HoJ Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Hei dere, en liten hilsen fra Norge.. Er det noen av dere som har Magnepan, kjøpte mine maggier for snart 4 uker siden, er kjempefornøyd.. Finnes det noe flere? Lite MG'er i Norge! Quote
Kent_n Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Hej.. Jag lyssnade på Magnepan 3.6R hos Audio Consept i hans ljudrum, drevs med Boulder-förstärkeri och MBL digitalkälla. Jag har haft lite svårt för denna typ av högtalare (Martin Logan) tidigare. Men med dessa högtalare kapitulerade jag rakt av, maken till bra naturtroget ljud är nog svårt att finna för rimmliga pengar, vilken upplösning, närvaro högtalarna spelade med. Jag förstår att du är nöjd, föresten vilken modell av högtalare har du ? Vad driver du dom med för elekronik ? Quote
Hasse Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Hei dere, en liten hilsen fra Norge.. Er det noen av dere som har Magnepan, kjøpte mine maggier for snart 4 uker siden, er kjempefornøyd.. Finnes det noe flere? Lite MG'er i Norge! Har haft mina 3.6/R i 7 år nu och är fortfarande lika nöjd Quote
sladd Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Kent_n: Du får väl släpa in ett par Martin Logan i ljudrummet för att kunna jämföra då. (själv gillar jag både Magenpan och ML) mvh Quote
Kent_n Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Kent_n: Du får väl släpa in ett par Martin Logan i ljudrummet för att kunna jämföra då. I o för sig har jag alldrig lyssnat på dessa tillsammans för att jämföra, men jag har lyssnat på dom var för sig o det är det jag grundar min uppfattning på. I samband med att jag bytte upp mig på högtalarsidan var jag iväg o lyssnade på ML, tyckte ljudet i mina öron lät platt o oengagerat, trodde till o med att det var fel på högtalare eller förstärkare..men inte då. När jag lyssnade på dessa Magnepan var jag inställd på ungefär samma upplevelse, men till min stora förvåning lät dom guddomligt bra.. Det är väl den gamla tesen "smaken är dom baken" MVH Kent_n Quote
HoJ Posted October 31, 2007 Author Posted October 31, 2007 Jeg har Magnepan MG 12, driver dem med Talk Electronics sett, som gir meg 280w i 4ohm.. det holder mer en nok for meg.. Quote
eliot Posted October 31, 2007 Posted October 31, 2007 Talk Electronics var ett nytt märke för mig Quote
HoJ Posted October 31, 2007 Author Posted October 31, 2007 Talk Electronics var ett nytt märke för mig Ja.. for de fleste.. Ett merke som flagget ut av Norge for noen år siden, ikke mange som har dem (vet om 3 i Norge) Men som spiller utrolig bra! Spendor bruker Talk når de skal presenteres i UK (Talk er fra england) Fikk dette settet cd\for\effekt, meget billig (nytt). Quote
calm Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Har också hört Magnepan 3.6 med Boulder och MBL, men också tidigare då med en Moon kombo för några år sedan. Det är fortfarande en ljudupplevelse som jag kommer ihåg. En starkt holografisk ljudbild som sätter musikerna i en tredimensionell placering som faktiskt saknar omedelbar jämförelse. Den större modellen visades tillsammans med ARC CD 7 och REF 3:an + något slutsteg som jag inte kommer ihåg, på senaste mässan på Sheraton i Stockholm. Samma känsla uppåt i registret men med mera tyngd nedåt. Om det inte vore för storleken och den rumsavskiljande effekten som dessa skärmar får så skulle jag definitivt sätta upp dessa på önskelistan över tänkbara kandidater. Ett annat alternativ med liknande om ej indentisk effekt är faktiskt att gå på ett par rundstrålande högtalare, men då talar vi andra högtalare. Calm Quote
sladd Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Kent_n: Jo, jag ifrågasätter inte din ärlighet Men diskussionen om superakustiskt fixade rum gick högt på malmömässan och just den slutsats du drar är den som kritiseras, dvs man har små möjligheter att dra bra slutsatser av vad man hör om en lyssning är i ett fixat rum och den andra lyssningen är i mer normal miljö. Min slutsats ärt att du alltså måste ta in ett par ML (t ex) in i detta rum för att kunna säga någonting om vad som skiljer de två åt, vilket du egentligen föredrar etc etc. mvh Quote
Kent_n Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Kent_n: Men diskussionen om superakustiskt fixade rum gick högt på malmömässan och just den slutsats du drar är den som kritiseras, dvs man har små möjligheter att dra bra slutsatser av vad man hör om en lyssning är i ett fixat rum och den andra lyssningen är i mer normal miljö. Min slutsats ärt att du alltså måste ta in ett par ML (t ex) in i detta rum för att kunna säga någonting om vad som skiljer de två åt, vilket du egentligen föredrar etc etc. mvh Sladd: I så fall är ju det mesta när det gäller lyssning i butik eller "svanårum" förkastligt, det som gäller då är att låna hem flera par högtalare till just mitt ljudrum, med mina förutsättning avseende golv, väggmatrial, tak, väggdekorationer etc..Endast då blir det en bra jämförelse för mig..Kan bli