Guest BTS Posted December 14, 2007 Posted December 14, 2007 Det tweakas en del ute i hifivärlden, här tänker jag berätta om mina tweaks. Frågor som "är DIY alltid tweak"? "Är en kabel ett tweak"? och liknande far genom huvudet. Vet ej. Jag anser inte att ett tweak kräver vetenskaplig förklaring, endast mina öron och ibland lite mätningar räcker för mig. Vad jag tycker är viktigt att tänka på är att varje anläggning har sina förutsättningar så det som fungerar hos mig kanske inte fungerar hos någon annan. Så här kommer början på mitt senaste tweak: (Tack Kansas) Ny signalkabel är under tillverkning, detta ska bli en balanserad oskärmad kabel som egentligen är en datakabel vid namn Belden-M Mediatvist, kabeln består av 4 par ledare där varje ledare är på 0,5kvmm. Detta är en flatkabel där ledarna i varje par sitter som limmade vid varandra. Kopplar den så de två paren i mitten blir jord och de två vita på ytterparen blir minus och de två färgade på ytterparen blir plus. Ännu är inga kontakter på, men, ledarna är förtenta så imorgon kan resultatet förmodligen avlyssnas. Jag vet att i detta nu så experimenteras det på andra håll och på andra sätt med denna kabel vilket är spännande. Quote
Absolute Audio Posted December 14, 2007 Posted December 14, 2007 Ahhh kul att se en bildtråd på detta, då ska jag ta mej i kragen och fota lite imorgon oxå. Igårkväll lödde jag en balanserad IC kabel med två tvinnade par ur samma kabel. Jag kopplade ett par till plus & jord ett par minus & jord. Det ska bli riktigt spännande att jämnföra ljudmässiga skillnader. Liten rättelse: Kabeln är s.k 24AWG vilket enligt tabell är 0.5mm i diameter och en area på 0.205mm2. Quote
Timbre™ Posted December 14, 2007 Posted December 14, 2007 Det tweakas en hel del på bägge sidor gränsen och det skall bli kul att följa dessa aktiviteter som nog kan bli ganska så omfattande om jag känner trådskaparen rätt... :cool: Quote
Guest BTS Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Det börjar bli dags att terminera, klockan är 7 denna lördagmorgon och en del PM hjälper till att driva denna berättelse framåt Valet faller på Neutrik NC3MXX-B och NC3FXX-B, jag har vid flera tidigare konstruktioner använt Furutech rodiumpläterade XLR kontakter, vilket i samtliga fall fått mig att omterminera med Neutrik pga ljudmässiga orsaker, Neutrik artikulerar tydligare över hela registret. Quote
Guest BTS Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 WBT silverlod och en viss gällhet i de övre registren är dock något som jag tycker mig kunna sätta vissa likhetstecken mellan, nästan som om den dynamiska tyngdpunkten flyttas upp en aning i frekvens. Hursomhelst, inkoppling och intryck väntar Quote
Guest BTS Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Den ser onekligen fin ut, lyssningsseansen har dessutom startat. Quote
Guest BTS Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Följande CD har använts för sina konstnärliga och tekniska kvaliteter i en uppmjukande lyssningsseans: Spår 5: Keith don´t go Spår 4: With a little bit of luck Spår 6: Seventy six trombones Spår 3: Hill Farmer´s Blues Kabeln är inkopplad mellan Accuphase DC-801 och Accuphase C-2810. Ni ska veta att det är lätt att gå händelserna i förväg här. Nu kör vi. Quote
Absolute Audio Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Riktigt snyggt!! Persoligen får jag gåshud av både snygga kablar och enormt påkostade utgåvor av skivor.... Snyggt :cool: Quote
Absolute Audio Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Medans BTS poppar in kablarna så passar jag på att visa mina högtalarkablar gjorda med samma kabel I bakgrunden syns en plast julgran, det är ingen exotiskt kabelstrumpa om någon undrar Quote
Absolute Audio Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Min lilla kabelverksad är tyvär inta alls lika välutrustat som BTS arbetsbänk. Men det är hysteriskt roligt så inom en snar framtid kanske den växer. Quote
