Timbre™ Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Börjar Malmö bli hifimässornas stad... :cool: S:t Gertrud i genuina lokaler, SAS Radisson och nu en minimässa på gångavstånd från Jägersro. Framgång i trav kan gynna hobbyn men denna lördagseftermiddag var det enbart audio, avkoppling och musik som gällde. Hifi för öron, ögon och ett ordentligt tilltugg mellan varven. Quote
calm Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Ja kaffe är onekligen en viktig komponent i hifi-lyssnandet! En vällagad espresso skärper sinnet och lyssningsintrycken och höjer totalupplevelsen! Väntar med spänning på fortsättningen efter en stark fotomässig öppning. Calm Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Promenaden gick längs en högtalarstig som var utstakad av tyska Phonar Akustik men slutmålet låg i New York... Totalt spelades på sex skilda kombinationer uppkopplat med kablage från Agile, Stereovox och Viablue. Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 En vällagad espresso skärper sinnet och lyssningsintrycken och höjer totalupplevelsen! Blev erbjuden kaffe direkt vid ankomsten men här gällde det att slå till direkt innan solen dök ner bakom sundet... :cool: En snabb fotoövning i eftermiddagsljuset kan man säga och demonstrationen startade upp med Phonar Veritas M3 för att sedan via elektronikbyte glida över i Veritas P5. Quote
Guest justaudiomagic Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Vi vill passa på att tacka alla som kom. Det var långt över vår förväntan att vi skulle bli så många som vi blev. Det kom ett par stycken efter att de flesta gått så totalt var vi 27 pers över hela dagen. Tack än en gång! Quote
McEnroe Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Tack själv! Mycket trevligt och intressant. Quote
eliot Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Var det fler än jag som blev missnöjd med mässan? Inte mycket som imponerade tyckte jag. PL-Audio hade fin elektronik och Cantons bio lät bra. De stora högtalarna Cabasse för 1,3 miljoner lät mest som ett skämt Efter detta uttalande om malmömässan så var det säkert fler än jag som tänkte: Upp till bevis! Jag var inte på mässan - men det finns säkert de som kan kommentera ljudet //Eliot Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Det var snabbt jobbat Timbre. Nattskift och bilderna är klara... Mycket bilder på gång den närmaste tiden. M3 plus P5 i helfigur och tillverkaren Phonar Akustik har snart ett kvartssekel bakom sig i hifisvängen. Die Firma ligger i Tarp, en ort nära den tysk-danska gränsen i Schleswig-Holstein och det är ju ett bra geografiskt utgångsläge med tanke på den skandinaviska marknaden. Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Redan från start stod denna integrerade förstärkare A25.2 från Music Hall uppställd tillsammans med CD-spelaren CD25.2. Music Hall Audio är en amerikansk distributör med tillverkare från skilda världsdelar på sitt program. Dessa apparater är tillverkade i Kina och det finns även en serie grammofonverk med samma märkesnamn som produceras i Tjeckien. Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 En brokig skara väntar dock på avbytarbänken och här vankas både känt och okänt för min del. Var speciellt nyfiken på den toppmatade Ayon CD1 och efter att ha flyttat på den lite inför plåtandet insåg jag snabbt att det här är en solid pjäs. Quote
Guest asimov66 Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Bra bilder, så nära mitt hem timbre så kommer du inte förbi Där missade du goa kakor Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Hej alla glada Jag har lite bilder som ibland kompletterar, men i vissa fall blir repetition på Timbres. Vi kör ändå. Jag börjar med bild på värden Micke (edit: hustrun/sambon vill som vanligt inte vara med på bild ). En del av publiken med Nola i förgrunden: Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Bra bilder, så nära mitt hem timbre så kommer du inte förbi Där missade du goa kakor En miss i planeringen och man får aldrig vara helt nöjd... Kom direkt från ett Kinaställe och hos Jenny & Micke väntade smörgåsar på besökare som inte hade hunnit ladda upp. Ingen behövde sitta hungrig på denna minimässa... :cool: Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Ett par detaljstudier på Phonar Veritas M3: Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 En gissningstävling; vem kan namnge nick på flest personer (se även bild ovan)? Quote
