Guest justaudiomagic Posted November 9, 2007 Posted November 9, 2007 Vad använder ni, transistor eller rör? Varför? Bilder? etc etc Quote
Guest asimov66 Posted November 9, 2007 Posted November 9, 2007 Transistor Bilder: http://www.minhembio.com/asimov66 Tycker det är ett enkelt handhavande och låter bra. Siktar på en full Densen stapel i framtiden. Quote
Timbre™ Posted November 9, 2007 Posted November 9, 2007 Vad använder ni, transistor eller rör? Varför? Bilder? Rör och transistorer. Testade kombinationen av en slump och det här blir min melodi ett bra tag framöver. Känns just nu helt rätt. BAT VK-51SE, Sovtek 6H30 Accuphase A-50V, Toshiba MOS-FETs Quote
Tompa Posted November 9, 2007 Posted November 9, 2007 Även jag har fastnat med en kombination, och lär nog spela med den under en överskådlig framtid, är mycket nöjd ! Rör monoblocken Octave MRE 130/Black-Box, då till toppen. Transistor monoblocken YBA Passion 1000, då till botten. //-- Tompa -- Quote
Guest justaudiomagic Posted November 9, 2007 Posted November 9, 2007 Även jag har fastnat med en kombination, och lär nog spela med den under en överskådlig framtid, är mycket nöjd ! Rör monoblocken Octave MRE 130/Black-Box, då till toppen. Transistor monoblocken YBA Passion 1000, då till botten. //-- Tompa -- Bi-amping då... vad kör du med för förförstärkare? Quote
Guest justaudiomagic Posted November 9, 2007 Posted November 9, 2007 Timbre, hur tycker du att Shakti funkar? Quote
Stereotypen Posted November 9, 2007 Posted November 9, 2007 Jag använder trisse-stärk tillsammans med rörbestyckad CD/Pre. Tycker att det funkar utmärkt! Stärken är en Krell Fpb 600c och Cd/pre Audio aero CapitoleII. Rörstärken till vänster är den beryktade LaMayro förresten som lät mycket bra! Quote
Guest justaudiomagic Posted November 9, 2007 Posted November 9, 2007 Rörstärken till vänster är den beryktade LaMayro förresten som lät mycket bra! Den har man hört rykten om.. Quote
Ekman Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Stärken är en Krell Fpb 600c och Cd/pre Audio aero CapitoleII. Rörstärken till vänster är den beryktade LaMayro förresten som lät mycket bra! åhhhhh nästan så jag blir avundsjuk på det otroligt maffiga steget, jag måste också hitta ett FPB-C snart Quote
calm Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Jag har valt en systemmässig lösning som ger mig både transistorer och rör. Här är min förstärkare Denna förstärkare som är en integrerad transistorförstärkare ger kraften, svärtan och lugnet i ljudbilden. För att sedan matas av denna signalkälla . Samma utgångssteg som ARC ref 3 Det ger mig dynamiken och detaljerna i ljudbilden utan att vara påträngande eller skarp i kanterna. Detta är för mig den ultimata kombinationen som ger en otrolig harmoni och musikalitet så precis som jag vill ha det. Alla detaljerna finns på plats och harmoniserar precis som i verklig livemusik. Djup och bredd i ljudbild och sömlöst över hela tonregistret. Calm Quote
Timbre™ Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Det ger mig dynamiken och detaljerna i ljudbilden utan att vara påträngande eller skarp i kanterna. Ett välformulerat mål och exakt vad jag också strävar efter. Som skillnaden på uppvärmd och kall elektronik för att överdriva en aning... Det här med rör någonstans i signalvägen har varit uppe förr och mina få erfarenheter av mixar blir allt mer övertygande. Har nyligen lusläst en recension av BAT-VK51SE från november 2003 i Stereophile. Mot slutet blir det en direkt jämförelse med det likaledes rörbestyckade VTL TL-7.5 och det är närmast komiskt hur en recensent kan gasa på om subtila skillnader i olika register. Växla slutsteg och allt ändras sannolikt över en natt. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Timbre, hur tycker du att Shakti funkar? Små skillnader jämfört med t.ex. elektronikmatchning och jag brukar först märka något när alla plockas bort. Quote
