plundin™ Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 God morgon mina vänner, jag satt oxch bläddrade i ett halvgammlt nummer av illustrerade vetenskap (Nr 14/2007) hos kompisen i morse, när ögonen fastnade på en notis om en apparat som kan "trolla bort" repor och skador och tvätta alla slags digitalskivor... Proffsvarianten : VMI 3500 International Buffing Unit VenMill has developed a totally new process for repairing and cleaning DVD/CD/Game discs. With the VenMill unit disc repair and maintenance can be done in any store, by any employee. VenMill Industries’ OptoClear process has changed the way disc repairs are done, saving video stores time & money and has enabled them to create profitable new repair, used-sales, trade-in and other programs for their customers. VMI 3500i Buffer unlike sanding machines takes a non-aggressive approach to repair, with better, faster results. The VMI 3500i Buffer is currently in use repairing damaged movies, video games and music CDs in video stores and personal collections. The VMI 3500i Buffer comes equipped with 1 set of pre-installed VMI Buffing Pads, 1 bottle of AC Liquid, 1 VMI Cleaner Disc, and a 3 inch adapter. Specs: 220/240v 50/60Hz. EU certified. Hemmamodellen : Skip-Away BLADE (PNV4000.5) - en av fem klatchiga färger.. DISC REPAIR HAS NEVER BEEN EASIER! SKIP-AWAY™ uses OptoClear's™ process to repair and clean any disc with NO wax filling and no abrasive sanding! SKIP-AWAY™ refinishes your favorite discs in a non-hazardous, kid friendly way! Perfect for Everybody! Homes, gamers, small businesses, video stores, schools, libraries, IT departments and more! Only 4.4lbs Complete with front slide load, indicator lights, and count down timer! Repair Time: 3 minutes Cleaning Time: 15 seconds Fully Automated - Easy to Use! 1 Year Limited Warranty. Länk till tillverkaren : Vendmill Har nån testat??? ... Vad tror ni? /ptr Quote
Kent_n Posted December 1, 2007 Posted December 1, 2007 Det här är säkert jättebra, värt att pröva.. Man kommer ni ihåg för några år sedan då skulle man måla ytterkanyerna på cd, och ljudet skulle bli jättebra, sedan kom det att man skulle svarva av en bit av samma ytterkant, och ljudet skulle bli ännu bättre.... Att bara köpa en cd o stoppa in i cd, huvva... OBS: Detta är ingen kritik mot denna sida, vet absolut ingenting om detta. Nå´n kan väl pröva o rapportera.. Quote
EuphoniC Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Jag var kritiskt till detta med pennor och svarv tidigare men på Stockholm High-End '05 demade Svalander där han tvättade, fräste och målade en skiva och fick haksläpp över vilken skillnad det blev -- kan bara förutsätta att det var två identiska skivor han jämförde och att det inte var någon skillnad mellan skivorna från början då jag kom in i demon redan när de börjat spela den första obehandlade skivan. Det var inte minimala skillnader utan massiva skillnader, massor med lågfrekventa ljud hördes helt enkelt inte på skivan som inte fått behandling då det bara framgick som en matta av bas. På den behandlade skivan var det klart framträdande detajerade ljud istället för ovan nämnda "matta". Öh, varför ??? Jag har ingen aning! Jag ställer mig mindre kritisk till saker som jag inte lyssnat på sedan dess, jag var helt övertygad att det var "bogus". Har inte varit i kontakt med dylika prylar sedan dess men det hade varit roligt att prova på fler skivor Quote
Kent_n Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Jag var kritiskt till detta med pennor och svarv tidigare men på Stockholm High-End '05 demade Svalander där han tvättade, fräste och målade en skiva och fick haksläpp över vilken skillnad det blev -- Öh, varför ??? Jag har ingen aning! Åhh f-n, skall ta me f-n (som programledaren sade) prova, får åka till Audio Consept med några skivor..Spännande. Quote
calm Posted December 2, 2007 Posted December 2, 2007 Eftersom vi pratar om optisk avläsning med en precisionslaser så är det väl inte konstigare än att man polerar en skadad lins på en kamera så att man inte får oönskade brytningar i repor etc. Om sedan maskinen plattar till CD:n så kan det jämföras med motsvarande som sker med vinyl som slagit sig. Finns en maskin som heter Nespa Pro som krymper plastfilmen i en CD mot metallfilmen. Har hört slutresultatet efter en "behandling" och den funkar faktiskt. Ger klarare och tightare focus och ljudbild. Finns hos Audio Concept och kan studeras på deras hemsida, under "tillbehör och tweaks" Kantbehandling får väl anses vara en vedertagen metod nu för att förbättra CD, har testat detta hos Svalander på en mässa. Tycker att det ger märkbar förbättring. Dock inte i haksläppsklass. Calm Quote
