Jump to content

Basresonansens död....


K-man

Recommended Posts

Har en längre tid retat mig över basresonansen som mitt rum bjuder på. Resonansen är ganska smal med ett centrum vid ca 63Hz. Jag vet inte hur många db den är på, men i min uppretade sits så gissar jag på 300db ;) Hur som helst så upplever jag att bastonen sätter igång rummet bra då just den tonen spelas, (tänk dig ett smäktande lungt stycke med lite fin ståbas med fingertoppkänsla som plötsligt krämar på okänsligt) men så fort man kliver av den tonen så får man en homogen tonbild igen. Jag har provat med testskivor och upplever samma sak. Ja...det är ju så resonanser funkar tydligen?

...jag har provat med omplaceringar av högtalare, lyssningsplats, omstämning av högtalare, enkla absorbenter, tubetraps men inget har kommit åt resonansen något nämnvärt. Närmast att lösa detta i denna skara var de DAAD4 som Mårten Design så vänligt lånade ut för att se vad de kunde ge. De dämpade den lite, men den var fortfarande irriterande stor. Däremot tillförde dessa DAAD en del annat godis i ljudbilden, så då jag fått dödat resonansen så får jag nog ta en funderare på DAAD igen...

.....vad har jag nu hittat som råder bot på denna resonans då? Jo, efter att ha sett några trådar där de funnits, och även följt PerraE:s tråd, så fick jag en förhoppning hos Svanås TQ45, så de var jag ju tvungen att testa....nu har de stått i mitt lyssningsrum några dagar och jag ar fått justerat in dem hyffsat och :o:o:o när jag kör testskivan med frekvensvep så finns i stort nada av puckeln!!!??? :o:o och på köpet fick jag en uppgradering av mellanregistret? Ja, jag har ju fått sagt mig tidigare att då man har resonanser så stör de övriga register oxå, och jag kan inte annat än styrka den utsagan.

....finns det någon baksida av denna lösning då? Nja....lite osäker ännu...har en liten känsla, men den håller jag tills jag testat ett tag till....och även om det skulle vara fallet så har den gett sååå mycket mer...nu kan jag sätta på skivor som spelar med resonansfrekvensen som grundton oxå utan att reta mig på den! :D

Vänligen

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kul att det verkar fungera hemma hos dig med :)

Jag har fortfarande inte fått till någon "unversalinställning" där alla skivor funkar, men det får man kanske leva med. Fördelarna är precis som du skriver tillräckligt stora för att man skall vara nöjd ändå.

Grattis :D

Link to comment
Share on other sites

Visst fick jag styr på det! :)

Rummet ca hmmm...ca20kvadrat, vinkelformat med öppning mot trapphus. Ett lite litet lyssningsrumshörn men det får duga tills nästa boendefas :app: ...men jag har nog lyckats lura rummet lite med akustiken så det tror det är lite större.. :D

Jag har ställt två TQ45:or påvarandra i hörn....det känns av energin i absorbenten att dömma som att den övre absorberar mest?

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittils gjort en CD-skiva med olika frekvenser och sedan lyssnat mig fram.

Däremot har jag har planer på att fixa en mätmick (finns billigt hos Svalanders har jag sett) och sedan använda en PC med ljudkort och något lämpligt program från Nätet.

Jag återkommer när jag drar igång detta projekt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har TQ-45:orna stått på sin plats ett tag, och fortfarande upplever jag samma förbättring. Ibland kan man ju komma på andra "tankar" då sakerna varit på plats ett tag och man smält intrycken, men dessa kommer inte säljas vidare inom synbar framtid!

...men det kanske finns ännu mer att göra åt rummet? :mm::D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Intressant att läsa om dina framgångar med TQ45orna. Jag har precis fått hem två stycken och håller som bäst på att fundera hur jag skall ställa dom. Det är ju inga diskreta tingestar direkt om man säger så.

Hur går man enklast tillväga för att ställa in dom? Är det ok att ha en liten luftspalt på ena sidan utav absorbenten? Jag kan nämligen inte få in den helt in i hörnet på grund av eluttag.

joakim.

Link to comment
Share on other sites

joakim99, vadå inte diskreta :o:D

Ang luftspalten så är det samma sak för mig...och troligen för de allra flesta andra i hemma miljö....lister och ibland vägguttag gör att det blir en liten spalt mellan TQ:n och väggen. Jag kan däremot inte säga om den hade funkat ännu bättre om det inte funnits någon spalt....men det är ju lätt testat genom att flytta ut den en centimeter till och se om det påverkar...?

