Jump to content

Usher Högtalare


Superduke

Recommended Posts

Har nu spelat ca 500h på Usher Be-10. Jag antar att inspelningstiden är klar. Har haft MTV på på dagarna och CD när jag varit hemma. Det tar ju lite tid att få till 500h.

Ljudförändring? Har haft några låtar jag bar lyssnade på precis i början av inspelningstiden och som jag nu när jag antar att det är tillräckligt många inspelningstimmar spelade. Förbättring har skett. Ljudet har blivit mjukare. Lika klart och allt annat men där det ibland känts lite "hårt" är det nu rent och "mjuklyssnat".

Jobbar vidare på Akustiken. Kanske diffusorer bakom högtalarna. Claes Olsson skall hit och mäta igen efter de första instalationerna av dämpplattor i taket. Sedan får jag lura frugan på något vis.

mvh Calle B

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...

Har också skaffat mig ett par BE-10 och är väldigt nöjd, men säg den som nöjer sig. Eftersom jag köpt nytt högtalarkablage av märket MIT undrar jag om man ska gå hela vägen och köra deras jumpers också, för ni säger att ljudet lyfter ytterligare om man byter de medföljande brickorna?

Link to comment
Share on other sites

Har också skaffat mig ett par BE-10 och är väldigt nöjd, men säg den som nöjer sig. Eftersom jag köpt nytt högtalarkablage av märket MIT undrar jag om man ska gå hela vägen och köra deras jumpers också, för ni säger att ljudet lyfter ytterligare om man byter de medföljande brickorna?

Vet ej något om att byta medförljande brickor. Jag har ingen efarenhet om detta och har egentligen inte trott att det kan ha någon större effekt.

Kan det ha det effekt att byta brickor där?

Vad driver du dina Be10 med?

Har du fyllt dem?

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Vet ej något om att byta medförljande brickor. Jag har ingen efarenhet om detta och har egentligen inte trott att det kan ha någon större effekt.

Kan det ha det effekt att byta brickor där?

Det brukar väl alltid vara en fördel att byta ut blecken mot jumpers av bättre kvalitet om man kör single wire.

Link to comment
Share on other sites

Som drivning har jag 2st Ezon Icepower ASP1000 som går till ett Copland CVA306 rörförsteg. Cdspelare är Lector CDP-7TL mkIII. Nätkablage är Signalcable lite olika modeller och signalkablage är Naqref Dark Serpentine. Högtalarkablage MIT AVt MA Reference Series. Har inte fyllt högtalaren. Just nu håller jag på att flytta signal och nätkablage lite grann mellan apparaterna för att se vilken kabel som passar bäst vart. Jag vill ha ett lugnt oansträngt ljud, men mycket detaljer och känsla.

Link to comment
Share on other sites

Har inte fyllt högtalaren.

Köpte du bara en? :dead:;)

Gör det. Fyll på!

Blysand (Stena Metall i Trollhättan har) eller hagel. Relativt billigt tweek som jag upplever har effekt. Lugnar ljudet och mer svärta. Mer def. i basen. Men det blir tungt...Mina väger 126.6 kg styck nu... :cool:

Svåra att stjäla blir dom. Det är en annan fördel ;) ;) .

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Köpte du bara en? :dead:;)

Gör det. Fyll på!

Blysand (Stena Metall i Trollhättan har) eller hagel. Relativt billigt tweek som jag upplever har effekt. Lugnar ljudet och mer svärta. Mer def. i basen. Men det blir tungt...Mina väger 126.6 kg styck nu... :cool:

Svåra att stjäla blir dom. Det är en annan fördel ;) ;) .

Calle B

Jag får fundera på det, det blir ju lite "meck". Tror att dom är tillräckligt svårstulna med nuvarande vikt :) Jag är jättenöjd med ljudet. Sitter flera timmar varje dag och lyssnar sen jag fick hem högtalarkabeln. Den är inte inspelad. När jag fick hem den var den uppackad och spelad på 1 gång så jag har lite break-in time kvar på den.