Jörgen_G Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Även jag tillhör de som testat Svalanders kantbehandling. Mitt omdöme är precis datsamma som calms - det hörs en förbättring men den är inte av haksläppskaraktär. mvh/ Jörgen G Quote
Anders Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Man kan diskutera vad som är haksläpp, men jag tycker att förbättringen efter kantslipning är markant snarare än subitil, i alla fall på en del skivor. Jag har några dubletter varav den ena är kantslipad. Det är svårt att veta vad reparationsapparaten gör. Tvättning av skivor kan vara av värde även om de inte är nedsmutsade eftersom det finns ett vaxskikt på skivorna, antagligen för att de inte ska fastna i maskineriet vid tillverkningen. Jag tvivlar på att apparaten verkligen kan reparera skivorna men den kanske kan göra dem spelbara genom att maskera hack och repor på något sätt. Inte genom vaxfyllning säger dom, men det kanske finns något annat sätt. Naturligtvis kan också en riktigt smutsig skiva bli ospelbar, man stöter ju på sådana vid hyrning och på bibliotek. Quote
Absolute Audio Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 Den där apparaten skulle vara kul att hyra över en helg om det verkligen fungerar. Men repor är ju bara en del av problemet med cd'ns livslängd. CD röta är ju desto värre och finns ingen bot mot... iof 5-56 kanske? Quote
Jörgen_G Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 kansas - jag uppfattade skillnaden någonstans mitt emellan markant och subtil. Om den preciseringen nu ger någon vägledning :clown:. Haksläpp är ju egentligen ett uttryck för att en förändring blev väldigt betydligt mycket större och bättre än vad man förväntade sig . /Jörgen G Quote
Absolute Audio Posted December 6, 2007 Posted December 6, 2007 kansas - jag uppfattade skillnaden någonstans mitt emellan markant och subtil. Om den preciseringen nu ger någon vägledning :clown:. /Jörgen G Ahh jag dök nog in lite sent i diskutionerna... Apparaten jag tänkte på var den som reparerade trasiga CD skivor. Det har blivit några som t.ex åkt bil lite för länge i handskfacket. Men angående Svalanders svarv, ultraljudstvätt och pennor så provade jag oxå dom på mässan. Och då vart det ett sånt lyft att han kunde inte garantera att han inte höjt volymen, för det var en ordentlig skillnad faktiskt. Kan varit bättre dynamik efter behandling eller så höjdes volymen. Men ingen i rummet lade märke till att han höjde.... Quote
Hans-Tommy Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Finns en maskin som heter Nespa Pro som krymper plastfilmen i en CD mot metallfilmen. Har hört slutresultatet efter en "behandling" och den funkar faktiskt. Ger klarare och tightare focus och ljudbild. Finns hos Audio Concept och kan studeras på deras hemsida, under "tillbehör och tweaks" Calm jag har skaffat en nespa och har också upplevt att ljudet ändras på detta sätt. jag använder den numera regelmässigt utan att testa skivan innan. jag tror effekten beror på att avläsningen av skivan förbättras. samma effekt har jag fått i ännu högre grad när jag bytte skivpuck se länk http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ost&p=75880 fast det kräver ju att man har en philips pro drive tommy ps jag var var nere på audio concept igår och fick lyssna på ett par nya danska golvhögtalare, liknar SF amati i utseende fast ännu snyggare (om man skulle gå efter utseende är det den bästa högtalaren i affären), övre diskant var av bandtyp, trots att jag satt nära högtalarna (jag brukar inte gilla det) var ljudet mycket harmoniskt och inte alls så påträngande, ändå kunde man väldigt tydligt höra Jormins andning på war orphans, resten av anläggningen var aurum acoustics cdp och mbl4006+8006, det enda som talade mot högtalarna var priset, ca 200kSEK ds Quote