Absolute Audio Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Dags att skala. När detta är gjort ligger det en Torx6:a redo att förse kabeln med ett par WTB spadar. Quote
Guest BTS Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Dags att skala. När detta är gjort ligger det en Torx6:a redo att förse kabeln med ett par WTB spadar. Hur kopplar du denna? Quote
Guest BTS Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Min lilla kabelverksad är tyvär inta alls lika välutrustat som BTS arbetsbänk. Men det är hysteriskt roligt så inom en snar framtid kanske den växer. Jag har ingen arbetsbänk, det är skrivbordet som får sig en omgång Quote
Absolute Audio Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Julen är ju den mest kabelkrävande högtiden, det ska vara lampor i vartända träd, runt räcken och husnockar. Denna julkabel har 24st ledare på 0.205mm2 12st till plus 12st till minus. Minus & plus ledarna ligger snurrade runt varandra genom hela kabeln. Varje +&- par ligger i en slits i höljet så dom är ordentligt fixerade. Innan WTB spaden skruvas på har en crimp hyllsa samlat alla ledare. Att göra högtalarkablar på nätverkssladd är ju inget nytt och många har provat och varit nöjd med resultatet. Denna kabel är dock lite speciell. Det är Belden's flaggskepp vad det gäller nätverkskabel och ett försök att närma sej cat7. På nätet finns det en hel del att läsa om olika tester som gjorts med kabeln i olika sammanhang. Om jag förstår korrekt så tar de tvinnade plus och minusledaren ut varandras strålning. Problemet är bara att denna kraft är att den gärna vill övergå till vibrationer istället. Därför är det viktigt att ledarna ligger ordentligt fixerade. Quote
Guest BTS Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Ingen ide att spara på krutet, denna Belden-M Mediatwist fungerar mycket bra i mitt system, faktiskt så bra att återgivningen på de flesta CD som spelats höjer sig rejält. Jag talar inte om små förbättringar. Alla andra kablar som finns i huset får stryka på foten. Oavsett pris. Får se om dessa intryck håller i längden. Quote
Timbre™ Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 I bakgrunden syns en plast julgran, det är ingen exotiskt kabelstrumpa om någon undrar Trodde först att det var ett jul-tweak till apparaterna men en plastgran måste ju ha positiv effekt på hela lyssningsrummet... :cool: Quote
Absolute Audio Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Jag måste nog oxå medge att Belden mediatwist som högtalarkabel låter riktigt bra hos mej. Jag har kört den i ca 2 veckor, först oterminerad sedan med WTB skor. Började väldigt upplöst, med en viss tendens till spretighet, men nu har den lungnat ner sej och spelar riktigt bra. Jag är nöjd med denna DIY cabel. Har tidigare provat lite olika t.ex RG62 koaxial som IC osv, den har jag inte kunnat skilja från lakritsremmar. Men denna är ett kvantumsprång från mina provisoriska Supra Ply 3.4. Som XLR funkar mediatwist bra hos mej! Nu har jag och BTS kopplat helt olika, men på måndag ska jag beställa både mer kabel och Neutrik kontakter (jag kör nu Furutech gold ) Jag borde tänkt till mer innan jag började löda, men jag var lite för exalterad för att tänka. Märke rätt fort att jag inte hade fyra händer... En hand för lödkolven, en för lod, en för kontakt och en för kabeln.... Kl 11:30 en torsdagkväll och kl. börjar pipa gå upp kl. 5:50... Vad göra... ge upp??.... NEJ... Tillvekade ett skruvstycke av pepparkaksdeg som höll kabel och kontakt på plats medans jag lödde. Det gick! Och började lukta riktigt gott efter en stund Detta är faktiskt en sann historia Quote
