Engelholm Audio Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Ny akustikprodukt från Svanå Fler och fler inser vikten i att göra något åt rummet - och gör det också! Fler och fler hifibutiker skaffar sig riktigt bra demorum och slutar därmed att skylla det eventuellt dåliga ljudet på rummet! Svanå har nu tagit fram en kombinationsprodukt som ger dig tre klara förbättringar: Renare, tightare och tydligare bas Bättre fokus i ljudbilden Renare nedre mellanregister (svårt att fixa på annat sätt) Lagringsutrymme (eller plats för fler diffusorer eller en extra basmumsare) Denna produkt placeras lämpligen i närheten av högtalarna till exempel bakom eller vid sidan. Den gör självklart också stor nytta bakom lyssningsposition. Denna produkt fungerar ypperligt för alla högtalarmodeller och självklart också bipolära högtalare typ Martin Logan, Maggisar, med flera. V4 basmumsare, TP300/AD40 mellanregister/diskantfixare och MA-moduler för nedre mellanregister! Quote
Richard Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Ser ju klart intressant ut. Vad har tingesten för mått och vad är priset. Hittar inget på diffusor.com. MVH Richard Quote
Absolute Audio Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Har du några mått?? Ser f.ö väldigt trevlig ut. Quote
Engelholm Audio Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Hejsan, Kul med snabb respons! Den skall komma som mer eller mindre hel enhet, ev nån liten egen montering, á la Ikea - å så får man ju justera in V4'an förstås. Måtten är bredd 1050 * höjd 2100 * djup 300mm. Priset är 5000kr (+ frakt) och finns i ek, björk och vit. Nån mer än jag som ser ett gäng vinylskivor i övre facket och ev nån infälld spotlight? Quote
andreas .l Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 jag ser mer än så,,,,jag ser två enheter vid varje högtalare.. med spots och diverse prylar så som statyer och stenar i utrymmesfacken. Det är helt klart en väldigt fin produkt! Quote
Guest asimov66 Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Trevlig sak men vilka frekvenser är den till för? Eller den är till för "generell" alltiett produkt? Själv tycker jag den är snygg men skulle gärna vilja veta allt om hur den funkar med. Quote
P-pan Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Härligt, nu har någon tänk till igen. Ställer mig i kön efter Asimov66 och undrar samma sak angående frekvensområderna ? Quote
SMT Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Det är den ett år gamla VMA modulen som anpassats till vardagsrumsmiljö V-4 har blivit lite smalare ,och för att behålla den så viktiga volymen, lite högre. Den är som tidigare justerbar efter rummets resonanser mellan 40-110 Hz För en bredbandigare absorbtion används en Dacronabsorbent framför öppningen. MA modulerna i VMA modulen har ersatts av en bredbands diffusor som består av TP 300 och AD 40 panel mixat ,som med för en unik kombination av bredbandig diffusion (500-16000Hz) och låg och jämn absorbtion i hela frekvensområdet över 300Hz. Detta är ej möjligt med konventionella diffusorer som använder smala djupa fack där det uppstår vibrationer i de tunna mellanväggarna och som sällan är bredbandiga. Helmholtz springor finns mellan panelerna vilket medför en absorbtion i mellanbasen. Övre delen kan kompletteras med ytterligare en V-4 som absorberar stående vågor som uppstår mellan golv och tak runt högtalarna.(ofta mellan 60-80 Hz i våra svenska hem) eller kanske dekoreras av den bättre hälften. Flexibiliteten är stor när det gäller bredden på modulen och kan med fördel levereras runt 600mm bred och ställas bakom högtalare typ ML, Magnepan mm . Hälsningar Matts Quote
SMT Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Det ska tilläggas att priset 5000kr inkl moms är ett introduktionserbjudande året ut. Hälsningar Matts Quote
turbo Posted November 28, 2007 Posted November 28, 2007 Trevliga produkter, men helhetsbetyget för SMT sjunker när leverans / kommunikation är så oklar. Själv väntar jag fortfarande på en beställning jag gjorde i sommras. Quote
SMT Posted November 28, 2007 Posted November 28, 2007 Har du inte gett upp hoppet Turbo ,så hör av dig så vi kan reda ut vad som gått fel Hälsningar Matts Quote
turbo Posted November 28, 2007 Posted November 28, 2007 Lätt att bli ironisk nu, har trots allt frågat efter status en gång i månaden ungefär. Sista svaret 11 November var att det skulle skickas "i veckan". Tycker bara det är synd att man som kund ska behöva kämpa för att få handla. Quote
