Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi vet ju alla att HiFi låter olika, kvalitet kostar..men hur mkt ?

Skulle kanske vara kul att välja ut några referensskivor för att sedan prova dessa skivor på HiFi anläggningar i olika prisklasser för att verkligen höra skillnade..

Börja kanske med Harman Kardon o dito högtalare i ungefär samma prisklass för att sedan lyssna på samma skivor på finare o finare anläggningar för att sluta med superfint.

Då skulle man kunna verkligen få höra skillnade, hur stor är skillnaden ?

När är/ blir det prisvärt ?

Kanske är det så att bra ljud kostar fläsk, och i så fall, hur mkt bör man lägga ner ?

Naturligvis upp till var o en, men man bildar sig änndå en uppfattning..

Skulle vara kul om det skulle gå att ordna någon gång..

Guest asimov66
Posted

då borde man placera de olika utrustningen i samma rum med då rummet kan spela in mycket också.

Sen är det kringutrustning som kablar, strömrenare och sådant...det blir komplicerat.

Guest justaudiomagic
Posted

Hur definierar du superfint? Ljud, Hifi, High End eller vad man väljer att kalla det för, är så otroligt individuellt

Posted

Kent!

Intressant tanke, men är inte detta som ständigt pågår?

Jag tänker på detta ständiga gift som heter utveckling av anläggningen och som börjar på nöjdnivån och går mot den ultimata drömanläggningen och smärtgränsen kostnadsmässigt och därefter detta ständiga tweakande.

Jag tror att sjukdomen kallas akut audiofili och är mångas vår hobby.

Ställer gärna upp på en sådan lyssningsövning. Bara frågan hur den praktiskt skall genomföras?

Calm

Posted

Priset styr, är det samband mellan dyr hifi o kvalitet ? Går aldrig att få milimeterrättvis, smaken är som bekant som baken, alla tycker säkert olika. Men man kanske ändå kan få en hint om kvalteten kontra pris ?

Hur definierar du superfint? Ljud, Hifi, High End eller vad man väljer att kalla det för, är så otroligt individuellt
Posted

Samma rum, använd bra kabel, renare, hifi möss eller vad man nu vill på rubbet, då kan man inte skylla på på det

då borde man placera de olika utrustningen i samma rum med då rummet kan spela in mycket också.

Sen är det kringutrustning som kablar, strömrenare och sådant...det blir komplicerat.

Posted
Kent!

Ställer gärna upp på en sådan lyssningsövning. Bara frågan hur den praktiskt skall genomföras?

Calm

Genomföras, har för tillfället inte en susning, men borde gå att fixa tycker jag, kanske någon handlare som ställer upp ?

Posted

Kvalitetsförbättringar kan alltid göras, effekten av priset på dem är dock logaritmisk.

Har du nå't billigt är det billigt att göra en uppgradering.

l

l

l

Ju bättre anläggningen blir desto dyrare blir desto MINDRE kvalitetsuppgraderingar.

IE har du en helt suverän förstärkarkombo så kan du få en bättre upplevd "rumskänsla" med en dyrare ljudkälla,

skillnaden kanske är liten (men viktig för dig?) men priset kan vara 5 eller 6 siffrigt. Etc.. in absurdum

Har du en enkel förstärkare kanske en squeezebox mångfaligt förbättrar ljudet kontra din tidigare "enkla" CD

(jag skriver bara vad jag tycker)

PS jag blev positivt överaskad när jag använde mina datorhögtalare en gång optimalt placerade i rummet ovanpå

B&W 810 när förstärkaren var på service, det lät OK, kunde t.om. lurat många ointresserade!

Vi pratar 900:- SEK kontra närmare 300k SEK

Posted

En kul grej på en omöjlig uppgift, eftersom preferenserna är så olika, beroende på plånbok och/eller prioriteringar, hur aktiv man är i sin hobby, vikten av design och liknande.

Om man nu ändå gör den här typen av test, är jag ganska säker på att de sista förbättringarna kostar förhållandevis mycket. För den som är riktigt passionerad i sitt intresse och sina prioriteringar kan det vara prisvärt medan andra hade önskat att de kunde tvångsinta vedebörande till psyket.

I HiFi+ var den en artikel för några år sedan där redaktören gjorde sig av med sin dyra anläggning och började om på nytt. Vill minnas att han gick från några hundra tusen kronor till en anläggning kring 50-60,000 och njöt i fulla drag.

Det finns dock många andra värden som inte kan mätas i pengar enbart.

