Frippe Posted November 20, 2007 Posted November 20, 2007 Hej alla erfarna hifi-rävar! Jag är återfrälst 2-kanalsfantast som köpt en del hifiutrustning begagnat. Min nuvarande uppställning är B&W Nautilus 801 som drivs av Advantage S1 och Advantage S150 (jag letar efter starkare stärkare). Efter att ha drabbats av en del strul med min S150 ställer jag en öppen fråga: ni som köpt och sålt utrustning, vilka råd kan ni ge? Det kanske är som med bilar att man lär sig efter ett tag vilka märken eller modeller som har modellspecifika svagheter/fel? Bästa hälsningar Frippe Quote
Bebop Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Hej alla erfarna hifi-rävar! Jag är återfrälst 2-kanalsfantast som köpt en del hifiutrustning begagnat. Min nuvarande uppställning är B&W Nautilus 801 som drivs av Advantage S1 och Advantage S150 (jag letar efter starkare stärkare). Efter att ha drabbats av en del strul med min S150 ställer jag en öppen fråga: ni som köpt och sålt utrustning, vilka råd kan ni ge? Det kanske är som med bilar att man lär sig efter ett tag vilka märken eller modeller som har modellspecifika svagheter/fel? Bästa hälsningar Frippe Din sista mening är säkert riktig. Kan också vara bra att försöka hålla sig inom vissa tidsgränser, t ex att inte köpa äldre än, säg 2-3 år gamla prylar. Förstärkare som utveklar kraftig värme ger i regel ett större slitage på komponenter. Äldre förstärkare har naturligtvis korta tid kvar tills dom är slut. Försök också ta reda på hur förstärkaren använts, av vem, tillsammans med vad, exakt ålder och liknande. Jag skulle också vilja tipsa dig om att i möjligaste mån köpa begagnat av en handlare. Då gäller nämligen konsumentköplagen, vilket innebär att Du har åtminstone någon form av garanti första månaden. Gör klart med handlaren vad som gäller. När det gäller köp mellan två konsumenter gäller inte konsumentköplagen, endast avtalslagen, vilket innebär att endast det som avtalats gäller. För att säkerställa bevisbördan bör detta sättas på pränt. Det finns mycket köpvärt på begagnadmarknaden men måste inse att risken är större att man åker på en smäll än med nya prylar. Quote
calm Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Här som i alla affärer gäller det att bedöma säljarens seriositet. Stämmer tidsangivelserna vad gäller inköp t.ex. Håll dig till mainstream-märken om du inte vet att det gäller högkvalitativa märken. Läs tester i de stora hi-fi tidningarna. Stereophile har t.ex follow ups av äldre produkter och i deras Recommended Products finns också en kontinuitet i testandet. Finns också på nätet bedömningar av skiftande kvalitet, men som kan ge vägledning. Det finns också produkter där tillverkaren erbjuder uppgraderingar på sina produkter. Dessa kan man säkert lita mer på eftersom tillverkaren tar ett ansvar. Viss hjälp borde du också kunna få av en seriös handlare som säljer produkten i fråga. Man kan ju alltid ställa frågan om den generellt varit behäftad med många fel. Om modellutveckling etc. Jobbade under studietiden i hifiaffär och lärde mig snart att undvika produkter som hade många tejplager på kartongen. Dessa hade som regel gått som jojo mellan kund och verkstad, om nu inte ägaren flyttat ofta. Kolla också fraktsedlar på kartongen. Calm Quote
Timbre™ Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 ni som köpt och sålt utrustning, vilka råd kan ni ge? Handlar helst av bekanta och här tror jag att alla internetforum har en positiv effekt på andrahandsmarknaden. Quote
mangew Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Köpa begagnat alternativt importera själv ny utrustning är ofast helt riskfritt och kan spara mycket pengar i börsen. Man kan helt enkelt gå på högre nivåer än om man handlar nytt i svensk butik. Jag har handlat (sålt/köpt) en del begagnat inom sverige och privatimporterat en del nytt från utlandet. Det jag anser viktigast är att få någon slags kontakt med säljaren (alt. köparen) Få svar på de frågor man vill ha svar på, undersöka produkterna noga genom söka på nätet, begära bilder av den produkt man tänkt köpa om det är beg. en del skickar vanliga nätbilder men jag vill ha bilder av specifik produkt och