Dast Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Nån som vet vilket mått ut från väggen en Markskiva av stenull bör placeras för bredast möjliga absorbering. Är av typ 1200*600mm, 50mm tjock monterad på en 43mm ram, alltså i nuvarande skick hamnar markskiva 43mm ut från väggen. Nån? MvH Quote
Matrixen Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Nån som vet vilket mått ut från väggen en Markskiva av stenull bör placeras för bredast möjliga absorbering. Är av typ 1200*600mm, 50mm tjock monterad på en 43mm ram, alltså i nuvarande skick hamnar markskiva 43mm ut från väggen. Nån? MvH För att få full nytta av din skiva bör avståndet till vägg vara åtminstone lika stort som skivan är tjock. En grundförutstättning är dock att ramen är lufttätt placerad mot väggen. Skall du absorbera någon bas att tala om pratar vi metrar. Quote
EuphoniC Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Det handlar helt enkelt om att placera absorbenten med en luftspalt som är 1/4 av den våglängden för frekvensen som du vill optimera den för. Du märker som Matrixen säger ganska snabbt att optimera den för låga frekvenser är praktiskt sett svårt för att inte säga omöjligt. Dock så skall man komma ihåg att även om en absorbent inte är optimerad för låga frekvenser så kommer den att absorbera dessa inkommande ljudvågor mer eller mindre effektivt. Beroende på vart de kommer ifrån så kan det hända sig att det är tryckmaxima just när den når absorbenten. Utgående ljud börjar dock alltid från stillstående och då är det 1/4 våglängd som anger avståndet till väggen, eller tvärt om förstås, om du vill använda ett givet avstånd så säger detta frekvensen Quote
EuphoniC Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 För att kanske svara lite närmare på materialet du använder så kommer panelen att vara optimerad för 1250 Hz om du använder 4,3 cm distans + 5 cm material. Med samma material och om du sträcker du dig till 10 cm distans så kommer du ned till 680 Hz. Intressant kanske att jämföra med en absorbent optimerad för 100 Hz så krävs en distans på 116.5 cm. Edit: Räknade inte till centrum av absorbtionsmaterialet -- har justerat frekvenserna. Edit 2: HÄR har du f.ö. en våglängdskalkylator av det enklare slaget. Quote
Dast Posted November 26, 2007 Author Posted November 26, 2007 För att kanske svara lite närmare på materialet du använder så kommer panelen att vara optimerad för 1250 Hz om du använder 4,3 cm distans + 5 cm material. Med samma material och om du sträcker du dig till 10 cm distans så kommer du ned till 680 Hz. Intressant kanske att jämföra med en absorbent optimerad för 100 Hz så krävs en distans på 116.5 cm. Edit: Räknade inte till centrum av absorbtionsmaterialet -- har justerat frekvenserna. Mycket matnyttigt, tack. Vad har vi för toner ( röster, instrument ) i det registret, 1250 Hz? Måste köra en ton skiva o lyssna efter lite oljud. Quote
EuphoniC Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Efter en snabb "googling" så citerar jag DrKrupp Djupbas 16 - 35 Hz. Det är mycket få instrument som verkligen ger ifrån sig toner under ca 35 Hz. Örats känslighet är dessutom mycket dålig för de lägsta frekvenserna. Därtill är det mycket få högtalare som fungerar tillfredsställande längst ner i basen. Det som faktiskt hörs är instrumentets övertoner (och högtalarens distorsion) som ligger betydligt högre upp i frekvens. Bas 35 - 120 Hz. Här finns det som upplevs som "bas". Om området är svagt uppfattas ljudet som lite tunt och utan tyngd. Är det helt borta låter det som i en liten transistorradio. Om det omvänt är för starkt blir ljudet dominerat av ett tungt mullrande. Å andra sidan låter ofta "dunka-dunka" och rock bra med lite extra stöd i basen. Lågt mellanregister 120 - 400 Hz. Grundtonerna hos röster och många instrument finns i det här området. Är det låga mellanregistret för svagt blir ljudet ihåligt och utan värme. Är det för starkt blir ljudet kantigt och röster grumliga och otydliga. Mellanregister 400 - 2000 Hz. Här finns elgitarrer, trummor och mycket av rösters artikulation. En högtalare som låter skränigt och slamrigt har ofta en topp i detta område. Sänks nivån blir ljudet mjukare och en smula konturlöst. Det är mycket vanligt att tillverkare avsiktligt dämpar mellanregistret. Ljudet blir snällt "hifi-betonat" och säljer bättre. På barer och diskotek där ljudnivån ofta är mycket hög drar man också gärna ner mellanregistret. Det behåller trycket i musiken men gör livet lite lättare för öronen. http://www.drkrupp.se/hifi/diagram_frekvens.html Quote