Nästa projekt tror jag blir att testa lite olika signalkablage mellan cd och försteg, och även mellan försteg och slutsteg, något som gör tydlig skillnad i ljudkaraktär, precis som byte av nätkabel. Några tips på bra signalkablage? Jag vill ha en kabel som inte spretar iväg för mycket åt något håll, mycket detaljer men gärna lite åt det varma hållet.

Link to comment
Share on other sites

Jag får fundera på det, det blir ju lite "meck". Tror att dom är tillräckligt svårstulna med nuvarande vikt :) Jag är jättenöjd med ljudet. Sitter flera timmar varje dag och lyssnar sen jag fick hem högtalarkabeln. Den är inte inspelad. När jag fick hem den var den uppackad och spelad på 1 gång så jag har lite break-in time kvar på den.

Nästa projekt tror jag blir att testa lite olika signalkablage mellan cd och försteg, och även mellan försteg och slutsteg, något som gör tydlig skillnad i ljudkaraktär, precis som byte av nätkabel. Några tips på bra signalkablage? Jag vill ha en kabel som inte spretar iväg för mycket åt något håll, mycket detaljer men gärna lite åt det varma hållet.

Det var bara meck med att hämta och bära blyet, annars var det ok. Det kändes högtidligt att fylla de stora hålrummen i högtalarnas botten med blysand. Det var ett spännande tweek med gott resultat. Min skeptiska polare nämnde omgående basens förbättring.

Jag gillar ju Synergistic till mina grejjor men vi har ju olika signalkälla samt försteg/slutsteg. Inser att jag skulle kunna testa mer olika kombinationer, märken etc. men det är svårt och tidskrävande. Jag är rätt nöjd med dessa kablar jag har. Skall byta Harmonic Technologi Truth Link mellan för och slutsteg mot en Synergistic på sikt. De märket du har har jag aldrig hört eller sett. Jag har en känsla av att det kan vara bra att ha samma märke genom hela signalkedjan. Jag gillar Nordost kablar också.

Signalkabel cd-försteg: Synergistic Research Kaleidoscope Phase1 X-serie

Nätkabel: Synergistic Research Reference Master Coupler

Strömrenare: Monster Power Signature HTS 5100

Jag tycker strömrenaren ger mer effekt än vad jag hört när jag testat olika signalkablar.

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Har också skaffat mig ett par BE-10 och är väldigt nöjd, men säg den som nöjer sig. Eftersom jag köpt nytt högtalarkablage av märket MIT undrar jag om man ska gå hela vägen och köra deras jumpers också, för ni säger att ljudet lyfter ytterligare om man byter de medföljande brickorna?

Hej Drem!

Kul att du är nöjd med mina gamla högtalare :) !

Jag tycker absolut att du skall testa med något annat än den medföljande bygeln till högtalarna!

Själv använde jag mig av enkelkardelig grov koppartråd och det var stor skillnad mot originalblecken.

Link to comment
Share on other sites

Hej Drem!

Kul att du är nöjd med mina gamla högtalare :) !

Jag tycker absolut att du skall testa med något annat än den medföljande bygeln till högtalarna!

Själv använde jag mig av enkelkardelig grov koppartråd och det var stor skillnad mot originalblecken.

Hej ! Det ska bli intressant att testa. Vad är det mer specifikt i ljudbilden som blir bättre när man byter ut orginalblecken?

Link to comment
Share on other sites

Var får man tag i passande sådana ledare?

Calle B

Jag tog en vanlig grov elkabel typ EKK och använde en av ledarna i denna som jag böjde till som en jumper.

Drem: Jag tyckte att ljudet lossnade betydligt bättre med annan jumper. Den medföljande är gjord i mässing eller nåt tror jag.

Link to comment
Share on other sites

De där funkar säkert utmärkt.

Bra med bananer i ena änden också så slipper man lägga spade på spade vid terminalerna.