är det seriösa säljare så skickar de svar på frågorna man vill ha och bilder av produkten de vill sälja. Oseriösa brukar knappt svara och av olika anledningar vägra skicka bilder. Sen finns det gott om bra produkter, mer udda både som nytt att importera eller beg på beg. marknaden i sverige som man kan hitta till riktigt bra priser då det av olika anledningar är lägre priser så fort inte alla vet vad det för för grejer. De kan vara minst lika bra som kända märkena, så letar man på nätet hittar man oftast bra med information. Sedan köper man dem billigt så säljer man dem ofast billigt också så man förlorar inte mer pengar på dessa än att köpa mer kända (I sverige) märken snarare mindre skulle jag tro då värdet inte kan sjunka hur mycket som helst. Jag handlar nästan alltid över internet, vare sig beg eller nytt som jag importerar, sålt en del också. Noggrannhet och kolla upp grejerna innan köp är det viktigaste. Alla är inte lika noggranna med sina saker som en själv har jag dock märkt, generellt är nog de grejer jag sålt beg. varit i bättre skick än de jag köpt begagnat. Quote
Vox Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Då gäller nämligen konsumentköplagen, vilket innebär att Du har åtminstone någon form av garanti första månaden. Gör klart med handlaren vad som gäller. Konsumentköplagen innebär bl.a. att fel som uppstår inom 6 månader anses ha funnits vid leveransen och skall där med åtgärdas av butiken utan kostnad för konsumenten. Observera att detta är en lag och kan inte förhandlas bort av butiken. Så vid begagnat köp från butik är det alltid minst 6 månaders garanti som gäller. Observera att detta inte gäller köp mellan privatpersoner. Tyvärr är det även många butiker som inte känner till eller inte vill känna till konsumentköplagen. Quote
Lasse Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Så vid begagnat köp från butik är det alltid minst 6 månaders garanti som gäller. Intressant tolkning men det gäller endast nya varor. Men eftersom det rör sig om begagnade varor, får man som kund acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening. Om butiken tydligt har informerat att en viss vara har någon defekt eller skönhetsfel, kan du inte klaga på just dessa fel efter köpet. EDIT: Har dock sällan hört talas om butiker som inte hjälper till då någonting beg gått sönder som de sålt. Quote
Frippe Posted November 21, 2007 Author Posted November 21, 2007 ...inte köpa äldre än, säg 2-3 år gamla prylar. Förstärkare som utveklar kraftig värme ger i regel ett större slitage på komponenter. Äldre förstärkare har naturligtvis korta tid kvar tills dom är slut. Försök också ta reda på hur förstärkaren använts, av vem, tillsammans med vad, exakt ålder och liknande. I detta fall köpte jag av första ägaren, han hade kvitto (inköpt 2003) och originalkartonger och verkade mycket seriös. Vid demon blev inte steget speciellt varmt heller, vilket borde vara bra ur slitagesynpunkt (kanske sämre ur ljudsynpunkt???). Men allt kan ju hända! Att köpa med garanti kvar från tillverkaren är ju inte heller fel. //Frippe Quote
Frippe Posted November 21, 2007 Author Posted November 21, 2007 Jag handlar nästan alltid över internet, vare sig beg eller nytt som jag importerar, sålt en del också. Noggrannhet och kolla upp grejerna innan köp är det viktigaste. Det faktum att man kan göra bra affärer över nätet visar väl att de flesta ändå är seriösa! Jag har ännu inte vågat köpa över nätet. Jag känner att det är lättare för mig att bedöma huruvida en säljare är seriös om man möts fysiskt. //Frippe Quote
Bebop Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Att köpa med garanti kvar från tillverkaren är ju inte heller fel. //Frippe Pass upp... många tillverkare accepterar inte övergångsgaranti, dvs att garantin gäller då varan överlåtits. Jag har själv köp i Revox tuner på nätet. Stereo fungerade inte och den hade ett högt mekaniskt brum. Hamnade i soporna till slut. Jag har också köpt 3 stycken Kenwood KT5500 (en utmärkt tuner, en av de bästa) till mig och till en kompis. 2 av dem var som nyskick, men den tredje slutade funka efter några dagar. Gick inte reparera eftersom en vital del inte fanns längre. Totalt sett är jag nöjd ändå eftersom totalpriset fortfarande är bra för den radiodelen. Man måste dock vara beredd på att det kan bli ett bakslag. Quote