Dast Posted November 26, 2007 Author Posted November 26, 2007 Efter en snabb "googling" så citerar jag DrKrupp http://www.drkrupp.se/hifi/diagram_frekvens.html Tack igen. Quote
Dast Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 För att få full nytta av din skiva bör avståndet till vägg vara åtminstone lika stort som skivan är tjock. En grundförutstättning är dock att ramen är lufttätt placerad mot väggen. Skall du absorbera någon bas att tala om pratar vi metrar. Trodde att bara bas absorbenter var tvungna att vara täta mot vägg!? Har du ( ni ) nån koll på Varitune V-4:or från Svanå?? Är dom värda 2200kr st?? MvH Quote
Matrixen Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Trodde att bara bas absorbenter var tvungna att vara täta mot vägg!? Har du ( ni ) nån koll på Varitune V-4:or från Svanå?? Är dom värda 2200kr st?? MvH Om du använder en två meter tjock marksiva, behöver den inte vara tät mot vägg för att absorbera bas. Faktum är att den förmodligen är effektivare placerad mitt i rummet där lljudvågsutbredningen har högre hastighet. Quote
EuphoniC Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Trodde att bara bas absorbenter var tvungna att vara täta mot vägg!? Anledningen att göra den tät är väl bara för att säkerställa att ljudet som kommit "in" i absorbenten tar samma väg ut och inte slinker ut någon annan väg, mellan ram och vägg med minskad absorbtionen som resultat. Memberanabsorbent däremot är helt beroende av trycket som bildas innanför membranet så att membranet fjädrar och omvandlar dess rörelseenergi till värme i dess absorberande material och måste således vara lufttät. V4:orna är prisvärda om man inte vill snickra själv men det är ju en HH-absorbent tillskillnad från panel och membranabsorbenterna så den är förstås i förhållande till dessa väldigt smalbandig. Quote
Dast Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Anledningen att göra den tät är väl bara för att säkerställa att ljudet som kommit "in" i absorbenten tar samma väg ut och inte slinker ut någon annan väg, mellan ram och vägg med minskad absorbtionen som resultat. Memberanabsorbent däremot är helt beroende av trycket som bildas innanför membranet så att membranet fjädrar och omvandlar dess rörelseenergi till värme i dess absorberande material och måste således vara lufttät. V4:orna är prisvärda om man inte vill snickra själv men det är ju en HH-absorbent tillskillnad från panel och membranabsorbenterna så den är förstås i förhållande till dessa väldigt smalbandig. Vill bara att du ska veta att du hjälper en fd Sundsvalls bo o inte en dryg stockholmare Skämt å sido, är sugen på V4:or för jag har mycket stående vågor i lågbas registret. Tack... Quote
Dast Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Anledningen att göra den tät är väl bara för att säkerställa att ljudet som kommit "in" i absorbenten tar samma väg ut och inte slinker ut någon annan väg, mellan ram och vägg med minskad absorbtionen som resultat. Memberanabsorbent däremot är helt beroende av trycket som bildas innanför membranet så att membranet fjädrar och omvandlar dess rörelseenergi till värme i dess absorberande material och måste således vara lufttät. V4:orna är prisvärda om man inte vill snickra själv men det är ju en HH-absorbent tillskillnad från panel och membranabsorbenterna så den är förstås i förhållande till dessa väldigt smalbandig. Tokfel vart de... Tack för svar, är sugen på V4:orna för att städa upp lite i låga registret. = Vill bara att du ska veta att du hjälper en fd Sundsvalls bo o inte en dryg stockholmare Skämt å sido, är sugen på V4:or för jag har mycket stående vågor i lågbas registret. Tack... Quote
EuphoniC Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Same, same but different -- he vart bra nog Quote
Dast Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Same, same but different -- he vart bra nog Skulle vi int kunna leva med en gummilist mot väggen ele ska man hålla på o kladda ner väggen me syllicon o sånt trams!? Quote
Matrixen Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Skulle vi int kunna leva med en gummilist mot väggen ele ska man hålla på o kladda ner väggen me syllicon o sånt trams!? Jag användar typ fönster/dörrlist i gummi med lameller. om jag drar fast ramen, så blir det tillräckligt bra enligt min bedömning. Jag upplever en effekt redan när den "står"/hänger mot väggen utan list, även om det pga ojämnheter i väggen glipar någon halv millimeter här o där. Quote
