Jump to content

Usher Högtalare

Superduke

Recommended Posts

Morsning !

Jag såg att det finns några här med Usher högtalare och fundera på om det finns intresse för en tråd om just Usher ..

Iom att Ushers högtalare inte är så vanliga "som jag uppfattar det ialf" så kunde vi utbyta erfarenheter .

Jag har ett par Usher-6371 som är sandfyllda och driver dom nu med ett MA-6900 samt Cd-spelaren Opera2.2MkII

Ljudet är mkt bra men man vill alltid ha mer..hehe så jag ska kika lite på rummet som är lite kalt bakom högtalarna..

Funderar lite på underlägg tillspikes samt jumpers istället för bläcket som sitter orginal..

Kablage: interconnect Kimber silverstreak , Högtalarkabel Harmonictech Melodyline .

Skriv gärna lite ni andra nu ..

Mvh Micke

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har ett par BE 10:or och är mycket nöjd med dessa! :)

Jag tycker att det absolut första du skall göra är att ta bort originalblecket och ersätta detta med vad som helst i koppar.

Originalblecken är gjorda i mässing tror jag och ljudet lossnade rejält med kopparbyglar istället.

Ännu bättre blir det att köra biwiring, jag väntade länge med att testa detta då jag varit skeptisk till detta tidigare.

Ljudet svällde i alla ledder med biwiring.

Testa detta och hör av dig om hur du upplever det :).

Har ett par Dancer CP8571 II, som jag skrivit om här på formuet i en egen tråd. Jag är fortfarande extremt nöjd med dessa - högtalarna kommer att bli kvar lääänge hos mig (de har i mina öron allt, och litet till, som en high end högtalare ska ha).

Byglarna byttes tämligen omgånde till Supra sword jumper-cable. En "no brainer" till uppgradering - klara ljudförbättringar över hela registret.

Dock har jag ännu inte sandfyllt bottendelarna. Vilka erfarenheter har ni av detta - är det värt besväret?

Mvh

/PASS

Har ett par Dancer CP8571 II, som jag skrivit om här på formuet i en egen tråd. Jag är fortfarande extremt nöjd med dessa - högtalarna kommer att bli kvar lääänge hos mig (de har i mina öron allt, och litet till, som en high end högtalare ska ha).

Byglarna byttes tämligen omgånde till Supra sword jumper-cable. En "no brainer" till uppgradering - klara ljudförbättringar över hela registret.

Dock har jag ännu inte sandfyllt bottendelarna. Vilka erfarenheter har ni av detta - är det värt besväret?

Mvh

/PASS

Har själv ännu inte gjort detta heller.

Jag har hört på flera håll att detta skall lyfta ljudet ytterligare.

Har inte ens spikesen på än då jag flyttar dem så ofta.

När jag hittar exakt rätt position på dem kommer spikesen på och sanden in :).

Jag har sandfyllt mina och mitt rum är iofs bashungrigt "öppet" så jag kände väl att basen blev lite tightare , tyckte mest att den övre basen blev bättre vad jag minns..

Har satt i några kabelsnuttar med 2 enkla bananer istället för bläcket och kan ej uttala mig ännu om det blev nån skillnad, glott på film idag.

Ska uppgradera högtalarkablaget såsmåningom...funderar på om det e bättre med en billigare biwire än en dyrare singlewire ?

Sugen på Kimber monocle ..

Jo , nån som testat att ställa Högtalarna på nått mjukt typ sd puckar ?

Mvh

Jag har sandfyllt mina och mitt rum är iofs bashungrigt "öppet" så jag kände väl att basen blev lite tightare , tyckte mest att den övre basen blev bättre vad jag minns..

Har satt i några kabelsnuttar med 2 enkla bananer istället för bläcket och kan ej uttala mig ännu om det blev nån skillnad, glott på film idag.

Ska uppgradera högtalarkablaget såsmåningom...funderar på om det e bättre med en billigare biwire än en dyrare singlewire ?

Sugen på Kimber monocle ..

Jo , nån som testat att ställa Högtalarna på nått mjukt typ sd puckar ?

Mvh

I en test jag läste någonstans så föreslogs hellre en enklare biwire än en rejäl singlewire.

Jag skulle inte våga ställa mina på typ sd-fötter då de är så höga och tunga, skulle i så fall försöka slöjda till ett par utriggare först.