fredrik Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Jag tror att det är dr Bob som gör en intressant tolkning här. Konsumentlagen för nya produkter är bra mycket längre än sex månader. Två år är den väl om jag inte missminnner mig. Quote
Lasse Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Jag tror att det är dr Bob som gör en intressant tolkning här. Konsumentlagen för nya produkter är bra mycket längre än sex månader. Två år är den väl om jag inte missminnner mig. Vart har jag skrivit att konsumentlagen för nya produkter skulle vara annat än två år? Jag har endast komenterat att det är minst 6 månaders garanti som gäller.för nya varor. Quote
ulfsan Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Man får skilja på garanti och reklamationsrätt. Garanti är helt frivillig att lämna för butik eller tillverkare. Ett slags avtal/utfästelse som skickas med varan. Man får studera garantivillkoren för att se vad som gäller. T ex kan en bil ha 6 års rostskyddsgaranti, men då gäller den bara mot rost och bara under de villkor som stipuleras - t ex att man rostskyddsbehandlar vartannat år eller dyl... Garantin kan följa med eller inte följa med vid ägarbyte. Kolla villkoren! Reklamationsrätten enligt Konsumentköplagen förlängdes till 3 år 1 april 2005 (för varor köpta efter denna datum). De första 6 månaderna är denna reklamationsrätt extra stark. Säljaren är då tvungen att åtgärda alla fel (ej olyckshändelser som tappskador el dyl) såvida han inte kan visa att konsumenten skadat eller misskött varan (t ex ej följt skötselanvisningar). Efter 6 månader övergår bevisbördan på konsumenten. Då är det konsumenten som ska visa att felet är ursprungligt. Om mer allmän, ej specificerad garanti lämnats, "garanti 1 år", brukar man anse att 6-månadersgränsen skjuts fram till denna gräns. Konsumentköpagen med sin reklamationsrätt gäller köp av alla varor som näringsidkare säljer till konsument. Även begagnade varor, men då utifrån det skick som varan beskrevs när den såldes. Därför har man kommit överens om VDN (varudeklaration) vid försäljning av beg bil t ex. Om VDN då säger att AC ej fungerar, så köper man ju medvetet en bil med AC som inte fungerar och man kan då inte reklamera detta fel till säljaren sen. Men om inget står om felaktig AC i VDN och bilen är ganska dyr och lite nyare (man bedömer liksom helheten), så är säljaren skyldig att åtgärda fel som uppstår de första 6 månaderna om han inte kan visa att köparen genom vanvård eller annat ansvarar för felet. Felet anses vara ursprungligt (från köptillfället) de första 6 månaderna. Detta är lag och sämre villkor får man inte lämna som säljare. / Ulf (jobbar som konsumentvägledare) Edit: Länk till Konsumentverkets brochyr om Konsumentköplagen: http://www.konsumentverket.se/Documents/ko...hyr_A4_2007.pdf Länk till fullständiga lagtexten (samma lag): http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...mp;bet=1990:932 Quote
Vox Posted November 22, 2007 Posted November 22, 2007 Intressant tolkning men det gäller endast nya varor. Där har du allt fel. "6-månader" gäller för alla varor, nya som begagnade något som många butiker inte vill känna till. Quote
Quakerstate Posted November 22, 2007 Posted November 22, 2007 Frippe , Du har väl handlat bil Bara ha lite is i magen. Quote
fredrik Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 F'låt dr Bob, jag läste ditt "garanti" som reklamationsrätt... Bra att Ulfsan kunde klargöra mer exakt vad som gäller. Det verkar vara mycket dålig kunskap i detta både bland konsumenter och handlare, mig själv inkluderat. Quote
