Jump to content

En ny kanadensare i stan

calm

Recommended Posts

I helgen presenterades för första gången i Sverige mig veterligen detta kvalitetsmärke.

IMG_1553.jpg

Det var Audio Concept med importören som visade den tyngsta referenshögtalaren Coincident Pure Reference. Jag hade förmånen att tillbringa några timmar för lyssning och fotografering i Svanårummet i lördags. I avsaknad av en riktig blixt får ni hålla tillgodo med bildkvaliteten från min Canon 350D och den inbyggda blixten.

Anledningen till mitt intresse var det korta lyssningsintrycket jag fick i fredags som gjorde mig allvarligt nyfiken.

fortsättning följer.........

Calm

Coincident startades 1993 av Israel Blume i Kanada som en reaktion på dåvarande högtalare som han upplevde inte levde upp till de högsta krav på att återge musikens innehåll utan förändring. Han hade testat Quad ELS 63, Martin Logan och Wilson Watt och var inte nöjd.

Hans mål för att producera nya högtalare är att de skall bara förmedla musiken utan ljudmässiga tillägg, reducering,färgning eller distortion. " We try hardest to make them sound like nothing" Av den anledningen görs inga tillägg i mellanbasen och ingen avrullning av diskanten för att högtalaren skall upplevas mer angenäm.

Detta innebär att högtalaren blir mer avslöjande av den musikaliska källan, kringutrustningen och rummet. Hans mål är att komma närmare "liveupplevelsen" med riktiga instrument spelandes i riktig miljö, så långt detta är möjligt med nuvarande teknik.

Alla produkter konstrueras och produceras i Kanada.

Fortsättning följer.......

Calm

Här kommer uppställningen av högtalaren i Svanårummet hos Audio Concept. Jag återkommer till kringutrustningen. Vid högtalaren Claes från Xlntaudio.

IMG_1562.jpg

Som synes är det en smal baffel i fronten och ett djupt kabinett måtten är översatta till cm ca 140 hög, 22,5 bred och 60 djup. Vikten är ca 90 kg.

IMG_1568.jpg

forts......

Calm

Spännande. Denna modell har jag inte sett ens på bild tidigare och den ser som sagt väldigt annorlunda ut gentemot det övriga sortimentet.

Förra veckan fick jag besök i butiken av Claes från Excelent Sound http://www.xlntsound.com och han visade då upp modellerna Partial Eclipse II ( ca 35 000 kr) och Super Eclipse II (ca 50 000+ kr). Även dessa modeller har en verkningsgrad som är en bra bit över 90 db och en impedans som är hög.

http://www.coincidentspeaker.com/speakers.htm

Så här ser mellanregister och diskant ut:

IMG_1551.jpg

1,2 tums Accuton Ceramic Tweeter

6,5 tums Accuton Ceramic Midrange

och porten till mellanregistert.

Basarna som är placerade över varandra är två

12 tums Nomex Fiber Woofers. Dessa kan givetvis vändas både utåt och inåt.

IMG_1550.jpg

Jag återkommer med mera info, men är nu på väg till Uppsala och mötet med Bo Bengtsson-

fortsättning följer......

Calm

Guest justaudiomagic
Som synes är det en smal baffel i fronten och ett djupt kabinett måtten är översatta till cm ca 140 hög, 22,5 bred och 60 djup. Vikten är ca 90 kg.

:app:

Nyss återkommen från Uppsala och en utomordentlig trevlig och intressant eftermiddag hos Bo Bengtsson och hans högtalare till vilka vi alla kommer att återkomma till, fortsätter tråden.

Vi har nu kommit till baksidan och finner där med spår av uppackningen ett par single-anslutningar.

Tanken är att så få komponenter skall störa signalpassagen så ett egentligt delningsfilter finns inte utan endast någon kritisk komponent som skär diskanten nedåt. Impedansen är uppgiven till 8 ohm och känsligheten till 94 dB. Frekvensomfång 20-35 kHz.

IMG_1552.jpg

Här syns också basporten.

IMG_1554.jpg

Fötter kan levereras i alla varianter beroende på vad man har för underlag som högtalaren skall stå på.

Man kan gå in på Coincident Speakers hemsida och titta.

forts. följer

Calm

Drivutrustningen var följande:

IMG_1563.jpg

Längst fram förstärkeriet från Leben: Försteget heter RS-28X med inbyggd RIAA och separat nätdel. Slutsteget heter CS 660P.

Högtalarna skall vara extremt lättdrivna och skall kunna matas med allt från 3 watt till 1.000 watt. Så rör är säkert den givna kombinationen även om jag gärna hade lyssnat till dem med ASR:n som tronar bakom.

CD spelaren från MBL Nobile line.

Nästa avsnitt kommer spellista och lyssningsintryck.

fortsättning följer................

Här kommer mitt sista avsnitt i serien och som slutvinjett uppställningen i dess helhet:

IMG_1560.jpg

När man kommer i kontakt med en ny högtalare på detta sätt som man inte hört tidigare försöker jag att få ett hum om vad den har för övergripande karaktär och därefter försöka att bena i de olika delarna. Min spontana reaktion var när jag hörde Coincident Pure Reference var dess förmåga att kunna återge dynamiska förlopp och dessutom att det kunde ske med klarhet och utan ansträngning och med stor detaljrikedom utan att för den skull vara vass eller kantig.