Kul förresten att höra av fler med Usher högtalare. :)

Jag föll för ljudet och designen på Ushers högtalare för flera år sedan när jag besökte Hifi-stället i Götlaborg.

Det var modellen 8872 som jag provlyssnade och det lät så förbaskat bra! :)

Jag blev chockad när jag fick höra priset på dem, jag hade gissat på minst det dubbla.

I en test jag läste någonstans så föreslogs hellre en enklare biwire än en rejäl singlewire.

Jag skulle inte våga ställa mina på typ sd-fötter då de är så höga och tunga, skulle i så fall försöka slöjda till ett par utriggare först.

Min erfarenhet säger mig precis tvärtom. Hellre en bra singelwire än en sämre biwire. Jag vet inte om det är rätt jämförelse precis, men en standardutrustad BMW är alltid ett bättre väl än en aldrig så upphottad FIAT med "extra allt" (tycker jag åtminstone).

Kan nog stämma Perka.

Men med just Usher gäller det nu iofs och jag har också för mig att jag läst "nån Amerikansk site" att en enklare biwire gav bättre resultat än en dyr singelwire..

Jag är mest nyfiken om någon här har testat detta då..

Jag håller med dig stereotypen att designen är nått extra,allra helst Dancer serien ser otroligt exklusiva ut :mm:

Nyfiken som man är undrar jag om någon här jämfört Mina "Compass " serien 6371 med Dancer berillium...

Lägger in en bild på konstverket Usher 6371 . Pläden bakom är en test och den gör nytta :)

14-11-07003minskad.jpg

Lägg gärna in bilder på era Usher.. Dancer serien är bara för snygga :mm:

Mvh

• 6 months later...

Usher Högtalare verkar verkligen vara någonting extra: väldigt vackra, imponerande välgjorda, och enormt välljudande. Låter nästan för bra, men tydligen kan form, funktion och prisvärdhet någon enstaka gång mötas i den sällsamma hifi-världen.

När dessa lovord är levererade, undrar jag om det möjligen finns någon med lyssningsintryck av lite billigare Usher-modeller. Här tänker jag på två golvstående modeller, dels i form av V-604, dels golvaren Usher CP-730.

Slutligen undrar jag vad dessa skapelser kan kosta..?

Jag hakar på denna Ushertråd och ger mina första Usherintryck från hemmiljö.

Har nu med hjälp av en kompis burit in Usher Dancer BE-10. Tunga rackare över 90 kg styck. Monterat och ställt på stålplattor med tyg under så att man kan flytta dem hjälpligt. Har dessa i ljus Lönn. De får en nordisk designkänsla i detta träslag. Stora men snygga. Har spelat ca 6 timmar på dem i dag och jag är mycket nöjd. De tillför det jag saknade i mina gamla högtalare samt mer därtill. Kan jobba lite på placeringen och lite med akustiken men det funkar bättre än väntat med en gång faktiskt. Har spelat all möjlig musik utan att hitta några större svagheter. Bör visst spelas in några 100 timmar innan de är helt i form samt fyllas med något. Som tur är har det ju diskuterats en del om detta här och jag kommer när jag är nöjd med placeringen att köpa blyhagel och den där blästersanden någon sa var bra.

Var den från Biltema?

Lägger mig i kväll med något öronsus, man märker inte att man spelar högt med BE-10. De spelar så rent och behagligt. Går att pressa ordäntligt utan att knorra Det är öronen som sätter stopp långt innan högtalarna som det verkar. De spelar också mycket fint på svagare volymer med djup och klarhet. 3D känslan är hög man kan lätt placera musikanterna i djup och bredd. Blundar man ser man dem !?.

Om några dagar kommer också ett akustikproffs som bl.a jobbar för konserthuset i Göteborg, inreder studios mm, hem till mig för en akustikkonsultation. Som det verkar blir det med HiFi mått mätt billigt i förhållande till vad jag förväntar mig i ökad ljudkvalitet/pris. Jag hoppas att jag med hjälp från honom kombinera hemmiljö med akustikförbättringar på ett rimligt sätt.

Återkommer efterhand med mer omdömen.

Kul med denna tråd och jag tar gärna råd/erfarenheter från de som använder BE-10 eller liknande.

