hellbit Posted November 12, 2007 Posted November 12, 2007 Så då har man hittat nya högtalare och har installerat dem. Första intrycken imponerar de spelar enormt bra med ett fast grepp om basen och en mycket upplöst diskant. Vilka är det jo Focal jmlab 937be. (jag får inte rätt med att ladda upp bilder så jag måste tyvärr bara lägga en länk till mitt galleri) Kika gärna in o släng en kommentar. mvh http://www.minhembio.com/hellbit Quote
K-man Posted November 12, 2007 Posted November 12, 2007 Just den modellen tycker jag nog tillhör Focals mest lyckade rent estetiskt....riktigt snygga! Grattis! \\K-man Quote
Absolute Audio Posted November 12, 2007 Posted November 12, 2007 Riktigt snyggt! Gratulerar! Har bara hört föregångaren 936:an med plinius och det lät riktigt bra, med enormt mycket information i mellaregistret. Har märkt att Jmlab brukar ofta matchas med väldigt neutral elektronik t.ex Audionet. Hur låter det med lite värme i form av AA & Gryphon? Quote
Tompa Posted November 12, 2007 Posted November 12, 2007 Mycket tjusigt !! Dom talarna spelar härligt, hoppas att du är nöjd !! //-- Tompa -- Quote
hellbit Posted November 12, 2007 Author Posted November 12, 2007 Riktigt snyggt! Gratulerar! Har bara hört föregångaren 936:an med plinius och det lät riktigt bra, med enormt mycket information i mellaregistret. Har märkt att Jmlab brukar ofta matchas med väldigt neutral elektronik t.ex Audionet. Hur låter det med lite värme i form av AA & Gryphon? Det funkar riktigt bra. De spelar verkligen det som finns på skivan vilket är både på gott och ont beroende på skivkvalité. Beryllium diskanten är underbar tycker jag. Sällan har jag hört en mer detaljerad högtalare i prisklassen och ändå blir det aldrig jobbigt att lyssna.. Jag är supernöjd:) Quote
Bebop Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Det var ju en rejäl husesyn Du bjöd oss på. Du har fått till ett vacker hem som också gör sitt till för att få till bästa njutningen. Quote
Guest om.s Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Ett riktig vakkert hjem!! og god er den Springbankén, (får du tak i 21 åringen, kjøp!!) meget smakfull og stilsikkert dette, gi oss lydsmakbiter... mvh Quote
calm Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Anläggningen ser riktigt trevlig ut!! Har hört en liknande på Sontec i Sthlm. Synnerligen kompetent ljudleverans. Bara gratulera till detta och utmärkt bildreportage från ett vackert hem. Är imponerad av fotokvaliteten. Vilken combo kör du på där? Calm Quote
hellbit Posted November 13, 2007 Author Posted November 13, 2007 Det var ju en rejäl husesyn Du bjöd oss på. Du har fått till ett vacker hem som också gör sitt till för att få till bästa njutningen Tack för alla fina kommentarer! Lite av tanken med hembio.com är att man ser lösningar av hur folk har integrerat sina anläggningar i lägneheten, dessutom vill många se hur resten ser ut därav alla bilder Har fått en del inspiration genom att surfa omkring inne på den sidan, en del människor bor otroligt fint. När det gäller fotokvalitén så får man bara tacka. Jag har fått vänta tills jag fått bra stöd utifrån när det gäller ljus. Kameran är en riktig skitkamera ca 4 år gammal på 6mpixel och den kostade då ca 2500kr. Alltså en hel vanlig pocketkamera. Tar det som att jag har en dold talang på att fota hehe. mvh Quote
Kent_n Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Kanonläckert hem, milt utryckt fina högtalare, fin anläggning överhuvudtaget. Grattis till fin stereo o fint hem..kul Quote
Guest pick-me-up Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Superläckert … och vilka fina bilder sen, också! Snygg, prydligt och välstädat hem. Och högtalarna låter säkert kanon också. Av någon konstig anledning väckte mitt personliga intresse av de fina kartonger som du har i bilden, men sånt får vi nog inte prata här? :cool: Quote
hellbit Posted November 13, 2007 Author Posted November 13, 2007 Ja det är alltid fint med lite malt till musiken Nästa steg är ett par hnya högtalarkablar ett par Transparent kanske:) Singlewire då focal anser att det är att föredra och endast använder sig av en uppsättning kontakter. mvh Quote
