Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det som är stort med Maria är att hon har kunnigheten och känslan att göra det där extra med sångerna hon sjunger. Hon varierar sitt uttryck under sångens gång så att den lyfter och får liv. Det är många andra stora jazzångerskor som gör, hon gör det bara helt enkelt på ett eget tilldragande sätt. Opus 3 är ett audiofil-skivbolag med stort anseende bland ljudälskare i Sverige men även utomlands. Maria Winters - Dreamsville ger en hänvisning till att skivbolaget har förmågan att ytterligare stärka sitt världsrykte. Att hon har jazzpianisten Gösta Rundqvist med sig i studion är en kvalitetssäkring, vilket är lätt att inse om man har fåt höra honom live...jag har det. Det övriga kompet går ju inte av för hackor dom heller. // Thomas Bergman, Audio Excitement

Maria Winther sång

Gösta Rundqvist piano, producent

Joakim Milder tenorsaxofon

Christian Spering kontrabas

Ola Hultgren slagverk

Guest asimov66
Posted

Håller med där, den skivan växer på en efter ett par avspelningar.

Posted

Denna gång är jag inte enig med er utom vad gäller ljudet, som är bra (som vanligt). Jag tycker helt enkelt att hon inte riktigt bär, ibland blir det t o m lite falskt. Spela t ex Stacey Kents nya på Blue Note, så förstår ni vad jag menar.

Jag ger den 2 stjärnor för musiken och 4 för ljudet.

Bebop

Posted
Denna gång är jag inte enig med er utom vad gäller ljudet, som är bra (som vanligt). Jag tycker helt enkelt att hon inte riktigt bär, ibland blir det t o m lite falskt. Spela t ex Stacey Kents nya på Blue Note, så förstår ni vad jag menar.

Jag ger den 2 stjärnor för musiken och 4 för ljudet.

Bebop

Smaken är, precis som det ska vara, som baken, delad ! ;)

Jag skulle nog ge den 4/4 ! :)

//-- Tompa --

Posted

Jag delar Bebops uppfattning. Skivan är instrumentellt en höjdare, men sångprestationen är möjligen ett gränsfall mot det falska i Dreamsville. Svårt att höra klart eftersom Marias röst går in i tenorsaxen. Jag håller nog 3 för sången och den musikaliska inlevelsen och 4 för ljudet.

Men även Stacey Kent kan ibland halka på tonen. Lyssna på en av mina absoluta favoriter vad gäller sång överhuvudtaget. Det är på skivan Jan Lundgren Trio; Plays the music of Victor Young och inledningsnummret I Don´t Stand a Ghost of a Chance With You, där Stacey sjunger med en röst och inlevelse som saknar motstycke, men är farligt nära gränsen för falsksång. Skivan i övrigt kan varmt rekommenderas går ofta hemma hos mig, trots att jag inte gillar den micsättning som Jan Lundgren har på pianot, låter lite för dovt enligt min smak. Deborah Brown, Johnny Griffin är också med.

Detta skrivet med uppfattningen att felsjunget inte alltid är synonymt med bristande musikalisk inlevelse och skönhetsintryck.

Calm

Posted
Men även Stacey Kent kan ibland halka på tonen. Lyssna på en av mina absoluta favoriter vad gäller sång överhuvudtaget. Det är på skivan Jan Lundgren Trio; Plays the music of Victor Young och inledningsnummret I Don´t Stand a Ghost of a Chance With You, där Stacey sjunger med en röst och inlevelse som saknar motstycke, men är farligt nära gränsen för falsksång.

Jag är också förtjust i den plattan. Stacey har lite bekymmer i det lägre registret, men det stör inte på samma sätt (vilket jag inte kan förklara - det är väl helheten). Golden Earings är min favorit på den plattan.

Intressant med din uppfattning om pianoklangen. Jag tycker det låter kanon. Kan det vara så att klangen bättre matchar mitt system - vilket i såfall kan bero på vilken utrustning som använts vid mixbordet.