EuphoniC Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Annars går det ju enkelt nog att sätta ett tätat bakstycke på ramen borde räcka med en masonit. Quote
Dast Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Annars går det ju enkelt nog att sätta ett tätat bakstycke på ramen borde räcka med en masonit. Du får mig att känna mig som en Norsk, F.n vilken enkel lösning. Typiskt svenskt dock att bara fråga utan att tänka. Handlar en skiva idag. "Man får inte va dum får då kan man bli nått" Quote
EuphoniC Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Dra bara dit lite fogmassa eller nåt när du ändå grejar så vet du att det blir helt tätt Quote
Dast Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Dra bara dit lite fogmassa eller nåt när du ändå grejar så vet du att det blir helt tätt Nu ska jag mjölka dig lite Om du tittar på min profil ser du vad jag åker med för grejor, men dom kommer ju verkligen inte till rätta i en betongbunker, eller hur. Mår nästan illa när jag lyssnar men har ett knep för att få en vision av det underbara som döljer sig i min relativa lofi anläggning. När jag vill veta hur en inspelning låter så intar jag bara direkt ljud som jag tror det blir. Formar mina händer till kupor och sätter dom bakom mina öron o Pang!!!! Där står en artist och sjönger 3 decimeter framför mig med varje instrument på sin exakta plats med massor av luft runt om kring sig och en klarhet som i det närmaste blir åt det ljusa hållet ( tror det beror på min Vincent transisstor klump ) men dock inte obehagligt ljust, bara overkligt klart o rent. För nu är det väl direkt ljud från högtalaren jag hör, eller? Du kanske kan ana vilket lyft det blev med matchade i topp skick Telefunken rör i CD:en från Tangotubes mot Kina rören som satt i! WoW.... Förmodar att du har ett dedikerat lyssningsrum med den akustik som du vill ha. Fråga1: Hur ter sig ljudet om du gör som jag med händerna bakom öronen?! Fråga2: Är det dit jag kommer med en korrekt avstämmt rum, ljudet påminner om det i olika butikers lyssningsrum fast det låter bättre hemma hos mig ( kan ju dock bero¨på att jag lagt mye tid på placering av högtalare! Ha en underbar helg, nu blir det en Ardbeg singelmalt och Eric bibb på låg niva så jag slipper dom värsta reflexerna lol MvH Quote
Timbre™ Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Fråga1: Hur ter sig ljudet om du gör som jag med händerna bakom öronen?! Provar det titt som tätt och förändringarna av ljudupplevelsen brukar vara väldigt stora. Som ett konverterat horn men jag brukar tröttna ganska snabbt och återgå till normalläge. Quote
Dast Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Provar det titt som tätt och förändringarna av ljudupplevelsen brukar vara väldigt stora. Som ett konverterat horn men jag brukar tröttna ganska snabbt och återgå till normalläge. Upplever du som jag, bättre 3D bättre allt?! Närvaron blir grym för mig och allting sitter liksom där det ska. Djupet, bredden, rummet och sångaren framför allt. Känner näsan hur illa dom lucktar ur munnen ( kanske jag dock ) men du förstår, Nästan för nära!? Quote
Dast Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 Nu ska jag mjölka dig lite Om du tittar på min profil ser du vad jag åker med för grejor, men dom kommer ju verkligen inte till rätta i en betongbunker, eller hur. Mår nästan illa när jag lyssnar men har ett knep för att få en vision av det underbara som döljer sig i min relativa lofi anläggning. När jag vill veta hur en inspelning låter så intar jag bara direkt ljud som jag tror det blir. Formar mina händer till kupor och sätter dom bakom mina öron o Pang!!!! Där står en artist och sjönger 3 decimeter framför mig med varje instrument på sin exakta plats med massor av luft runt om kring sig och en klarhet som i det närmaste blir åt det ljusa hållet ( tror det beror på min Vincent transisstor klump ) men dock inte obehagligt ljust, bara overkligt klart o rent. För nu är det väl direkt ljud från högtalaren jag hör, eller? Du kanske kan ana vilket lyft det blev med matchade i topp skick Telefunken rör i CD:en från Tangotubes mot Kina rören som satt i! WoW.... Förmodar att du har ett dedikerat lyssningsrum med den akustik som du vill ha. Fråga1: Hur ter sig ljudet om du gör som jag med händerna bakom öronen?! Fråga2: Är det dit jag kommer med en korrekt avstämmt rum, ljudet påminner om det i olika butikers lyssningsrum fast det låter bättre hemma hos mig ( kan ju dock bero¨på att jag lagt mye tid på placering av högtalare! Ha en underbar helg, nu blir det en Ardbeg singelmalt och Eric bibb på låg niva så jag slipper dom värsta reflexerna lol MvH Fasen, det är ju inte helg. Måste lägga mig nu så ´jag kommer i tid i morgon. Whiskeyn kan va övertrevlig ibland Quote