I mitt första val av testmusik som jag hörde redan på fredagen så var det behandlingen av en kontrabas och anslag med fingrar på strängen som antingen kan ge ett lite luddigt förlopp eller som i detta fall en reptilsnabb ton som också var detaljrik i form av friktionsljud mot strängarna. Illustreras bäst genom Anders Jormins inledande bassolo i Bobo Stensons War Orphans spår 2 "Natt". Detta ljud utan att vara vasst eller hårt.

Till saken hör att högtalarna gått ca 7 timmar första gången jag hörde dem och kanske ytterligare 12 timmar i inbränningskörning under natten. Tror att de keramiska elementen bör ha ett minimum av 100 timmar för att vara helt inspelade. Stor skillnad i pianoövertoner lyssning nummer två. En hel del råhet avjämnad och borta. Diskanten utomordentlig för att inte säga brilliant utan att vara laserkall om uttrycket tillåts.

Mellanregistret bra och fylligt utan att vara insmickrande varmt. Testades med Stacy Kent i första spåret på plattan Jan Lundgren "Plays the music of Victor Young". Ett känslomässigt och ljudmässigt bravurnummer även om Stacey har lite svårt med de låga tonerna. Bra stöd i mellanbasen på Jans pianospel.

Fruktansvärd närvaro! Ida Sand i "Meet me around midnight" med samma starka intryck.

Djupbasen då? Jag har en platta med ett gäng som brukade kompa Michael Ruff på hans Sverigebesök. "Live in L.A" med Marco Mendoza bas, Joe Heredia trummor och Renato Netto på keyboards. En total killer för högtalare som inte klarar testet med extrem bas, men denna högtalare klarade testet med Suszy Q utan problem.

Bra djup och bredd i ljudbilden och förmåga att mejsla ut instrument i Standley Clarks "Standards" i Lover Man. Förmåga att kunna leverera komplex ljudbild utan att gröta till det.

Sammanfattning utan vidare skulle jag kunna klassa denna högtalare som en stark konkurrent till andra high end högtalare i 200 kkr-segmentet. Började faktiskt känna ett habegär trots att jag sitter nöjd med mina nuvarande högtalare. Musikalisk, dynamisk, djup och dessutom snygg!

Jag lyssnade på samma setup i lördags och kan bara hålla med calm här. Mycket trevliga saker, jag ser fram emot att de blir lite mer inspelade så bör nog detta bli riktigt, riktigt bra! :)

Det som slog mig främst var snabbheten, en stor förmåga till dynamik. Diskanten var ovanligt bra dessutom, den lovar mycket.

Guest Audio Concept

Tack CALM för reportaget. Det verkar som att alla som lyssnat till Coincident har fått en aha-upplevelse i störste allmänhet - vilket är glädjande. I synnerhet framkommer kvaliteterna när sådana högtalare spelas med rörelektronik av bättre kvalitet. I vårt uppsätt valde vi Leben som elektronik och MBL's cd vilket var en utomordentlig trevlig match. Under veckan kommer vi att prova matcha med förstärkare med 845 rör, vilket blir riktigt spännande.

Utan att säga mera om ljudet än det som redan sagts här kan vi enbart tillägga att alla som söker en högtalare med hög känslighet och med fokus på live-känsla i återgivningen, nu har fått ett riktigt bra alternativ att ta med i beräkningen inför kommande investeringar.

Högtalarna finns hos Audio Concept och vi kopplar gärna upp dem med elektronik enligt önskemål.

Mvh, Audio Concept

ps. Det är riktigt som indikerats.., de stora Pure Reference går på 200. Sedan finns det flera modeller under dessa vilket vi återkommer till.

Skall idag svänga förbi Audio Concept för att höra hur Coincident Pure Reference har utvecklats och förhoppningsvis om jag har tur få låna hem ett par Nanotech högtalarkablar som jag är nyfiken på. Testade deras interconnect för någon vecka sedan och konstaterade att man får oerhört mycket för pengarna.

Skall också hämta lite skivbeställningar som jag återkommer till.

Calm

Var förbi Audio Concept igår för att hämta lite skivor och få lyssna på Coincident-högtalaren igen. Konstaterade att det hänt ytterligare saker i ljudbilden till det positiva. Testade lite olika utrustningar men kom nog fram till att den bästa kombon var nog den ursprungliga. Diskanten hade blivit något mer mjuk, men fortfarande var alla detaljer där och med den enastående dynamiken som jag sällan hört tidigare hos någon annan högtalare. Mellanregistret är utmärkt vilket hördes tydligt vid sång och pianospel. Här kommer nog ytterligare förbättringar ske vart efter högtalaren blir mer inspelad.

Rörförstärkare är tydligen melodin för Coincident-högtalarna som helhet. Läste test i Hifi + om minstingen Trumph som fick en bra recention och ett konstaterande att rör passar bäst till.

Det här är utan tvekan en av de "stora" högtalarna i 200 kkr prisklassen och beroende på ljudideal ett intressant alternativ för den som vill ha hög precision i diskant utan vasshet, enastående dynamiskt och sömlöst i hela registret och med en ljudbild som är både djup och bred.

Fick låna med mig ett set Nanotech-kablar som jag skall testa mot mina nuvarande kablar. Högtalarkablar och balanserade interconnects.

Calm