Jump to content

Nedladdning av musik

Perka

Recommended Posts

Nu ska jag blåsa liv i en gammal debatt: piratnedladdning av musik.

Det finns nu lite siffror att redovisa vad gäller om man stjäl eller är beredd att betala till artisten och bara stjäla från skivbolagen eller hur man nu resonerar.

Radiohead har ju lagt ut sin senaste platta "In Rainbows" för nedladdning och sen betalar man vad man vill. Jag tror att Radiohead är ett ganska representativt band med många "hardcore" fans som såklart vill stötta sina idoler.

Av de som laddat ner skivan har 62 % valt att inte betala ett skit utan helt enkelt "snott" musiken. Och här är det enbart gruppen man stjäl ifrån, inget mulitbolag! I genomsnitt har man betalat cirka 14 kronor för skivan. Observera att det avser inte en enskild låt utan hela CDn alltså!

Jag kan inte tro att de lyckas dra runt inspelningen på de pengarna, även om man inte har ett bolag att dela med sig till så ska stuion betalas, mixning med mera ska betalas. Hemsidan ska uppdateras med mera.

Jag vet ju min inställning, att stöld är stöld oavsett om man stjäl från en artist eller ett bolag. Och jag tycker att detta visar att det inte är principen att man inte vill betala till bolag utan att man inte vill betala över huvudtaget för något som man helt sonika kan lägga beslag på med extremt liten risk att bli upptäckt.

jag tror att låtstöld har lett till att fler har upptäckt mer musik. framförallt i dom åldrarna där 150:- är ca 15% av ens månadsinkomst.

på så sätt har fler band blivit upptäckta, etablerade band fått fler lyssnare och således kommer även fler potentiella och även några faktiska skiv/merchandise köpare och konstertbesökare.

själv så är det myspace och distoros där mp3or ligger uppe som gäller, ibland DC och enstaka filer från polare som hittat något intressant (ja, dom är inbitna skivköpare dom också). men som alltid, skivor is king. och hittar man något intressant så handlas det. Och det även album med artister där inte allt redan har lyssnats på först.. det ska vara spännande att få olyssnat material att mata CDspelaren med. en fil på datorn kan aldrig ersätta . Dessutom håller jag med om att man ska sponsra dom artister som man gillar. man ska ju inte bita den hand som föder en.....

38% som betalar i snitt 14 kr. Låter som ganska bra siffror tycker jag. Ska bli intressant att se den slutgiltiga sammanställningen, Radioheads platta har inte legat ute så länge. I vilket fall som helst är 14 kr långt mkt mer än vad många artister får per skiva.

Jag tycker Radioheads initiativ är mkt positivt. Jag spår som många andra CD-skivans död och då krävs det att man aktivt testar nya grepp för att distribuera digital musik. Förhoppningsvis får vi se fler varianter på hur man kan göra både från artister, skivbolag och hifitillverkare.