Posted

Håller med om att stegen blir mindre och dyrare ju längre man kommer i utvecklingen.

Det är väl detta våra producenter/tillverkare insett och dubblar priset för uppgradering från grundmodell till referensmodell.

Frågan är snarare var ligger okey-nivån som man skulle kunna kalla för hifi? Finns säkert lika många uppfattningar som lyssnare.

Är personligen förtjust i små röranläggningar som kan låta otroligt bra på medelhöga ljudvolymer men som sen inte klarar trycket på högre volymer.

Downsizening låter som en spännande tanke, har hört många som vunnit bättre ljud i den processen. Kanske vore intressant test att börja på bästnivån och gå nedåt istället?

Calm

Guest asimov66
Posted

"I HiFi+ var den en artikel för några år sedan där redaktören gjorde sig av med sin dyra anläggning och började om på nytt. Vill minnas att han gick från några hundra tusen kronor till en anläggning kring 50-60,000 och njöt i fulla drag."

det skulle jag vilja läsa mer om. Finns det en internetlänk eller något?

Jag tror definitivt det stämmer. Har haft en enklare upplevelse som denna herre här hemma (inte så dyrt men slängde ut en massa saker och gjorde det enklare rent utrustningsmässigt, med lyckat resultat)

Posted

Jag tycker nog "Bebop" tar upp hela problematiken med en sådan test.

Så jakten på det "perfekta ljudet" (som givetvis inte finns) får nog fortsätta

hemma i våra egna lyssningsrum. :)

Däremot det där med nedgradering och ändå uppleva samma eller bättre

njutning har jag själv upplevt vid ett flertal tillfällen.

Min erfarenhet är att ju dyrare prylar, desto högre krav ställs på matchning

mellan elektronik och högtalare, rummets akustik och sist men inte minst

skivans inspelningskvalitet. Risken för dyr uppgradringsspiral är överhängande.

Billigare prylar känns ofta lite mer förlåtande och man får kanske lättare att

njuta längre och till ett större utbud av musik.

Posted
Min erfarenhet är att ju dyrare prylar, desto högre krav ställs på matchning

mellan elektronik och högtalare, rummets akustik och sist men inte minst

skivans inspelningskvalitet. Risken för dyr uppgradringsspiral är överhängande.

Billigare prylar känns ofta lite mer förlåtande och man får kanske lättare att

njuta längre och till ett större utbud av musik.

Nej nej nej! Det är mycket lättare att njuta och att njuta längre och till ett större utbud av musik om man har möjlighet att lägga mer pengar på sin anläggning.

Kvalitet kostar och det gäller även ljudkvaltitet. Jag garanterar att jag kan köpa bättre ljud för mer pengar. Självfallet kan jag köpa kasst ljud dyrt också, men ju mer man kan lägga på sin anläggning desto mer ljudupplevelse kommer man att kunna köpa sig. Så enkelt är det!

Den största begränsningen blir den egna plånboken (och en eventuell livspartner som inte ser uppgraderingar som livsnödvändigheter). Sen kan man få till hyggligt bra matchningar som ger mycket ljudkvalitet för pengarna, men jag lovar att i princip alltid kunna förbättra en anläggning om jag får obegränsat med resurser till mitt förfogande.

Posted
Kvalitet kostar och det gäller även ljudkvaltitet. Jag garanterar att jag kan köpa bättre ljud för mer pengar. Självfallet kan jag köpa kasst ljud dyrt också, men ju mer man kan lägga på sin anläggning desto mer ljudupplevelse kommer man att kunna köpa sig. Så enkelt är det!

Håller med, det är enkelt men knappast utmanande. Ingvar Kamprad tecknade för många år sedan IKEA's grundteser där en av dom sa ungefär så här:

"Vem som helst kan designa ett skrivbord för 5,000 kronor, även en medelmåtta. Det krävs dock ett geni att klara uppgiften för en hundralapp. Det är dom människor vi söker".

Vad som ofta glöms bort, och som är nästan gratis, är anpassning av prylarna i rummet. Det har gett mina största förbättringarna de senaste 5 åren. Våga vara öppen och prova. Flytta runt och testa, testa, testa ... läs om andras erfarenheter etc

Posted
det skulle jag vilja läsa mer om. Finns det en internetlänk eller något?

Jag tror definitivt det stämmer. Har haft en enklare upplevelse som denna herre här hemma (inte så dyrt men slängde ut en massa saker och gjorde det enklare rent utrustningsmässigt, med lyckat resultat)

Skall se om jag kan vaska fram vilket nummer det var. Det var dock ingen huvudartikel, det stod i samband med ett test av någon anläggning. Jag återkommer.

