Jump to content

Recommended Posts

Posted
Bilderna kompletterar verkligen för redan här finns en mängd vyer som jag inte har fått med.

Ayon Audio har tillverkning i Österrike och produktsortimentet sträcker sig från CD-spelare via förstärkarteknik till högtalare. Rör är en gemensam nämnare för elektroniken och det finns även tre modeller av egenutvecklade effektrör i programmet. CD-1 är rörbestyckad i utgångssteget och vad hittar vi här om inte ett par 6H30 plus två stycken 6922.

Den här spelaren utstrålar dignitet och manuell toppmatning är alltid ett plus i mitt protokoll.

jam042.JPG

Ja, Ayron Audio CD-1 ser verkligen trevlig och gedigen ut ! :)

Ett i vanlig ordning trevligt illustrerat reportage, med fina bilder från både Timbre och Calle_jr :)

//-- Tompa --

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ett i vanlig ordning trevligt illustrerat reportage, med fina bilder från både Timbre och Calle_jr :)

//-- Tompa --

Håller helt med - kul att kunna följa med på mässan även om man är i Uppsala ;)

Posted

Jag vill oxå tacka Micke, Jenny å Martin för en trevlig tillställning. Jag har inte varit på mer än Horten mässan och där upplevde jag inte att jag hade möjligheten att lyssna på samma sätt. Hemma hos Micke var det inget problem, där hade man lyssningen i focus. Mycke trevligt!

Jag åkte dit för att få jämföra framförallt rörförstärkare, det fick jag.

Tänk att 9 watt på Nola Viper, det lät riktigt bra. Vi provade även en fransk "hybrid" förstärkare men det var först när vi fick på rörförstärkare som jag tyckte ljudet föll på plats. Det spelades naturligtvis med fler förstärkare men man kan inte förneka att det är ganska imponerande hur bra så lite effekt låter.

MVH

Stefan

Guest justaudiomagic
Posted
:) Tack ulfsan!

Det fanns en del ordentlig mjukvara, och jag hade för säkerhets skull en del med mig som vanligt. Men det var ingen spelare uppställd denna gång

Efter att vi hävt vårt samarbete med Exclusivehifi i Danmark så kunde vi omöjligt få hem en vinylsvarv i tid tyvärr. Hoppas det var bra ändå :)

Guest justaudiomagic
Posted
Jag vill oxå tacka Micke, Jenny å Martin för en trevlig tillställning. Jag har inte varit på mer än Horten mässan och där upplevde jag inte att jag hade möjligheten att lyssna på samma sätt. Hemma hos Micke var det inget problem, där hade man lyssningen i focus. Mycke trevligt!

Jag åkte dit för att få jämföra framförallt rörförstärkare, det fick jag.

Tänk att 9 watt på Nola Viper, det lät riktigt bra. Vi provade även en fransk "hybrid" förstärkare men det var först när vi fick på rörförstärkare som jag tyckte ljudet föll på plats. Det spelades naturligtvis med fler förstärkare men man kan inte förneka att det är ganska imponerande hur bra så lite effekt låter.

MVH

Stefan

När Timbre och calle_jr hade gått så fick vi en önskan om att koppla Dared MP-60, Ayon CD-1 och Nola högtalare. De som var kvar föll för denna kombination.

Posted

Några till bilder på besökarna.

Här samspråkar Audionet med (för mig) okänd herre:

DSC_5165.JPG

Däremot känner vi alla Timbre som delvis kommit med på bild i bakgrunden.

Lusse:

DSC_5166.JPG

Här ser vi ryggtavlan på fotografen från High Fidelity (jag och namn :black: ), som också fotograferade. Den andre mannen känner jag inte:

DSC_5169.JPG

llerk och Arcshark från eoJeud hälsade på:

DSC_5197.JPG

Posted
Lite glest med lyssningintryck

Brukar ju vara ett av samtalämnen när det vart mässa, någon som vill dela med sig till oss som ej var där?