Engelholm Audio Posted November 28, 2007 Author Posted November 28, 2007 Trevlig sak men vilka frekvenser är den till för? Eller den är till för "generell" alltiett produkt? Själv tycker jag den är snygg men skulle gärna vilja veta allt om hur den funkar med. Hejsan, Det är svårt att tala om en allt-i-allo-produkt när det gäller akustik...men denna produkt är väldigt lämplig för väldigt många rum, kan man säga! I basområdet har dom flesta problem. Där är denna V4'a klockren. Diffusionen är som Matts skriver bredbandig och tar som ni kanske vet inte död på musiken utan låter energin leva kvar i rummet - reflexen mildras ner och sprids ut! Quote
Engelholm Audio Posted November 28, 2007 Author Posted November 28, 2007 Vi tar väl en snyggbild på en variant av denna akustikprodukt: Quote
Matrixen Posted November 28, 2007 Posted November 28, 2007 Vi tar väl en snyggbild på en variant av denna akustikprodukt: uurk Svårt att titta bortom den riggen Quote
SMT Posted December 1, 2007 Posted December 1, 2007 UAV skickade med dessa uppgifter om elektroniken Tillvänster överst MBL 1621 transport Gryphon Legato SAP Balanced Phono amp med externt powersupply i botten Gryphon Mirage preamp Höger överst Brinkman Skivspelare 10.5arm EMT pickup Gryphon Sonata/allegro preamp MSB powerdac Power supply Trycket och svänget var fantastiskt och när nivåerna började likna något (live) så var det en fantastisk musikuppevelse. Rackena som stog emot 4st 15" tillverkas av HRS System www.avisolation.com och vägde in på över 200kg och runt 200000 i inköp. Anses av de amerikanska recencenterna stå i en klass för sig. Hälsningar Matts Quote
Engelholm Audio Posted December 19, 2007 Author Posted December 19, 2007 Rum nr 2 är ute på UAV's hemsida... Quote
EuphoniC Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 :mm: :mm: :mm: :mm: (kommentarer överflödiga) Quote
plundin™ Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 Rum nr 2 är ute på UAV's hemsida... Vad är det takhöjd? Illusionen får en att tro att man skulle slå skallen i taket... /ptr Quote
SMT Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 Vad är det takhöjd? Illusionen får en att tro att man skulle slå skallen i taket... /ptr Att taket inte syns beror på att det är ett kombinerat 2 kanals rum med hembio ,vilket innebar svarta Golden Horn diffusorer i taket. Takhöjden varierar (2.4-2,7m) pga av inbyggd luftkonditionering samt en del ventilationskanaler som göms i inbyggda kanaler. Uppdraget var ju att transformera två lyssningsrum som Rives Audio hade konstruerat med hjälp av tubetraps ,egna konstruerade sidoabsorbenter och diffusorer från RPG samt en mängd 703 (tygklädda isolerings skivor) samt någon form av polycylinder på framväggen. ( få se om jag vågar lägga ut bilden på min hemsida från containern efter transformeringen) Eftersom inga av produkterna ger tillräcklig absorbtion under 70-80 Hz och absorbenterna ej heller var bredbandiga, gjorde att rummet hade ett vattenfall som Hallands åsen under 60 Hz ,och det så vanliga problemen runt 140-160 Hz, detta kombinerat med en fallande frekvensgång pga den stora mattan gjorde de båda bröderna Ron och Rob Lappaporte allt annat än nöjda (minst sagt) Intressant är att eftersom de lagt ut runt 2 mille så prövade de olika DRC ,men med klent resultat. Att denna "Total Acoustic Transformation" av två rum gjordes under 2 veckor med hjälp av två snickare känns redan lite overkligt, speciellt när de vägrade min medverkan , jag skulle helt koncentrera mig på mätningar under byggets gång samt ett konstant intagande av Prime Ribs och mörkt öl . Eftersom de flesta modulerna är variabla med en diffusorsida och en absorbent sida så var det spännande att se vad Chicago Audio Society och de ditresta audiofilerna med Fremer (Stereophile) i spetsen, valde. Resultatet ser ni på bilden och de två absorbenterna på fram väggen blev en kompromiss pga design skäl. Vad de till sin förvåning upptäckte var att musiken levde upp (ambiencen) och detaljerna i inspelningen kom fram samt 3D känslan ökade i ljudbilden. Nyttan med diffusorer finns sammanfattat i en vetenskaplig AES rapport, som intresserade kan få länken till via PM Det slutade med att de la ut plywood skivor på golvet för att behålla den diffuserande energi som GH taket gav. Sammanfattningsvis så är UAV rum tillsammns med AC rum i Stockholm ett av få rum i världen där det går bra att mäta impulsresponsen från bashögtalaren i lyssningspositionen ! Hälsningar Matts Quote
eliot Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Det är kanske fler än jag som missat vad UAV betyder Chicago Audio Society skriver på sin hemsida om en "field trip" till Ultimate Audio Video Quote
IcedEarth Posted December 20, 2007 Posted December 20, 2007 Det är kanske fler än jag som missat vad UAV betyder icon_smile_blush.gif Chicago Audio Society skriver på sin hemsida om en "field trip" till Ultimate Audio Video icon_smile_wink.gif Snacka om att jänkare är oduglig då det gäller att göra hemsidor. Ser ju ut som sidan vart senast upptaderad 1996. //rillo Quote
Recommended Posts