Absolute Audio Posted December 15, 2007 Posted December 15, 2007 Trodde först att det var ett jul-tweak till apparaterna men en plastgran måste ju ha positiv effekt på hela lyssningsrummet... :cool: Tyvär står inte plastgranen i lyssningsrummet. Har hört att en äkta Douglas Fur funkar bäst i hifisammanhang, men kan bli lite vass i barren Quote
Guest BTS Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Ett mer preciserat lyssningsintryck av denna Belden XLR: På Mark Knopfler, Hill Farmer´s Blues är Mark´s röst mycket bättre definierad, mer kontur och med den rätta glöden. Något mörkare klang men tydligare, mer detaljer i hela ljudbilden som dessutom blev betydligt mer stabil där varje instrument står bättre definierat , med helt rätt proportioner. Basen går djupare med bättre definition, separation och mer tryck. Återgivningen på denna låten får nytt liv och precision med betydligt bättre glöd och nerv som dock aldrig slår över till ljust och tunt. Märgfullt. Quote
eliot Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Märke rätt fort att jag inte hade fyra händer... En hand för lödkolven, en för lod, en för kontakt och en för kabeln.... Kl 11:30 en torsdagkväll och kl. börjar pipa gå upp kl. 5:50... Vad göra... ge upp??.... NEJ... Tillvekade ett skruvstycke av pepparkaksdeg som höll kabel och kontakt på plats medans jag lödde. Det gick! Och började lukta riktigt gott efter en stund Detta är faktiskt en sann historia Rekommenderar då Tredje Handen som är en hållare för just lödning Quote
Guest BTS Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Ytterligare ett lyssningsintryck, nu från My Fair Lady, en upptagning från 25/3 1956 och i mono :evil: :evil: . På spår 4, With a little bit of luck, är klangen en smula mörkare, fylligare och konturer är klart bättre definierade. Ljudbilden är en aning mindre, så är även instrument och röster, mer korrekt storlek, tredimensionaliteten och förmåga att definiera upptagningsrummet är betydligt bättre än hos de övriga kablarna som finns att tillgå . Basregistret blir en aning mer framskjutet i ljudbilden, mer kropp, detta är :evil: bra. Hela återgivningen blir på något sätt en aning torrare, sprödare och renare. Quote
Absolute Audio Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Ytterligare ett lyssningsintryck, nu från My Fair Lady, en upptagning från 25/3 1956 och i mono :evil: :evil: . På spår 4, With a little bit of luck, är klangen en smula mörkare, fylligare och konturer är klart bättre definierade. Ljudbilden är en aning mindre, så är även instrument och röster, mer korrekt storlek, tredimensionaliteten och förmåga att definiera upptagningsrummet är betydligt bättre än hos de övriga kablarna som finns att tillgå . Basregistret blir en aning mer framskjutet i ljudbilden, mer kropp, detta är :evil: bra. Hela återgivningen blir på något sätt en aning torrare, sprödare och renare. Mina intryck stämmer väldigt väl överens vilket inte alltid är fallet när det gäller kablar. Mina XLR är ju kopplade annorlunda och jag tror BTS interconnect har förutsättning att låta bättre. Men det är ju ändå samma råämne och lyssningsintrycken stämmer väl överens. Den har ett väldigt distinkt ljud med enormt djup i ljudbilden, och jag merar verkligen enooormt. Ljudet är mörkt men diskanten är inte helt fel ändå, exempel på det är att hihat, ride, tamburin och cymbaler låter riktigt naturligt. Lyssnade på "Working in a gas station" från You can't do tha.... Vol 6 med Frank Zappa och har aldrig hört den så här bra förut. Allt låter naturligt och det är väldigt lät att placera både röster och instrument. Andra exempel på musik som provats är Skinny Puppy, Jordan Rudess, Kansas, Van der graaf Generator & Infected Mushroom. Allt med riktigt tillfredställande resultat. Nu har den spelat hela helgen och öronen har vant sej vid ljudet... snart dax att byta tillbaka till min vanliga XLR. Quote
