Jump to content

Musikbutiker i Köpenhamn

calm

Recommended Posts

Lite inspirerad av tidigare nedslag i den danska huvudstadens musikliv gjorde jag en mellanlandning i Köpenhamn på vägen till Malmömässan.

Har varit ett otal gånger i Köpenhamn tidigare och alltid trivts i denna stad som andas kontinenten och som jag vet har haft en stor plats i jazzhistorien.

Den legendariska jazzklubben Montmartre stängde för mer än 30 år sedan men återuppstod för några kvällar 2004 och resulterade i en platta och en film med bla Lisa Nilsson, Niels Lan Doky, Jonny Griffin, Toots Thielemans och Albert "Tootie" Heath. Allt finns på plattan och musikdvd:n "Between a Smile and a Tear.

Men det var inte historien jag sökte utan nutid. Eftersom Stockholm numera är ganska uttunnad på bra musikaffärer med jazzinriktning så hoppades jag att finna något bättre i Köpenhamn.

Jag startade tidigt med bilen på fredagmorgonen dagen före mässtarten i Malmö för att kunna vara i Köpenhamn före lunch. Vägen gick över Helsingborg-Helsingör och fortsatte Strandvägen utefter Sundet på den danska sidan. Vackra hus och en betagande utsikt över vattnet.

Hur laddar man bäst inför en shoppingrunda i Köpenhamn? Självklart måste man besöka en bra krog i Nyhavn och antingen få sig ett smörrebröd eller två eller som i mitt fall fiskfilet med remouladsås och äkta pommes frites. Inte några strips här inte.

Tyvärr måste jag pga bilen avstå från en bra bayer och en lill´en, men det blev en ganska bra dansk frukost ändå.

Mätt och glad började min fotvandring vid Kongens Nytorv med sikte på Ströget.

Fortsättning följer.....

Calm

Väl inne på Ströger som i denna del faktiskt heter Östergade, kryssar man mellan trevliga butiker.

Bodum har ett helt hus där man kan shoppa nödvändiga hifi-assesoarer som ett sexpack espressokoppar. Espresso är bra för att höja koncentrationen vid lyssning, ingen tillfällighet att Robert på AC serverar Stockholms godaste espresso.

Första musikaffären jag hittar heter Fona och ligger mitt emot Illums stora varauhus. Adressen Östergade 47. En traditionell multimediabutik med allt från mindre hifianläggningar från B&O till iPod på bottenvåningen och massor med film. En trappa upp ligger ett helt plan med bara musik.

Hittar snabbt fram mellan montrarna jazzavdelningen som inte är särskilt stor men välsorterad.

Dyker snabbt på den här titeln och är faktiskt riktigt nöjd med starten

i22445oyrgo.jpg

Calm

Vid Grå brøder torget (?) tror jeg det hette, var det for noen år siden en liten og god musikk sjappe hvor jeg kunne plukke god jazz. Dette er noen år siden nå så de har muligens sluttet eller endret innriktning på utvalget, men som den første jeg kommer på kan det være verdt å sjekke ut om man er i nærheten....

Skal bli interresant å følge denne tråden, Kbh er en meget trivelig by, som snart skal besøkes igjen....

mvh

På 70- och 80-talet besökte jag alltid Musik Mekka som låg på en parallellgata till Nörregade (där Montmartre fanns). Då var det stans mest exotiska jazzbutik tillsammans med Steves Record & Book shop nere på Vid Stranden.

Bristol på Ströget var den största butiken som hade musik på andra våningen och High End på gatuplanet. Där såg jag första gången de monstruösa Luxmanslutstegen (tror dom hette M8000 eller något ditåt). Tim Paravicini hade ett finger med i dessa klassiska steg, enligt en intervju med honom i senaste Stereophile.

När det gäller skivbutiker tror jag faktiskt att det var bättre förr, även i Köpenhamn. Till och med New York är långt ifrån var det var på t ex 80-talet. Å andra sidan finns det helt andra (och bättre) möjligheter idag via nätet. Framför allt när det gäller musik som ligger lite vid sidan om huvudfåran. Men det var roligare att gå till skivbutikerna.

Bebop

Väl inne på Ströget rycks man med av det vimlande folklivet. Inget uniformt klädmode precis utan danskarma verkar vara mer av individualister och mer åt det bohemiska hållet. Cykeln är ett fortskattningsmedel som används i allas dess former. Trehjuliga packcyklar som antingen används till varutransporter eller som barnvagnar.

En avstickare till den gamla thehandeln A.C. Perch´s på Kronprinsgade 5 från 1823 ingår i ett Köpenhamnsbesök. Scannade Ströget men fann inget ytterligare av intresse. Kom så småningom till Rådhusplatsen, detta jättetorg som är köpenhamnarnas vardagsrum för glädje och sorg. Denna fredag glest befolkat och endast dessa horder av duvor. Här skall man inte gå om man lider av agrafobi eller fågelskräck.

Viker av till höger och ytterligare ett kvarter till höger in på Vestergade som går parallelt med Ströget. Bara ett 100-tal meter in på gatan finner jag Accord skivor Vestergade nr 37. Ett skivpalats i två plan med CD-plattor i bottenvåningen men med ett ganska magert jazzutbud, men en övervåning som måste få en vinylälskare att drabbas av vinylmania. Eftersom jag fn. inte är någon vinylfreak så kunde jag bara mäta jazzavdelningen som består i ett 10-tal hyllmeter av såväl gammal som ny musik. Resten var kanske 100 kvm rock och annat på vinyl. Föreföll mycket seriöst.

Återkommer till mina inköp i denna affär, men nu hägrar en konsert med Brad Mehldau Trio på konserthuset i Stockholm som börjar om en timme.

Can´t miss it!!

