ribbon Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Universal Music, Victor and joint development of new materials of high-quality CD "SHM-CD" release CD release from 25 years old this year. Universal Music and Victor Company have jointly developed a new high-quality materials from the CD will be released. SHM-CD (Super High material CD) called this CD is the normal material is different Polycarbonate resin is used. This new material is also used in LCD panels that are highly transparent Polycarbonate, and the sound quality is usually compared to the CD "to reduce the degree of distortion", "transparency will improve," "increase the resolution," such as the advantages of draw it has succeeded in that. Titles released by the Universal Music from the sale of works from the classical 20 title and jazz 30 titles carefully selected. Price is one cost 2,800 yen, the other two pairs of 5,000 yen, and three pairs are 7,500 yen said. Release date is November 21, and the first press limited. Hittade detta på en japansk forum sida, Vad tror ni om detta kära medlemmar!! /Ribbon Quote
Matrixen Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Universal Music, Victor and joint development of new materials of high-quality CD "SHM-CD" release CD release from 25 years old this year. Universal Music and Victor Company have jointly developed a new high-quality materials from the CD will be released. SHM-CD (Super High material CD) called this CD is the normal material is different Polycarbonate resin is used. This new material is also used in LCD panels that are highly transparent Polycarbonate, and the sound quality is usually compared to the CD "to reduce the degree of distortion", "transparency will improve," "increase the resolution," such as the advantages of draw it has succeeded in that. Titles released by the Universal Music from the sale of works from the classical 20 title and jazz 30 titles carefully selected. Price is one cost 2,800 yen, the other two pairs of 5,000 yen, and three pairs are 7,500 yen said. Release date is November 21, and the first press limited. Vad tror ni kära medlemmar. /Ribbon Alla inititativ att släpppa bra musik med omsorg på existerande format är välkommet! Har du någon länk? Quote
ribbon Posted November 23, 2007 Author Posted November 23, 2007 Alla inititativ att släpppa bra musik med omsorg på existerande format är välkommet! Har du någon länk? Matrixen: gå in på http://www.organissimo.org/ /Ribbon Quote
Absolute Audio Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Universal Music, Victor and joint development of new materials of high-quality CD "SHM-CD" release CD release from 25 years old this year. Universal Music and Victor Company have jointly developed a new high-quality materials from the CD will be released. SHM-CD (Super High material CD) called this CD is the normal material is different Polycarbonate resin is used. This new material is also used in LCD panels that are highly transparent Polycarbonate, and the sound quality is usually compared to the CD "to reduce the degree of distortion", "transparency will improve," "increase the resolution," such as the advantages of draw it has succeeded in that. Titles released by the Universal Music from the sale of works from the classical 20 title and jazz 30 titles carefully selected. Price is one cost 2,800 yen, the other two pairs of 5,000 yen, and three pairs are 7,500 yen said. Release date is November 21, and the first press limited. Hittade detta på en japansk forum sida, Vad tror ni om detta kära medlemmar!! /Ribbon Kul att något storbolag försöker! Två saker slår mej! För det första hur enormt high-tech cd'n var när den kom för 25år sedan. Det andra är hur man kunnat tolerera noll i utveckling. Tänk bara en digitalkameras upplösning och kvalitet för 25år sedan. (kanske inte rätt att ställa två tekniker mot varandra men mycket är det samma) Jag hoppas iaf på ett fysiskt högupplöst format som är värdigt 2000 talet. Men detta är väl baserat på samma teknik fast i ett annat material?? Quote
Guest Peo Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Jag hoppas iaf på ett fysiskt högupplöst format som är värdigt 2000 talet. Det finns redan och kallas vinyl. Quote
Absolute Audio Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Det finns redan och kallas vinyl. Jag ska snart doppa tårna i det träsket har jag tänkt.... Tillbaka till Framtiden! Quote
calm Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Vem sade att CD:n var död? Skall bli mycket intressant att följa detta. Ställer mig gärna i kön för att testa detta! CD är ett praktiskt format, om kvaliteten ökar så är det mer än välkommet från min horisont. Calm Quote
Absolute Audio Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Har beställt min första skiva med SMH - Super High Material! Kan ett namn bli mer japanskt?? Quote
Absolute Audio Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Här finns en liten lista på skivor för beställning. http://www.cdjapan.co.jp/music/essentials/shm-cd.html Quote
Guest BTS Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Har beställt min första skiva med SMH - Super High Material! Kan ett namn bli mer japanskt?? Va , var då någonstans Quote
Guest BTS Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Har beställt min första skiva med SMH - Super High Material! Kan ett namn bli mer japanskt?? Kikar på listan och misstänker vilken du beställt Quote
Absolute Audio Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Kikar på listan och misstänker vilken du beställt Du tänker nog rätt! Mars Volta såklart! Nu har jag alla utom standard utgåvan . Men det fanns ett gäng andra godbitar! Kul att dom kör lite rock och inte bara klassiskt. Ska prova en skiva och om den låter bättre så blir det nog fler. Men jag har ändå svårt att tro det är plasten som gör en inspelning dålig. Men det kan ju vara en bättre mastring. Quote
Timbre™ Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Många bra album på den listan... 2667 yen = 161 SEK i dagsläget... Quote
