Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er!

Har lite problem med val av högtalarekabel till mina tänkta högtalare. Jag har idag följande:

Förstärkare Krell Kav-400xi

Signalkälla Krell SACD Standard

Högtalare Audiovector Mi3 Super

Nätkablar Nordost Vishnu

Signalkablar Nordost Heimdall

Högtalarkablar Audioquest Pikes Peak

Rack Solid Tech Rack of Silent

Jag är inne på att införskaffa Nordost Heimdall som högtalarkabel (diggar vad dom gör för musiken). Jag ska troligt vis köpa ett par Jm-Lab Micro Be pga. att mitt rum har blivit mindre (fru/barn). Dom ställe jag har lyssnat på dessa förträffliga högtalare har INGEN kopplat med Nordost. Har någon där ute någon erfarenhet av mitt problem? :diss:

Posted

Här hade jag nog gått till butiken där signalkablarna inhandlades (du kanske även köpte nätkablarna och Krellelektroniken av samma återförsäljare... :?: ) och förklarat läget. Det vore nog en ganska ovanlig handlare om du inte får låna ett par Heimdall högtalarkablar att plocka med till en JMlab-demo. Signalkablarna har du ju redan.

Posted

Jag har haft Krell KAV-500i + Nordost Vishnu och skillnaden mellan Vishnu och Valhalla elkabel var större än mellan vanlig kabel och Vishnu. Rack of Silence med Feet of Silence under Krellen gjorde större skillnad dock. Med Nordost Micro Mono-Filament högtalarkabel mellan Krell och högtalare så blev basen skarpare och ljudbilden större, det var en av de största skillnader jag någonsin hört.

Posted

Patrick82, får jag helt off topic fråga dig hur du fick till denna helt underbara avatar som följer dina inlägg... :?: En fågeldocka som du plockade ut i landskapet och satte hörlurar på plats... :?: :cool: :mm:

Posted
Patrick82, får jag helt off topic fråga dig hur du fick till denna helt underbara avatar som följer dina inlägg... :?: En fågeldocka som du plockade ut i landskapet och satte hörlurar på plats... :?: :cool: :mm:

Någon skickade mig en bild på fågeln och jag använde bildredigeringsprogram för att sätta hörlurarna på plats.

Posted
Hej på er!

Har lite problem med val av högtalarekabel till mina tänkta högtalare. Jag har idag följande:

Förstärkare Krell Kav-400xi

Signalkälla Krell SACD Standard

Högtalare Audiovector Mi3 Super

Nätkablar Nordost Vishnu

Signalkablar Nordost Heimdall

Högtalarkablar Audioquest Pikes Peak

Rack Solid Tech Rack of Silent

Jag är inne på att införskaffa Nordost Heimdall som högtalarkabel (diggar vad dom gör för musiken). Jag ska troligt vis köpa ett par Jm-Lab Micro Be pga. att mitt rum har blivit mindre (fru/barn). Dom ställe jag har lyssnat på dessa förträffliga högtalare har INGEN kopplat med Nordost. Har någon där ute någon erfarenhet av mitt problem? :diss:

Jag vågar mig inte in på en ny kabeldiskussion. Det är för känsligt ... :black:

Posted

Om jag får våga mig på en gissning så tror jag anledningen till att man inte demar JM med Nordost är att båda till sin karaktär är lite åt det slanka/rena hållet.

Kan tänka mig att JM låter bäättre med kablar av det lite köttiga/mustiga slaget :blush

Posted

Jag har använt JM Lab Mini Utopia tillsammans med Nordost Valkyrja HT-kabel. Jag kan inte hålla med plind att det skulle låtit slankt på något sätt. Jag provade en mängd olika kablar innan Valkyrjan införskaffades, häribland Transparent, Kimber, PAD mfl. Alla i ungefär samma prisläge som Valkyrjan. Eftersom jag fortfarande äger Valkyrjan är väl det bevis på vad jag tyckte i alla fall. Men det handlar ju om att prova, det finns ju fler faktorer än bara högtalarna som påverkar ljudet. Jag har idag inte kvar mina Utopia men Wilson använder ju även de diskanter från Focal och jag sitter fortfarande helnöjd med den kombinationen.

Posted
Men det handlar ju om att prova, det finns ju fler faktorer än bara högtalarna som påverkar ljudet.

Exakt, har man exempelvis ett bastungt rum så är det kanske inte så smart att använda kablar som betonar basen utan att istället använda sig av kablar som har en slankare/tightare karaktär.

Posted

Om du har möjlighet att prova Siltech så ta chansen, kan mycket väl vara en kombination som fungerar för dig.

En annan kabel som passar mycket bra till Utopia Be serien är Acoustic Zens Absolute serie, även JPS Aluminata. Tyvärr är dessa båda förslag inte så vänliga mot plånboken.

Posted

NO Valkyrja fungerar väldigt bra mellan min LavardinIT och mina JMLab MiniUtopior. Lavardin och JMLab utvecklade och demade sina produkter ihop en gång i tiden. Lavardins egen högtalarkabel har egenskaper som stämmer väl med de finare NO...

Inspelning av kablarna är dock nödvändig. Från början hade jag NO Red Dawn rev II, men sålde dessa vidare till förmån för Neotech.... Då köparen av RedDawn sedan besökte mig med kablarna efter 6 mån och vi kopplade in dem visade de sig spela alldelas utmärkt. Vassheten var borta! Därefter köpte jag ett par NO Valkyrja som jag nu haft ett par år. Inga byten är aktuella!! ;)

Har NO även för övrigt som strömförsörjning (NO Thor + Vishnu och Valhalla) och som signalkablar (Valhalla), vilket ju kan ge vissa synnergifördelar...

/ Ulf

Posted

Har testet NO Valhalla mot mine Focal Nova Be med Krell Monoblokker for et par år siden. Synes IKKE det var en god kombo. Overbetont i toppen, digitalis og skarpe kvinnestemmer. Vet ikke om det var Focalene eller Krell som gjorde at dette var mismatch.

Synes etter noen år med Focal Nova Be (står fremdeles i min stue!) at rene kobberkabler med f.eks. WBT 0680 cu kobberplugger er snadder til Focal.

Jorma bruker vel ren kobber så vidt jeg vet? Prøvd hans kabler?

• 3 weeks later...
Posted
Har testet NO Valhalla mot mine Focal Nova Be med Krell Monoblokker for et par år siden. Synes IKKE det var en god kombo. Overbetont i toppen, digitalis og skarpe kvinnestemmer. Vet ikke om det var Focalene eller Krell som gjorde at dette var mismatch.

Synes etter noen år med Focal Nova Be (står fremdeles i min stue!) at rene kobberkabler med f.eks. WBT 0680 cu kobberplugger er snadder til Focal.

Jorma bruker vel ren kobber så vidt jeg vet? Prøvd hans kabler?

Det hade varit trevligt,men jag tror att prislappen hamnar på fel ställe