På återhörande!

Calm

Där såg jag första gången de monstruösa Luxmanslutstegen (tror dom hette M8000 eller något ditåt). Tim Paravicini hade ett finger med i dessa klassiska steg, enligt en intervju med honom i senaste Stereophile.

Det gjorde dom och det var en svårhanterad dröm på sjuttiotalet... :(:) Långt senare dök det upp ett par M8000 hos Anders B. på HiFi Stället men då hade jag redan växlat över till Accuphase.

Som jag nämnde så var jazzutbudet på CD ganska magert i Accord-butiken. Destå mer på vinyl.

Men är det något som danskarna med all rätt är stolta över så är det deras Niels-Henning Örsted Petersen. Som basist har han fått spela med alla de stora amerikanska jazzartisterna. Tyvärr rycktes han bort alldeles för tidigt i sjukdom den 19 april 2005 endast 58 år gammal. Självklart fanns det ett särskilt fack för denne Danmarks store son i affären. Så det fick bli den här skivan som jag blivit rekommenderad tidigare.

d3046276p56.jpg

NHÖP

Those Who Were med bla Ulf Wakenius gitarr, Victor Lewis trummor och på vissa spår Axel Riel, Johnny Griffin tenor sax och vår egen Lisa Nilsson på sång.

Allt producerat av en av mina danska favoritpianister Niels Lan Docky. Jag tror att han hörs på några spår utan att vara annonserad på fodralet.

För den som gillar basspel kan denna rekommenderas.

Vestergade, gatan där man lätt kan förnimma ett betydligt äldre Köpenhamn, förde mig vidare till nr 17 som hyser GUF. Verkade innehålla mest rock men såg i den delen ut att vara välsorterad, så kanske en rekommendation för den som gillar detta. Jag hastade dock vidare på min promenad och fortsättning följer.....

Calm

Om man fortsätter Vestergade så övergår den omärkligt i Skindergade och där i hörnet av Kejsergatan fann jag målet för mina drömmar.

Jazzkaeldern på Skindergade nr 19, ett veritabelt himmelrike för en jazzälskare. En butik som bara säljer jazz i alla dess former. 100 kvm ren ock skär musikglädje och med ett eget kafé vid sidan. Här skulle man kunnat tillbringa en hel dag i att botanisera i ställen. Tyvärr som alltid när man har det som bäst så rinner tiden iväg fort. Så jag hann bara med en kort stund i botaniserandet. Det blev några CD-plattor som jag skall redovisa senare.

Men här kommer min starka rekommendation. Åker du till Köpenhamn och gillar jazz så glöm inte att besöka Jazzkaeldern och här har du öppettiderna:

mån-torsdag 11-17.30

fredag 11-18.30

lördag 11-15.00

Jag kommer definitivt vid nästa besök att ta en dag för att leta igenom hela sortimentet. Tyvärr verkar det inte som dom hade någon hemsida, glömde faktiskt fråga.

Forsätter man Kejsergaden så kommer man in på Gråbrödretorv och här hittar man förutom en del andra restauranger och caféer, Peder Oxe som jag håller för en av de bättre i Köpenhamn vad gäller traditionell dansk mat, dock inte den billigaste. Har varit där tidigare och kan starkt rekommendera denna.

Sneddar man över torget så kommer man in på Niels Henningses Gade och där på nr 10 huserar Jazzhouse en jazzklubb som jag gärna skall besöka nästa gång.

Fortsätter man gatan ner så är man åter på Ströget och Amagertorv. Där i hörnet till Köpmagergade ligger Café Norden som serverar läckra hallonbakelser gärna tillsammans med en dubbel espresso.

Har säkert missat fler affärer som säljer musik, men detta var de jag fann som hastigast. Skall inte glömma kameran i bilen nästa gång heller.

Här slutar min lilla Köpenhamnsutflykt för nu var jag tvungen att åka till Malmö för det väntade hotellrummet och en skön natt sömn så man laddad kunde anträda den hägrande mässan.

Återkommer med några skivtips.

Calm

Trevligt reportage :mm:

Jazz Kælderen har tydligen även konserter som man kan läsa om på deras webbsida: http://www.jazzmusic.dk/ ;)

Jag var inne på inne på Accord i min tråd HiFi Affärer i København och jag hade då detta att säga:

Innan jag började min rundvandring så besökte jag faktiskt skivaaffären Accord på Vestergade 37, alldeles intill Rådhusplatsen, och de har ett mycket stort utbud av begagnad vinyl :mm:

Priserna är helt OK och jag såg bl.a. en Decca SXL6027, Saint-Saens Symfoni nr. 3 (=Orgelsymfonin) som var märkt ED2 och kostade 60kr. Tyvärr är skivorna plastade och man kan alltså inte se tillståndet utan får lita på deras markering. Jag stoppade undan denna skivan och några till eftersom jag inte ville släpa omkring med skivor.

- Men jag hann inte tillbaka innan stängningsdags :black::blush

Accord har 4 affärer i Köpenhamnsområdet och de säljer även skivraritéer på ebay, se http://www.accord.dk/. De kan sina saker så vänta dig inte att kunna göra några stora fynd ...

//Eliot

Tack Elliot för webbadressen!

i77033z4z1m.jpg

Här kommer några axplock ur det jag köpte som jag tycker är bra. Enrico Pieranunzi piano, Marc Johnson bas och Joey Baron trummor i en dubbel CD. Kan starkt rekommenderas då ljudet också är bra.

h00527x0nxs.jpg

Marc Johnson Shades of Jade. En riktigt bra platta. Tack för tipset Bebop!

Ja det blev en del till bla Ballandyna med Tomasz Stanko. Stanko är lite ojämn och detta är kanske utifrån min smak inte hans bästa, men bra.

Calm