Spelade inga medhavda skivor så jag har inte så mycket att referera till men stativsystemen var det som mest föll mig i smaken och då speciellt Phonar Credo M100 med elektronik från Belles och Ayon. När det blev dags för Patricia Barber över Nola Viper IA var det något som inte stämde och det hördes i första hand på vokalåtergivningen. Sannolikt en tillfällighet och någonstans hade ett fel smugit sig in.

jam057.JPG

Posted

Nola Speakers tillverkas av Accent Speaker Technology i New York och chefsdesignern Carl Marchisotto har tidigare varit involverad i Alón Speakers by Acarian. Likheterna är påfallande, Nola Vipers liksom Alón Lotus Elite talar ett personligt och attraktivt designspråk som bör smälta väl in i de flesta miljöer. I specifikationerna rekommenderas en förstärkareffekt på 10 W och uppåt. Micke och Martin demade här med elektronik från Audio Aero.

jam005.JPG

Posted

Lägg märke till det tuffa VU-mätarröret i mitten:

DSC_5106.JPG

DSC_5122.JPG

DSC_5108.JPG

Dared tillverkas i Kina av Shenzen Danyigao Audio.

Skåning som man är, uttalar jag namnet ungefär darred, men det korrekta är väl det engelska uttalet, ungefär som i

they dared enter the Swedish market.

Integrerade 25W rörförstärkare i prisklassen 10k är ett intressant val för många tror jag. Den kunde vara intressant att jämföra med exvis Dynavox eller Opera Cyber 100.

Guest patrikcaesar
Posted
När Timbre och calle_jr hade gått så fick vi en önskan om att koppla Dared MP-60, Ayon CD-1 och Nola högtalare. De som var kvar föll för denna kombination.

Eftersom det är glest med lyssningsintryck från "mässan" så är det bra att du berättar vad folk tyckte.

Dina egna intryck från Hifimässan i Malmö var ju inte så översvallande.

Kul för dig att det gick så bra.

Finns det fler som tänker ha mässa hemma i sitt vardagsrum?

Kanske är en bra idé, så kan man ju slopa riktiga mässor och gå hem till folk och lyssna istället.

Inga kostnader för att ställa ut, inga problem med rumsakustik som oftast är en trist överraskning då man ställer ut i stora sammanhang.

Patrik

Posted

Rumsproblem har alla och envar. Så även hos justaudiomagic.

Det finns säkert plats för alla mässformer. Det är för glest mellan mässorna ändå :D

Jag höll mest på med foto, och den som inte normalt gör det tänker inte på att man är ganska koncentrerad på det. Men i mitt tycke var musikupplevelsen hos justaudiomagic denna dag inte i närheten av vad vi fick höra på Malmömässan. Det finns många saker som jag skulle föredra gjordes annorlunda. Men det finns andra som tycker helt tvärtom, och det kommer dessutom helt säkert bli mycket bättre.

Jag hoppas det uppfattas som positivt, för många av grejerna har potential. Att arrangera en så'n här grej kräver också mycket förberedelser, erfarenhet och tweakande. Det var ju trots allt en 6-7 olika kombinationer som skulle demas. Det var bra gjort.

:)

Synd att vi missade det :black:
Posted

Kanske är en bra idé, så kan man ju slopa riktiga mässor och gå hem till folk och lyssna istället.

Inga kostnader för att ställa ut, inga problem med rumsakustik som oftast är en trist överraskning då man ställer ut i stora sammanhang.

Lyckligtvis finns det inga lagar om mässrättigheter i vårt avlånga hifiland och alla initiativ för hobbyn framåt.

Guest justaudiomagic
Posted
Eftersom det är glest med lyssningsintryck från "mässan" så är det bra att du berättar vad folk tyckte.

Kul för dig att det gick så bra.

