Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så var det då äntligen dags att trampa igång vår "lyssningsförening" efter avslutandet av Bossanova-eran!

Nu på Lördag den 17 April så samlas vi i glada Hifi-vänners lag och utbyter erfarenheter, musik och så blir det förstås en hel del Hifi-testande oxå :)

7 stycken "säkra" deltagare för närvarande, vill fler delta är det bara att kontakta mig!

Och funderar ni varför denna tråd är under "Bildforum", så kan jag säga att min Pentax är "ready and willing" :D

Posted

Platsen är ju (förstås!) i HonoLULEÅ och lokalen blir troligen kvartersgården i närheten av där jag bor, se karta:

kvartersgard-karta.gif

För att komma in dit, kontakta mig först så jag vet att du kommer. PM går fint så får du telefonnummer & sånt.

/ stargazer, skall nu tömma minneskortet till pentaxen och börja pastaladda :D

Posted

Lördag. Mitten av April uppe i de nordliga delarna av vårt Land.

I Norrbottens residensstad har element smygit sig in som normalt inte klassas som traditionella vårtecken.

De normala delarna av lokalbefolkningen i området kring Björkskatan anar att något extraordinärt är i görningen...

skylt.jpg

Posted

Undertecknad, som kanske hade räknat med 3-4 stycken Luleåbor i förskingringen blir alltmer chockad :o när det bara dräller in folk från Älvsbyn, Piteå, Skellefteå, Kalix och Luleå!

Som "onion on the salmon" (eh :?: ) så dök Bossa-Janne och Therese upp också vid två tillfällen under kvällen.

Att mitt lilla humbla upprop fick sådant genomslag kunde jag aldrig drömma om!

Vansinnigt roligt i alla fall!

Posted

Glöm inte boden...

En mycket trevlig kväll som gav mig många fina skivtips. En lyckat avstamp för vår framtida förening(?)!

Ett stort tack till Rickard som tog tag i det.

Ps. Till hösten kanske någon vågar sig på "hemma hos" bjudningar så vi även kan få till lyssningsrummen ds.

Posted

Presentationen av hårdvara, således:

Pathos New Classic One (italiensk läckerbit),

Primare A 30.1 (tror jag, detta är min första 'encounter' med märket... rätta mig gärna om jag gissat fel på modellbeteckningen),

Roksan Caspian mk2 (min brittiske trotjänare),

Cairn Fog v2 (fransos i gåbortkostym),

S.A.T CDFix (så fick jag för första gången stifta bekantskap med denna svenska klassiker),

Rotel RB-991 (kraftkarlen) och

Primare DVD-30 (högintressant multispelare)

Posted

s.m.f, HUR KUNDE jag glömma Sävast/Boden?

Jag hoppas att denna lilla miss inte spolierar mina möjligheter till ett hembesök hos Bodentraktens egen Hifi-Mogul ;)

Posted

Tack för senast, stargazer!!

Underbart initiativ! Förhoppningsvis blir detta, som du kallade det "en ful ovana". Förhoppningsvis med lite multikanal och DIY också...

/ stice

Posted

Lokalen var lämplig i storlek, men akustiken var inte den bästa. Trots akustikplattor i taket så har kala sidoväggar i betong aldrig gjort någon Hifi-entusiast glad :dead:

Så inte heller denna gång. Efter en hel del trixande och till sist mätande av vår vän orgelbyggaren (tänk att ha en sån resurs i sitt hifi-gäng! här kan man snacka om välljudskompetens!) och bossa-janne hittade vi till sist en högtalarplacering som var åtminstone acceptabel.

Först ut var min anläggning, drivandes mina kära gamla B&W Matrix 805or. Men rätt snart så blev jag varse om att något inte stod rätt till. Det lät inte dåligt, nej det lät rätt och slätt riktigt hemskt :o . Ingen definition i de lägre registren, hårt och kantigt i diskanten :angry: . ABSOLUT inte som hemma och definitivt inte som jag är van att höra dem. Och på min Caspian var jag tvungen att vrida på "klockan 2" på volymen för att det skulle bli bra lyssningsvolym! På new orders Pathos krävdes "72" på volymkontrollen!! (det är väldigt högt). Så raskt förpassades burkarna till avbytarbänken! I rena besvikelsen så kopplades hela min anläggning ur och vi gick över på de inkomna gästernas härliga hårdvaruskapelser. Lite OT, men är det någon som känner igen symptomen så ge mig gärna några tips....

Nåväl - en snabb titt på avbytarbänken avslöjade att där väntade ett kanadensiskt ess på att få komma in på plan...

bank1.jpg

bank3.jpg

Posted

Men än var det inte dags att samlas vid Totem-pålarna :D

Nej, det vankades danska tongångar... men de måste ju drivas av något så här smackade vi upp en riktigt läcker "stack" från Primare:

primarestack.jpg

Posted

Den mycket intressanta spelaren överst är Primares nya multispelare, DVD30.

