tilltalar mig, osv, den listan kan man göra hur lång som helst, slut poängen är den samma, högst personlig !!

Föresten, GOD JUL & GOTT NYTT ÅR på er alla hifi nördar !!

//-- Tompa --

Posted
Varför? Du köper väl prylar för din egen skull o inte för andras skull? *nyfiken*

Självklart är det viktigast att man själv är nöjd, men visst är det väl skönt att få en bekräftelse från andra likasinnade.

Sedan om det är Hifi, modelflygplansbyggen, uterumsbyggen, osv spelar egentligen

ingen roll, uppskattning är väl alltid kul att få :)

Posted

Jag tillhör den lilla lilla skara som tycker att programmet var dåligt om det nu inte var en parodi på vär hobby. Pinsamt helt enkelt.

Visst var det stundtals roligt, men jag tror att det endast är de som redan är hifi-frälsta, eller de i deras närmaste omgivning, som kan uppskatta programmet. Med Robert Gustafsson i huvudrollen hade det blivit ännu "bättre".

Vad ska "Svensson" få för syn på oss nu? Vi framstår som ett "kufar" som inte klarar av att leva i samma hushåll med en partner p.g.a. hifi-intresset.

Varför inte istället visa att inom hifi samlas människor i olika åldrar, från olika samhällsgrupper och yrken och har kul tillsammans oavsett hur mycket/lite pengar vi väljer att lägga ner på vår hobby?

Posted

Varför bry sig så mycket om vad andra("Svemsson", "kompisar") ska tycka om vår

hobby ?

Vi är ju NÖRDAR (jag i alla fall :D) inom vår hobby.

Många av mina polare och släktingar tycker jag är "alldeles från vettet", med mina

kabeltester, högtalarinvinklingar, akustikåtgärder osv...

För att inte tala om alla hifiprylar man samlat på sig och inte har hjärta att göra sig

av med, fullständigt oförståligt för den oinvigde......

Jag är oxå en inbiten sportfiskare, jag kan sitta på sjön en hel dag och oftast när

jag får något, så släpper jag tillbaka fisken så oskadad som möjligt.

Inte många som har någon förståelse för det heller. :)

Men inte F-N bryr jag mig om vad folk tycker om mina hobbies, aldrig...... :cool:

Posted

Nej, men det hade ju varit trevligt om dokumentären hade varit upplagd på ett sådant sätt att den breda massan istället för att se oss som ett gäng UFOn istället hade vunnit någon form av förståelse för vad vi håller på med :)

Posted
Varför bry sig så mycket om vad andra("Svemsson", "kompisar") ska tycka om vår

hobby ?

Vi är ju NÖRDAR (jag i alla fall :D) inom vår hobby.

Många av mina polare och släktingar tycker jag är "alldeles från vettet", med mina

kabeltester, högtalarinvinklingar, akustikåtgärder osv...

För att inte tala om alla hifiprylar man samlat på sig och inte har hjärta att göra sig

av med, fullständigt oförståligt för den oinvigde......

Jag är oxå en inbiten sportfiskare, jag kan sitta på sjön en hel dag och oftast när

jag får något, så släpper jag tillbaka fisken så oskadad som möjligt.

Inte många som har någon förståelse för det heller. :)

Men inte F-N bryr jag mig om vad folk tycker om mina hobbies, aldrig...... :cool:

Vore det inte trevligt om fler blir intresserade av vår hobby genom att visa att det går att vara "hifi-intresserad" utan att vara nörd?

Guest justaudiomagic
Posted
det går att vara "hifi-intresserad" utan att vara nörd?

:app:

Posted
Vore det inte trevligt om fler blir intresserade av vår hobby genom att visa att det går att vara "hifi-intresserad" utan att vara nörd?

HIFI-Intresserad utan att vara "nörd", går det :?: !?!?!?! :?::):mm::app: :cool: ;);)

//-- Tompa --

Posted
Nej, men det hade ju varit trevligt om dokumentären hade varit upplagd på ett sådant sätt att den breda massan istället för att se oss som ett gäng UFOn istället hade vunnit någon form av förståelse för vad vi håller på med :)

Risken är att ett sådant upplägg blivit för tekniskt tråkigt och den "breda massan" som inte

är intresserad av vår hobby hade bytt kanal.

Jag tror precis tvärtom, programmets upplägg kunde nog fånga en hel del tittare, dels

pga av den ärliga, nakna, varma presentationen av några enkla människor, deras hobby

och fina kamratskap. Sedan vilken hobby det handlade om, har egentligen inte så stor

betydelse. :)

Posted
HIFI-Intresserad utan att vara "nörd", går det :?: !?!?!?! :?::):mm::app: :cool: ;);)

//-- Tompa --

" Nörd är ett nedsättande epitet som springer ur engelskans nerd, enligt en teori sprunget ur en förkortning på pennskydd för skjortfickor (ett nördigt attribut). Enligt Word Nerd "

Hmmm.... :D ... :D ....

Det är klart vi är nördar.... :D .... :D ...

Posted

Jag har ju träffat dig Otto och du kan knappast klassifiseras som en nörd heller :)

Men till serien är det klart att dom letar efter det mest extrema, det blir ju bäst tv såklart.

Jag tror precis tvärtom, programmets upplägg kunde nog fånga en hel del tittare, dels

pga av den ärliga, nakna, varma presentationen av några enkla människor, deras hobby

och fina kamratskap. Sedan vilken hobby det handlade om, har egentligen inte så stor

betydelse. :)

Mja .. som dom trodde på jobbet... ett fejkdrama a la Torsk på Tallin med skådisar :clown:

Posted
" Nörd är ett nedsättande epitet som springer ur engelskans nerd, enligt en teori sprunget ur en förkortning på pennskydd för skjortfickor (ett nördigt attribut). Enligt Word Nerd "

;)

Posted
Jag har ju träffat dig Otto och du kan knappast klassifiseras som en nörd heller :)

Men till serien är det klart att dom letar efter det mest extrema, det blir ju bäst tv såklart.

Jag har ju faktiskt träffat dig oxå Martin.. :D , men DU påminner nog lite om ett

pennskydd.. :D .. :clown:.. :D

Skämt åsido,nej inte var det precis nörd jag tänkte på när vi träffades. :)

Visst vill man ha killar som bjuder på sig till ett sådant program och det

får man nog säga att dom gjorde, all heder till Göinge-pojkarna. :)

Posted

Kul med udda TV-program men storyn var väl inte speciellt representativ för hifiintresserade människor i Sverige... :?: Det finns ju så många varianter och det är kanske just det som gör att hobbyn aldrig sinar ut.

Posted
Dem flesta människor gillar att få komplimanger för saker så fungerar i allmänhet de flesta. Om man tex köpt nya kläder så värmer ju ett "snygg outfit" likadant med bil osv eller om man varit duktig på jobbet, komplimanger är alltid kul. Om man lagt ner mycket jobb och pengar på sin anläggning så tycker jag att det är kul om folk tycker det låter bra. Om de inte hör skillnad på min stereo eller en sk silverstereo så går jag ju inte direkt o hänger mig då jag givetvis har köpt det för eget bruk. Men alltid kul om man kan frälsa någon ofrälst hehe och nästan ännu roligare om någon insatt tycker att det låter bra. Sån är jag och förmodligen flera av oss.

Hittade guldörat på swebits. Tack o lov att torrents finns :)

Posted

Jag har slutat se nörd som något negativt.

Nästan alla mina intressen har nördstämpel på sig men jag tycker ju det är kul så därför har jag anammat nörd som något positivt :)