Bebop Posted November 14, 2007 Posted November 14, 2007 Ja det är alltid fint med lite malt till musiken Nästa steg är ett par hnya högtalarkablar ett par Transparent kanske:) Singlewire då focal anser att det är att föredra och endast använder sig av en uppsättning kontakter. mvh Transparent tror jag passar din anläggning utmärkt bra. De låter förnämligt redan i deras lägre prisklasser. ML Super och MW Super tror jag är rätt drömnivå för dina prylar. Siltechs SQ-28 och LS-88 är också mycket bra. Jag sätter dock Transparent före eftersom de har ett intressant inbytessystem där man kan byta upp sig efterhand. Personligen skulle jag undvika Nordost till Focal och Gryphon. Jag anser att dom är direkt olämpliga. Kablar är dock ett känsligt ämne som lätter fyller forum med goda råd. Men det finns ju t o m dom som gillar BMW ... Om Du går på Transparent så ser till att du köper de senaste modellerna. Det har faktiskt hänt en del med dom. Tidiga modeller kunde vara lite väl lulliga. Åtminstone är det min erfarenhet. Om detta kan säkert Sladd säga en del om. Quote
Ekman Posted November 14, 2007 Posted November 14, 2007 Transparent tror jag passar din anläggning utmärkt bra. De låter förnämligt redan i deras lägre prisklasser. ML Super och MW Super tror jag är rätt drömnivå för dina prylar. Siltechs SQ-28 och LS-88 är också mycket bra. Jag sätter dock Transparent före eftersom de har ett intressant inbytessystem där man kan byta upp sig efterhand. Personligen skulle jag undvika Nordost till Focal och Gryphon. Jag anser att dom är direkt olämpliga. Kablar är dock ett känsligt ämne som lätter fyller forum med goda råd. Men det finns ju t o m dom som gillar BMW ... Om du går på Transparent så ser till att du köper de senaste modellerna. Det har faktiskt hänt en del med dom. Tidiga modeller kunde vara lite väl lulliga. Åtminstone är det min erfarenhet. Om detta kan säkert Sladd säga en del om. Det finns ungefär 37saker i det här inlägget som jag inte håller med om Men det känns onödigt att ta en kabeldiskussion här, testa lite olika och se vad du gillar helt enkelt det finns många bra kabelmärken. Håller dock med om sista raderna om du nu tvunget ska ha transparent så köp då med den nya MMteknologin. gillar dock inte BMW Quote
hellbit Posted November 14, 2007 Author Posted November 14, 2007 Hehe jo visst är smaken som baken:) Jag tycker det låter fantastisk bra redan nu med mina harmonic tech pro 11 men man vill ju tweaka sig fram lite. Får se vad jag kommer över. Ska nog ta o låna hem lite olika kablar o testa. KOmmer däremot att behålla min acoustic zen matrix reference xlr kabel så man kanske skulle satsa på en acoustic zen högtalarkabel också? Quote
Bebop Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 KOmmer däremot att behålla min acoustic zen matrix reference xlr kabel så man kanske skulle satsa på en acoustic zen högtalarkabel också? Varför inte. Det är också kablar som ligger i samma kvarter som Transparent (och även Siltech). Är dock inte säker på att Krellen delar min uppfattning, men det är OK. Quote
Bebop Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Det finns ungefär 37saker i det här inlägget som jag inte håller med om Men det känns onödigt att ta en kabeldiskussion här, testa lite olika och se vad du gillar helt enkelt det finns många bra kabelmärken. Håller dock med om sista raderna om du nu tvunget ska ha transparent så köp då med den nya MMteknologin. gillar dock inte BMW He, he - jag är inte förvånad över att få en sån här reaktion. Det finns ett Nordost och ett Tranparent läger. Jag förstår inte storheten med Nordost, vilket bara innebär att jag har andra referenser om hur jag tycker det skall låta. Jag har dock fått en rejäl förbättring på min tonarm genom att sätta din en Freja. Butiken jag handlar oss har både Nordost och Transparent och diskussionerna om de både märkena är lika animerad som hemma. En del blir förbannade. Jag tycker det är rätt så roligt. Man får ju ha lite distans till det hela och inte ta allt så förbannat allvarligt. Det är ju upp till var och en ... Quote
Guest Stickan Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Vilket härligt hem du har och högtalarna är hur snygga som helst. Hela anläggningen har väldigt hög "vill ha faktor". Quote
Matrixen Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Är det generation I eller II av AZ matrix reference du har? Jag har testat gen I och den var skapligt trevlig men lite svullig i nedre mellanregister för min svag. Den har ett såkallad tillskott av kropp och värme. Satori anses åtminstone i tester vara en bra kabel och skapligt neutral, även om jag inte testat den själv. Det tror jag kan vara en vettig kombo om du nödvändigtvis vill köra AZ hela vägen. Generation II av matrix ref tror jag skall vara lite mer upplöst och neutral enligt tester. Har ingen erfarenhet av den själv. Kan tillägga att jag testat RCA variant av AZ matrix ref gen I. I tested ingick även bland annat en transparent i liknane prisklass. Jag köpte ingen av dem. Quote