Timbre™ Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 Upplever du som jag, bättre 3D bättre allt?! Närvaron blir grym för mig och allting sitter liksom där det ska. Djupet, bredden, rummet och sångaren framför allt. Känner näsan hur illa dom lucktar ur munnen ( kanske jag dock ) men du förstår, Nästan för nära!? Ja, djupet kan öka i ljudperceptionen men mellanregistret förstärks ofta och röster kan innehålla lite väl mycket kött och blod. Quote
Dast Posted November 28, 2007 Author Posted November 28, 2007 Ja, djupet kan öka i ljudperceptionen men mellanregistret förstärks ofta och röster kan innehålla lite väl mycket kött och blod. Har fått mycket bra tips men hur städar man lättast upp i voice registret alltså runt 400Hz? Diffusorer eller absorbenter... Quote
Björn-Ola Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 50 mm mineralull mot en vägg dämpar fullt ut ned till 500 Hz. Under 500 Hz avtar förmågan. Dämpningen rullar av nedåt i frekvensbandet. 100 mm mineralull dämpar fullt ut ned till 250 Hz. 200 mm mineralull ned till 125 Hz 400 mm mineralull ned till 63 Hz Detta hämtat ur handböcker från isolertillverkare. Om man placerar baffeln en bit ut från väggen ökar man baffelns förmåga att dämpa i basen som nämnts tidigare. Ett alternativ till att krångla med att täta ramen mot väggen är väl helt enkelt att välja tjockare mineralullsskiva. Mineralull är inte dyrt. Quote
EuphoniC Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 Kom bara ihåg att luftspalten har ingen funktion i sig annat än att göra absorptionen lite mer linjär mellan lägre och högre frekvenser. Du får ut materialet så att det hamnar där det är tryckmaxima för frekvensen som delar 1/4 våglängd med materialt samtidigt som du inte tillför hur mycket som helst absorbtion i toppen. En 100 mm mineralullsabsorbent absorberar förstås mer, både bas och högre frekvenser men mer ojämnt än en 50 mm mineralullskiva med 50 mm luftspalt som får mindre absorbtion men materialet är finns fortfarande där det är tryckmaxima i basen (där avståndet från vägg är lika med 1/4 av våglängden) men jämnare i förhållande till högre frekvenser. Quote
Dast Posted November 30, 2007 Author Posted November 30, 2007 50 mm mineralull mot en vägg dämpar fullt ut ned till 500 Hz. Under 500 Hz avtar förmågan. Dämpningen rullar av nedåt i frekvensbandet. 100 mm mineralull dämpar fullt ut ned till 250 Hz. 200 mm mineralull ned till 125 Hz 400 mm mineralull ned till 63 Hz Detta hämtat ur handböcker från isolertillverkare. Om man placerar baffeln en bit ut från väggen ökar man baffelns förmåga att dämpa i basen som nämnts tidigare. Ett alternativ till att krångla med att täta ramen mot väggen är väl helt enkelt att välja tjockare mineralullsskiva. Mineralull är inte dyrt. Ska nog köra 100mm bakom lyssningplatsen o 50mm bakom högtalarna kompleterat med 2st V-4:or från svanå, detta borde ge ett ordentligt lyft i ett normal möblerat vardagsrum i en betongbunker. Tack Björn-Ola, det du sa var vad jag ville höra Quote
Dast Posted December 4, 2007 Author Posted December 4, 2007 Idag hände det, jag installerade mina absorbenter. HOA vilket lyft, grymt kul. Luft, rymd, kontroll och närvaro känslan ökade drastiskt. Gissa om det ska byggas fler... 2st 1200*600 100mm ull för sidoreflexer och ett torn av 400mm ull för att städa lite till i lågbasen. Tack alla för tips o råd, nu är det bara att vänta på nästa lön o försöka undvika julklapparna //Daniel Quote
Dast Posted December 4, 2007 Author Posted December 4, 2007 Glömde att säga att Basen fick sig en dänga och blev mycket mer kontrollerad o framförallt rappare. Stökar inte längre till det för övriga musiker //Daniel Quote
Superduke Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 Intressant detta ! jag funderar på 2st 50mm vid första reflex "sidovägg" om var sin högtalare, 2st 100mm bakom varsin högtalare samt en 100mm till bakväggen i centrum. Verkar det vettigt tycker ni ? Mvh Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.