Engelholm Audio Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 I sommras var SMT över på andra sidan pölen för att installera akustik hos jänkarna. En hel container åkte över och med den Matts. på Ultimate Audio Video's hemsida kan vi redan idag läsa COMING SOON! Come back to check out our newly designed rooms ... state-of -the-art acoustical engineering. HINT: "The Swedish-made room enhancer ... it's our bag, baby!" (Yes, we can enhance your room, too!) Tids nog kommer det mycket mer information om detta men vi börjar med en teaser: I taket, på sidoväggarna och på väggen bakom högtalarna känner vi igen SMT's produkter! Högtalarna på bilden är Rockports slagskepp till ynka 2,4milj och en matchvikt på 450kg/st! Quote
calle_jr Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Ojojoj! Grattis Svanå till en fot in på USA-marknaden. Quote
Guest krelle Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Blev lite förvånad bara: Den stora mattan påverkar inte den ljudet en del? Även det stora racket som står mitt emellan högtalarna? Mvh Krelle Quote
Ekman Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Åhhhh Rockport Arrakis :mm: Rockports rum FÅR jag inte missa på CES Quote
SMT Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Länken till UAV hemsida förklarar mattan, om man kan kalla det matta när den kostade Ron Lappaporte runt 25000US$!. ( Det gick faktiskt att använda den att ta en tupplur på ,2" tjock). Det var alltså Rives Audio som ritade de båda rummen, som ligger på deras hemsida fortfarande, och som blev blev en grymm besvikelse för de båda bröderna Ron och Rob. Större delen av HighEnd världen i USA vet om deras vedermödor under de två sista åren med de överdämpade rummen med tjocka heltäckningsmattorna och enda basabsorbrtion med Tubetraps i hörnen och RPG:s Badpanels för sido reflexerna samt i Robs rum ,några av Rives designade reflektorer som absorberade smalbandigt vid sidoreflexerna. Minen på Ron och hans fru när det första jag sa att mattan måste ut kanske ni kan föreställa er (jag visste ju inte vad den kostat!). Senare lyssningstest med Michael Fremer och Chicago Audio Society blev att större delen av mattan måste bort (utom där först reflexen studsar på golvet) när de fick jämföra med hårda skivor lagda på mattan. De blev så imponerade av akustiken så bara efter några dagar så startades ett företag i USA som bara ska sälja SMT koncept i Nordamerika. Med ett hårt golv kommer fördelarna (tydligare mikrodetaljer och djupare ljudbild) med det Gh inklädda taket fram. Att jag inte var med vid fototillfället utan Mihael Lahtvis HRS system (racken i mitten) framgår ju av bilden. Har beställt egna bilder där racken står på sidan (vilket de gör normalt vid lyssning). Väntar på bilder från Robs rum dit 90 % av container lasten hamnade. De 2 miljonerna Rob hade spenderat på akustikmaterial och ritningar i sitt rum låg efter mitt besök i samma container , Hur SMT fick förtroendet att göra de två rummen där den respekterade akustiker eliten i USA gått bet, kommer att ligga på min hemsida under "USA Äventyret" så fort alla foton och lyssningsintryck samlats ihop Ett intryck kan jag väl dela med mig redan nu så ni förstår anspänningen för Ron som flyttandes runt dessa 450 kg bjässar i två månader utan att hitta någon förbättring av de hemska dippar och toppar under 60 Hz (enligt Rives skulle deras EQ fixa detta!) . Efter injustering av alla basfällor så var det dags för Ron att få de första intrycken från de 2.1m höga högtalarna men precis när de första tonerna skulle igång så avbröt den makalöst duktige och skickliga snickaren Jeremy de hela och sprang iväg och sa att vi glömt något , han kom tillbaka med ett par servetter till Ron ifall reaktionen skulle bli densamma som vi första lyssningsintrycket av sin brors rum några dagar tidigare. Hälsningar Matts Quote
hellbit Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Kul att de kör Gryphon Antileon steg till. Quote
Timbre™ Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Spännande! Var det möjligen på Lärarhögskolan i Stockholm som de första amerikanerna fick upp öronen för det svenska akustikkonceptet... Från Audionords mässrum. Quote
Ekman Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Jag hörde att även killarna på Wilson var väldigt imponerade av SMTprodukterna? Quote
SMT Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Du har helt rätt Timbre, denna demo var en viktig del i det hela eftersom Peter Macgrath blev imponerad av modulerna och öppnade dörrar för demo i USA bla hos Overture i Wilmington (som precis färdigställt 5 st demorum som alla var överdämpade och bumliga ) . Jag kan glädja alla Gryphon fans att när de kopplades in till Arrakis hände det saker. Har aldrig hört ett par högtalare förmedla den muskglädjen, och med hjälpa av Gryphon stegen en makalös kraft och kontroll i basen. Ron beskrev högtalaren som elektrostater på stereoider med dessa steg inkopplade Hälsningar Matts Quote
Guest Audio Concept Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Matts, kul och mycket välförtjänt.... :-) Nu hoppas vi att den amerikanska marknaden öppnar sig för era utmärkta produkter. Mvh, Audio Concept Quote
Recommended Posts