K-man Posted December 1, 2007 Posted December 1, 2007 Blev klart förvånad idag när jag av en ren händelse kände på kanten på min Kari Bremnes "Over en by" och noterar att den har fasad kant. Har inte funderat på fasning på kanterna sedan jag såg den där "svarven" som skulle fasa kanten.... Har ni noterat fler skivor som har detta? Detta är en KKV skiva... \\K-man Quote
P-pan Posted December 1, 2007 Posted December 1, 2007 Kanske lite korkad fråga men ... Hur ser man att kanten är fasad ? Quote
K-man Posted December 2, 2007 Author Posted December 2, 2007 Inte korkad....... I vanliga fall är ju kanten helt platt...och 90grader jämfört mot avläsningsytan. På de fasade så är den ju fasad, och hmm...kanske 40grader. En simpel ilustration...: I vanliga fall typ = ] På fasad typ = \ Blev det klarare? \\K-man Quote
plundin™ Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Jag kan inte svara hur det är i detta fallet, men det finns ett par olika CD-pressar (tillverkare) och skivorna som kommer från vissa av dom har en lätt fasad kant (tex. dom som är pressade av PDO i Hannover).. CD/DVD från Dicentias (Tidigare Digital fabriken / DCM) pressar ger en rak kant.. /ptr Quote
P-pan Posted December 3, 2007 Posted December 3, 2007 Ah, tack för svar. Så en skiva med = ) kant är också fasad då kanske ? Quote
K-man Posted December 4, 2007 Author Posted December 4, 2007 Plundin, aha...så kan det vara...men jag har inte kunnat se var denna kan vara pressad...hur/var kan man se det....."om" man kan se det? P-p...nä...då är den ju rundad! \\K-man Quote
ribbon Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 K-man: jag har skivan men inte är där någon fasad kant på mitt ex /Ribbon Quote
Matrixen Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 K-man: jag har skivan men inte är där någon fasad kant på mitt ex /Ribbon inte på mitt heller. Quote
K-man Posted December 4, 2007 Author Posted December 4, 2007 Hmmm...jag får särskåda den lite extra...men jag har jämfört med ett antal skivor, och där är en klar fas....skall se om jag inte kan få till en bild... \\K-man Quote
plundin™ Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 Vänd på skivan, mot mittenhålet brukar dom flesta presserier branda dom skivor dom pressat; i fall det inte står trykt på ovansidan... /ptr Quote
K-man Posted December 4, 2007 Author Posted December 4, 2007 Vänd på skivan, mot mittenhålet brukar dom flesta presserier branda dom skivor dom pressat; i fall det inte står trykt på ovansidan... /ptr Hmmm...det står SDC i ett hologramliknande tryck. Är det pressarna? Dessutom verkar skivan vara HDCD kodad, fast det inte står på utsidan....men lite diskret på CD:n...? \\K-man Quote
plundin™ Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 SDC är tyvärr inget företag jag är bekant med... :angry: Quote
Matrixen Posted December 4, 2007 Posted December 4, 2007 det står HDCD på min skiva med, men det stämmer inte... Quote
ribbon Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 Ja då det står HDCD på mitt ex oxå, Det där med ordet SDC det är förmodligen namnet på presseriet( är nästan säker till 100%) /Ribbon Quote
Recommended Posts