Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett spirande jazzintresse, men gillar inte riktigt blås.......utan föredrar bas, trummor, piano, akustisk gitarr.

Vore tacksam för tips, gärna liveinspelningar :D:D

Guest Zalve
Posted

Samme Kevin som leder orkestern hos Jay Leno :?:

Tipset får bli: Jan Lundgren Trio Plays the Music of Victor Young

Guest Zalve
Posted

Allmusic.com har svaret på det mesta när det gäller musik. (Kanske därav namnet :) )

"During the past couple of years, Kevin Eubanks has been seen by millions of viewers nightly as the leader of Jay Leno's Tonight Show Band, where his main purpose is to assist the comedian/host rather than play creative jazz."

p00663scd9w.jpg

AMG tycker att Turning Point är det "bästa" albumet av Eubanks

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&u...l=Boo320r1ac48c

Posted

Tack för tipsen :):) Men om vi tar bort gitarren, vad har ni då mer att föreslå............(utan att det för den skull blir för tillbakalutat och "softat")

Guest Zalve
Posted

Hur mycket Jazz har du lyssnat på? Mängder eller nyfrälst?

Mitt tips ovan har inte mycket till gitarr i sig, men måste nog räknas som ett måste i jazzhyllan, eller vad säger den nye "musikansvarlige"? :black::D

Posted

Plockas gitarren bort, blir det lite enklare. Då skulle ju en del trios passa in, EST som exempel.

Svar du på Zalves fråga kan det också ge vinklingar. Får återkomma med mer förslag ;)

Själv är jag svag för violin i jazzsammanhang, kombinerat med tex gitarr kan det bli riktigt kul :)

Mvh Mattias

Posted

Zalve...Jo, jag är ganska "nyfrälst", det var när K Jarret fick Polarpriset och jag köpte hans senaste "Up for It", som jag förstod att jag missat något. :D Den gillar jag! Så även Ronny Johansson Trio "Jubilee".

Musikerna som ni nämnt ska jag titta närmare på... C Corea är en gammal favorit........ :cool: :cool:

Posted

Superbasisten Nils Henning Örsted Pedersen (NHÖP) har en del bra på sitt samvete. På vissa är dock sax med (Those who were) eller annat.

Klassikergruppen för hififolk, Jacques Loussier trio är aldrig fel. Även om det är klassisk musik i jazztappning.

Charlie Haden på bas har släppt mycket plattor, men passa dig det finns diken också.... En av favoriterna är Beyond the Missoury sky. Lugn och harmonisk platta med Pat Metheny på akustisk gitarr mm.

c87865l258l.jpg

Trio med trios

Peter Nordahl trio skivan, An American in Paris e inte dum.

Bobo Stensson trio, kan vara lite tungt kanske? Men du gillar ju K Jarrett så ;)

Ewan Svensson trio

/Mattias

Posted

När Mattias ändå nämnt NHÖP så passar jag på att fråga vad hans skivor/grupp heter, jag har letat lite ett par gånger, men inte fått några svar på sökningarna....? Jag har bara hittat några separata spår här och var...

\\K-man

Posted
Allmusic.com har svaret på det mesta när det gäller musik. (Kanske därav namnet  :) )

"During the past couple of years, Kevin Eubanks has been seen by millions of viewers nightly as the leader of Jay Leno's Tonight Show Band, where his main purpose is to assist the comedian/host rather than play creative jazz."

p00663scd9w.jpg

AMG tycker att Turning Point är det "bästa" albumet av Eubanks

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&u...l=Boo320r1ac48c

:D Snacka om helomvändning, spela Jazz till att assistera Leno i teve. Hade inte en aning om att kevin var Jazz musiker i grunden.

Guest Zalve
Posted

Tolkar det som att Timbre aldrig har sett "Jay Leno Tonight show" ?!

Kevin fungerar som en side-kick med el-gitarr.

Posted

K-man, håller med ! Att hitta skivor med NHÖP - Nils-Henning Örsted Pedersen är inte lätt! När jag söker efter honom, brukar jag köra "Örsted Pedersen" och ibland hittar man nåt om man har tur.

Som basist är det inte helt lätt att bli frontfigur i band, men med gediget och skickligt spel NHÖP nått den absoluta toppen. Mannen förtjänar egentligen en helt egen tråd.... egentligen :)

Han har spelat med i ett antal olika konstilationer med andra artister.

Hans första egna platta:

d3046276p56.jpg

Han hyllar till skyarna vart man än läser om denna platta! Den är nästan ett måste :mm: Vilket lir alltså! Han har koll på fingersättningen......

En annan skiva som sökts med ljus och lykta tyvärr utan napp är:

e872944mlmn.jpg

Denna gång med egen trio.

/Mattias

Guest Zalve
Posted

Friends Forever: In Memory of Kenny Drew

Hittades på 3de söklänken.

Kolla amazon.com - $16.00

Posted

hehee...felet med mina sökningar var att jag inte visste vad han hette....söker man på Örsted Pedersen på CD-on så hittar man ett antal skivor...

....köpa köpa köpa! :mm:

\\K-man

• 3 weeks later...
Posted

All These Years med Jan Erik Kongshaug är en relativt lågmäld men bra skiva för den som tycker om instrumental jazz med mycket gitarr...

Den snurrar mycket hemma just nu.

mvh stice

Posted

Jacques Loussier Trio har avhandlats i andra trådar på forumet.

Lysande (enligt mig och de andra forumsdeltagarna som tyckte

i de trådarna)!

/W