Jump to content

Elektrostater

hellbit

Recommended Posts

Hej!

Har en polare som ev ska köpa ett par elektrostater. Jag har själv ingen större erfarenhet av ljudet ifrån sådana.

Vad jag undrar är vilka fördelar/nackdelar de har?

Försäljaren av de Martin Logan han ev ska köpa påstod att elektrostater var det bästa som finns och när min polare frågade varför inte fler tillverkare isåfall gjorde sådana, så svarade han att de inte hade kunskapen. Känns ju lite suspekt med tanke på att de flesta stora märkena som har extrema högtalare inte använder sig av den tekniken.

Velbyggede elektrostater har mange gode egenskaber bl.a. en god stemmegengivelse. Men akilleshælen er deres problemer med basgengivelsen, hvor man oftest vælger en dynamisk basenhed. Overgangen mellem denne og elektrostatelementet skaber oftest problemer. De fleste elektrostater jeg har haft (Logan SL3 og CLS. Final og Quad) kræver også rigtig meget plads til side- og bagvæg. Jeg har opgivet elektrostater og spiller nu på dynamiske.

Alla märken har ju sina egna käpphästar, det finns ju några fler tilverkare än ML som använder just elektrostater. Men en av svårigheterna är som redan påpekats delningen mellan dynamiska element och elektrostpanelen. Bäst är om man kan bygga en elektrostat som arbetar hela vägen ner i basområdet, vilket ofta blir dyrt och inte så djupt men djävligt bra. Det är inte så lätt att få till ett dynamiskt element i låda som blir lika snabt och ofärgat som en panel. Vidare så för ju en sådan låda upp vibrationer och resonanser till ramen, nåja mina erfarenheter är rent teoretiska och saknar praktisk erfarenhet men det är dessa akilleshälar som brukar belysas.

Velbyggede elektrostater har mange gode egenskaber bl.a. en god stemmegengivelse. Men akilleshælen er deres problemer med basgengivelsen, hvor man oftest vælger en dynamisk basenhed. Overgangen mellem denne og elektrostatelementet skaber oftest problemer. De fleste elektrostater jeg har haft (Logan SL3 og CLS. Final og Quad) kræver også rigtig meget plads til side- og bagvæg. Jeg har opgivet elektrostater og spiller nu på dynamiske.

Hur tyckte du att basförmågan hos CLS stog sig mot SL-3 och Quad :?: Har haft tre par Logan hybrider men tyvärr aldrig CLS.

Hur tyckte du att basförmågan hos CLS stog sig mot SL-3 och Quad :?: Har haft tre par Logan hybrider men tyvärr aldrig CLS.

Mere fyldig end SL3 og lidt dybere end Quad, men det kræver en effektforstærker med en formåen som et atomkraftværk at få kontrol over den :dead:

Mere fyldig end SL3 og lidt dybere end Quad, men det kræver en effektforstærker med en formåen som et atomkraftværk at få kontrol over den :dead:

Jag känner igen detta med mina MG3.6 som också kräver en del av slutsteget för att få bra kontroll över baspanelerna :( . Hade för länge sedan ett par Audiostatic som dock var betydligt värre :D . Kikar lite efter rörsteg som orkar med planarerna men det är inte lätt att hitta nå´t som inte kostar en förmögenhet.