Jump to content

Golvhögtalare spannet 30000-40000


figge

Recommended Posts

Guest Musicman

System Audio Explorer!!!

Golvhögtalare som;

gillar all sorts musik

mycket prisvärda

ej känsliga för att stå för nära väggen

är inom Ditt prisspann

Prova att höra av Dig till High Fidelity, Best Sound eller Pause.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicman

Den spelar jazzens fina klanger och underfundiga rytmer. Du kan uppleva rockens energi och provokationer eller den fysiska upplevelsen i modern elektronisk musik.

Den spelar en symfoniorkesters nyanserade klanger från den lilla triangeln till stora pukor med bravur. SA Explorer är enastående till att understryka rytmer och kontraster i musiken så att du alltid bevarar orienteringen när du lyssnar.

Om du lyssnar på svaga ljudpassager så hör du instrumenten helt tydligt och SA Explorer följer dig också när ljudnivån närmar sig en "live konsert".

Det är helt enkelt en enastående högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Önskar förslag på golvare i prisklassen 30000-40000. Som helst går att lyssna på i butik i Stockholmsområdet.

Tycker helt klart att man kan lägga örat till Audiovector Si 3 Signature som är en rent "grym" högtalare för pengarna...

Link to comment
Share on other sites

Det underlättar nog lite om du preciserar dig lite mer:

# Vad lyssnar du på för musik. Blues, jazz, pop inte så mycket klassisk musik.

# Rummets storlek. 25 kvm

# Vilken elektronik ska matchas till dessa golvare. Nuvarande Audio Aero Capitole II samt Hegel H2A

# Design, färg.Öppen för förslag, helst ek eller björk.

:)

Link to comment
Share on other sites

Besök Audoconcept i Sthlm och lyssna på Magnepan MG 1.6 för "futtiga" 22 000 kr. Sålde ett par i förra veckan till en kund som lyssnat på Vienna Acoustic, QRS, Martin Logan och Audiovector i prisklassen upp till dryga 50 000 kr. Han hade pengarna men ville hitta det rätta ljudet, prislappen var inte det viktiga. Valet föll på Magnepan så det blev en del över till skivinköp :)

Link to comment
Share on other sites

Besök Audoconcept i Sthlm och lyssna på Magnepan MG 1.6 för "futtiga" 22 000 kr. Sålde ett par i förra veckan till en kund som lyssnat på Vienna Acoustic, QRS, Martin Logan och Audiovector i prisklassen upp till dryga 50 000 kr. Han hade pengarna men ville hitta det rätta ljudet, prislappen var inte det viktiga. Valet föll på Magnepan så det blev en del över till skivinköp :)

Med 1.6:orna får man definitivt "a lotta bang for the buck" :D

Link to comment
Share on other sites

Referens Audio: Dynaudio contour 3.4, ägt själv, superhögtalare.

Audio Consept:

Usher CP 6381, var med en bekant och lyssnade på dessa, kanonhögtalare

Magnepan MG 1.6, fick för mig att jag inte gillade denna typ av högtalare, lyssnade på den i butiken, haksläpp, blev knockat, kanon

Alla tre är värda att lyssna på, hur som lycka till i ditt val framöver

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att Magnepan:erna är några som definitivt är värda att lyssna på.

Beroende på ditt ljudieal så kan faktiskt ett alternativ vara Sonus Faber Dominus också. Gillar man Sonus Fabers diskant och mellanregister så finns ytterligare alternativ.

Du har visserligen sagt att du vill ha en golvmodell, men jag tycker att S.F. Cremona Auditor inte lämnar så mycket övrigt att önska i basväg, att även de kan vara värda en lyssning.

Allt detta och lite mer finns på AudioConcept.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Missa inte Usher`s högtalare när du är hos audio Concept :)

Missa särskilt inte den nya Usher Mini Dancer One.

Det är så klart tycke och smak och råd blir därför personliga.

Har en kompis som precis gjort din resa och testat Audiovector, Focal, Monitor audio, Elac mm. Jag var delvis med och provlyssnade. När vi kom till Usher var vi golvade och enligt vårt tycke lirade de i en helt egen klass än de andra. Alla andra saknade alltid något men Usher var grymma. Finish och byggkvalitet är också i en egen klass. Det är helt enkelt billigare att göra högtalare i Asien. Det som imponerar mest på mig är den stora ljudbilden från de lägsta till högsta frekvenserna. Snärtighet, djup samt dynamik. Friska som en vårbäck och möbelsnickeri i högsta klass.

Tål placering närmare vägg än andra.

Skulle jag köpa för upp till 40.000 är det tveklöst ovan nämnda. Jag tror dessutom att de kan tävla med betydligt dyrare högtalare. Allt enligt min personliga smak.

Sedan vet jag inte om Audio Concept har Usher. Hifistället i Götet har iallafall.

Lycka till. Du har en lycklig tid framöver. Välja högtalare är ju så himla kul.

Calle B

Edited by Calle B
Link to comment
Share on other sites

För jazz och blues - definitivt ett par MG1.6. Dock kräver de sitt rum - det finns oftast bara en placering för dem, ca 1 meter ut från väggarna, svagt bakåtlutade (via monteringsbrickor som medföljer) samt ibland måste man dämpa med tyngre gardiner eller liknande på några få ställen längs väggarna. Diskanten är förvisso ren och fin men den kan bli lite för mycket om rumsakustiken är "hård".

Annars ett par ESL-57 (hehe) - maken till bra ljud för pengarna får man leta efter. Dock går de inte att spela på så starkt men fullt tillräckligt för jazz. Hegels förstärkare driver dem utan problem och med en värme i mellanregistret och len diskantåtergivning man bara kan drömma om. :cool: *

Det finns fler alternativ ... nu senast på mässan i Stockholm imponerade GURU QM10 på mig. Även Audio Notes högtalare verkar bra men är lite dyra kanske.

* Jag kanske måste tillägga att omdömet är aningen subjektivt.

Link to comment
Share on other sites

En drygt två år gammal tråd, figge. Du tar gott om tid på dig i utvärderingen :app:

Nejnej, det måste du inte :)

Beror på att det skedde lite under resans gång rent ekonomiskt. Läget är lite annorlunda nu.

Även att intresset avtog under en tid, nu är det i ett annat läge.

Link to comment
Share on other sites

hvad med et sæt Peak Consoult Empress demo/brugt

som der er tilbage efter jeg ikke har Peak i shoppen mere

40000,-DK leveret i malmø evt. sendt med fragt mand

mail bare til mig hvis det er noget

Hejsan Sound and Magic!

Vi går inte in med försäljningserbjudanden i trådar som ligger utanför Euphonia Hifimarknad.

Hälsningar

Timbre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...