Jump to content

Magnepan


HoJ

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Kan nämna angående Magnepan att vi nyligen har monterat ett 5.1/multikanalsystem hos oss - inklusive Magnepan Center och väggmonterade surround-kanaler. Anledningen till att jag nämner det är med vilken kraft och upplösning ett sådant dipol-multikanalsystem spelar - i förhållande till och som man oftast hör, ett multikanalsystem av traditionell typ.

Systemet förmår på ett naturligare sätt skapa luft och detaljer i upplevelsen, och speciellt i förbindelse med multikanals-upplevelser är detta intressant.

Rekommenderar därför intresserade att lyssna till sådana uppsättningar oavsett vilket märke som är intressant, magnestater eller elektrostater.

Mvh, Audio Concept

Undertecknad har haft förmånen att lyssna på detta system, herrejäklar vad det låter bra. Absolut värt att lyssna på, superljud..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
Förstår om du av praktiska skäl inte kan placera skärmarna hur som helst men prova gärna Cardas metoden, klicka på Di-Pole Speaker Placement. Cardas Room Setup

Jag har kommit fram till en placering där högtalarna (MG1.6) är ganska kraftigt in-tåade.

Diskanten på insidan dessutom - för att få den lite längre löptiden relativt resten - enligt rekommendationerna.

Jag upplever en mycket kraftfull och välartikulerad bas med den här uppställninen!

Jag har en idé om vad det beror på:

Med den kraftiga in-tåingen så skickas bakåtljudet i en sådan vinkel att dess löptid till örat förlängs.

Förr eller senare intrefererar fram- och bakljudet. Det borde vara en fördel om detta sker "senare" hellre än "förr". Reflexljudet hinner diffuseras, fördröjas och avta i amplitud.

Att spela dipoler mer eller mindre rakt mot väggen tror jag är en orsak till att ljudet inte blir vad det skulle kunna bli.

Kanske har alltför många påverkats av Magnepans reklambilder, som väl snarast syftar till att få möbleringen att se vettig ut...

I princip skulle man nog kunna ställa diopler väldigt nära en vägg:

Förutsatt att väggen är lång, och man vinklar högtalarna kraftigt.

/Strmbrg,

Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit fram till en placering där högtalarna (MG1.6) är ganska kraftigt in-tåade.

Diskanten på insidan dessutom - för att få den lite längre löptiden relativt resten - enligt rekommendationerna.

Jag upplever en mycket kraftfull och välartikulerad bas med den här uppställninen!

Jag har en idé om vad det beror på:

Med den kraftiga in-tåingen så skickas bakåtljudet i en sådan vinkel att dess löptid till örat förlängs.

Förr eller senare intrefererar fram- och bakljudet. Det borde vara en fördel om detta sker "senare" hellre än "förr". Reflexljudet hinner diffuseras, fördröjas och avta i amplitud.

Att spela dipoler mer eller mindre rakt mot väggen tror jag är en orsak till att ljudet inte blir vad det skulle kunna bli.

Kanske har alltför många påverkats av Magnepans reklambilder, som väl snarast syftar till att få möbleringen att se vettig ut...

I princip skulle man nog kunna ställa diopler väldigt nära en vägg:

Förutsatt att väggen är lång, och man vinklar högtalarna kraftigt.

/Strmbrg,

kan bara hålla med. jag pendlar mellan att ha mina MG12 1) riktade rakt mot lyssningsplats ca 3,5 m bort (ca 2 m från bortre vägg) - med knappt 2 m emellan, knappt 1 m till bakvägg och drygt en meter till sidovägg och 2) samma mått men vinklade till skärning 1 m framför lyssningsposition. Valet beror lite på hur stark fokusering av ljudbilden jag vill ha - vilket beror på inspelningen. Ni märker att jag inte prickat in positionerna så exakt, men när jag skal börja ställa in så glömmer jag alltid av mig och bara lyssnar... :blush:D

Vill också tjata lite om att man inte behöver transistormonster för att driva Maggisaran. Mina 28W i triodmodus med 6550-rör räcker gott för mina krav. Sedan skall väl erkännas att hårdrock inte "rockar" så bra som det kunde. men det är rätt sällan jag lyssnar på sånt och jag föredrar faktiskt den lite "artiga" presentationen av sådan musik som bjuds.....

Toobs

Link to comment
Share on other sites

Vill också tjata lite om att man inte behöver transistormonster för att driva Maggisaran. Mina 28W i triodmodus med 6550-rör räcker gott för mina krav. Sedan skall väl erkännas att hårdrock inte "rockar" så bra som det kunde. men det är rätt sällan jag lyssnar på sånt och jag föredrar faktiskt den lite "artiga" presentationen av sådan musik som bjuds.....

Toobs

Det kan jag bara bekräfta.

Jag kör Audion Single end med två 6550 per kanal, vilket skall ge 30 watt i 8 ohm, tror jag.

Yttermera så kör jag via "fel" högtalar-tapp. Det låter luftigast och mest dynamiskt med "sämsta dämpfaktorn".

Förmodligen tilltalas man väl just av de "fel" som den här kombinationen lider av, man skit samma.

:)

Link to comment
Share on other sites

Här är ett försök att illustrera vad jag menar med att fördröja bakåtljudet.

Väldigt schematiskt ritat, men principen bygger på att infallsvinkel alltid är lika med reflexionsvinkel.

Ett rum på 4x5 meter med skärmarna mycket nära vägg.

placbredkopiera.jpg

Mitt - tillsynes - omöjliga rum:

Här har slår bakåtreflexen i sidovägg och därefter studsar den som illustrerat.

plac1smal.jpg

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...