Haydn Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Hej igen! Som sagt i tidigare tråd så har Hifi-febern satt sig rejät och i eftermiddags var jag och hämtade två Svanå VR-6. Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig av dessa. Alternativet var att köpa en X-BOX 360... Svanå VS. Microsoft 1-0 Den första chocken kom då jag klev in hos den mycket trevliga säljaren och fick se två "kistor" som var oerhört stora. Ni som inte sett dessa i verklighten och funderar på att införskaffa dem, se till att ha en rejäl bil när ni hämtar dem :cool:. De är s..t stora! Nåväl, som vi sett i en annan tråd så är ju "jänkarna" nöjda med Svanås "prylar" så varför skulle inte jag bli det? Jag började att förbereda mig redan igår genom att bestämma mig för att jag vill ha dessa. Kanske inte lika korrekt som att först mäta rummet och ta reda på eventuella problem för att sedan ta fram en lösningar utan mer "jag-är-så-nyfiken-på-dessa-lådar-att-jag-bara-måste-testa-NU". Jag laddade ner testtoner från www.diffusor.com och märkte att det var mycket obehagligt att sitta i lyssningspositionen då det spelades 35 och 40 Hz. Jag och en kompis installerade de båda "kistorna" på var sin sida om lyssningsplatsen. Vi använde introt på Carl Orff´s "Fortune" (Carmina Burana, Telarc) som referens. Pukorna som kommer efter någon minut eller så tog liksom överhand och kändes inte naturliga. Vi båda upplevde en liten förbättring efter lite skruvande och flyttande av luckor, men jag hade dock förväntat mig mer av dessa två "åbäken" som förstört estetiken i mitt lyssningsrum fullständigt! Tillbaka till testtonen... En annan som inte är särskilt insatt i teorin bakom detta med akustik, blev förvånad över att endast en liten förflyttning i rummet kunde ha så stor betydelse för hur man uppfattade tonen. Överlag så var det mycket obehagligt att under inställningen hela tiden höra en djup baston som gjorde att det slog lock för öronen, men skam den som ger sig. Jag har nu gått runt i rummet och lyssnat efter var det "brummar" mest och sedan placerat VR-6:an där. Det slutade med att de står diagonalt i rummet. Nu börjar det hända "grejer": Nu lät det bra! Pukan i början av stycket är mer i balans med de övriga instrumenten och körerna. Dock gillar jag symmetri och att det skall vara "snyggt" när man lyssnar så efter ytterligare ett par timmar ser det ut så här: Jag tycker att det låter lika bra som när de stod på diagonalen, men trivs bättre i rummet! Så här får det bli framöver . Nu skall jag lyssna på "Adolphe Adam" från Cantate Domino så God första advent på er alla! Mvh, Wilhelm Quote
Guest asimov66 Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Vad kul läsning. kul att du fått till det. berätta gärna alla detaljerna dvs mera, mera, mera... Quote
EuphoniC Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Hur är det egentligen med HH-absorbenter och dess volym, är det bara att behålla volymen eller är det mer trix som spelar in? Varför undrar jag? Jo, det hade varit otroligt trevligt med en 2300 mm hög modul om det var volymen som spelar roll. Alltså en 2300 hög och hyfsat bred men framför allt platt modul. En sådan smälter ju in i rummet bättre, speciellt om man kan placera den bakom gardin eller draperi. Quote
Guest justaudiomagic Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Ser väldigt snyggt och bra ut. Proffsigt !! Quote
Haydn Posted December 2, 2007 Author Posted December 2, 2007 Hej! Nu har jag pulat lite fram och tillbaka med dessa bjässar och tror att jag börjar närma mig optimal inställning!? Att det blivit bättre är jag helt övertyga om. Bara det att jag satt och spisade skivor till klockan 03:15 igår natt vittnar om att något har hänt. Dock kom jag ner med fräscha (och nyktra :clown: ) öron imorse och kände att det kunde bli ännu bättre, så på med testoner och svep igen! Efter lite justeringar så föll det på plats (tror jag?). För att konkretisera lite över vad jag upplever så kan jag beskriva det som att någon sänkt volymen på vissa toner/frekvenser. Jag gillar jazz och har tidiagre haft problem med vissa toner från ståbasen. Ett exempel är Bye Bye Blackbird från Patricia Barber´s Nightclub. Innan jag hade Varitunes så var basen i början alldeles för kraftig och då tonen ligger ut en stund så kändes den som att den bara växte och växte. Nu ligger tonen på samma nivå hela tiden och jag kan bättre höra instrumentet inte bara en grötig massa som växer! Detta med akustik är väldigt roligt och dessa VR-6:or är bara början. Efter hand så ska jag kontakta en konsult som får mäta upp mitt rum och sedan göra justeringar efter vad han/hon kommer fram till! Nu borde jag för länge sedan ha slutat lyssna och börjat jul-stöka, men det går bara inte att slita sig från lyssningsrummet. Så någonting har definitivt hänt! Mvh, Wilhelm Quote
Guest asimov66 Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 vad härligt att läsa. Kul när det faller på plats så. Quote
calle_jr Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 Hur är det egentligen med HH-absorbenter och dess volym, är det bara att behålla volymen eller är det mer trix som spelar in? Varför undrar jag? Jo, det hade varit otroligt trevligt med en 2300 mm hög modul om det var volymen som spelar roll. Alltså en 2300 hög och hyfsat bred men framför allt platt modul. En sådan smälter ju in i rummet bättre, speciellt om man kan placera den bakom gardin eller draperi. Håller med om detta, sådana moduler skulle vara betydligt lättare att placera. En låda tar ju ofta utrymmet ovanför också i anspråk. Skulle en hög, platt modul med samma volym vara mindre effektiv? Quote
Engelholm Audio Posted December 9, 2007 Posted December 9, 2007 Håller med om detta, sådana moduler skulle vara betydligt lättare att placera. En låda tar ju ofta utrymmet ovanför också i anspråk. Skulle en hög, platt modul med samma volym vara mindre effektiv? Hejsan, Till alla som undrar så kan man special-mått-beställa produkter men då till en merkostnad. Jag förstår synpunkterna kring volymerna och teoretiskt är det så att mer volym ger ökad effektivitet. Dock finns det vissa praktiska problem att man vill ha porten med en viss längd vilket i sin tur kräver ett visst inbyggnads djup vilket betyder att HH'n inte kan göras grundare än ett visst mått givet en volym och önskad basavstämning. (Vilken lång mening!) V4 och V6 har sina mått baserade främst på Level 3 rum där hela framväggen byggs in 60 cm vilket blir jämt skägg med V6'or. Så är det bland annat hos Elite Audio. Quote
calle_jr Posted December 9, 2007 Posted December 9, 2007 betyder att HH'n inte kan göras grundare än ett visst mått givet en volym och önskad basavstämningAh, såklart. Tack för bra svar. Quote
bass Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Heyden, hvis du på nogen måde kan komme til at måle frekvensresponsen under indstillingen af din HR vil det være det bedste. Du kan evt prøve at låne dig frem til en Velodyne DD sub og bruge program og mikrofon fra denne. Quote
Recommended Posts