Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns symfonisk musik med modernare snitt på några bra vinylutgåvor eller är jag helt hänvisad till CD-formatet och i så fall, vilka inspelningar ska jag leta efter? Om jag inte är helt ute och cyklar tillhör dessa neoklassisim och till viss mån minimalism.

Vad kan mer vara av intresse om man vill fördjupa sig lite i denna del av musiken?

Posted

Du du kan tänka dig att nedlåta dig till att leta i begagnatbackar och på Ebay så kan du hittar mängder av plattor med modernare symfonisk musik, säg fram till 1990 kanske, efter det i mindre grad.. Det handlar mest om att förse sig bekväma skor och trava runnt på alla ställen som säljer begagnad vinyl (Specialaffärer, Myrorna, Kupan, loppmarknader och liknande etc..)

Philip Glass hittar man främst på CBS/Columbia (Sony)

Alfred Schnittke på BIS, Melodiya

Arvo Pärt på ECM och BIS

Andra tonsättare som kan upplevas liknande;

Sofia Gubaidulina

Boris Tchaikovsky

Valentin Silvestrov

Erkki-Sven Tüür

Lepo Sumera

George Crumb

William Bolcom

Steve Reich

Steve Martland

Gavin Bryars

John Adams

Lou Harrison

för att nämna några få.. Ny vinyl har jag ganska lite koll på grund av ointresse..

/ptr

Posted

Paul McCartney är väl kräkmedel för dig men hans "Standing Stone" är inte alls dum. En blandning av Neoklassisk och minimalistisk klassisk musik som jag gärna lyssnar på.

51C3JQ2T6HL._AA240_.jpg

Om den finns på vinyl har jag ingen aning om.