Kero Posted April 13, 2004 Posted April 13, 2004 Hej alla Euphonia vänner ! Jag har nyss skaffat mig en Theta Casanova bio processor som jag även kör som DAC till min dvd. Min digital kabel är en Neotech för runt en 300:-. Finns det några erfarenheter av digital kablar här, har jag mycket välljud att hämta i att byta till nån lite exklusivare kabel ? Händer det nåt om man går på en kabel för en tusing, eller två om man skulle hitta nåt på begat marknaden ? Eller ska jag simma lugnt med min Neotech kabel och lägga krutet på att skaffa en cd transport till musik istället ? Quote
Niklas Nord Posted April 13, 2004 Posted April 13, 2004 JAG har aldrig hört skillnad på digitalkablar. Har testat flera... noname vanlig svart lakritskabel från 70-talet typ (inte ens gjort för digitala signaler) supra digitalkabel Monster Cable digitalkabel Själv har jag tillverkat en egen kabel av rg59 samt Neutrik RCA -kontakter bara för jag tyckte det skulle vara skojsigt med hemmagjord kabel. - Den fungerar perfekt. No problems än så länge Och då har jag använt en finare Denon som transport till mitt TacT -försteg ! Jag är personligt övertygad om att jag aldrig kommer kunna finna en bättre kabel än just den jag tillverkat själv. Den har jag gjort själv, bra lödningar så katten inte kan slita av den från kontakterna. Quote
Guest Jorma Posted April 13, 2004 Posted April 13, 2004 I senaste numret - 4/04 - av tyska Audio har dom testat 25 olika digitalkablar varav 10 optiska. Dom 10 optiska kablarna får samtliga dåligt betyg. mellan 50 och 60 poäng. Dom 15 elektriska kablarna får poäng från som sämst 70 och upp till 100. Jag har inte hunnit läsa igenom artikeln, så jag vet inte hur dom poängsätter kablarna. Priserna ligger mellan 25 till 108 Euro för elkablarna och mellan 30 till 180 Euro för dom optiska. Quote
Timbre™ Posted April 13, 2004 Posted April 13, 2004 Jag har lyssnat mig igenom de olika överföringsvarianterna på en multibitsdac. En enkel variant av Toslink hängde inte med de övriga. AES/EBU och SPDIF- ingångarna (de elektriska alltså) lät bäst, men det kan bero på att just dessa är kopplade till en speciell pulsomvandlare på denna dac som de optiska ingångarna saknar. Av de två elektriska blev AES/EBU (balanserad 110 ohm) min favorit. Testade även olika längder och där var 1,5 m att föredra i SPDIF. Quote
Neodynium Posted April 13, 2004 Posted April 13, 2004 Hör stor skillnad mellan olika digital kablar.... skillnaden från en 300kronors digitalkabel till en Dominus var gigantisk!! Lät som helt olika anläggningar med de olika kablarna inkopplade. Låna hem och testa!! Quote
sampix Posted April 13, 2004 Posted April 13, 2004 Jag hade innan en hemmabio-anläggning. Inget dyrt och exklusivt,..men den utförde sin uppgift på ett gott sätt i lägenhetsmiljö. Iaf, jag jämförde en hög med digitalkablar, och det är ordentlig skillnad mellan olika fabrikat. Min tidigare Supra Trico åkte ut med huvudet före.. Sedan om pris-skillnaderna alltid var befogat eller inte, är väl det vanliga kabel-dilemmat Quote
Kero Posted April 13, 2004 Author Posted April 13, 2004 Tack för infon så här långt. Jag tror då ialla fall att det är skillnad även på digital kablar. Upplever klara skillnader mellan vanliga kablar så varför inte. Timbre: Jag tror jag förstår vad du menar men vi tar det en gång till. Med SPDIF menar du alltså varianten med vanlig 75ohms koax kabel med RCA kontakter ? Och AES/EBU är alltså digital överföring med balanserade kabel och XLR kontakter ? Thetan har bägge varianterna men min nuvarande dvd har inte XLR. Hade verkligen varit intressant med en jämförelse... new order, jag vet att din cd har bägge varianterna på digital utgångarna !! Jag skulle jättegärna prova nån digital kabel men sen Bossanova la av finns här inga möjligheter att låna nånting på prov överhuvudtaget. Om nån Luleå bo råkar läsa det här och sitter på en fin digital kabel så bjuder jag på en kanna kaffe med dopp mot en kabel test ! Eller om nån vänlig själv i resten av landet med stor tillit till sina medmänniskor känner för att skicka sin fina digital kabel till mig för test så vore ju det oxå trevligt ! Quote
Timbre™ Posted April 13, 2004 Posted April 13, 2004 Ja, det stämmer. Det finns även koax med BNC-kontakter. Quote
Niklas Nord Posted April 13, 2004 Posted April 13, 2004 Får tillägga att jag enbart testat SPDIF -typen av digital överföring, dvs vanlig RCA ! Om jag letar vidare efter en annan transport, kanske en AES kan vara spännande att testa... Quote
