Jump to content

Recommended Posts

Posted

För ett par dagar sedan fick jag min MFE PDV02 levererad från Audio Concept. Tidigare har jag ite brytt mig om att ens försöka vända och vrida på nätanslutningarna och lyssna om det blir bättre eller sämre. Jag trodde helt enkelt inte att det kunde göra någon skillnad, men jag köpte i alla fall mätutrustningen och har använt den.

Det första som slog mig var såklart hur enkelt det var att använda den. Efter en kort stund hade samtliga apparater rättkopplad fas (slumpen hade gjort att mindre än hälften låg rätt tidigare) och nolla och det var dags för första lyssningen.

Jag startade med ett par låtar från Johnny Cash "American IV, The Man Comes Around". En positiv upplevelse, Johnny har aldrig låtit bättre på min anläggning än nu! Vad hade egentligen inträffat? Över till Jojje Wadenius "Interloop", en skiva som jag tycker har bra inspelningskvalitet och som jag alltid njutit av. Plötsligt har även denna CD blivit ännu trevligare och jag inser att här måste det till en seriös lyssning och jag/vi som ska bort hela kvällen. Dave Brubecks "Time Out!" får vänta hur gärna jag än hade velat lyssna på den nu, för att inte tala om Lars Erik Larssons "Förklädd Gud" med Erland Josefsson som recitatör. Det hela får bli till en riktig bedömning av skillnaden nästa dag och här kommer svaret på vad som skiljer ljudet hemma hos mig:

Jag har fått ett markant (ja, verkligen markant!) större djup i ljudbilden. Där ligger den stora skillnaden som jag lyckats höra. Det är även en bättre separation i "sidled" av de enskilda musikerna och instrumenten, men framför allt ett bättre djup. Det gör stor nytta även i orkestrala sammanhang. Jag spelade igenom en hel klassisk musik (hel orkester) och jazz (små sättningar). Och bilden är glasklar, jag kan inte hitta speciellt mycket förbättring vad gäller ljudkvalitén men desto mer vad gäller ljubildens utbredning (både i sida och djup). Möjligen finns också en förbättring i det nedre mellanregistret, men den förbättringen är i så fall rätt subtil.

Min hustru, som är bra på mycket men inte speciellt lättimponerad när man kommer till ljud, hör skillnad på "före och efter" och menar till och med att det är en hyggligt stor skillnad. Så stor att det är OK med "några hundra" som jag lagt ut ;-) och det är inte ofta man får höra den kommentaren från henne inte.

Sammanfattning, de som inte har kontrollerat fas/nolla på systemets alla delar har rätt mycket kvalitetsförbättring att hämta. Enkelt och billigt! Jag kan bara inte fatta att jag inte trott att det skulle göra någon skillnad tidigare.