Jump to content

Minimässa i hemmiljö.

Timbre™

Recommended Posts

Börjar Malmö bli hifimässornas stad... :?: :cool:

S:t Gertrud i genuina lokaler, SAS Radisson och nu en minimässa på gångavstånd från Jägersro. Framgång i trav kan gynna hobbyn :) men denna lördagseftermiddag var det enbart audio, avkoppling och musik som gällde.

Hifi för öron, ögon och ett ordentligt tilltugg mellan varven.

jam028.JPG

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En vällagad espresso skärper sinnet och lyssningsintrycken och höjer totalupplevelsen!

Blev erbjuden kaffe direkt vid ankomsten men här gällde det att slå till direkt innan solen dök ner bakom sundet... :cool: :)

En snabb fotoövning i eftermiddagsljuset kan man säga och demonstrationen startade upp med Phonar Veritas M3 för att sedan via elektronikbyte glida över i Veritas P5.

jam055.JPG

Guest justaudiomagic

Vi vill passa på att tacka alla som kom. Det var långt över vår förväntan att vi skulle bli så många som vi blev. Det kom ett par stycken efter att de flesta gått så totalt var vi 27 pers över hela dagen.

Tack än en gång! :)

Var det fler än jag som blev missnöjd med mässan? Inte mycket som imponerade tyckte jag. PL-Audio hade fin elektronik och Cantons bio lät bra. De stora högtalarna Cabasse för 1,3 miljoner lät mest som ett skämt

Efter detta uttalande om malmömässan så var det säkert fler än jag som tänkte: Upp till bevis! ;)

Jag var inte på mässan - men det finns säkert de som kan kommentera ljudet :)

//Eliot

Det var snabbt jobbat Timbre.

Nattskift och bilderna är klara... :) Mycket bilder på gång den närmaste tiden.

M3 plus P5 i helfigur och tillverkaren Phonar Akustik har snart ett kvartssekel bakom sig i hifisvängen. Die Firma ligger i Tarp, en ort nära den tysk-danska gränsen i Schleswig-Holstein och det är ju ett bra geografiskt utgångsläge med tanke på den skandinaviska marknaden.

jam049.JPG

Redan från start stod denna integrerade förstärkare A25.2 från Music Hall uppställd tillsammans med CD-spelaren CD25.2.

Music Hall Audio är en amerikansk distributör med tillverkare från skilda världsdelar på sitt program. Dessa apparater är tillverkade i Kina och det finns även en serie grammofonverk med samma märkesnamn som produceras i Tjeckien.

jam046.JPG

Bra bilder, så nära mitt hem timbre så kommer du inte förbi :D

Där missade du goa kakor ;)

En miss i planeringen och man får aldrig vara helt nöjd... :D Kom direkt från ett Kinaställe och hos Jenny & Micke väntade smörgåsar på besökare som inte hade hunnit ladda upp. Ingen behövde sitta hungrig på denna minimässa... :cool:

jam024.JPG

Hej alla glada :) Jag har lite bilder som ibland kompletterar, men i vissa fall blir repetition på Timbres.

Bilderna kompletterar verkligen för redan här finns en mängd vyer som jag inte har fått med.

Ayon Audio har tillverkning i Österrike och produktsortimentet sträcker sig från CD-spelare via förstärkarteknik till högtalare. Rör är en gemensam nämnare för elektroniken och det finns även tre modeller av egenutvecklade effektrör i programmet. CD-1 är rörbestyckad i utgångssteget och vad hittar vi här om inte ett par 6H30 plus två stycken 6922.

Den här spelaren utstrålar dignitet och manuell toppmatning är alltid ett plus i mitt protokoll.

jam042.JPG

Någon som har synpunkter på det... :?:

Ja, jag håller med. Lusse gissade imponerande nära att dessa spelar till 44Hz (Lusse gissade 45). Jag anser att många högtalare mår bättre av att kompletteras med en sub, speciellt stativare. Kanske inte främst för att spela djupare utan för att spela större. Upplevelsen av alla register förhöjs.

DSC_5171.JPG

Rent allmänt har jag alltid upplevt stativare som lättare att få till i rum som inte genomgått systematisk akustikbehandling. Det handlar naturligtvis även om placering i förhållande till omgivande väggar.

MartinH från Audiotrade har kommit i demotagen och här ser vi ytterligare en stativmodell från Phonar Akustik, Credo M100.

jam019.JPG

Guest justaudiomagic
Ja, jag håller med. Lusse gissade imponerande nära att dessa spelar till 44Hz (Lusse gissade 45). Jag anser att många högtalare mår bättre av att kompletteras med en sub, speciellt stativare. Kanske inte främst för att spela djupare utan för att spela större. Upplevelsen av alla register förhöjs.

DSC_5171.JPG

En liten rättelse, Veritas M3 går ner till 42 hz, det är Credo M100 som går ner till 44 hz :)

Belles Soloist är uppdelade i för- och slutsteg, men mindre till storlek än man tror från produktbilder. Endast 300mm breda. De har en spartansk och snygg design, men rikligt med ingångar och praktisk (tillika oumbärlig) fjärr. Hembiointresserade ska särskilt lägga märke till HT-bypass:

DSC_5118.JPG

DSC_5117.JPG

DSC_5119.JPG

DSC_5120.JPG

DSC_5115.JPG

DSC_5126.JPG

DSC_5129.JPG