Otto Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 För mig som är en notorisk begagnat köpare, både på den Svenska och utländska marknaden, så har det inneburit ENORMA MÖJLIGHETER, visserligen tar man ju alltid en risk, men jag har ALDRIG råkat ut för några "skojare". Begagnatmarknaden har inneburit att jag kunnat köpa, testa och sälja "hej vilt" utan några större förluster som man gör vid ett nyförvärv, när man upptäcker att produkten inte riktigt uppfyller förväntningarna. Den här hobbyn, för mig, handlar mkt om att få testa prylar, många prylar..he..he..för att kunna i möjligaste mån optimera mina system. En fördel till med begagnatköp är att man slipper inspelningar, vilket gör att en utvärdering av en produkt, går sååå mkt snabbare. Högtalare och även större stärkare kan ju ta flera månader innan en rättvis utvärdering kan göras, den tiden har INTE JAG Quote
Lasse Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 F'låt dr Bob, jag läste ditt "garanti" som reklamationsrätt... Inga problem. Har lusläst författningen flera ggr nu och skillnaden mellan vad det står och hur det kan tolkas är riktigt intressant. Högtalare och även större stärkare kan ju ta flera månader innan en rättvis utvärdering kan göras, den tiden har INTE JAG Visst finns det stora möjligheter med att köpa begagnat men personligen lägger jag hellre tiden på att hitta RÄTT produkt som jag kan leva länge med. Ser min hifikonsumtion i tio års cykler, det ska alltså inte behövas bytas på tio år. Vilken variant man än väljer så handlar det i slutändan om att lyssna mkt och att veta vad man ska lyssna efter. Quote
Otto Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Inga problem. Har lusläst författningen flera ggr nu och skillnaden mellan vad det står och hur det kan tolkas är riktigt intressant. Visst finns det stora möjligheter med att köpa begagnat men personligen lägger jag hellre tiden på att hitta RÄTT produkt som jag kan leva länge med. Ser min hifikonsumtion i tio års cykler, det ska alltså inte behövas bytas på tio år. Vilken variant man än väljer så handlar det i slutändan om att lyssna mkt och att veta vad man ska lyssna efter. Det bästa sättet för mig är just att köpa hem begagnat så jag kan lyssna av redan inspelade produkter i hemmiljö till MIN favoritmusik under mkt längre tid, än vad t.ex ett hemlån skulle innebära , eller ännu osäkrare gå efter hifipressens recensioner. "veta vad man ska lyssna efter". JAG lyssnar efter välljud, som passar MIN smak Jag vill kunna njuta lääänge av musik utan att känna t.ex lyssningströtthet efter 20min. Quote
Timbre™ Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Med en tillbakablick så har några av mina bästa hifiaffärer varit begagnatköp. Alltid av folk som varit bekanta på ett eller annat sätt. Quote
Otto Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Med en tillbakablick så har några av mina bästa hifiaffärer varit begagnatköp. Alltid av folk som varit bekanta på ett eller annat sätt. En del av mina begagnatköp har givit mig NYA vänner, som jag fortsatt utbyta tankar och erfarenheter med. Quote
ulfsan Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 En del av mina begagnatköp har givit mig NYA vänner, som jag fortsatt utbyta tankar och erfarenheter med. Håller fullständigt med både Otto och Timbre, trots att jag som konsumentvägledare borde vara den "försiktiga typen". Jag tror det går att kombinera.. att både vara upplyst om de rättigheter man har om man handlar med en näringsidkare och de fina möjligheter man kan dra nytta av genom att handla privat begagnat. Inte minst kompisrelationer.... Jag har själv flera.. / Ulf Quote
plundin™ Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Jag har köpt hela min anläggning för utom DAn begagnat! Är jättenöjd, och övertygad om att jag inte kommer att byta, annat i händelse av att mina ekonomiska förutsättningar förändras radikalt, och det första jag skaffar då, är ett nytt lyssningsrum! /ptr Quote
Stereotypen Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Vad är det som gäller vid köp av Cd-spelare när det står i manualen att det är 1 års garanti på drivverket. Enligt konsumentköplagen är det väl minst 2 års garanti på produkter. Kan en tillverkare friskriva sig på det här sättet? Quote
llerk Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Vad är det som gäller vid köp av Cd-spelare när det står i manualen att det är 1 års garanti på drivverket. Enligt konsumentköplagen är det väl minst 2 års garanti på produkter. Kan en tillverkare friskriva sig på det här sättet? Jag är ganska säker på att du har rätt i ditt påstående. Enligt KKL så har man minst två års garanti på eletronik... Quote