ulfsan Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Fonografnålsfetischist Inte bara detta - även fonografnålsfotograf.. Kom igen Calle! / Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Hej alla glada Jag har lite bilder som ibland kompletterar, men i vissa fall blir repetition på Timbres. Bilderna kompletterar verkligen för redan här finns en mängd vyer som jag inte har fått med. Ayon Audio har tillverkning i Österrike och produktsortimentet sträcker sig från CD-spelare via förstärkarteknik till högtalare. Rör är en gemensam nämnare för elektroniken och det finns även tre modeller av egenutvecklade effektrör i programmet. CD-1 är rörbestyckad i utgångssteget och vad hittar vi här om inte ett par 6H30 plus två stycken 6922. Den här spelaren utstrålar dignitet och manuell toppmatning är alltid ett plus i mitt protokoll. Quote
Guest justaudiomagic Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 På Hela Veritas serien finns det möjlighet att justera diskanten med +1 eller +2 db Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Inte bara detta - även fonografnålsfotograf.. Tack ulfsan! Det fanns en del ordentlig mjukvara, och jag hade för säkerhets skull en del med mig som vanligt. Men det var ingen spelare uppställd denna gång: Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Den här spelaren utstrålar dignitet och manuell toppmatning är alltid ett plus i mitt protokoll Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Phonar Veritas P5 Jag tycker Phonar både låter och ser bättre ut utan frontskydd, de gånger jag kommit i kontakt med dem. Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Det fanns även mycket CD-skivor och det känns lite som att Stockfish-Records delar skivköparna i två läger... Själv ligger jag mer åt Mobile Fidelity-hållet och här fanns en del hybrid-utgåvor att välja på. Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Lyssnade en kort stund i samband med övergången från Veritas M3 till Veritas P5 och mitt första intryck var att stativarna fungerade bättre i den här uppställningen/rummet. Någon som var där och har synpunkter på det... Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Någon som har synpunkter på det... Ja, jag håller med. Lusse gissade imponerande nära att dessa spelar till 44Hz (Lusse gissade 45). Jag anser att många högtalare mår bättre av att kompletteras med en sub, speciellt stativare. Kanske inte främst för att spela djupare utan för att spela större. Upplevelsen av alla register förhöjs. Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Agiles nätlist och -kaplar användes nästan genomgående. Här ses det ihop med elektronik från Music Hall: Quote
Timbre™ Posted November 25, 2007 Author Posted November 25, 2007 Rent allmänt har jag alltid upplevt stativare som lättare att få till i rum som inte genomgått systematisk akustikbehandling. Det handlar naturligtvis även om placering i förhållande till omgivande väggar. MartinH från Audiotrade har kommit i demotagen och här ser vi ytterligare en stativmodell från Phonar Akustik, Credo M100. Quote
Guest justaudiomagic Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Ja, jag håller med. Lusse gissade imponerande nära att dessa spelar till 44Hz (Lusse gissade 45). Jag anser att många högtalare mår bättre av att kompletteras med en sub, speciellt stativare. Kanske inte främst för att spela djupare utan för att spela större. Upplevelsen av alla register förhöjs. En liten rättelse, Veritas M3 går ner till 42 hz, det är Credo M100 som går ner till 44 hz Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Tack för det Då måste det vara Credo som Lusse gissade så nära på, för jag minns att jag kollade på specarna. Credo M100 och S100 uppradade: Quote
calle_jr Posted November 25, 2007 Posted November 25, 2007 Belles Soloist är uppdelade i för- och slutsteg, men mindre till storlek än man tror från produktbilder. Endast 300mm breda. De har en spartansk och snygg design, men rikligt med ingångar och praktisk (tillika oumbärlig) fjärr. Hembiointresserade ska särskilt lägga märke till HT-bypass: Quote
Recommended Posts