Patrik

Hej Patrik

Mina lyssningsintryck från mässan berätta jag från min upplevelse. Självklart, precis som Calle_jr sa, så finns det de som tyckte att stora hifimässan i Malmö lät mycket bättre. Allt är så otroligt individuellt vad gäller Hifi och High End. Med tanke på vad anläggningarna kostade som vi hade hemma jämfört med de flesta som fanns på stora mässan så måste jag ändå säga att vår mässa var väldigt bra :)

Det kommer förmodligen alltid vara tvister om mässor är att föredra hemma i hemmiljö eller inte, men man ska köra på konceptet som man själv tycker om och trivs med anser jag, annars tycker inte jag man är rak och ärlig :app:

Vi kommer fortsätta med detta konceptet och nästa mässa blir troligen enbart rör och vinyl, hoppas det kommer lika mycket folk då.... :)

Tyvärr är det inte många som får "bukt" med rumsakustik på mässor. Vi hade inte gjort något åt akustiken med flit just på grund av att de flesta idag inte gör ngt åt detta hemma, och låter mer likt som det gör hemma än vad det gör när man demar i t ex en butik som är akustikreglerad.

Detta är något vi tror på :D

Posted
Tyvärr är det inte många som får "bukt" med rumsakustik på mässor. Vi hade inte gjort något åt akustiken med flit just på grund av att de flesta idag inte gör ngt åt detta hemma, och låter mer likt som det gör hemma än vad det gör när man demar i t ex en butik som är akustikreglerad.

Detta är något vi tror på :D

:D

Då var vi där igen ja... Tegelhus? Gipsväggar? Betongväggar i lägenhet? Öppen planlösning? Trång studentetta?

Guest justaudiomagic
Posted
:D

Då var vi där igen ja... Tegelhus? Gipsväggar? Betongväggar i lägenhet? Öppen planlösning? Trång studentetta?

Jag vet att du har emot detta men faktum är att det är så :app:

Alla tycker inte så, det är bara att respektera

Posted
En av många fina bilder Calle och jag kan inte för mitt liv begripa hur du hann med allt detta... :o:mm:
Hehe, trots långa slutartider. Tack Timbre :)

Det finns mer från Dareds minirange, ett komplett litet klass A-förstärkeri med SL-200A försteg, VP-300B monoblock, separat nätdel och en fjärr i trä.

DSC_5130.JPG

DSC_5132.JPG

DSC_5139.JPG

DSC_5143.JPG

DSC_5147.JPG

Posted
Det finns mer från Dareds minirange, ett komplett litet klass A-förstärkeri med SL-200A försteg, VP-300B monoblock, separat nätdel och en fjärr i trä.

Förbannat läckra apparater!

Guest justaudiomagic
Posted

Vi testa även att driva Nola högtalarna med dessa små VP-300B som klara det förvånansvärt bra med tanke på att högtalarna ligger på cirka 88 db med en nominell impedans på 8 ohm (lägst 6 ohm) och sluten låda till basen.

Posted
Vi testa även att driva Nola högtalarna med dessa små VP-300B som klara det förvånansvärt bra med tanke på att högtalarna ligger på cirka 88 db med en nominell impedans på 8 ohm (lägst 6 ohm) och sluten låda till basen.

Hej Micke och alla andra,

Vill gratulera - till det som forumet här verkar bekräfta - en lyckad mässa Micke.

Är inne på euphonia för första gången efter mycket strul med registreringen. Är inte så hemma här och har säker hamnat i fel tråd redan :) Hur som helst...trevligt med alla fotografier och kommentarer kring mässan alla prylar.

Guest justaudiomagic
Posted

Vill gratulera - till det som forumet här verkar bekräfta - en lyckad mässa Micke.

Är inne på euphonia för första gången efter mycket strul med registreringen. Är inte så hemma här och har säker hamnat i fel tråd redan :) Hur som helst...trevligt med alla fotografier och kommentarer kring mässan alla prylar.

Hej Per och välkommen hit :)

Trevligt o se dig här! Hoppas du får en trevlig vistelse här.

Ja mässan blev riktigt lyckad anser vi, som jag sa förut i tråden så var det långt över vår förväntan :)

Posted

Tycker du kan vara helt nöjd med din första post! Svårt att hamna annat än rätt i detta forum :)