Jump to content

HiFi-resan sommaren '07

eliot
 Share

Recommended Posts

• Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I rummet fanns en Radialstrahler från 80-talet, en mbl 101 som hade ett frekvensomfång från 40 Hz till 25000 Hz.

mbl063.jpg

Det är alltså en föregångare till nuvarande mbl 101E. ;)

Bokstaven efter sifferkombinationen i de olika apparaternas modellbeteckningar motsvarar Mk 1, Mk 2,... som andra tillverkare använder sig av.

Jätte trevligt repotage!

Jag har ett par som är tillverkade på 90-talet, ser likheter mellan både dagens och från bilden ovan. Sfärerna ser ut som dagens modell, medans foten (på bilden) med logon i, är identisk med mitt par.

Mvh, Amund

Jätte trevligt repotage!

Jag har ett par som är tillverkade på 90-talet, ser likheter mellan både dagens och från bilden ovan. Sfärerna ser ut som dagens modell, medans foten (på bilden) med logon i, är identisk med mitt par.

Mvh, Amund

Det verkar som om du har The Missing Link som visar övergången från 80-talets modell till dagens. Det skulle vara kul om du kunde lägga in en bild på ditt exemplar. ;)

- Den nuvarande MBL 101E har en dynamisk subwoofer under "melonen" som gör att diskanten kommer upp till öronhöjd. Står din modell (bokstavsbeteckning ?) på ett stativ :?:

//Eliot

Det verkar som om du har The Missing Link som visar övergången från 80-talets modell till dagens. Det skulle vara kul om du kunde lägga in en bild på ditt exemplar. ;)

- Den nuvarande MBL 101E har en dynamisk subwoofer under "melonen" som gör att diskanten kommer upp till öronhöjd. Står din modell (bokstavsbeteckning ?) på ett stativ :?:

//Eliot

Jag har tyvär ingen kamera annat än mobilen, och det vill vi ju inte förolämpa forumet med :blush. Kan lägga upp en bild när jag köpt kamera eller har en vän med kamera förbi.

Men mina är golvstående utan stativ. Det står endast MBL 101 på mina.

Det som skiljer mina mot dagens har jag förstått är just subwoofern. Ljudmässigt spelar dom inte lika djupt som dagens, men i övrigt har jag inte upptäckt några skillanader. Men det är kanske inte riktigt rätt heller då jag bara har hört dagens modell i butik..

Mvh, Amund

Edit: Enda bilden jag har där man kan skymta högtalaren är den i min avatar.

IMG_0425.JPG

Jag har tyvär ingen kamera annat än mobilen, och det vill vi ju inte förolämpa forumet med :blush. Kan lägga upp en bild när jag köpt kamera eller har en vän med kamera förbi.

Men mina är golvstående utan stativ. Det står endast MBL 101 på mina.

Det som skiljer mina mot dagens har jag förstått är just subwoofern. Ljudmässigt spelar dom inte lika djupt som dagens, men i övrigt har jag inte upptäckt några skillanader. Men det är kanske inte riktigt rätt heller då jag bara har hört dagens modell i butik..

Mvh, Amund

Edit: Enda bilden jag har där man kan skymta högtalaren är den i min avatar.

IMG_0425.JPG

Ser ut til å være vakre høyttalere!

Jeg funderer også på hva slags skivspelar det er man skimter på bildet?

Ser ut til å være vakre høyttalere!

Jeg funderer også på hva slags skivspelar det er man skimter på bildet?

Ser ut att vara en Roksan Radius 5 :)

Jag ska inte komma med så mycket OT i Eliots fantastiska tråd. Men EuphoniC ser rätt. Skivspelaren är en Roksan Radius5.

Mvh, Amud

• 2 months later...

ot...

Jag har visat Eliots fantastiska reportage för min fru och vi har blivit så inspirerade att vi nu bokat biljetter till Zürich. En vecka i juli tänker vi tillbringa i Schweiz och vår tanke är att kombinera vandring med pittoreska småstäder.

Tips på hotell, platser man inte får missa, bästa vandringstråket, osv, mottages gärna. Även hifibutiker i Zürich vore kul att besöka.

vänligen

StefanB