Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är nyfiken på högeffektiva högtalare. Inte så vanliga i Sverige, men det finns en del samt i våra grannländer. De märken som jag är nyfiken på är bla. Coincident, DeVore och Merlin. Undrar om någon här har erfarenhet eller lyssnat till någon av dem?

Länk till samma fråga på annat forum.

Länk

DeVore

Coincident

Merlin

Guest Audio Concept
Posted

... kul att du skulle nämna dem idag... I morgon kommer de in till butiken. Kan bli riktigt kul!

Välkommen in!

Mvh, Audio Concept

Posted

Kollade lite snabbt på DeVore och Merlin men kunde inte hitta någon högtalare som var effektivare än 90dB 1W/1M (2.83V) är inte det lite för ineffektivt för att kallas högeffektiv? Coincident har ju några modeller som närmar sig 97dB 1W/1M (2.83V) och då börjar vi närma oss efiektiva högtalare..

Men bör inte denna dB siffra vara över 100 för att man skall kalla högtalaren högeffektiv?? Eller har jag fel...?

OBS, min kommentar har dock ingen bäring på hur bra högtalaren låter..

/ptr

Posted

Men bör inte denna dB siffra vara över 100 för att man skall kalla högtalaren högeffektiv?? Eller har jag fel...?

/ptr

Det finns mig veterligen ingen stanadard eller vedertagen praxis för detta utan det hamnar i kategorin "eget tyckande".

97 dB tycker jag är rätt hög känslighet förutsatt att högtalaren når djupt i frekvense, har vettigt frekvenskurva och dessutom har okej belastbarhet.

Men som du är inne på - detta säger självklart inget om ljudkvaliten, hur man subjektivt uppfattar den.

Å andra sidan är det skitkul att AC tar hem detta märke till Sverige! :) Mångfald är trevligt.

Posted

Du har säkert rätt plundin, var slarvig med begreppet... :blush

Audio Concept, Är det Merlin som ni får in i morgon?

Edited: Såg att det var Coincident.

Posted

Hej Klingan

Om jag inte kommer ihåg fel , så är det Coincident " Pure Reference " som ska komma imorgon.

mvh gurkan

Posted

Har hört Merlins golvmodell i Köpenhamn tillsammans med ett rörförstärkare för ca 3-4 år sedan. Bland det bästa på mässan det året. Deras diskant är den välkända Esotech från Dynaudio och mellan/bas från ScanSpeak. Det låter mycket rent och uttrycksfullt. Basen är betydligt djupare än vad storleken kan ge sken av.

Sedan finns det ju också de engelska Living Voice som tagits fram med åtanke på små rörförstärkare. Har hört dom en gång i Stockholm tillsammans med Rogue Audio men jag föll inte för dom. Wilsons senaste modeller är också lätta att driva.

Titta inte enbart på känsligheten. Impedanskurvan (som helst inte skall vara lägre än ca 6 ohm) och fasvinklar, speciellt i basen, är väl så viktiga.

Posted
Sedan finns det ju också de engelska Living Voice som tagits fram med åtanke på små rörförstärkare. Har hört dom en gång i Stockholm tillsammans med Rogue Audio men jag föll inte för dom.

Jag är part i målet, jag gillar Living Voice. Du skulle ha hört dom senast när Veteran HiFi spelare Living Voice med ClearAudios klass A-steg. Det är lätt att snacka om lager, nyanser och sammanhållet ljud, tonärlighet osv, men där satt det. Makalöst, och alldeles för lite uppmärksammat. En av få konkurrenter var Verity med Manley förstärkare på samma mässa. Jag hörde sammanhållningen, ärligheten men inte riktigt allt annat.

Posted
Jag är part i målet, jag gillar Living Voice. Du skulle ha hört dom senast när Veteran HiFi spelare Living Voice med ClearAudios klass A-steg.

Det gläder mig. Dom har ju fått många berömmande ord i framför allt engelsk press så något måste dom ju ha. När jag hörde dom på mässan i Stockholm för ett antal år sedan spelade dom med Avid skivspelare och alternerade mellan Lavardin och Rogue. Det lät faktiskt inte bra alls, musiken lämnade inte högtalarna eller hur jag skall beskriva det.

Kom på ytterligare en högtalare med hög känslighet efter att ha läst nya numret av HiFi+ där dom testar en ny modell av Zu som säger sig ha 101 dB känslighet men HiFi+ uppger 95dB - även det är högt. Såldes förr via Audio Concept.

Posted

Kom på ytterligare en högtalare med hög känslighet efter att ha läst nya numret av HiFi+ där dom testar en ny modell av Zu som säger sig ha 101 dB känslighet men HiFi+ uppger 95dB - även det är högt. Såldes förr via Audio Concept.

Finns fortfarande ett par Druid med Zu T1 superdiskant kopplade till en Manleyförstärkare. Hörde EMM-labs CD-combo med dessa högtalare för första gången på Malmö-mässan om jag inte minns fel. Lät mycket bra. Känslighet 101 dB enligt spec. Bestående intryck av högtalarna är nog deras kabinet som är extremt grunda och relativt höga och smala.

Calm

Posted

Druid har jag inte lyssnat till och är en annan typ av konstruktion. Living Voice har jag däremot lyssnat till vid ett mässbesök. Vi vet alla hur det kan låta på mässa, men det kan endå ge en indikation på om det har något som tilltalar eller inte. Tyvärr fick jag inte någon positiv känsla, men det vore kul att få möjlighet att lyssna till dem igen.

Om någon lyssnar på Coincident hos Audio Concept så vore det kul med lite intryck. :mm:

Posted

Var nere på AudioConcept i eftermiddags och fick en första avsmakning av de nya högtalarna Coincident "Pure Referens". De var uppkopplade till en skäligen enkel kombo av Leben triodförstärkare med en något mer avancerad spelare i MBL Nobile Line.

Allt uppställt i Svanårummet.

Gunnar laddade min favoritbasist Anders Jormin i spelaren med Bobo Stenson i CD:n War Orphans spår 2 "Natt". Maken till dynamik har jag aldrig hört. Varenda strängrörelse blev som ett pistolskott i snabbhet vad gäller transientförmåga. Anders Jormins andning hördes mycket väl, nästan störande. Faktiskt en helt ny upplevelse.

Högtalarna är ganska stora i höjd och djup men med en liten baffel, där diskant och keramiskt mellanregisterelement sitter. Inåt sitter två 12-tums baselement. Högtalaren var under inspelning men redan nu kunde man höra att detta var något extra och stort. Skall gå dit igen för att höra mer.

För den som gillar direktdrivet utan delningsfilter är denna lyssning ett måste!

Calm

Posted
Spännande att läsa om dina första intryck Calm.

Är det fler som har hört dem? Måste bege mig till Stockholm snart… :mm:

Kommer mer och ordentliga lyssningsintryck och bilder i tråden "En ny kanadensare i stan" under bildforum.

Ville inte ta över denna tråd.

Mvh

Calm