Jag antar att för att optimera jumpers bör de matchas mot högtalarkablarna. Allt har ju sin karaktär och det bör ju vara bäst att inte blanda material tex. kopparhögtalarkabel och silverkabeljumpers.

Vad tror/vet ni?

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att för att optimera jumpers bör de matchas mot högtalarkablarna. Allt har ju sin karaktär och det bör ju vara bäst att inte blanda material tex. kopparhögtalarkabel och silverkabeljumpers.

Vad tror/vet ni?

Calle B

Jag tänkte också lite i den banan. Får kolla om MIT har några egna jumpers.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Är lite småsugen på att testa nytt förstärkeri till mina BE-10. Grannen har ett Mcintosh MC-402 vi ska ta hit och testa med. Han har själv Usher och det spelar underbart fint ihop med Mcintoshen. Jag kör ju mina digitalsteg här (Ezon Icepower ASP1000) och även om dom är bra och har tjänat mig troget i flera år så känns det som att jag går miste om mycket när jag parar dom med dessa högtalarna. Jag postade för jag undrar om ni har tips på annat förstärkeri i ungefär samma klass som Mcintoshen, eller billigare. MC-402 kan man ju få för dryga 50000 idag om man har lite flyt. Vad finns det mer i den klassen som kan tänkas passa bra ihop med dessa Usher? På Hifistället spelade han dem med Electrocompaniet, om det var 250 eller självaste Nemo som spelades vet jag ej men det lät väldigt neutralt och fint med mycket värme, kropp och blod med stor och tight bas.

Link to comment
Share on other sites

Är lite småsugen på att testa nytt förstärkeri till mina BE-10. Grannen har ett Mcintosh MC-402 vi ska ta hit och testa med. Han har själv Usher och det spelar underbart fint ihop med Mcintoshen. Jag kör ju mina digitalsteg här (Ezon Icepower ASP1000) och även om dom är bra och har tjänat mig troget i flera år så känns det som att jag går miste om mycket när jag parar dom med dessa högtalarna. Jag postade för jag undrar om ni har tips på annat förstärkeri i ungefär samma klass som Mcintoshen, eller billigare. MC-402 kan man ju få för dryga 50000 idag om man har lite flyt. Vad finns det mer i den klassen som kan tänkas passa bra ihop med dessa Usher? På Hifistället spelade han dem med Electrocompaniet, om det var 250 eller självaste Nemo som spelades vet jag ej men det lät väldigt neutralt och fint med mycket värme, kropp och blod med stor och tight bas.

Det absolut bästa som jag testade att driva BE-10 med var Lennarts LaMayro rörförstärkare.

Jag satte ut mitt Krell fpb 600c på annons efter att jag hört vad LaMayro presterade på mina BE-10.

Jag beställde en LaMayro av Lennart och väntade på att någon skulle nappa på min Krell. Då hörde en kille av sig och ville byta sina Audio Artistry Beethoven mot min Krell. Dessa har ju varit mina drömhögtalare så jag gjorde bytet och hamnade i en besvärlig sits då jag fick bestämma vilka högtalare jag skulle behålla. Jag behöll till slut Beethoven och dessa går ej att driva med LaMayro så jag fick avboka denna.

Summa summarum: Om du funderar på att byta förstärkare så gör dig själv en tjänst och lyssna på LaMayro tillsammans med BE-10:orna.

Link to comment
Share on other sites

Det absolut bästa som jag testade att driva BE-10 med var Lennarts LaMayro rörförstärkare.

Jag satte ut mitt Krell fpb 600c på annons efter att jag hört vad LaMayro presterade på mina BE-10.

Jag beställde en LaMayro av Lennart och väntade på att någon skulle nappa på min Krell. Då hörde en kille av sig och ville byta sina Audio Artistry Beethoven mot min Krell. Dessa har ju varit mina drömhögtalare så jag gjorde bytet och hamnade i en besvärlig sits då jag fick bestämma vilka högtalare jag skulle behålla. Jag behöll till slut Beethoven och dessa går ej att driva med LaMayro så jag fick avboka denna.