Jag spelar med:

Krell KAV 280CD

Plinius M16 försteg

Plinius SA-250 Slutsteg

Monster Nätfilter

Synergistic research Resolution Referens Högtalarkabel +nätkablar samt XLR kablar.

Vad kör ni andra med?

Calle :D

En evig diskusjon dette, singel vs bi-wire, og mange mener mye, men!, hvorfor ikke ta en xtra titt på hva produsenten selv anbefaler? svaret er vel givet!

Ellers er Usher´s egne kabler (rappaport) en god match til en fornuftig penge, når dette er sagt så har jeg ikke hatt Usher hjemme hos meg selv, men har ved ett utall ganger fått anledning å lytte til dem, de importeres til Skandinavia av en Norsk kompis av meg (DaCapo HiFi) og det har de siste årene gitt meg mulighet til å plukke opp mye ang disse höyttalerene, mye lyd for pengene dette....

mvh

Har nu spelat några dagar till på Be-10 och upptäcker min musiksamling på nytt och får nya favoritlåtar.

Hade hemma ett akustikproffs som gjorde mätningar och kom med förbättringsförslag för akustiken. Övre mellanregister skrek lite men det var tydligen lätt att åtgärda med diffusorer. Se tråden om akustik ovan.

Han berömde mina Be-10. Han fick mycket bra värden när han mätte på dem. Han lyssnade också på musik på dem och sa att han var nöjd med ljudet och att inte det var ofta för att han bara letar fel på allt. Men han hittade inget särskilt på dessa. Det är ju kul att höra.

Är nu i princip klar med placeringen på högtalarna och skall fylla dem med något.

Calle

• 2 weeks later...
Är nu i princip klar med placeringen på högtalarna och skall fylla dem med något.

Calle

Ljudet lät ännu bättre när jag flyttade ihop högtalarna till ca 230cm från varandra riktade mot den centrala lyssninspositionen ca 3 meter bort. de står ca 60 cm från väggen och sidoväggarna är flera meter bort. Det blir en vinkel på lyssningspositionen till varje högtalare på ca 30grader, villket också är en standard vid inspelningsr av musik har jag just lärt mig.

Har bestämt att INTE fylla med sand som kan damma inne i högtalaren utan fylla med en mkt liten typ av blyhagel.

Usher Be-10 är den enda högtalaren jag fått estetiskt beröm för av icke hifiintresserade vänner och tom deras fruar. Ca 9 av 10 tycker de är jättesnygga. Glädjande helt enkelt.

Calle

• 4 weeks later...

Be-10 är nu fyllda och väger ca 126.6 kg/st. Därefter blev det förbättringar, basen fastare mer definierad, hela registret något klarare.

Är nu relativt klar med placering samt att jag med professionell hjälp har fixat till en del med akustiken som haft problem vid 1, 2, 4 Kilo hertz. Det är mycket bättre men kan nog förbättras ytterligare. En förbättring märks ffa vid de i mitt rum problematiska frekvenserna som innefattar en del röster och jag får en lugnare, fastare och mer detaljrik återgivning vid dessa frekvenser.

Jag har spelat ca 110 h på högtalarna och man hör att ffa att diskanten är mindre ansträngd, hela ljudbilden "lossnar" och blir friare sant lugnare. Jämför man timme 108 med timme 3 är det en klar förbättring.

Mvh Calle

Siste HiFi+ (#59) har en meget interessant test av Usher 6371. Den kom meget godt ut av det, ikke bare er testen interessant med tanke på hans laborering med forskjellige forsterkere, der den, i denne sammenheng, Audionet V, virket å funke best på disse, pga bi ampingen, og dette sammenlignet mot adskillig dyrer amper, testen anbefales å leses, de får meget gode omtaler....

mvh

Be-10 är nu fyllda och väger ca 126.6 kg/st. Därefter blev det förbättringar, basen fastare mer definierad, hela registret något klarare.

Är nu relativt klar med placering samt att jag med professionell hjälp har fixat till en del med akustiken som haft problem vid 1, 2, 4 Kilo hertz. Det är mycket bättre men kan nog förbättras ytterligare. En förbättring märks ffa vid de i mitt rum problematiska frekvenserna som innefattar en del röster och jag får en lugnare, fastare och mer detaljrik återgivning vid dessa frekvenser.