Ang injusteringen, så finns det nog lite olika sätt....ett sätt är att först leta reda på vilken frekvens man har resonansen på, genom att använda en testskiva med bastoner eller bassvep på. Då man hittat den frekvensen "lopar" man sedan den frekvensen och justerar TQ:n efter det. Man hör väldigt tydligt när den absorberar....dessutom känns det i frontskivan på absorbenten...den vibrerar.

har man ingen testskiva kan man ta den skiva i samlingen som sätter mest fart på resonansen och köra den sekvens som resonerar( :D ) i loop....tar dock klart längre tid.

När man tror sig ha ställt in dem så kör man svepet igen och ser om det känns jämnare....hoppas!

Lycka till!

Återkom gärna med ditt resultat!

Vänligen

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

"Hur man tunar dem"

Absorbenten har två enheter. Den ena är "ytterhöljet" (topp, botten och de två sidorna. Den andra är den del med rundningen som buktar in i rummet. ("tårtbiten") Denna sitter fast i ytterhöljet med en styrpinne i botten och en styrskruv med "låsfunktion" i toppen. Tårtbitens djupplacering i ytterhöljet är den tuning man gör. Detta görs helt manuellt genom att man helt enkelt "putter in" eller "drar ut" tårtbiten. När man sedan tycker sig hittat rätt kan man lås amed skruven. (man kan även snedställa tårtbiten)

Vänligen

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag då släpat in 2 st TQ45or i mitt vardagsrum och som sagt de smyger inte med sin närvaro direkt.

Jag har framförallt försökt att få ner lite resonanser kring 60 Hz och jag har lyckats hyffsat än så länge. Det är lite pill att få till det men än så länge tycker jag verkligen att det ger resultat. Basen blir renare och jag kan kräma på lite mer utan att det låter dåligt.

Min slutsats är att det är ett mycket prisvärt tweak som ger bra resultat. Nästa steg blir att dämpa ut rummet lite högre upp i frekvens också.

joakim.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hej Hasse, kul att en gammal tråd vaknar! :)

Jodå DAAD testade jag i jakten på resonansdöden....och jag vet att flera på forumet har ett antal DAAD i rummet...eller har haft...så du kan nog få input. För mig hjälpte DAAD4 inte då min resonans låg i lägre frekvens än de "arbetade", dock hördes det tydligt att de gjorde gott åt akustiken längre upp i registret.

...vid den tidpunkten var alltså fokus "bara" på basresonansen och jag har inte utvärderat DAAD:na efter att basresonansen dödats...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Tack K-man :) , jag läste tydligen lite slarvigt då du ju hade testat DAAD4. Kikade på Svanås hemsida men jag fann ingen TQ45. Hur ser dom ut, mått, etc? Jag får också vissa problem med visst bastungt material, exempevis spår 11 på Patricia Barber´s "Modern Cool", där ståbasen kan låta aningen okontrollerad. Hade planer på att placera absorbenter i hörnen bakom högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Ibland läser man snabbare än bra :D ...känner igen det... :blush

Utseende kan du se i denna tråd Länk till Juha:s tråd om Svanå Akustik. De "tårtbitsliknande" grejerna i hörnen är TQ-45 or...på bilden ser du två staplade på varandra. Bakkanterna på dem är i runda slängar 50cm, så de slukar 50 cm vägg på bägge sidor utifrån hörnet...plus eventuella lister och väggutag som ofta sitter i hörn... :blush

Har du någon känsla för vilken frekvens ditt problem ligger? Har inte just den skivan själv så jag kan inte lista ut vilken ton..

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att man får mest nytta av tq:na om man ställler dem i de hörn där det bumlar mest(testas lätt genom att ställa sig och lyssna i de olika hörnen samtidigt som man kör sina "problemfrekvenser")....ibland bakom högtalarna...ibland bakom lyssningsplats....och inte helt sällan en liten bit upp från golvet...jag körde oxå med två på varandra och den övre dämpade klart mer än den undre (det känns på absorbenten när den "absorberar")

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tror inte att det blir nå´t godkännande av dessa (pga WAF) :( . DAAD ser lite trevligare ut men sen ska dom ju göra nå´n nytta också. Jag vet inte riktigt vilken frekvens som ger problemen (kan inte testa heller just nu då CD´n har lagt av :dead: . Letar ny) men oftast fungerar ståbas ganska bra, det är när det är väldigt kraftigt inspelad sådan som problemet uppstår. Jag behöver nog i och för sig även dämpa andra frekvenser i den ändan av rummet där högtalarna står då det förutom lite blommor är helt tomt bakom Magneplanarerna.

Link to comment
Share on other sites

Måla blommor på...hehee...då hade jag nog inte fått ha kvar dem här hemma :D Om man vill få dem att mer "försvinna" så går det ju utmärkt att tapetsera dem...och tar man då samma tapet som väggen så borde de smälta undan rätt bra.

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...