Guest Peo Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Om jag minns rätt nu så är 2 års garanti mot tillverkningsfel.. Så, en produkt kan ha ett års garanti, och om den går sönder efter det och man inte kan härleda felet till ett tillverkningsfel (t.ex. om det är pga slitage, ovarsamhet eller så) så gäller ej konsumentköplagen. Lite moment 22. Det var dock ett gäng år sedan jag jobbade med sånt här, så jag kan minnas fel.. Quote
Frippe Posted November 23, 2007 Author Posted November 23, 2007 För mig som är en notorisk begagnat köpare, både på den Svenska och utländska marknaden, så har det inneburit ENORMA MÖJLIGHETER, visserligen tar man ju alltid en risk, men jag har ALDRIG råkat ut för några "skojare". Innebär detta att du sällan eller aldrig råkat ut för problem med beg utrustning? Apropå tid för inspelning av ny utr.: en aspekt jag faktiskt helt förbisett! //Frippe Quote
ulfsan Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Vad är det som gäller vid köp av Cd-spelare när det står i manualen att det är 1 års garanti på drivverket. Enligt konsumentköplagen är det väl minst 2 års garanti på produkter. Kan en tillverkare friskriva sig på det här sättet? På sådana här forum blir vi lätt lite lata av oss, men det är väl helt ok... Svaret finns i mitt tidigare inlägg. Man kan ha ett års garanti, men man har ändå tre (3) års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Problemet blir att man efter ett år (då garantin går ut) som konsument ska kunna visa att felet är ursprungligt. Eftersom varken du själv eller säljaren i butiken är tekniker och klarar att avgöra detta får man skicka in varan till någon som kan avgöra detta. Och detta är oftast ett serviceföretag utsett av tillverkaren. Detta företag får avgöra om felet är ursprungligt eller om användaren orsakat felet. Om teknikern då hittar en massa vatten i spelaren eller tydligt kan se ett yxhugg eller lite mer otydligt säger att ett åsknedslag orsakat skadan, så får konsumenten inte rätt i sin reklamation. Om konsumenten då envisas med att "det har fanimej inte åskat" så tycker han och säljaren (med stöd av serviceföretaget) olika och en tvist uppstår. En sådan tvist avgöres av Allmänna Reklamationsnämnden om konsumenten lämna en anmälan dit. Tar ca 6 månader innan en sådan tvist avgöres. Och om då säljaren kan visa intyg från tekniker och köparen inte har ett intyg som säger motsatsen, så vinner säljaren. Så enkelt var det ;)/ Ulf Quote
Bebop Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 På sådana här forum blir vi lätt lite lata av oss, men det är väl helt ok... Svaret finns i mitt tidigare inlägg. Man kan ha ett års garanti, men man har ändå tre (3) års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Problemet blir att man efter ett år (då garantin går ut) som konsument ska kunna visa att felet är ursprungligt. Kan också lägga till att en del av dom garantiåtaganden som tillverkaren ger är förbehållna vissa regler. Köpte an VTL förstärkare för lite sedan här i Kanada där jag bor. Efter en lusläsning av garantin, så gäller den enbart för boende i USA och under förutsättning att garantibrevet har signerats och skickats till tillverkaren. Den gäller därmed endast den första köparen. Dock inte mig eftersom jag bor i Kanada. Det är upp till mig att teckna en försäkring och/eller att ha en god relation med min handlare. Detta är något som man bör betänka om man direktimporterar själv. Quote
ulfsan Posted November 23, 2007 Posted November 23, 2007 Jo det stämmer Bebop. Eftersom det är frivilligt att lämna garanti finns inga bestämmelser som säger hur garantin ska se ut. Den kan därför villkoras på olika sätt (precis som försäkringar kan villkoras). Det gäller att läsa villkoren...! Men för varor sålda i Sverige av svensk företag (eller företag som har svensk hemsida) gäller Konsumentköplagen som ett grundskydd.... Gäller alltså ej för utländskt företag och speciellt inte för företag utanför EU. Sverige och EU har ungefär samma regler. / Ulf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.