Kero Posted April 14, 2004 Author Posted April 14, 2004 Timbre: När du gjorde testen, jämförde du olika kablar av samma överförings typ oxå ? Tänkte om du har nåt tips på en schysst digital kabel att komma med... Quote
MaxMartin Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Enligt Lars Ek (jo, jag pratar mkt med honom ) så är den billigaste neotechen mkt bra medans den andra dyrare varianten är såklart ännu bättre (kostar 990kr /1m) men han sa att Acoustic Zens Silver Photon är klart mkt bättre än Neotech och även Harmonic för 3000kr (silver nånting) Undra då hur AZ silver bytes låter Jag har själv AZ silver photon och den är enligt mig otroligt ren och exakt (som en fjällbäck?) Röster osv blir mkt närvarande. Då har jag jämfört med Neotech KHS-3362 (egentligen en komponentkabel men håller 75ohm) Supra Trico och IXOS 105. T.o.m min tjej som inte hör skillnad mellan min hemmabioreciver och mitt Krell-steg hörde skillnad och sa att den där lysande saken låter mkt bättre om det nu kan hjälpa. Quote
MaxMartin Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 SKulle bara säga att den Neotech:en jag har blev provad med biltema-kontaker ( :clown: ) men istöllet är ledarna silverpläterade jämfört med din kabel. Quote
Kero Posted April 14, 2004 Author Posted April 14, 2004 MaxMartin: Tack för den infon. Acoustic Zen kablarna känns ju intressanta. Inte farligt dyra heller. $80 för photon och det dubbla för bytes, "over there". Quote
Niklas Nord Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Buffel o båg, höra skillnad på digitala kablar. Om man hör skillnad på en kabel, så är antaligen den ena av dem två riktigt felkonstruerad. hur man nu skulle kunna misslyckas med DET Quote
Niklas Nord Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 :angry: va har det med saken att göra ! HUMBUG Quote
Kero Posted April 14, 2004 Author Posted April 14, 2004 Niklas Nord: Har förstått att du inte tycker det är nån skillnad. Hoppas jag får göra nån test snart så jag kan säga vad jag tycker. Vi behöver inte göra detta till ännu en humbug eller inte debatt, jag tar gärna del av andras åsikter och erfarenheter, men det räcker oxå med det. Quote
Timbre™ Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Kero, jag jämförde i första hand Kimber Select KS-2020 (SPDIF) med KS-2120 (AES/EBU). Förutom kontakterna ser kablarna misstänkt identiska ut... Hade även med en annan Kimber RCA (D-60 har jag för mig att den kallas) och som konsument är det ju alltid lätt att säga vad man tycker utan risk för misstolkningar. Jag föredrog Selectkabeln. Quote
MaxMartin Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Ta det lungt. Jag menade bara om du var en sån (som LTS:arna) att du var tvungen att ha en bättre uppmätt frekvenkurva för att du skulle höra skillnad. Så var det ju med SD-foten. Quote
Bravo Posted April 14, 2004 Posted April 14, 2004 Tyvärr tycker även jag mig höra skillnad på olika digitalkablar, likväl som andra kablar. Trist men sant. Varför det låter olika vet jag inte, om det beror på kontakterna, höljet eller något annat, men olka blir det. Quote
Timbre™ Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Det kan även bero på själva dacen när det gäller val av interface. Alltid bra att lusläsa manualen. Quote
Anders Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Efter att ha skaffat en DAC håller jag också på och provar digitala kablar som är ett nytt område för mig. Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet har jag börjat från botten och skaffat en del billiga kablar också. De befinner sig för närvarande under inbränning. Jag har än så länge skaffat: 1. Clickronic koaxial för 79 kr 2. Van den Hul Optocoupler, Toslink 650 kr 3. Ixos koaxial, drygt 400 kr 4. Stereovox HDXV , koaxial för 100 dollar Clicktronic kabeln har jag införskaffat som ett exempel på en kabel som är mycket basic men skall vara en korrekt konstruerad kabel (eller heter det "utan fel"), i alla fall enligt beskrivningen. Den beskrivs som 75 ohm, syrefri koppar 99.99 %, dubbelskärmad och med guldpläterade kontakter. Mycket mer korrekt än så kan det väl inte bli. Stereovox är en innekabel i USA som påstås vara bättre än många dyra kablar och knappast sämre än någon annan (inte mycket i alla fall). En fördel med den är att den har avskruvbara RCA-adaptrar så att den kan användas till både BNC och RCA. Det jag än så länge kan konstatera är att det blir skillnad när jag byter ordningsföljden på Stereovox och Ixos när en kabel går från CD till den digitala processorn och en från processorn till DACen. Kablarna och processorn håller nu på och bränner in om det nu har någon betydelse (om de behöver brännas in så är de väl inte "korrekt" konsturerade?!!?). Quote