eliot Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Har nyligen lusläst en recension av BAT-VK75SE från november 2003 i Stereophile. Mot slutet blir det en direkt jämförelse med det likaledes rörbestyckade VTL TL-7.5 och det är närmast komiskt hur en recensent kan gasa på om subtila skillnader i olika register. Växla slutsteg och allt ändras sannolikt över en natt. Det förstår jag inte Hur kan man jämföra ett slutsteg (BAT-VK75SE) med ett försteg (VTL TL-7.5) Quote
Timbre™ Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Det förstår jag inte Hur kan man jämföra ett slutsteg (BAT-VK75SE) med ett försteg (VTL TL-7.5) Inte jag heller... Early in the morning och jag editerar modellbeteckningen. Quote
Ekman Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Tror det är VK51SE som menas eller vad den nu heter, för övrigt har jag för mig att det var Paul Bolin som skrev recensionen och han är minst sagt värdelös Quote
Tompa Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Bi-amping då... vad kör du med för förförstärkare? Octave HP 500 SE MM/MC Limited Edition ! Även den och phono steget är ju då rör (även en CD spelare samt Tuner är rör) ! Det spelar himla mysigt, mycket nöjd är jag ! //-- Tompa -- Quote
Stereotypen Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 åhhhhh nästan så jag blir avundsjuk på det otroligt maffiga steget, jag måste också hitta ett FPB-C snart Och jag är avundsjuk på ditt försteg ! Skulle gärna vilja testa att köra "cast" in i slutsteget. Quote
Ekman Posted November 10, 2007 Posted November 10, 2007 Och jag är avundsjuk på ditt försteg ! Skulle gärna vilja testa att köra "cast" in i slutsteget. Vi kan byta? Quote
Guest Bernt Posted November 11, 2007 Posted November 11, 2007 Jag kör både rör och trissor. Trissesteget får ta hand om basen. Quote
Ekman Posted November 12, 2007 Posted November 12, 2007 Eller klona dom? Det hade varit det ultimata då hade vi båda kunnat sitta nöjda väldigt länge sen :cool: Quote
Stereotypen Posted November 12, 2007 Posted November 12, 2007 Det är ett maffigt rörsteg du har där Bernt! Quote
Kent_n Posted November 12, 2007 Posted November 12, 2007 Bernt; vad är det för rörförstärkare du har, ser maffig ut.. Quote
calm Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Är värd för sonens system under några veckor pga hans flytt. Här är ett exempel på en synnerligt bra hybrid. Hörde dessa i en anläggning för någon månad sedan när han köpte förstärkarna. Tillsamman med ett par Verity Audio Fidelio och en Wadia combo, lät det minst sagt fruktansvärt bra. Försteg och powersupply.Monoblock. In Control och In Power från Pathos. Skall koppla in dem i mitt system till mina SF Amati Anniversario och min ARC CD 7:a Så snart jag har fått alla kablar på plats så skall jag redovisa mina lyssningsintryck jämfört med ASR:en. Jag har mycket höga förväntningar. Calm Quote
Timbre™ Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Jag har höga mycket förväntningar. Intressant kombination Pathos InPower och Amati Anniversario. Ser fram emot den redovisningen... En arkivbild från övningar med Verity Audio Fidelio. Quote
calm Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Intressant kombination Pathos InPower och Amati Anniversario. Ser fram emot den redovisningen... En arkivbild från övningar med Verity Audio Fidelio. Ja det är precis den anläggningen jag pratar om vars förstärkare nu fått ett nytt hem hos min son. Såg ut som säljaren fällde en tår när vi hämtade förstärkarna. Förstår att det kan vara svårt att slita sig från ett så bra system. Men jag tror att han kan trösta sig med ett par Kronzilla monoblock och ett par Peak Consult Empress? eller kanske var det ännu värre högtalare. Min son är i vart fall mycket nöjd och så fort han flyttat in i den nya lägenheten så kommer han att koppla upp det nya systemet som innehåller både Naim och Sonus Faber. Calm Quote