Ekman Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 He, he - jag är inte förvånad över att få en sån här reaktion. Det finns ett Nordost och ett Tranparent läger. Jag förstår inte storheten med Nordost, vilket bara innebär att jag har andra referenser om hur jag tycker det skall låta. Jag har dock fått en rejäl förbättring på min tonarm genom att sätta din en Freja. Butiken jag handlar oss har både Nordost och Transparent och diskussionerna om de både märkena är lika animerad som hemma. En del blir förbannade. Jag tycker det är rätt så roligt. Man får ju ha lite distans till det hela och inte ta allt så förbannat allvarligt. Det är ju upp till var och en ... Jadu om man ser det rent ljudmässigt så har du rätt och jag håller helt med, jag förstår dock storheten i transparent och jag har även ägt ett antal av deras kablar och dom låter inte alls dåligt problemet är att dom låter för mycket Rent rekniskt så känns deras filosofi så fel den bara kan bli och jag tror det finns en anledning att mina favoritmärken enbart kör med nordost på mässor numera. Det hela beror ju dock självklart på vad man vill uppnå, om man vill ha så subjektivt vackert och trevligt ljud som möjligt så ska man självklart enbart gå på sin egen smak och inget annat och då kan man självklart uppskatta såväl nordost som transparent. Quote
fredrik Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 He, he - jag är inte förvånad över att få en sån här reaktion. Det finns ett Nordost och ett Tranparent läger. Jag förstår inte storheten med Nordost, vilket bara innebär att jag har andra referenser om hur jag tycker det skall låta. Det måste ju helt enkelt betyda att dina referenser inte är välljud... Skämt åsido jag har inget alls emot kabeldiskussioner så länge man kan hålla liknande kommentarer (när de är allvarliga alltså) borta och man styr bort från all dogmatism. Och förlåt för att vi snor tråden lite... Quote
Hasse Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Rent rekniskt så känns deras filosofi så fel den bara kan bli och jag tror det finns en anledning att mina favoritmärken enbart kör med nordost på mässor numera. Gäller det även i Wilson´s/Krell´s hemland tro? Quote
hellbit Posted November 15, 2007 Author Posted November 15, 2007 Lugnt ni får sno tråden hur mycket ni vill. Bara kul att höra andras åsikter. Jag har själv ingen större erfarenhet av olika kablar. Var bara en känsla jag fick att typ Transparent, acoustic zen och Harmonic tech är kompetenta kablar. Matrixen: Det är matrix ref gen II , jag har och det är i xlr utförande. Huruvida man ska köra samma märke hela vägen från signalkälla till högtalare vet jag inte. Hur viktigt tycker ni andra det är? Finns ju en acoustic zen som heter Hologram som ska vara ok? Annars är det nog transparent eller varför inte byta till en harmonic tech pro 9. Vi får se hur det slutar Quote
Ekman Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Gäller det även i Wilson´s/Krell´s hemland tro? Öh ja? var väl precis det jag syftade på. Hellbit: Du borde verkligen provlyssna dina olika alternativ först, personligen tycker jag du ska undvika pro9 så mycket du kan Quote
Hasse Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Öh ja? var väl precis det jag syftade på. Trodde du syftade på Svenska demos. Det jag sett och hört från mässor i USA där Wilson demats har det förekommit andra kablar . Dock inget ont om Nordost. Hellbit: Du borde verkligen provlyssna dina olika alternativ först, personligen tycker jag du ska undvika pro9 så mycket du kan Jag föreslår också att du lånar hem ett par kablar över en helg och testar. Kablar handlar väldigt mycket om matchning och smak. Quote
Ekman Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Just wilson kör faktiskt ibland Transparent men isåfall utan filter på, alltså bara kabeln. Krell däremot spelar alltid med Nordost numera och de samarbetar även på andra fronter. Quote
Timbre™ Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Just wilson kör faktiskt ibland Transparent men isåfall utan filter på, alltså bara kabeln. Just Wilson har även haft en Puppytail som kom från Purist Audio Design. Quote
Ekman Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Just Wilson har även haft en Puppytail som kom från Purist Audio Design. Jasså? det måste ha varit till en väldigt tidig modell då va? annars är det ju MIT och Transparent på senare dar fast alltid utan filter. Quote
Timbre™ Posted November 15, 2007 Posted November 15, 2007 Jasså? det måste ha varit till en väldigt tidig modell då va? annars är det ju MIT och Transparent på senare dar fast alltid utan filter. Har för mig att den fanns som exklusivt svansalternativ till Watt/Puppy III. Quote
Recommended Posts