Jump to content

Kari Bremnes, over en by....fasad kant....

K-man

Recommended Posts

Blev klart förvånad idag när jag av en ren händelse kände på kanten på min Kari Bremnes "Over en by" och noterar att den har fasad kant. Har inte funderat på fasning på kanterna sedan jag såg den där "svarven" som skulle fasa kanten....

Har ni noterat fler skivor som har detta? Detta är en KKV skiva...

\\K-man

Inte korkad....... :)

I vanliga fall är ju kanten helt platt...och 90grader jämfört mot avläsningsytan. På de fasade så är den ju fasad, och hmm...kanske 40grader.

En simpel ilustration...:

I vanliga fall typ = ]

På fasad typ = \

Blev det klarare?

\\K-man

Jag kan inte svara hur det är i detta fallet, men det finns ett par olika CD-pressar (tillverkare) och skivorna som kommer från vissa av dom har en lätt fasad kant (tex. dom som är pressade av PDO i Hannover)..

CD/DVD från Dicentias (Tidigare Digital fabriken / DCM) pressar ger en rak kant..

/ptr

Vänd på skivan, mot mittenhålet brukar dom flesta presserier branda dom skivor dom pressat; i fall det inte står trykt på ovansidan...

/ptr

Hmmm...det står SDC i ett hologramliknande tryck. Är det pressarna? Dessutom verkar skivan vara HDCD kodad, fast det inte står på utsidan....men lite diskret på CD:n...?

\\K-man