Jag har spelat ca 110 h på högtalarna och man hör att ffa att diskanten är mindre ansträngd, hela ljudbilden "lossnar" och blir friare sant lugnare. Jämför man timme 108 med timme 3 är det en klar förbättring.

Mvh Calle

Spännande och glädjande! :)

Vad har du gjort akustiskt? Finns det några bilder?

Sällan jag är självgod, men vem var det som sa "kvarstående energi i övre mellanregister o nedre diskant" :app::D:blush

Nej tyvärr. Har inga bilder. Skall försöka fixa detta.

Men ändå. Jag har en öppen planlösning från mitt lyssningsrum på ca 60kvm ut i ett kök på 40 kvm och en mellanhall på ca 10kvm. När akustiproffset Claes Ohlsson mätte i mitt lyssningsrum tyckte han det var ovanligt bra akustiskt utan några särskilda åtgärder. Det ända var förstärkning vid 1,2 samt 4 khz annars var hans mätkurvor utmärkta. Köket var enligt Claes Ohlsson ett stort problem eftersom det ekade mkt där pga bara hårda blanka ytor och inga tyger mattor etc.. Därför blev det akustikplattor i hela taket på köket och det blev en enorm skillnad till det bättre när man var i själva köket men också i mitt lyssningsrum/vardagsrum. I detta lyssningsrum har jag en projektorduk som är spänd och som viks upp i taket. Detta princip rakt ovanför mina högtalare. Där tyckte Claes Ohlsson jag skulle ha akustikplattor varför vi gjorde en lösing med akustikplattor på baksidan duken som i uppfällt läge mot taket har baksidan ner. På denna baksida fäste vi akustikplattor och diverse lister till ett estetiskt ok resultat. Ev kan det också kläs med ett tunt tyg. Nu när detta är klart skall Claes Ohlson återkomma och mäta igen för att ev komplettera med mer akustikplattor på väggen bakom högtalarna men han trodde de första åtgärderna skulle räcka. Jag tror dock vi kan komma lite längre.

Återkommer med bilder. Har aldrig lagt in några hur gör man?

Mvh Calle

Sällan jag är självgod, men vem var det som sa "kvarstående energi i övre mellanregister o nedre diskant" :app::D:blush

Jo jag vet. Verkligen bra gjort! Fjäder i hatten...

När du påtalade det blev det lätt att inse att det var det som störde. Det var det som väckte mitt engagemang i denna fråga varför jag ville gå till botten med det och ringde därför Claes Ohlsson som jag kan rek. alla med höga akustikambitioner att ta ett snack med. Inte så kostsamt man skulle kunna tro... Jag har tidigare inte insett vad som var högtalar problem och akustikproblem pga okunskap. Nu har jag förstått bättre och då blev det mkt tydligt. Det som kan beskrivas som lyssningströtthet kommer (nog) av detta. Jag upplever i alla fall en behagligare lyssning sedan detta är till stora delar åtgärdat men som jag skrev ovan är det lite kvar. Får se om det estetiskt är möjligt att få med sig frugan på fler åtgärder. Nu är det i alla fall rätt bra.

Undrar hur mina gamla högtalare låtit med dessa akustik förbättringar?

mvh Calle

På de ljjudtrycksnivåer som du gillar blir säkert skillnaden tydlig till de nya högtalarnas fördel, men jag skulle tippa på att dina gamla högtalare i fixat rum låter bättre än dina nya högtalare i ofixat rum, förutsatt att de gamla inte drivs till kompression. Lyssningströttheten som jag påtalade var främst ett rumsproblem. Med rumsproblem räknar jag även in fintrimning av högtalarplacering.

Har plats bakom soffan ca 2 m däe är bilden tagen. Till vänster bakom vänster högtalare är köket.

_MG_9076.jpg

Här ser man akustikplattor monterade på projektorduk i taket.

_MG_9080.jpg

_MG_9078.jpg

_MG_9089.jpg

Kommer mera...

Kökets akustikplattor i hela taket. Den allmänna ljudmiljön i köket är numer mycket behaglig. Slamrande bestick etc slamrar inte längre...

_MG_9082.jpg

Närbild på plattor.

_MG_9086.jpg

_MG_9085.jpg

Så! Hoppas detta ger dig en bild av det hela Engelholm Audio. Har du synpunkter till saken motages det tacksamt.

Mvh Calle