Jump to content

Olika vinylfrågor

Slowhand

Recommended Posts

Hej

Har precis börjat köpa vinyl igen. Jättekul att leta efter gamla favoriter :)

Jag har funderat en hel del kring detta med olika pressningar, land, 1:a 2:a pressningar etc och är tacksam för lite vägledning.

Att man ska försöka att hitta en pressning från ursprungslandet har jag fattat. T.ex Springsteen från USA (Born in the... ;) ) och T.ex. Beatles på Apple från UK.

Men sedan finns det en del artister som är väldigt internationella och då blir det svårare.

Clapton t.ex. är han bäst på US eller UK press.

Derek & Dominos US eller UK?

Van Morisson är det UK som gäller här?

Hur är de ZZ-top pressningar gjorda på London (Decca) från UK jämnfört med US (anledningen att jag frågar är att jag just köpte Tejas på en sådan)

Sedan detta med första och andra pressningar. På vissa av mina skivor står A//1 resp. B//1 och då kan man gissa att det är en första pressning. Men om det står A//1 och B//2. Är första sidan 1:a pressad då och andra sidan senare? skumt

Finns det andra sätt att avkoda de olika pressningarna?

På vissa skivor står "Masterdisk". vad betyder det?

Det blev många frågor på en gång och jag är jättetacksam för info, jag antar att många tycker att detta är självklart men alla vinylsamlare måste börja någonstans.

mvh

Börja med att skaffa böckerna "Record Collector" (Engelska Utgåvor), och Goldmine (Amerikanska Utgåvor), dessa kan du köpa hos Adlibris.

Dessa böcker är ovärdeliga när du letar skivor.

För egen del så köper jag helst tidiga pressningar, men hellre en bra 2:a press än en dålig 1:a press, för mig så är ljudkvalitén det överordnade. Det är många gånger dessutom en prisfråga.

Tidiga pressar har oftast bättre kvalité på vinylen och därmed ofta bäst ljud.

Jag försöker att köpa minst VG+ kvalité.

Jag försöker följa principen Engelskt band = Engelsk utgåva, Amerikanskt Band = Amerikansk utgåva, med det finns massor av undantag från detta. Många Engelska Band är bäst på USA pressar.

Jag köper ganska mycket på Ebay, och jag har goda erfarenheter av detta.

Lycka till med "letandet".