Jump to content

Vilken lägenhet/hus har bäst ljud?

Patrick82

Recommended Posts

Jag skall flytta till en bättre lägenhet för att få bättre ljud. Jag behöver bara 1 rum för mig och mitt audio system. Jag tänkte en husvagn med solpaneler men jag vill inte att någon snor mina paneler när jag sover. Jag bor i en hyreslägenhet nu men dom gillar inte när jag slår hål i väggar, jag måste flytta snart.

Vart kan jag flytta där det är säkert att tweaka och där jag får bättre ljud?

Edit: Jag använder hörlurar så jag behöver inte ett stort rum.

Edited by Patrick82

Kan du bara säkra stabil elförsörjning bör ju husvagn vara ett fritt och spännande alternativ. Den stora fördelen med slutna lurar är att de låter lika bra på campingplatsens toalett som ute i det fria eller inne i lyssningsvagnen.

Liberhifi kan man säga... :)

Det finns många ställen där du antagligen är välkommen och där kanonbra akustik är redan fixad. Du behöver inte lägga ner pengar på absorbenter och ljudisolering. Hyresvärden har redan fixat med ljudabsorbenter på väggarna. Det är rätt effektivt med madrasserade väggar tror jag.

Det kan finnas lite köer till dessa boenden, men dem klarar du dig lätt förbi om du påstår att du hör röster som talar till dig även utan att du har din anläggning inkopplad.

Vart kan jag flytta där det är säkert att tweaka och där jag får bättre ljud?

Edit: Jag använder hörlurar så jag behöver inte ett stort rum.

Är det inte hörlurarna Du skall tweaka. Såvitt jag kan förstå behöver Du inte ens en lägenhet och det lär inte bli lätt att hitta en hyresvärd som går med på att Du slår hål i väggarna. Verkar vara enklare att knacka på grannens dörr än gå via väggarna :D . Det Du tycks behöva är en spelare, hörlursförstärkare, hörlurar, kabel och 230V (med eller utan lägenhet).

Är det överhuvudtaget en seriös förfrågan?

Vad tror du lägenhet/hus och boendeförhållanden med hörlurarsanläggningar att göra?

Vad är det för hål du ska göra i väggar som har med ljudet att göra?

Köp en skön stol och en bra strömreningsmojäng istället om det är så att det är strömaspektet du stör dig över ljudmässigt.

Är det överhuvudtaget en seriös förfrågan?

Vad tror du lägenhet/hus och boendeförhållanden med hörlurarsanläggningar att göra?

Vad är det för hål du ska göra i väggar som har med ljudet att göra?

Köp en skön stol och en bra strömreningsmojäng istället om det är så att det är strömaspektet du stör dig över ljudmässigt.

Jag är alltid seriös. Jag har redan allt utom kortare väg för strömmen. Mina Nordost Valhalla elkablar är sämst i min anläggning och det blir sämre ljud med längre kabel, jag provade 6+ meter Valhalla och dynamiken var borta, det lät för mjukt. Jag vill ha en lägenhet nära ett kraftverk, vilken typ av kraftverk har bäst ljud?

Bör inte den noggranne audiofilen även ha ett eget planskillt/isolerat kraftnät att mata sin anläggning med?

Är det inte så att mjoriteten av alla kraftrelaterade problem hör samman med att dom man delar kraftnät med smutsar ner elen!?

Så en egen älv, med ett eget kraftverk och ett isolerat kraftnät måste vara grunden för all audiofili! I den händelse att "Grön el" är bättre som Hans-Tommy skriver, så kunde man kanske nöja sig med ett eget vindkraftverk, dom är ju inte så dyra nu för tiden, och det egna isolerade kraftnätet...

/ptr

Det enklaste torde vara att bygga upp en batteribank och köra allt via batteri. I och med att du kör en hörlursrigg bör det inte dra alltför mycket ström heller så det kan vara praktiskt möjligt också. :)

Har du testat att ställa husvagnen på spikes?

Jag tror att du har mycket att vinna på det.

Fast om du har vagnen uppställd på ett sviktande underlag så kanske viktanpassade SD-fötter funkar bättre.

:D

Såg i en tysk tidning ett sorts harnesk man kan spänna runt röva :blush med 4 spikes som man sitter på för att därmed minimera kroppens rörelser att vidarebefordra sig ner genom stolsbenen och slutligen nå speldosan. Det lär också har funnits en prototyp med tre spikes men den blev icke exportgodkänd eftersom vid krafigt användning skulle den kunna tränga igenom och genomborra känsliga organ :o .

Bebop

Föreslår att du bygger en Faradays bur runt ditt nya rum. Ett kraftigt stålnät bör hålla för både yttre elektriskt påverkan om du placerar strömrenaren utanför och din uppenbara lust att sparka i väggarna. Dessutom kan du då lätt placera en krok på burens insida så att du kan hänga upp dina hörlurar.

Allt från hönsnät till 32 mm armeringsjärn funkar. Buren kan placeras i valfri skogsbacke, med ett eget elverk så är du helt obunden från civilisationen och du kan njuta fullt ut av din hobby.

