MaxMartin Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Ni som har lyssnat ordentligt på dessa gamla (!) mästerverk, vad tycker ni? Är Mini bättre än micro pga dáppolito-konstruktionen? Många gånger har jag hört att många klankar ner på just dáppolito pga det inte ger så dåligt djup och mer in-your face. Quote
SamuelRönnqwist Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Dåligt djup? Det är väl sanarare så att det ger ett bättre djupleds perspektiv? Så upplever jag det! Quote
MaxMartin Posted April 14, 2004 Author Posted April 14, 2004 Jag vet ju vad jag tycker, bara roligt och höra vad folk allmänt säger om dessa två modeller och vad som skiljer sig åt. Är stereoperspektivet bättre med mini utopia än micro utopia? Quote
JMlab Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Jag håller just på att utvärdera Mina gamla Mini mot den nya Micron. Vid en mycket snabb jämförelse saknar jag en del av basen i Micro sedan spelar den på ett annat sätt i diskant och mellanregisterna något mindre känslig vad man kopplar till den.Jag kommer även att testa den mot mina Mezzo som befinner sig i en bättre akustisk miljö samt tillsammans med Wadian. Quote
MaxMartin Posted April 15, 2004 Author Posted April 15, 2004 Tycker du mini blir mer in your face? Vad är det mer exakt som skiljer tycker du? Mvh Johan, Trbg Quote
Neodynium Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Utopian spelade mycket mer "bakåt" än vad Minin gjorde.... Tyckte iof inte att minin spelade så mkt framåt. Mezzon är värre där i mina öron. Micro utopia Be verkar vara en riktig going dock!! Har iof bara lyssnat på den på mässa samt hos Lars Ek (Pl Audio). Quote
sker Posted April 17, 2004 Posted April 17, 2004 Kanske inte direkt rör din fråga Max Martin men jag har tyvärr inte lyssnat ordentligt på gamla micro och mini utopia men därimot har jag lyssnat på mezzo under bättre förhållanden och jag upplevde att ljudbilden blev mycket bredd men tyvärr så fanns det ingen som helst djup i ljudbilden, varken framåt eller bakåt, den var helt platt. Kan ju ha varit rummet som spökade lite också eller att Mezzo är svår placerade? >Neodynium, jag förstod inte riktigt din uppfattning om Mezzo utopia, utveckla gärna MVH Quote
Bravo Posted April 20, 2004 Posted April 20, 2004 Jag har hört Mezzon under goda förhållanden och kunde inte finna något fel på djupperspektivet, tvärtom, det lät synnerligen realistiskt med en liveinspelning. Quote
fredrik Posted April 26, 2004 Posted April 26, 2004 Jag har ägt och älskat mina Mini ett par år. Tycker det är en fanatstisk högtalare. Har icke jämfört den med Micro men däremot med Mezzo. Tycker att Minin lät bättre. Inte riktigt lika tunn i övre mellanregistret och bättre ljudbild än Mezzon. Basen är ju såklart en annan historia, sedan är ju Minin relativt enkel att placera och enklare att driva eftersom den håller sig runt 8 ohm. Quote
Timbre™ Posted April 26, 2004 Posted April 26, 2004 När PL Audio spelade på ett par MiniUtopia med en integrerad best från KR Enterprise för några år sedan på en Malmömässa lät det ruggigt bra. Det tyckte nog de flesta som besökte det rummet. Quote
Audionet Posted May 8, 2004 Posted May 8, 2004 Min personliga upplevelse av Mini Utopia och Micro Utopia Be är att klangen är något bättre på Micro medans drivet i Mini är bättre. För min del kan jag tycka att Micro Utopia kan vara lite för snälla. Kan inte svara på om det blir bättre om man går upp till Diva. Jag valde 927 Be då de har lite mer driv än Micro men ändå samma underbara klang. Skall kanske nämna att dessa används endast till hembio. Quote
JMlab Posted May 9, 2004 Posted May 9, 2004 Jag har haft hemma Micron för utvärdering,en fantastisk högtalare om man betänker storleken,jag håller med dig Audionet att den spelar lite "snällare" men det jag saknar mest är attacken i basen,så nu skall jag prova Diva så får vi se om jag fortfarande saknar den snabba basen,Divan borde ha en djupare bas med tanke på att det är en golvare med större volym än Mini. Quote
Recommended Posts