Anders Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 PS. Det blev också skillnad mellan tre olika CD / DVD som jag använde som drivverk. Quote
Kero Posted April 15, 2004 Author Posted April 15, 2004 Timbre: Kimber D-60 är en av kablarna jag funderat på. Inte så konstigt att den inte var lika bra som Select kablarna kanske... Anders: Mycket intressant, ser fram emot att få läsa vad du kommer fram till. Jag blev oxå rekommenderad Stereovox kabeln när jag mailade en butik i USA och frågade om digitala kablar. Just nu vet jag inte om det blir att satsa på nån digital kabel. Ska prova om jag kanske ändå ska köra analogt från dvd:n till cd/sacd. Kör jag på film och musik på olika ingångar på Thetan kan jag ha helt olika inställningar på delningsfrekvenser o.s.v, kör jag film och musik på samma digitala ingång hela tiden måste jag ställa om lite delningsfrekvenser och nivåer för att få det optimalt beroende på om jag ska se film elelr lyssna på en cd. Ett alternativ är att köra film ( 5.1 ) via optisk digitalt och köra cd (pcm ) via koax digitalt. Måste göra lite mer tester men fortsätt gärna komma med synpunkter. Quote
Anders Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Det är samma person, Chris Sommovigo, som konstruerat Kimber D-60 och Stereovox. Han har också gjort en ny modell som heter X-60 och skall vara en uppgradering av D-60. Stereovox och X-60 är delvis lika men X-60 är mer utarbetad med fler skärmar etc än i Stereovox. X-60 kostar mer än 200 dollar men kan beställas direkt på hemsidan www.i2digital.com Quote
sker Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Hej Jag byte ut min Digisnake one digitalkabel i föra veckan mot en NordOst Moonglo 2 och tyckte det blev en betydlig förbättring. Prismässigt så ligger NordOsten på ca 2500kr. Kan nog inte säga att digitalkablar ger lika mycket som signalkablar men visst var det ett lyft. MVH Quote
Timbre™ Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Lite OT men här kommer ett utdrag ur manualen till Classé DAC-1: "The SPDIF and AES inputs are coupled with a custom, low capacitance, wide bandwith, shielded pulse transformer which results in maintaining the pure waveshapes for minimal jitter," Hur skall man tolka det... Att Classé ger användaren en vink om vilka ingångar som ger bäst resultat eller bara allmän information... TOSLINK var som sagt chanslös (vilket kanske beror på de billiga kontakterna) men även ST optical blev passerad av de elektriska alternativen, så det stämmer ju ganska bra. Quote
Anders Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Jag tippar att det som står i manualen är allmän information men frågan är inte off-topic och jag undrar mer allmänt hur stor betydelse de digitala in- och utgångarna har. Kablarna skall ju vara standard 75 ohm men är inte alltid det. Det har påståtts att lödning rätt avsevärt påverkar impedansen på en kontakt som är 75 ohm. Så man kan undra vad det verkligen är för impedans på in- och utgångarna på apparaterna. Kan man mäta det med en multimeter? Jag kan mycket litet om sådant. Det gäller ju inte bara att mäta utan det skall helst bli rätt också. Funderar på att ersätta digitalutgången med en WBT Nextgen el. dyl. som verkligen är 75 ohm. Men om man inte vet vad man gör kan det ju bli sämre istället. Quote
Guest Rydberg Posted April 15, 2004 Posted April 15, 2004 Så man kan undra vad det verkligen är för impedans på in- och utgångarna på apparaterna. Kan man mäta det med en multimeter? Anders> När man snackar om en kabels impedans talar man om den karakteristiska impedansen och den kan man inte mäta med en multimeter. Här är en bra länk som förklarar en del: http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect2ant.pdf Quote
sladd Posted April 16, 2004 Posted April 16, 2004 Hej! Kero: Det vanligaste rådet är kanske det bästa. Låna hem ett gäng och testa i din egen anläggning, den verkar ju kompetent nog att detektera skillnaderna med. Vill du ha exemplar att testa så mailar du, kunde ju bli en fin duell mellan Kimber, Nordost, Transparent, AZ mfl.... mvh sladd , Quote
Recommended Posts