Calm

Ja jösses vilken parodi!

Frågan är om även den sista parten är införstådd om att detta är parodi, kanske är syftet ren provokation eller i värsta fall oskyldig villfarelse!

z7shysterical.gif

Ska man se det från ett seriöst perspektiv så är Peo's förlag om batteridriven hörlursanläggning ett mycket bra förslag, närmare "oberoende" än så kommer du inte.

Patrick82, har du valt att koncentrera dig på hörlurssystem just för möjligheten att eliminera yttre omständigheter eller är det så att du gillar hörlursåtergivning i största allmänhet... :?: Peos förslag med frikoppling från nätet tycker jag verkar förnuftigt om man vill löpa hela linan ut. Allvarligt talat, de största förbättringarna med påkostade nätkablar/nätfilter har jag upplevt just på hörlurssystem.

Kul att någon nämner detta med kraftverken. Många gånger har jag testat att hastigt växla mellan vattenkraftsel och kärnkraftsel och skillnaden är ju slående. Som natt och dag. Jag upprörs sändigt över att hifipressen så utstuderat undviker detta ämne - men de biter väl inte gärna den hand som göder dem.

/Tomas F.

Patrick82, har du valt att koncentrera dig på hörlurssystem just för möjligheten att eliminera yttre omständigheter eller är det så att du gillar hörlursåtergivning i största allmänhet... :?: Peos förslag med frikoppling från nätet tycker jag verkar förnuftigt om man vill löpa hela linan ut. Allvarligt talat, de största förbättringarna med påkostade nätkablar/nätfilter har jag upplevt just på hörlurssystem.

Mitt rum är bara 3x3 meter och jag har inte plats för högtalare, jag har inte ens plats för matbord (jag äter stående). Jag lyssnar på natten och det blir problem med grannarna om jag använder högtalare. Hörlurar är bäst för att jag kan lyssna inuti en sopsäck...

Det enklaste torde vara att bygga upp en batteribank och köra allt via batteri. I och med att du kör en hörlursrigg bör det inte dra alltför mycket ström heller så det kan vara praktiskt möjligt också. :)

Måste jag byta batteri eller kan det laddas upp när systemet är på? Det tar minst 5 veckor att värma upp mitt system så det skulle bli sämre ljud om jag behövde byta batteri hela tiden.

Det här kanske är lösningen på dina strömproblem?
Med den så skulle det gå från DC till AC och tillbaka till DC? Den är också lite för dyr, jag skulle behöva 4 stycken för mitt system för att isolera allting. Jag vill hellre ha olika batteri för varje komponent på kretskorten så att det blir DC till DC.

Måste jag byta batteri eller kan det laddas upp när systemet är på?

Det bör gå att hitta en lösning där batteriet laddas vid behov utan att man behöver byta ut/stänga av.

Om du kikar på en del lösningar som finns i diverse förförstärkare (darTZeel, ASR Emitter t.ex.) så kan de köras kontinuerligt. När batteriet behöver laddning så växlas de om till nätdrift en stund, tills dess att batteriet är uppladdat igen. Om jag nu har förstått deras konstruktioner rätt, dvs..

Är man kunnig bör det inte vara raketforskning att göra något liknande med t.ex. en nätlist kopplat till en armé med uppladdningsbara batterier så du kan driva hela ditt system. Fråga mig inte hur dock, jag har dessvärre inte en susning! Jag vet inte om det finns någon färdig paketlösning, men det kanske det gör. Det finns ju en del för fritidsbruk m.h.a. dieselaggregat osv, det kan ju också finnas något som är lite mer vänligt för inomhusmiljö. Säg gärna till om du hittar nåt, det vore onekligen en kul grej att prova!

Jag har bytt lägenhet nu och får bättre ljud än någonsin förr!

Rummet var mindre så jag behövde använda mindre datorbord, jag får lite kramper så jag måsta stretcha ofta. Jag bytte 44cm Valhalla till 15cm mellan DAC och förstärkare. Jag bytte 1 meter Valhalla elkabel till 55cm mellan Toroid och Premier Power Plant. Jag satte 3 stegs vibration isolation till förstärkarna i stället för 2.

Jag fick mer detalj men det lät för brunt så jag satte 4 gånger längre Valhalla till datorn och färgen blev klarare. Jag hade redan mer detalj innan jag täckte över allt med ERS Paper. Men efter jag satte på pappret så hörde jag mer sand i transienterna och mer vocal information och fyllnad, allt lät vitare och svartare med tyngre och snabbare bas, jag hörde extra bas transienter också. 20 stycken papper gjorde så stor skillnad att jag skulle äta det varje dag om det inte punkterade mina lungor. Skillnaden var mycket större än mellan vägg och Premier Power Plant!

Gammal lägenhet

08.JPG

holes.in.wall.JPG

system.in.box.JPG

Ny lägenhet

01.JPG

02.JPG

03.JPG

04.JPG

05.JPG

06.JPG

07.JPG