calm Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Har nu haft tillfälle att testa Pathos In Control och In Power mot min egen ASR Emitter II. De första spontana intrycken som kommer efter det att Pathos:arna blivit ordentligt uppvärmda, är att det låter förhållandevis lika om båda förstärkarna, dock med en del subtila skillnader. Systemet består i ARC CD7 med nätkabel PS Audio "The Statement" kopplade till In Control med ett par Nordost Tyr . från förförstärkaren till monoblocken en tunn balanserad kabel av okänd märke. Från monoblocken till mina SF Amati Anniversario ett par Kimber Monocle XL med WBT-spadar.Allt inkopplat i Nordost Thor. Inga speciella närkablar till Pathos combon eftersom jag har andra apparatkontakter på mina Nordost Vishny. Skillnaderna jag direkt kan urskilja är att Pathos combon är lite mer forward i toppen och lite mindre svärta i botten. Samma otroliga förmåga att hantera pianoklang med luftiga övertoner som svävar och som ger den där speciella närvarokänslan. Röstbehandling mer än väl godkänd. Kanske Pathosen flyttar rösten några cm närmare micken. Samma djup och bredd i ljudbilden. Här har båda enheterna en otrolig förmåga att ställa ut instrumenten. Basgångarna inte riktigt lika. Pathosen är inte lika tight. Kan dock bero på att jag inte har samma kablage i båda uppställningarna. Tonbalansen och dynamiken i båda mycket bra med ovan redovisade skillnader. Slutsats efter första lyssningarna. Båda förstärkarna levererar kraft och dynamik. På min nya platta med Elise Einarsdotter finns en stråkkvartett som verkligen ger järnet i första spåret Circle Saw. Otrolig dynamisk upplevelse med cellons fylliga klangdjup och attack med violiner och viola. Otrolig närvarokänsla. Skillnaderna mellan enheterna kan man nog inte härleda till skillnaderna mellan rör och trissor. Pathosen är en hybrid med rör i förförstärkaren och i ingångssteget i monoblocken men MOSFET i effektsteget. Jag återkommer med nya lyssningsintryck efter lite tweakande. Calm Quote
Timbre™ Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Ja det är precis den anläggningen jag pratar om vars förstärkare nu fått ett nytt hem hos min son. Då har jag haft det stora nöjet att följa dessa Pathos-apparater i skilda rum, med olika högtalare och en varierande kabelflora (ett flertal referenser från skilda tillverkare) har den röda tråden varit upplösning, kraft och kontroll. Ibland mer forward och ibland mer holografiskt beroende på högtalare, uppställning och kablage. Många hifiminnen här och jag glömmer aldrig när vi kopplade upp InControl och den dåvarande ägarens Von Schweikert VR-8 med Kimber Black Pearl till basarna och Select KS-3038 till topparna. Kablarna hängde i nylonlinor och det hela såg närmast groteskt ut... Rummet klarade inte riktigt all basinformation så Kimbersnokarna fick byta plats och plötsligt kändes balansen rätt. Kan någon förklara det... Den förste ägaren använder just ASR och Pathos i dessa dagar så man kan väl säga att cirkeln är sluten... :cool: Quote
calm Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Då har jag haft det stora nöjet att följa dessa Pathos-apparater i skilda rum, med olika högtalare och en varierande kabelflora (ett flertal referenser från skilda tillverkare) har den röda tråden varit upplösning, kraft och kontroll. Ibland mer forward och ibland mer holografiskt beroende på högtalare, uppställning och kablage. Många hifiminnen här och jag glömmer aldrig när vi kopplade upp InControl och den dåvarande ägarens Von Schweikert VR-8 med Kimber Black Pearl till basarna och Select KS-3038 till topparna. Kablarna hängde i nylonlinor och det hela såg närmast groteskt ut... Rummet klarade inte riktigt all basinformation så Kimbersnokarna fick byta plats och plötsligt kändes balansen rätt. Kan någon förklara det... Den förste ägaren använder just ASR och Pathos i dessa dagar så man kan väl säga att cirkeln är sluten... :cool: Gjorde ett första byte av högtalarkablarna nu på morgonen till mina Audience Au 24, betydligt bättre basbehandling. Den klarnade betydligt och blev mycket mer tight. Den holografiska känslan finns men skulle säkert förstärkas med mer fokuserande högtalare. Detta är dock inte mitt ljudideal utan jag tycker de klingar mycket bra tillsammans med mina Sonusar. Skall se om jag kan hitta några bättre nätkablar. Frågan var bra nätkablar gör bäst nytta? I försteg eller i monoblocken? Calm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.