Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänk ett par Thiel 6 bakom glas i entrén :) En heltidsanställd för att sköta utrustningen???

Väldigt lite synligt akustikfix dock. Men mycket godis, Burmesters referensutrustning blänker här och där och hur mycket fint som helst i övrigt också.

mvh

Posted

Wow, vilket plejs! :D

Den där LP-samlingen vore ju inte helt fel att plöja igenom, hehe...

Posted

Skapliga riggar Mr. Li har ;), verkar inte saknas musik att spela heller :D . Av alla värstingprylar han äger skulle jag nog vara mest sugen på att lyssna på Logan Statement :mm:.

Posted

Utrustningen i all ära, ett snabbt överslag ger vid handen att om han skulle lyssna på alla sina skivor skulle det ta cirka trettio år av dygnet runt lyssning, och då ingår inte ens tiden det skulle ta att byta mellan skivorna....

Posted
..och då ingår inte ens tiden det skulle ta att byta mellan skivorna....

Äsch, han har ju en anställd! Han står givetvis redo med nästa skiva och kan byta snabbt.. :D

Posted
Läckra bilder, tjejernas kjolar lika korta som ett brett skärp...ja vist ja, snygga högtalare

Kan det kanske vara deras förtjänst att vänster högtalare fick mer uppmärksamhet av fotograferna :D

Posted

Ja jösses :o

Ett nätt LP bibliotek på 60000 skivor och dessutom hade han köpt upp 200000 LP skivor till.

Ibland kommer jag på mig själv att ha glömt en skiva men i sammanhanget känns det löjligt. Detta saknar ju motstycke! :o

Vilka musiksystem sedan :mm::D

/Mattias

Posted

Där ligger du i lä Eliot ;)

Inte bara min "fjuttiga" samling utan även Alexanders :D

Om ni undrar hur 16'000 skivor ser ut så får ni följa med till en källarlokal i närheten

alexander5.jpg

Posted

Ja detta var något i hästväg. Robert Harleys fråga i slutet är berättigad. Om detta inte är nummer ett bland audiofiler hur ser ettan ut?

Tyvärr lider mr Li av samma begränsning som oss andra, det vill säga två öron och 24 timmar om dygnet.

Tycker dock att han borde uppgradera sig på högtalarsidan. Finns det inte mer ultimata lösningar? Såg några Rockport för sådär en 2,6 mkr i något annat reportage från USA.

Såg ingen akustikbehandling av rummen. Undra hur det låter?

Lite avund väcker dock detta, skulle inte ha något emot att ha ett diskotek i denna storlek.

Calm

Posted

Men jag tycker att man hänfaller till frågan hur många skivor "man behöver". Om man lyssnar tio timmar om dagen och bara hör varje skiva en gång behövs det kanske 300 000 skivor för ett 75-årigt liv. Om man däremot tycker att några av skivorna är bra och vill höra på dem kanske fem gånger blir det färre skivor som behövs. Dessutom kommer det nya skivor som man vill köpa. Vidare tycker jag att man kan fråga sig hur många skivor som är värda att ha. med de begränsade förutsättningar som jag har idag tror jag att en väl sammansatt skivsamling om kanske 1000--2000 skivor skulle vara fullt tillräckligt.

Men imponerande, hursomhelst!

Posted

Betänk dock att det kan tänkas finnas dubbletter, i varje fall vet jag att jag skulle vilja ha dubbletter av vissa skivor om jag hade 7 våningar och lika många lyssningsrum (om inte fler?).

Eftersom han dessutom handlade in 200,000 från ett bibliotek så lär många av de 60,000 han hade sedan tidigare vara just dubbletter :)

Vidare kanske man tycker särskilt bra om vissa spår och inte kör hela skivor.

Oavsett, känns lite opraktiskt med tanke på hur mycket yta dessa tar. Han skulle helt klart fundera på rullbara arkivskåp istället för konventionella hyllsystem :)

Kul att läsa att det finns sådana hängivna tokar som dessutom har pengar (och ett liv) att spendera på detta vis.

Posted

Det förutsätter ju att man faktiskt lyssnar igenom hela skivorna, wintermute. Jag har själv massor med skivor som jag inte lyssnat igenom helt, som har kommit till för jämförelsens skull. Detta gäller ju särskilt klassisk musik där det i regel finns en uppsjö inspelningar av samma verk, och är man intresserad tror jag man gärna letar efter den "perfekta" inspelningen. Vilket kan ta ett bra tag, och många plattor.. :)

Posted

När det gäller hans skivor tror jag man måste ta hänsyn till den kulturgärning han verkar göra. Att bara förvara all denna musik för framtiden är i sig värd en stor eloge.

Posted
När det gäller hans skivor tror jag man måste ta hänsyn till den kulturgärning han verkar göra. Att bara förvara all denna musik för framtiden är i sig värd en stor eloge.

Också den mängd royalty pengar som går till artisterna. Måste ju vara minst hälften av alla musiker i världen som fått sej en slant av honom. :cool: Roligt med en kille som inte bara investerar i typ fastigheter med sina pengar.

Posted

Precis mina sentiment! Alla som sammlar på sig föråldrad teknik och medier, bör hyllas!!

Privata bibliotek, likt Mr Li's, är dom som kommer att bevara vinylkulturen för framtida generationer!!

/ptr