Bebop

Posted
I HiFi+ var den en artikel för några år sedan där redaktören gjorde sig av med sin dyra anläggning och började om på nytt. Vill minnas att han gick från några hundra tusen kronor till en anläggning kring 50-60,000 och njöt i fulla drag.

Det finns dock många andra värden som inte kan mätas i pengar enbart.

En liten vinkling...

Man brukar ju prata om placeboeffekter i vissa av dessa sammanhang (uppgraderingar).

Kanske kan detta passa in här också om man tänker på den aha upplevelsen många kanske får när man första gången hör effekten av sin nergradering och samtidigt tänker...

-Wov, hur bra låter inte det här ...och för dom "småpengarna"

Lägg där till vetskapen om att man kanske, genom försäljning, återvunnit en hyffsad peng av det man en gång lagt ut på sina förbättringar och uppgraderingar.

Den totala emotionella summan av detta borde ju då närmast hamna på + :)

Så frågan är kanske hur mycket av ljudkvaliten som hänger ihop med ens egna "ljudspöke" ?

Posted

Jag får bättre ljud med lägre watt och kortare kablar. Jag har nergraderat till ett billigare system och använt tweaks för att fixa problemen med komponenterna. Det gjorde att ljusheten förvandlades till mer detaljer och mjukhet än de dyrare komponenterna hade.

Posted

Det bästa är kanske att börja med en riktigt "värstinganläggning" och sedan

efterhand nedgradera tills man blir riktigt nöjd.. :D .. :D

Lite skämt, men faktiskt lite allvar. :)

Posted

"Perka"

Om det ändå hade varit så enkelt, att varje gång man "uppgraderade" så fick man bättre ljud.

Du skriver dessutom "Självfallet kan jag köpa kasst ljud dyrt också" vilket talar mot att

det skulle vara enkelt att köpa hifi och alltid träffa rätt, bara man lättar lite extra på börsen.

Posted
"Perka"

Om det ändå hade varit så enkelt, att varje gång man "uppgraderade" så fick man bättre ljud.

Du skriver dessutom "Självfallet kan jag köpa kasst ljud dyrt också" vilket talar mot att

det skulle vara enkelt att köpa hifi och alltid träffa rätt, bara man lättar lite extra på börsen.

Jag har inte sagt att det var enkelt att matcha ihop bra HiFi. Definitivt inte bara för att man köper dyrare. I alla fall var det inte det jag ville ha sagt. Jag ville ha sagt att jag kan köpa bättre ljud om jag spenderar mer pengar än vad jag klan om jag spenderar mindre pengar. Men jag kan också köpa dåligt ljud för massvis av pengar om det bara är det.

Slutsatsen ska vara att jag lovar att jag kan få till bättre ljud om jag får spendera mer pengar än om jag får snåla med budgeten. Jag skulle idag inte ha några som helst problem att få till en bättre anläggning än den jag, förutom då att jag inte vill/får/kan smälla mer cash än ajg redan gjort på anläggningen.

Posted

Hur dyr är bra HiFi, eller, hur bra är dyr HiFi :?: Jag får väl chansen att stå upp till bevis så småningom. Peaks 'drakar' har lämnat borgen i Middelfart och landar imorgon i bibelbältet.....hur bra kan en högtalare låta med en prislapp på EUR 90,000 ??? En sak är klar, jag lärde mig en del under våra lyssningspass hos Peak Consult. Och, mycket av det kullkastade mina tidigare värderingar :( men också :) . Imorgon eftermiddag börjar vi uppackningen hos Balance i Jönköping. Vi får anledning återkomma men behövs det ett 'statement-system' att jämföra med så ställer vi gärna upp. Det får bli på plats dock, det är inget vi släpar runt..........

mvh

Kenneth

Posted
Jag har inte sagt att det var enkelt att matcha ihop bra HiFi. Definitivt inte bara för att man köper dyrare. I alla fall var det inte det jag ville ha sagt. Jag ville ha sagt att jag kan köpa bättre ljud om jag spenderar mer pengar än vad jag klan om jag spenderar mindre pengar. Men jag kan också köpa dåligt ljud för massvis av pengar om det bara är det.

Slutsatsen ska vara att jag lovar att jag kan få till bättre ljud om jag får spendera mer pengar än om jag får snåla med budgeten. Jag skulle idag inte ha några som helst problem att få till en bättre anläggning än den jag, förutom då att jag inte vill/får/kan smälla mer cash än ajg redan gjort på anläggningen.