Summa summarum: Om du funderar på att byta förstärkare så gör dig själv en tjänst och lyssna på LaMayro tillsammans med BE-10:orna.

Intressant ! Får se om man kan få möjlighet att få ett sådant inkopplat till de här BE-10 någon gång. Inte lätt få till en lyssning med detta i Göteborg.

Link to comment
Share on other sites

Intressant ! Får se om man kan få möjlighet att få ett sådant inkopplat till de här BE-10 någon gång. Inte lätt få till en lyssning med detta i Göteborg.

Lennart som bygger LaMayro-förstärkaren bor ju i Göteborg så det borde väl gå att låna hem en av honom :)

Link to comment
Share on other sites

Är lite småsugen på att testa nytt förstärkeri till mina BE-10. Grannen har ett Mcintosh MC-402 vi ska ta hit och testa med. Han har själv Usher och det spelar underbart fint ihop med Mcintoshen. Jag kör ju mina digitalsteg här (Ezon Icepower ASP1000) och även om dom är bra och har tjänat mig troget i flera år så känns det som att jag går miste om mycket när jag parar dom med dessa högtalarna. Jag postade för jag undrar om ni har tips på annat förstärkeri i ungefär samma klass som Mcintoshen, eller billigare. MC-402 kan man ju få för dryga 50000 idag om man har lite flyt. Vad finns det mer i den klassen som kan tänkas passa bra ihop med dessa Usher? På Hifistället spelade han dem med Electrocompaniet, om det var 250 eller självaste Nemo som spelades vet jag ej men det lät väldigt neutralt och fint med mycket värme, kropp och blod med stor och tight bas.

Jag har ju Plinius SA250 slutsteg som fungerar mycket bra. :) :) Plinius har kvar detta steg modifierat med annat namn. Men Sa 250 hettet det i många år och blev uppgraderat efterhand. Läs på Plinius hemsida. Det kostade ca 85000kr nytt och kan nog hittas begagnat för 30000kr. Det är ett mycket kraftfullt slutsteg som kan köras både i klass a samt ab. Jag tror det lämar 350watt i klass ab och hela 180watt i ren klass a och då blir det varmt och rörlikt väljudande vill jag lova. Det kan enkelt stälas om till monoblock men då behöver man ju ett till. Har aldrig hört det själv men jag tror det lämnar 1000watt då. (Känns lite väl mycket, kan sällan behövas om man inte spelar på extrema bashögtalare) :dead:

lTalade med Audio concept om detta steg för en tid sedan och de menade att det var ett osedvanligt bra slutsteg som de gärna tar in begagnat för att sälja pga att det är mycket prisvärt och bra!

Ring Audio Concept de kanske kan tipsa om något, de har kanske tom ett begagnat hemma.

Ring Anders på HiFi stället också och fråga. Han har ju ofta begagnat hemma.

Kul att höra om du hittar något annat intressant slutsteg. :D

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Skall försöka få till testen av grannens McIntosh MC-402 under helgen här, får tjata lite på honom :) Anders på Hifistället har ett par beg MC-501 för 79000 just nu. Grannens stora 4-vägs-Usher (CP-8772?) låter fantastiskt bra med 402an och 501 lär låta ännu bättre, mer kontrollerat. Kanske Anders vill ta mina tre Ezon ASP1000 digitalsteg + Rotel RB-956 i inbyte och så lite prut på det, vem vet :D

Plinius SA250 har jag faktiskt hört hos Anders också. Det lät väldigt fint ! Han spelade JMlab Electra 946 med denna och jag blev direkt förälskad i ljudet. Jag köpte ju JMlabarna efter den lyssningen :)

Link to comment
Share on other sites

Oj då!

Har du slagit till på ett par mc 501:or :o

De borde ju kunna passa bra :)

Japp! Det kom ett erbjudande jag helt enkelt inte kunde motstå :D Har alltid suktat efter McIntosh men inte vågat drömma om det. Skall återkomma med lite lyssningsintryck senare, har inte hunnit spela så mycket på det ännu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...