Jump to content

Ordning på diskoteket

calm

Recommended Posts

Det har börjat samlas en hel del CD-plattor i hyllor och boxar. Eftersom jag ofta köper nya lite på spekulation kan det hända att det uppstår dubletter. I och för sig ingen fara då jag kan placera dessa på landet men lite onödigt kan det kännas.

Skulle därför vilja höra med forumet om någon kan tipsa om något bra nedladdningsbart gratisprogram som skulle kunna katalogisera CD-samlingen.

Ju fler sökparametrar destå bättre. Tänkte att man kan ta ut på papper eller ännu hellre ladda ner i någon handdator framöver som är enkel att ta med sig i butiker eller på resor-

Tacksam för alla tips!

Calm

Det har börjat samlas en hel del CD-plattor i hyllor och boxar. Eftersom jag ofta köper nya lite på spekulation kan det hända att det uppstår dubletter. I och för sig ingen fara då jag kan placera dessa på landet men lite onödigt kan det kännas.

Skulle därför vilja höra med forumet om någon kan tipsa om något bra nedladdningsbart gratisprogram som skulle kunna katalogisera CD-samlingen.

Ju fler sökparametrar destå bättre. Tänkte att man kan ta ut på papper eller ännu hellre ladda ner i någon handdator framöver som är enkel att ta med sig i butiker eller på resor-

Tacksam för alla tips!

Calm

Jag satt några nätter för många år sedan och försökte få till något liknande i Microsoft Access. Tanken var att kunna se bandnamn, skivnamn, inköpställe, inköpspris, utgåva, skivbolag, bandmedlemmar, osv. Sedan kunna få ut statistik på allt detta om genomsnittspris, vart flest skivor inhandlades osv. Men jag fick inte till det. Jag tror att det hade varit smartare att göra det i Excel.

Sökte lite på gratisprogram då men hittade inget.

Sökte lite snabbt och fick fram det här om music label 2008.

"Music Label låter dig katalogisera vilken musikstil som helst genom den kraftfulla CDDB supporten. Är du en Dj eller hemanvändare och letar efter ett effektivt program att katalogisera din musiksamling? Letandet är över.... Music Label 2008 är svaret på dina problem. Starta bara FastScan funktionen och placera dina Cd skivor i din CD/DVD-läsare en efter en. Music Label kommer automatiskt att ladda ner all information om Cd skivorna från internet och placera informationen i din databas. Du behöver inte trycka på en enda knapp mellan de olika multimediaformaten som.... CD, MP3, WMA, APE och OGG Vorbis filer är automatiskt scannade med hjälp av tags."

Deras hemsida:

http://www.codeaero.com/

Kanske kan vara nått i mängden som finns..

mvh magnus

Om det bara är cd-skivor tycker jag du ska passa på och kopiera allt på hårddisk om du ändå ska katalogisera cd-skivorna. iTunes för att ta ett exempel hämtar ju all information om din skiva och lagrar detta i en databas som gör att du kan söka på vilka parametrar som helst. Förutom sökningar kan du ju då lyssna på musiken direkt när du hittar det du söker :cool:

Den dag då dom flesta tillverkare börjar erbjuda mediaservers för uppspelning så har du ju redan din samling kopierad och klar på hårddisk. :app:

Är lite osäker på om just iTunes-filen som listar ditt bibliotek enkelt kan tas med i en handdator men det finns många katalogiseringsprogram som "rippar" cd samt automatiskt hämtar all info om skivan och lägger det i en databas och något program torde väl använda en databas där bara katalogen är sökbar och kan bäras med separat i en handdator.

Rena katalogprogram är ju lite trist i jämförelse då ingen musik existerar men det finns om inte gratis så ofta till blygsamma kostnader. Catraxx eller nåt liknande använde jag ett tag tills jag tog tag i att börja kopiera in musiken på disk.

Tror vi har trådar i ämnet sen tidigare med förslag på katalogprogram.

Använder CD trustee som jag är mycket nöjd med. Programmet hämtar info om cd:n från nätet via cddb. Man behöver bara sätta in skivan i cd-enheten på datorn. Ger möjlighet att skriva ut listan i pdf format. Praktiskt om man ska skicka lista över samlingen till bekanta.

Kostar dock 40 dollar.

MVH

Richard

Jag satt några nätter för många år sedan och försökte få till något liknande i Microsoft Access. Tanken var att kunna se bandnamn, skivnamn, inköpställe, inköpspris, utgåva, skivbolag, bandmedlemmar, osv. Sedan kunna få ut statistik på allt detta om genomsnittspris, vart flest skivor inhandlades osv. Men jag fick inte till det. Jag tror att det hade varit smartare att göra det i Excel.

Sökte lite på gratisprogram då men hittade inget.

Jag delar gärna med mig av min Access fil. Jag har gjort det Du efterlyser, men jag har inte tagit med låtar och bandmedlemmar. Om Du skickar ett PM med din mailaddress kan jag skicka över en fil till dig.

Undvik Excel, det fungerar bra så länge samlingen är liten och då inte behöver för många fält, men stora databaser i Excel är inte lyckat. Access har helt annan power.

Jag undviker de fria programmen för jag vill ha säkerställt att få uppdateringar av programvaran, vettiga back-up och säkerhetsfunktioner - inte bara idag. Dessutom har jag ju många format att lagra. Band, vinyl, CD och DVD. Det är för många lycksökare på internet, så jag föredrar bygga upp mina kartotek själv i en databas av "gammalt" snitt.

Jag delar gärna med mig av min Access fil. Jag har gjort det Du efterlyser, men jag har inte tagit med låtar och bandmedlemmar. Om Du skickar ett PM med din mailaddress kan jag skicka över en fil till dig.

Undvik Excel, det fungerar bra så länge samlingen är liten och då inte behöver för många fält, men stora databaser i Excel är inte lyckat. Access har helt annan power.

Jag undviker de fria programmen för jag vill ha säkerställt att få uppdateringar av programvaran, vettiga back-up och säkerhetsfunktioner - inte bara idag. Dessutom har jag ju många format att lagra. Band, vinyl, CD och DVD. Det är för många lycksökare på internet, så jag föredrar bygga upp mina kartotek själv i en databas av "gammalt" snitt.

Du har PM! Ska bli riktigt roligt att prova. Fördelen med DIY är ju att det blir skärrädarsytt efter eget behov. Det brukar alltid vara ett par faciliteter man saknar i färdigutväcklad mjukvara, och program som täcker alla knepiga önskemål en användare kan ha brukar bli för tungjobbad.

Cd collector kan nog vara bra. Jag använder mig av movie collector och det funkar kanon. Av de bilder jag sett på cd collector så funkar det på samma sätt. Det kostar dock 40 dollar om du vill ha med mer än 100 skivor i diskoteket.

Tydligen räcker det att man stoppar in skivan i datorn så söker den upp alla info, ladda hem trail versionen och kolla.

Mvh

PS: länk

http://www.collectorz.com/music/