Det är alltid matchningen det handlar om, rum, högtalare, elektronik och personlig smak.

Ibland har man tur och lyckas hitta en eller flera delar som inte kostar "skjortan", ibland

inte.

Efter många års testande av olika prylar i olika prisklasser i olika miljöer, så har jag många

ggr förvånats över hur bra relativt billiga prylar står sig mot dyrare grejer.

Det gäller att ha tålamod och testandet är ju lite, för mig i alla fall, av både gamla och nya

grejer lite av hobbyn. Ja, även gamla( 20-30 år) prylar står sig ibland riktigt bra och t.o.m

bättre än nyproducerade grejer, vilket bara gör det hela ännu mer spännande :mm:

Det bästa sättet är som vanligt att låna hem "dyr"prylar och testa i hemmiljö eller ännu

testsäkrare, köpa begagnade "dyr"prylar, testa hemma under längre perioder, för att ev

avyttra med små. eller inga förluster om prylarna inte håller måttet. för att fortsätta

testandet i en aldrig sinande hifidjungel :)

Posted

Ingen tvivl dyrt HIFI lyder bedre end billigt HIFI, men er der et rimeligt pris/kvalitets-forhold? Jeg tror at de fleste vil kunne tilfredsstilles med et anlæg til 50-60.000,- (hvilket er overdrevet mange penge iflg. mine kolleger og venner) Det er jo i realiteten marginaler man får ud af at bruge en ½ mill eller mere, i hvert fald for en ikke HIFI-interesseret. Der er nok en del psykologi og psykoakustik involveret i Highend HIFI, jeg for min del kan ikke forklare mine omgivelser hvorfor jeg har et anlæg der koster som en stor familiebil :blush

Posted
Det är alltid matchningen det handlar om, rum, högtalare, elektronik och personlig smak.

Ibland har man tur och lyckas hitta en eller flera delar som inte kostar "skjortan", ibland

inte.

Efter många års testande av olika prylar i olika prisklasser i olika miljöer, så har jag många

ggr förvånats över hur bra relativt billiga prylar står sig mot dyrare grejer.

Det gäller att ha tålamod och testandet är ju lite, för mig i alla fall, av både gamla och nya

grejer lite av hobbyn. Ja, även gamla( 20-30 år) prylar står sig ibland riktigt bra och t.o.m

bättre än nyproducerade grejer, vilket bara gör det hela ännu mer spännande :mm:

Det bästa sättet är som vanligt att låna hem "dyr"prylar och testa i hemmiljö eller ännu

testsäkrare, köpa begagnade "dyr"prylar, testa hemma under längre perioder, för att ev

avyttra med små. eller inga förluster om prylarna inte håller måttet. för att fortsätta

testandet i en aldrig sinande hifidjungel :)

Ja vad ska man säga!!!! :diss: det som åftast sker är just det som inte bör ske:

hur vore det om man hade en koppar kedja och ville "uppgradera "den till lite starkare Kedja. Ja då kan man inte göra som alla HIFI -Grabbar gör.

Byter vi ut en eller två öglor eller länkar till betydligt starkare stål, får vi ju inte en starkare kedja ( bara marginellt ) kan vi då konstantera att

järnlänken inte är starkare en kopparn..... :shy: bingo NNNEEEJJJ det kan vi inte :app: så gör ni med hifin.. aj aj aj !!!!!

Om ni vill testa en "dyr hifi produkt mot en billigare" testa då så här .... plåcka i hop en bra dyr anläggning. Ta sedan och byt ut ex cd eller högtalare,

halva priset typ eller 20 år gammla heheheh... :D alltså neråt i pis inte upp.. då gör ni länken svagare, det kommer att höras, ALLTID tro mig!!! :evil:

inte kör man Ferarin på gårdsplanenen heller """" varför tror så många att just hifi-bransken luras på pris/kvalitet :?:

Posted
Jag får bättre ljud med lägre watt och kortare kablar. Jag har nergraderat till ett billigare system och använt tweaks för att fixa problemen med komponenterna. Det gjorde att ljusheten förvandlades till mer detaljer och mjukhet än de dyrare komponenterna hade.

Intressant, jag har gått andra vägen, och sitter nu supernöjd, man o andra sidan har jag inte gått från det jag har nu till lite billigare...Inte att förakta, hur gjorde du, handplockade du olika komponenter som matchade varandra, eller på annat sätt ?

Skulle vara kul att få en för mig nu infallsvinkel, för annar blir det antagligen helt motsatts för mig på sikt...