Guest BTS Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Du tänker nog rätt! Mars Volta såklart! Nu har jag alla utom standard utgåvan . Men det fanns ett gäng andra godbitar! Kul att dom kör lite rock och inte bara klassiskt. Ska prova en skiva och om den låter bättre så blir det nog fler. Men jag har ändå svårt att tro det är plasten som gör en inspelning dålig. Men det kan ju vara en bättre mastring. Den var enkel Quote
Absolute Audio Posted February 12, 2008 Posted February 12, 2008 Många bra album på den listan... 2667 yen = 161 SEK i dagsläget... Joo det kliar ju verkligen i "add to basket" fingret. Jag beställde från Missing Piece i norrland som tar mellan 280-300kr för SHM skivor. Och om jag räknar rätt så är det ungefär vad det kostar med frakt, tull, moms & tullavgift. Quote
Steffo™ Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Såg detta när jag skummade av nätet: The Cure - 11 Japanese Reissues in Mini LP Sleeves (March 25th) Remastering on high-quality SHM-CD format While we're waiting for the new Cure album and new Deluxe 2CD Remastered Editions, eleven Japanese Mini-LP Sleeve CDs are due in March. Notable are Japanese Whispers, Concert, & Standing on The Beach - all of which have not been part of the Deluxe program - as well as Disintegration which isn't due in a Deluxe Edition until later this year. These editions are remastered, but not necessarily Digitally Remastered with supervision by Robert Smith. Quote
ribbon Posted February 18, 2008 Author Posted February 18, 2008 Kansas Du berättar sen hur nya Mars Volta Plattan är, Har själv Beställt STING'S bästa plattor på SHM utgåvan(ska bli spännande att höra hur det låter, vad jag har hört från japan så är detta det det nya som gäller) /Ribbon Quote
Absolute Audio Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Ett efterlängtat packet haro anlänt! Med en icke så efterlängtad nota från vår kära tull Quote
Absolute Audio Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Väl inpackade är bara förnamnet! Både bubbelplast och rispapper. Någon som vågar sej på en "kvalificerad" om skivan överst?? Quote
Guest BTS Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Väl inpackade är bara förnamnet! Både bubbelplast och rispapper. Någon som vågar sej på en "kvalificerad" om skivan överst?? Steely Dan, Aja Quote
Absolute Audio Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Steely Dan, Aja Stämmer bra! :cool: Bara man ser skivorna märker man snabbt att Japsen lägger ner lite mer kärlek i förpackandet av en skiva. Det var faktiskt en fröjd att öppna skivorna. Quote
Absolute Audio Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Förutom ett skyddande plastficka med texten SHM-CD i guld kom oxå en informativ broschyr om SHM-CD. Tyvär så sträcker sej bara min Japanska till "kenishiwa". Hade varit spännande att läsa faktiskt. Quote
P-pan Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Härliga juveler... och nya kameran får förstås jobba också ? Quote
P-pan Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Förutom ett skyddande plastficka med texten SHM-CD i guld kom oxå en informativ broschyr om SHM-CD. Tyvär så sträcker sej bara min Japanska till "kenishiwa". Hade varit spännande att läsa faktiskt. Det är väl bara att ta med konvolutet till närmaste "äkta" sushi hak för en översättning Quote
Absolute Audio Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Det är väl bara att ta med konvolutet till närmaste "äkta" sushi hak för en översättning Kan bli rörigt dock med antalet bitar. 24 till 16 bitar.... vi säljer bara 9 eller 11-bitar. Quote
P-pan Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Kan bli rörigt dock med antalet bitar. 24 till 16 bitar.... vi säljer bara 9 eller 11-bitar. ...tänkte inte på det... många bitar blir'e . Quote
Absolute Audio Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Dom gör ju ingen hemlighet av att det är en SHM-CD Quote
Absolute Audio Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Om man jämnför båda skivorna så är mina ögon alldeles för otränade för att okulärt kunna se skillnad. Quote
Absolute Audio Posted February 29, 2008 Posted February 29, 2008 Ljudmässig skillnad då.... Kommer imorgon! Quote
Absolute Audio Posted March 1, 2008 Posted March 1, 2008 Rainbow - Rising Om jag börjar med den tydligaste förbättringen, trummorna, så har dom flyttat fram 10m och står nu på scenen och inte bakom. Det är ett ordentligt dynamik i pukor och virvel även vid snabba triolfill-in så känns slagen. Ett klart lyft, iaf om man inte gillar att trummor låter som någon bygger ett skjul 50m bort. Sen kan man ju alltid disskutera Cozy Powell's kvaliteer som trummis... Basen och synten i mästervärket Stargazer har varit svåra att skilja. Eller egentligen har jag aldrig tänkt på att det ligger en mörk analog synthmatta i bakgrunden. Men nu hörs både bas och synth tydligt separerade lite på samma sätt som att gå från lo-fi till mid-fi, helt plötsligt hör man instrument och inte en ljudgröt. Sången har rensats från ett lager varm distortion, vilket ju höjer misstankar om att första versionen är överförd från vinyl och inte mastertapen. Men när det gäller sången så kan jag inte riktigt bestämma mej för vilket som är charmigast, eftersom på nya remastern har Dio fått så mycket konkurrens från andra instrumenten. Richie Blackmores gitarr är i stort sätt orörd, kanske en smula tydligare, men samma härliga laidback dist som ger plattan dess stämmning. Vad det gäller det nya materialet SHM-CD så är det omöjligt att utröna något av denna lyssning mer än att dom lagt ner ett gediget arbete på masteringen. Det finns en annan ganska färsk remastering av denna skiva som jag tyvär inte äger, men ska låna vid första bästa tillfälle. Gillar man den här skivan, och som jag har den första versionen, så är det ett givet köp. Som att gå från lo-fi till mid-fi! Men någon Norah Jones high-end blir det ju inte av gammal 70-tals rock för då är det helt fel och man har missat poängen. Jag kommer beställa en ny knippe SHM-CD skivor till inom kort, även K2HD masters. En spännande ny värld för mej.... :cool: Angående Steely Dan - Aja har den skickats på remiss till FZA som redan besitter en hyffsat färsk mastering på den samma. Och här ska även jämnföras med SACD versionen som kommer inom kort av alla Steely Dan skivor. Quote
Recommended Posts