Jump to content

HiFi-resan sommaren '07


eliot

Recommended Posts

  • Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmm, jag tror Eliot har blivit fotograferande turist ambassadör.

Nu har du gjort så att tjejen vill åka till Schweiz också... jobbigt :cool: :mm:

Då får du nog spärra in henne för dom bilderna som kommer nu :D

Efter att ha parkerat bilen tar vi banan upp till Stoos - denna är mycket brant och är av typ Standseilbahn (kugghjul + wire), se länk. För de som känner till Zürich är den av samma typ som Polybahn som förbinder ETH Zürich med Central ;)

Väl uppe vid den övre hållplatsen möts vi av denna utsikt :o

resa443.jpg

När vi vandrar till linbanan som skall föra oss från Stoos till Fronalpstock så har vi stundtala fantastisk utsikt :mm:

resa446.jpg

Vem skulle inte vilja bo så - på sommaren ...

Link to comment
Share on other sites

Finns det brevbärare i Schweiz på cykel i Schweiz? :D Ingen avundsvärd uppgift ...

I Kanada finns samma fantastiska naturscenarion, men när man lägger till de historiska byggnaderna i t ex Schweiz och Italien så blir det lite annorlunda. Ett problem är dock kostnadsläget i Schweiz, åtminstone förr. Är det fortfarande så?

Härligt reportage med blandad kompott men temat finns där hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

I Kanada finns samma fantastiska naturscenarion, men när man lägger till de historiska byggnaderna i t ex Schweiz och Italien så blir det lite annorlunda. Ett problem är dock kostnadsläget i Schweiz, åtminstone förr. Är det fortfarande så?

Härligt reportage med blandad kompott men temat finns där hela tiden.

Jag har bott i Vancouver så jag vet hur vackert Kanada kan vara. Det var nära till Whistler Mountain och det var vackert att bila norrut längs Sunshine Coast där det fanns ett litet samhälle som hette Lund som grundats av svenska emmigranter :)

Vi återkommer till temat och jag har precis fått klartecken att visa bilderna från ett mycket vackert hem med en riktigt intressant anläggning :mm:

Link to comment
Share on other sites

Det var så här vi anlände till Fronalpstock

resa483.jpg

Det finns information med tider för anslutningar, vandringsvägar mm på internet för den som blir sugen (klicka här) ;)

Det är ett fantastiskt panorama som utbreder sig och som inbjuder till vandring en skön varm dag som detta :mm:

resa467.jpg

Det var väl 20-25 grader och blåsigt på toppen medan biltermometern visade på en utomhustemperatur på 32 grader när vi senare körde tillbaka mot Zürich :)

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, oj villken ställe! Jag fick gåshud :o

Tack Eliot, jag njuter verkligen! :D

Ja, det var en fantastisk upplevelse :mm:

- När vi kom ner till Zürich så var det inte alls speciellt varmt men det blev gradvis varmare och de sista dagarna bjöd på riktigt fint väder och då passade vi på att göra denna utflykt. På parkeringsplatsen i Muotatal nedanför Kugghjulsbanan Schlattli-Stoos fanns nästan bara Schweiziska bilar vilket vi tog som ett gott tecken ;)

Link to comment
Share on other sites

Förra och förrförra året besökte vi en av mina vänner i Zürich

Nu skall vi hälsa på hos en god vän i Zürich som har en av de mest välljudande anläggningar jag känner :mm:

resa143.jpg

Det är en mycket stor lägenhet på 240kvm med terass med blick över Zürich och Zürichsjön. Han är förlagschef på ett av de mest ansedda tyska (eller helt korrekt: tysktalande) bokförlagen med säte i Zürich och det är ett mycket kulturellt hem där allt andas kvalitét :app:

I år skall vi variera oss och hälsa på hos en annan vän som har en verkligt fin anläggning och en mycket snygg etagelägenhet :mm:

Link to comment
Share on other sites

Förra och förrförra året besökte vi en av mina vänner i Zürich

I år skall vi variera oss och hälsa på hos en annan vän som har en verkligt fin anläggning och en mycket snygg etagelägenhet :mm:

Smart uppställning av välbekanta högtalare. Att använda nästa rum för högtalarens uppställning mot bakvägg måste ge en speciell fördel. Bör låta utsökt!

Vackert hem! Känner igen en del designmöbler som Le Corbusier-soffor och Arne Jakobsens 7:an.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Underbara bilder och väldigt juste att du länkar in turisttips. Jag och min fru kommer efter detta reportage att med stor sannolikhet besöka Schweiz nästa sommar :mm: Tyvärr blir det nog mindre hifi på vår resa så jag får njuta vidare av ditt reportage.

Det tycker jag låter trevligt och vill Du - eller någon annan - ha lite tipps så är det bara att PM:a ;)

Vi är i år hembjudna till en person som har en mycket vacker och personlig våning högst upp i ett hyreshus :mm:

max275.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag låter trevligt och vill Du - eller någon annan - ha lite tipps så är det bara att PM:a ;)

Vi är i år hembjudna till en person som har en mycket vacker och personlig våning högst upp i ett hyreshus :mm:

max275.jpg

vacker våning och bra hifi...igen. Var hittar du alla dessa kompisar på kontinenten??

Link to comment
Share on other sites

vacker våning och bra hifi...igen. Var hittar du alla dessa kompisar på kontinenten??

Jag känner rätt många av René's stamkunder från den tiden när jag bodde i Schweiz men jag har faktiskt nästan blivit mer hembjuden sedan jag lämnade Zürich i mitten på 90-talet. Nu vet vi ju att vi har möjlighet att träffas bara en vecka per år och då blir besluten snabbare ;)

Den person som vi nu besöker är en rätt ny bekantskap och jag träffade honom för första gången för några år sedan i René's affär där vi kom i samspråk. När vi i år träffades igen så blev vi alltså hembjudna. Han hade också låtit bygga om sina Acapella Violon som han drev med de minsta Jadis monoblocken JA-30 på 30W. Dessa är normalt för klena för dessa högtalare så han kompletterar dom med en Stella Novus Subwoofer från Schweiziska Acustik Lab - ett märke som väl bara är känt i Asien.

max276.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...