Jump to content

Recommended Posts

Posted

Air Motion Transformers... ;)

Vi har träffat på dem förut och denna regniga torsdagskväll i Göteborg bjöds möjligheten att avlyssna Audiovectors utveckling av en klassisk omvandlare. En teknik med traditioner som sträcker sig tillbaka till sjuttiotalet och Dr. Oscar Heil.

Denna Avantgarde AMT Tweeter sitter på en av toppmodellerna i Si6-serien men kvällens demo gällde en annan produktlinje och Audiovectors Ole Klifoth tog med lyssnarna på en tonal resa genom den nya S3-serien.

audiovector008.JPG

Posted

Serien består av Audiovector S3, S3 Super, S3 Signature och S3 Avantgarde. Via högtralarbyten spelades musik över samtliga modeller och den mest välbekanta hållplatsen för min del blev Tin Pan Alley med Stevie Ray Vaughan från albumet Couldn't Stand The Weather. En skivtitel som passade bra denna novemberkväll... :)

Via instegsmodellen S3 kan man senare uppgradera sig genom serien och här finns skillnader i såväl upphängning (trepunktsupphängning av samtliga element fr.o.m. Super) som utförande av elementen samt kabinettkonstruktion och dämpning. Vägen går även via diskantdomer och slutmålet bär skylten Avantgarde som därmed glider över i en annan teknik. Systemet med uppgradering påminner om vad man på elektroniksidan delvis finner hos t.ex. Balanced Audio Technology och jag upplever det som konsumentvänligt och tryggt.

audiovector004.JPG

Posted

Tar man S3-vägen i Audiovectorsortimentet ser klivet upp i Avantgardedivisionen ut så här och detta blev även slutmålet för kvällens lyssning. Välfyllt med folk på stolarna runtomkring men även från de bakre regionerna tyckte jag mig höra ett kraftigt kliv framåt med denna modell. Reaktionen hos lyssnarna i de främre raderna var tydligt positiv och jag upplevde ett rappt och sammanhållet ljud men var inte speciellt välorienterad i musiken bortsett från Stevie Ray Vaughan.

Dansk möbeltradition och en kabinettstorlek som bör gå att integrera i de flesta rum.

audiovector003.JPG

Posted
jag upplever det som konsumentvänligt och tryggt.

Personligen kan jag uppleva att det gått lite väl fort från M3 via Mi3 till S3 för att vara riktigt konsumentvänligt.

Men uppgraderingstrappor väcker alltid ett speciellt habegär. :mm:

Posted

Ett trevligt initiativ i höstrusket och en Audiovectorägare, tilllika fantast, har dröjt sig kvar efter demonstrationen och då väljer man fritt bland lyssningspositionerna... :cool: :) Denna kvällslyssning kommer att följas upp med ytterligare tillverkarbesök.

Mer information om detta i veckan som kommer.

audiovector001.JPG

Audiovector

Ågrens Hifi