Jump to content

Transparent powerlink plus

andreas .l

Recommended Posts

Efter att ha läst en hel del intressanta artiklar om strömkablar i allmänhet och transparent powerlink i synnerhet så känndes det läge att passa på att låna hem för utvärdering.

Sagt och gjort. Åkte till den lokala handlaren , Audio Video i Halmstad, och fick låna hem ett par Transparent powerlink Plus. En till förstärkaren och en till Cdspelaren -Perfekt. Nu skulle det sista hamna på plats.

Kopplade in kablarna i väggen, kontrollerade fasen, värmde upp anläggningen.

Det första som jag la märke till var en förändring. ja , det var helt klart en förändring. Basen hade blivit mer kontrollerad och nyanserad, rösterna hade samlat sig och fått lite mer antydan till kropp och visst var bakgrunden aningen tystare också, ljudbilden ändrade sig inte nämnvärt mer än möjligtvis lite på djupet. Många små detaljer men ur helhetsperpektiv så kanske det kan vara värt det..om inte. Just det. Allt var inte på plats. mikrodetlajer i diskant och även dynamiken hade faktiskt försämrats, och detta var faktiskt den förändringen som var mest påtaglig. Där små knäppningar och detaljer som innan helt ostört hördes i bakgrunden var det nu helt dödstyst. En upplevelse utav totalt mörker bland mikrodetlajerna i diskanten och samtidigt något avsaknad i dynamiken, och att dynamiken känns avskalad kan jag tänka mig hänger ihop med utebliven detaljering.

Så,, jag hade alltså bytt kablage på båda enheterna samtidigt. Kopplade loss powerlink från CDspelaren och bytte till det vanliga kablaget men lät förstärkaren fortsätta jobba med powerlink.

Nu var detlajer i diskanten och även dynamiken tillbaks med bibehållna fördelar. CDspelaren ville sig alltså inte ihop med transparent, eller....

Är det så att dessa kablar behöver mer inspelning och detaljerna kommer fram mer efterhand så som med annat kablage?

Det känns det ytterst besynnerligt att strömkablar kan vara kännsliga för inspelning. Någon med mer erfarenhet som kan beskriva eventuella fenomen?

/

.Andreas.

Andreas I:

Detta är en klassiker!

"Det första som jag la märke till var en förändring. ja , det var helt klart en förändring. Basen hade blivit mer kontrollerad och nyanserad, rösterna hade samlat sig och fått lite mer antydan till kropp och visst var bakgrunden aningen tystare också, ljudbilden ändrade sig inte nämnvärt mer än möjligtvis lite på djupet."

En ganska uppseendeväckande förbättring, nyanserad och kontrollerad bas, bättre fokus och kropp och en tystare bakgrund samt en djupare ljudbild!

Jag har också erfarenhet av att Transparents enklare strömkablar gör störst nytta på förstärkare. Sedan lyssningsintrycket om mikrodetaljer i diskanten, där får du nog hålla ett tag och låta kablarna spela. Dina gamla strömkablar kanske hissade just den övre delen ?(och med en neutral återgivare skall den alltså vara mer nedbländad) Hissad diskant och fokus på detaljer upplevs som ett "spännande" ljud och när man byter kan man uppleva att något fattas. Att dynamiken är intakt när du har kabeln kvar i förstärkaren säger mig att det är en upplevelse som är kopplad till övertoner/diskantdetaljer snarare än någon dynamikförsämring pga att sladden skulle hindra strömmen el dyl.

Vi brukar rekommendera att man jämför med verkligheten, alltså live-återgivning. Att skillnadslyssna mellan kabel 1 och kabel 2 några gånger under en kväll skapar svårigheter att hitta rätt. Man hittar skillnader och brukar fokusera på dessa vilket inte ger en lycklig och långvarig lösning.

Låt kablarna sitta i en vecka, lär känna ljudet och "landa" i det. Sedan byter du tillbaka och känner efter hur det känns när du spelar på dina gamla. Då får du facit. Eftersom jag är i högsta grad branschanknuten vill jag poängtera att vi råder kunder till detta rent generellt, oavsett fabrikat på kablar eller utrustning eller var de handlar.

Du är också välkommen att låna två inspelade Super av oss för att se vad som händer om du går upp ett steg.

mvh

.

Som många av er vet bor jag i Kanada (drygt ett år till). Här har vi 110 Volt i vägghålen och med andra kontakter än vad vi har. Har köpt en ny vinteranläggning som kommer att kopplas om till 230 volt innan jag flyttar hem (leverantören gör det tidigast efter 6 månader från inköpsdatum). Så jag var tvungen att ha ett par amerikanska kablar med de kontakter man har här. Fick med mig ett par Transparent Power Link som jag får lämna tillbaka till butiken innan jag flyttar hem.

Eftersom det var en billigare modell av Powerlink förväntade jag mig inga större skillnader mot det medföljande standardkablaget.

Det Andreas beskriver kan jag i vissa avseende känna igen. Skillnaden är dock att min slutsats är att det låter mycket bättre. Större lugn, bättre balans, mer "kvalitetsljud" vilket kan uppfattas som mindre diskant men vid noggrannare lyssning så är det inte mindre av varan, den är snarare renare ... svårt att beskriva i ord, men jag blev mycket förvånad vilket smärtar eftersom jag har så svårt att begripa varför. Men jag måste ju lita på mina sinnen.

Jag kommer att utnyttja min nyvunna erfarenhet som "ursäkt" att besöka Allingsås när jag flyttat hem för att byta ut samtliga nätkablar mot Transparent (i 230 volt har jag f n Supra LoRad, som också är en utmärkt kabel).

Större lugn, bättre balans, mer "kvalitetsljud" vilket kan uppfattas som mindre diskant men vid noggrannare lyssning så är det inte mindre av varan, den är snarare renare ... svårt att beskriva i ord, men jag blev mycket förvånad vilket smärtar eftersom jag har så svårt att begripa varför. Men jag måste ju lita på mina sinnen.

Ungefär så upplevde jag det vid övergång från Classé nätkablar (i samma prisklass) till Transparent PowerLink Super av tidigare modell.

• 4 weeks later...