Redbook CD, SACD och DVD-A i en mycket smakfull förpackning. Och priset, ca 25 000 (minns inte exakt, hjälp mig gärna här) är inget att säga om med tanke på prestanda och funktionalitet.

Under den, fanns en riktigt trevlig integrerad stärkare - Primares A30.1 (om jag nu minns rätt...).

primare2.jpg

Detta är första gången jag upplever produkter från Primare, och jag måste säga att det gav mersmak.

Posted

Måste förekomma mina lyssningsintryck, men för mig var detta kvällens stora överraskning. Jag har aldrig varit någon Dynaudio-fan innan* men denna kväll fick jag lov att ändra mig. Jag har sett ljuset, och det kommer från Danmark :D Tack Johan för att du tog med dig dina skötebarn!

Till saken: I väntan på mina (och förhoppningsvis andras) lyssningsintryck så kommer här lite bilder på danska skönheter...

dynaudio3.jpg

dynaudio1.jpg

dynaudio2.jpg

dynaudio4.jpg

* FOTNOT: För några år sedan gillade jag inte rör heller, men sen fick man ju höra B.A.T och Pathos, så nu drömmer jag våta rör-drömmar om nätterna :mm:

Posted
* FOTNOT: För några år sedan gillade jag inte rör heller, men sen fick man ju höra B.A.T och Pathos, så nu drömmer jag våta rör-drömmar om nätterna

...och de allra vildaste drömmarna (det där "om jag vinner några millar på lotto"-drömmarna) handlar om rörmonoblock från VTL :mm::mm:

Sorry, väldigt OT men jag "blev ivägburen" :D

Posted

Hur lät då detta? Jo, väldigt, väldigt bra! Dynsen symboliserar det jag tycker är så härligt med bra stativare - "släppet" från högtalarna, det ruggiga klippet och den där härliga "stunsen" och känslan av att "det finns ingen låda, den hörs då inte i alla fall".

Primarens effekt (2x100w 8ohm/2x180w 4 ohm) vred loss Dynaudiorna ordentligt och gav dom den "juice" de behövde. Härlig definition och kontroll. En kombination som funkade väl. Här blev det nästan slagsmål att få _välja_nästa_skiva_ :)

Posted

Alltså, det går knappt att slita ögonen från denna tingest. Man får anstränga sig för att kunna titta åt något annat håll än Pathosen :mm:

Och hur blev kombon Primare DVD30/Pathos New Classic One/Dynaudio Contour 1.3SE?

Jo, både bättre och sämre. Annorlunda helt enkelt. Inte helt oväntat gjöt italienaren själ i återgivningen av musikerna och en organisk touch adderades till musiken. Roligare och mer njutbart, på sådan musik som var "icke-komplex". På lite snabbare och mer komplex musik så föredrog jag Primaren, kanske för att dess muskler behövs för den trögdrivne dansken.

Så om jag fick välja? Jo, en kombination av primarens kraft och upplösning parat med pathosens "själ" och läckra återgivningssätt. Fast i den prisklass vi rör oss i så finns ju ingen sådan... tyvärr.

Posted

I väntan på den sista elektroakustiska omvandlaren, måste jag bara få delge er vad Skellefteå bidrog med i denna Hifi-festival (förutom Primare A30.1:an förstås).

Det här med kablar är ju rätt kul, ni som läst mina och new orders tidigare eskapader har förstått det vid det här laget. Och man tröttnar aldrig heller, särskilt som när ingenjörskonsten ständigt firar nya triumfer och okonventionella och närmast morbida konstruktioner är mer regel än undantag.

Den här signalkabeln är ju bara för härlig. Den hifi-intresserade som inte faller i stum beundran över denna testosteron-snok är inte född (eller också ljuger han)

intermezzo.jpg

Posted

Jepp - COGAN HALL "INTERMEZZO"

Den här kabeln är så styv att man böjer/bockar den i önskad form - och sen förblir den i det läget :D Den är så krallig och "stiff" att ägaren tidigare brytit sönder RCA-honor i förstärkarändan eftersom de viker sig innan kabeln gör det :o

Mer bilder, mera, mera mera.....

intermezzo2.jpg

Posted

Nu gjorde vi ingen kabeltest - vilket förvisso hade varit mycket intressant - men nog fanns det material till ett sådant alltid.

Över huvud taget hade kvällen inte karaktären av "test" utan snarare "trevlig get-together" vilket åtminstone jag uppskattar. Jag har svårt för "mina grejor är mycket bättre än dina"-duvningar. Det var på det hela taget ett mycket skön stämning i det här gänget - sådana här träffar måste vi ha fler av! Jag ser redan fram emot nästa!