Guest Peo Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Kul med DIY-kablar! Vad är det för materialkostnad vi pratar om här, på ett ungefär? Om nån vill ha mer lyssningsintryck får ni gärna bygga en biwirekabel (1.5m räcker) Quote
Absolute Audio Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Kul med DIY-kablar! Vad är det för materialkostnad vi pratar om här, på ett ungefär? Om nån vill ha mer lyssningsintryck får ni gärna bygga en biwirekabel (1.5m räcker) Visst är det roligt med DIY-kablar. Speciellt när det faktiskt låter riktigt bra! Det som avskräckt mej förut att jag aldrig hört någon som lyckats värst bra med annat än strömkablar. Och det har jag provat ett par stycken med hyffsat resultat. Men att det skulle gå att komma så här långt vågade jag inte tro. Kabeln ligger på 13kr+moms per meter. Jag handlade via Cabletronic i Stockholm. Sen terminering är ju helt fritt att välja, men i mitt fall kostade det avsevärt mycket mer än kabeln, med det är den absolut värd! Och jag är helt övertygad att du fixar detta själv, för det vore riktigt skoj med fler intryck. Quote
Guest Peo Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Visst är det roligt med DIY-kablar. Speciellt när det faktiskt låter riktigt bra! Det som avskräckt mej förut att jag aldrig hört någon som lyckats värst bra med annat än strömkablar. Och det har jag provat ett par stycken med hyffsat resultat. Men att det skulle gå att komma så här långt vågade jag inte tro. Kabeln ligger på 13kr+moms per meter. Jag handlade via Cabletronic i Stockholm. Sen terminering är ju helt fritt att välja, men i mitt fall kostade det avsevärt mycket mer än kabeln, med det är den absolut värd! Och jag är helt övertygad att du fixar detta själv, för det vore riktigt skoj med fler intryck. Det var ju minst sagt överkomligt! Mja, du pratar just nu med mannen som har båda tummarna mitt i handen.. Men jag ska mobba P-pan lite så kanske det händer nåt där.. Quote
Timbre™ Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Nu har den spelat hela helgen och öronen har vant sej vid ljudet... snart dax att byta tillbaka till min vanliga XLR. Har kanske missat det i tråden men vilka signalkablar skall du koppla tillbaka till... Låter det bra och ser snyggt ut måste det ju även ge en något starkare ägartillfredsställelse jämfört med att handla färdigterminerat som Peo och jag själv uppenbarligen tvingas göra... Quote
P-pan Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Det var ju minst sagt överkomligt! Mja, du pratar just nu med mannen som har båda tummarna mitt i handen.. Men jag ska mobba P-pan lite så kanske det händer nåt där.. ...men jag ska "modda" P-pan lite... kanske du menar. Vi "åker" så fort du har materialet på plats. Någon som vet vad man ska ta för timpris på lödjobb :evil: ? Quote
Guest Peo Posted December 16, 2007 Posted December 16, 2007 Jag tänkte ju på dig ju, P-pan.. Det är ju du som behöver nya kablar först o främst! Vi får snacka om det.. Quote
Absolute Audio Posted December 17, 2007 Posted December 17, 2007 Har ringt och beställt mer kabel nu! Och då fick höra hela säljsnacket kring denna sladd. Bl.a så kör SVT denna för ljudöverföring då oftast via AES/EBU. Varför så många väljer denna är för att plus & minus ligger inte bara tvinnade runt varandra utan är också ihoplimmade (vulkade). Detta gör att avståndet mellan ledarnas centrum alltid är konstant även när den böjs. De fyra paren i kabeln ligger alla tvinnade med olika delning för att störa varandra så lite som möjligt. Allt detta skulle medföra att kabeln pallar en riktigt hög bandbredd vid överföring. Quote
Guest BTS Posted December 17, 2007 Posted December 17, 2007 Har kanske missat det i tråden men vilka signalkablar skall du koppla tillbaka till... För min del så är det en del DIY, Nordost, Audioquest och Kimber som används. Quote
Recommended Posts