Bebop Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Även jag tillhör de som testat Svalanders kantbehandling. Mitt omdöme är precis datsamma som calms - det hörs en förbättring men den är inte av haksläppskaraktär. mvh/ Jörgen G Jag får väl då bryta trenden eftersom jag inte kan höra någon som helst skillnad på kantfrästa CD-skivor. Vi var 4 personer som lyssnade på 2 X 4 CD-skivor (4 frästa och 4 ofrästa av samma skivor). Vi lyssnade över Audioaero Capitol, Wilson Sophia II och Parasound JC1 & 2. En av oss kunde pricka in den frästa varianten några gånger i början men efter ett tag så klarade han det inte längre. Utifrån denna erfarenhet anser jag (vi) att det här tillhör HiFi's tassemarker. Annorlunda är det med tvätt, framför allt när CD-skivan är smutsig Fick några CD-plattor av en butik i Kristianstad när jag bodde där, eftersom dom legat i plast sä länge att de inte gick att spela. Tvättade dom för hand med rödsprit tillsammans med en ny disksvamp. De blev som nya. Det är knepigare med vinly pga av svårigheten att för hand få bort skräpet i spåren. Quote
Timbre™ Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Utifrån denna erfarenhet anser jag (vi) att det här tillhör HiFi's tassemarker. Det är där man brukar hitta de mest spännande arterna... Bedini Compact Disc Clarifier får nog också räknas dit. Quote
conan Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Jag får väl då bryta trenden eftersom jag inte kan höra någon som helst skillnad på kantfrästa CD-skivor. Vi var 4 Nästan bondfångeri ... dock är det ju inte fel att få en CD som går stabilt för att minimera mekaniska ljud från spelaren. En svårt nedsmutsad CD som "hoppar" och "hackar" kan man diska av med lite milt diskmedel. Det är digitala prylar som är designade för att hantera repor och sånt. Annars, om skivan spelar utan hackande - så vill jag påstå att det bara är psykologiska effekter om man hör skillnad på två skivor. Quote
Guest Peo Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Annars, om skivan spelar utan hackande - så vill jag påstå att det bara är psykologiska effekter om man hör skillnad på två skivor. Varför påstå nånting överhuvudtaget? Gör som Bebop - testa. Hör du en skillnad till det bättre - jättekul, grattis. Hör du ingen skillnad - du har bevisat din förutfattade mening. Perfekt. Icke-upplevda åsikter om vad som helst är, enligt mitt sätt att se saker och ting, fullständigt meningslösa. Quote
Bebop Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Annars, om skivan spelar utan hackande - så vill jag påstå att det bara är psykologiska effekter om man hör skillnad på två skivor. Är Du säker på det? Finns det inget mellanläge där en smutsen inte är tillräcklig stark för att CD'n skall hacka men tillräckligt för att korrigeringskretsarna skall gripa in? En sådan logik har förklarats för mig, men om den är sann vet jag inte. Det låter dock övertygande. Av samma skäl skall det vara viktigt att CD-spelaren står stadigt. Vad tror/vet ni om detta? Quote
conan Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Är Du säker på det? Finns det inget mellanläge där en smutsen inte är tillräcklig stark för att CD'n skall hacka men tillräckligt för att korrigeringskretsarna skall gripa in? En sådan logik har förklarats för mig, men om den är sann vet jag inte. Det låter dock övertygande. Av samma skäl skall det vara viktigt att CD-spelaren står stadigt. Vad tror/vet ni om detta? Det jag har upplevt och samtidigt mätt är antal fel innan rättning och antal fel efter rättning på min gamla JVC. Det var kanske ingen höjdarapparat och exakt hur rättningen görs vet jag inte. Om vi antar att JVC rättar med hjälp av den inbyggda felkorrigeringen och inte mer så kunde jag dra slutsatsen att: - De flesta CD-skivor jag spelade hade mellan 1 fel/minut och 10 fel/sekund innan rättning. Samtliga fel rättades. - Någon enstaka CD hackade och då gav det utslag med kanske 1000 fel/sekund innan rättning. - På de CD som hade orättade fel hördes felet tydligt. Det finns en sannolikhet (mycket låg) att spelaren inte upptäcker ett fel utan tolkar det som sanna data. Jag är inte alls orolig för detta. Teorin bakom felkorrigeringen för CD-mediet anser jag är helt ok. Hur bra ljudet blir från en CD hänger mest på masteringen, signalbehandling, D/A:n och det analoga därefter. Quote
Recommended Posts