lite knepigt av olika själ. Men man skall kanske inte helt dömma ut jämförelse lyssning i butiker, fast det är klart är det olika märken=olika butiker, olika elekronik= olika förutsättningar..men ändock ger det en hint av ljudbild o dyl som kan vara en vägledning för mig som konsument. Dom ljudbilder som jag då tycker låter dåligt eller mindra bra kan jag då i ett tidigt stadium sortera bort, tror inte att ljudbilden kommer ändra sig så pass mkt i hemmiljö att ljudbilden vänder 180 grader.. Förhoppningsvis har jag då kvar ett mindre antal högtalare som passar min ljudbild o kan utifrån det utföra mer seriösa tester som dock bör vara under mina förutsättningar. Vad brukar ni rekommendera i butiken om någon står o väger mellan era högtalare o en konkurent ? MVH Kent_n Quote
sladd Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Konkurrent??? Nä, allvarligt... Låna hem är regel 1. Vi kör hem en Martin Logan Summit och ser till så den sjunger bra hemma hos kunden som sedan får känna på den i hemmiljö över en helg eller i en vecka. Vill han sedan ha hjälp med akustiken så löser vi det. Superakustiskt fixade rum kan aldrig vara av ondo, det är en häftig upplevelse och om man som kund är sugen på ett sådant är det ju bra att det finns kompletta sådana att lyssna i. När det gäller Magnepan så är 3,6:an en gammal favorit. Kunde lätt leva med en sådan. mvh . Quote
Kent_n Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Konkurrent??? Nä, allvarligt... Låna hem är regel 1. Vi kör hem en Martin Logan Summit och ser till så den sjunger bra hemma hos kunden som sedan får känna på den i hemmiljö över en helg eller i en vecka. Vill han sedan ha hjälp med akustiken så löser vi det. mvh . Klart seriöst.. Quote
HoJ Posted November 1, 2007 Author Posted November 1, 2007 Synes dette blir litt O.T dere.. Over til tråden igjen.. Har høyttalerne 85 cm fra bakvegg, og 90 cm fra sidevegg. Har famile osv. derfor ikke lengere frem.. Har prøvd å trekke dem 115cm frem uten at jeg syntes det hjalp noe særlig.. Lyden er noe av det bedre jeg har hørt, spesielt diskant og mellomtonen låter helt utrolig! Quote
Hasse Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 I o för sig har jag alldrig lyssnat på dessa tillsammans för att jämföra, men jag har lyssnat på dom var för sig o det är det jag grundar min uppfattning på. I samband med att jag bytte upp mig på högtalarsidan var jag iväg o lyssnade på ML, tyckte ljudet i mina öron lät platt o oengagerat, trodde till o med att det var fel på högtalare eller förstärkare..men inte då. När jag lyssnade på dessa Magnepan var jag inställd på ungefär samma upplevelse, men till min stora förvåning lät dom guddomligt bra.. Det är väl den gamla tesen "smaken är dom baken" MVH Kent_n Om det lät platt och "fel" som du beskriver så lär de inte ha varit rätt uppställda/drivna, till skillnad från planarerna hos Audio Concept. Har haft 3 par Logans tidigare och även de har en ljudbild som är allt annat än platt. Quote
Hasse Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Den större modellen visades tillsammans med ARC CD 7 och REF 3:an + något slutsteg som jag inte kommer ihåg, på senaste mässan på Sheraton i Stockholm. Det var monoblocken REF210 som drev 20.1 den gången. Quote
Engelholm Audio Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 ...Men diskussionen om superakustiskt fixade rum gick högt på malmömässan och just den slutsats du drar är den som kritiseras, dvs man har små möjligheter att dra bra slutsatser av vad man hör om en lyssning är i ett fixat rum och den andra lyssningen är i mer normal miljö. mvh En slutsats man kan dra från en dylik lyssning är om högtalaren är bra eller inte. I ett akustikbehandlat rum ges inget utrymme för ursäkter kring dålig akustik eller liknande, här är det prestandan i högsätet. Att man sen måste låna hem för att lyssna är nästan lika självklart. För mig är det lika själklart att man också bör se över sitt egna rums akustik. Hade varit intressant att höra vem som sade vad om superakustiskt fixade rum på mässan, hur diskussionen löd. Jag var inte där och kan inte ens skylla på avståndet... Quote
Hasse Posted November 1, 2007 Posted November 1, 2007 Synes dette blir litt O.T dere.. Over til tråden igjen.. Har høyttalerne 85 cm fra bakvegg, og 90 cm fra sidevegg. Har famile osv. derfor ikke lengere frem.. Har prøvd å trekke dem 115cm frem uten at jeg syntes det hjalp noe særlig.. Lyden er noe av det bedre jeg har hørt, spesielt diskant og mellomtonen låter helt utrolig! Förstår om du av praktiska skäl inte kan placera skärmarna hur som helst men prova gärna Cardas metoden, klicka på Di-Pole Speaker Placement. Cardas Room Setup Quote
HoJ Posted November 2, 2007 Author Posted November 2, 2007 Förstår om du av praktiska skäl inte kan placera skärmarna hur som helst men prova gärna Cardas metoden, klicka på Di-Pole Speaker Placement. Cardas Room Setup He he.. tipper det låter meget bedre da ja.. Men tørr ikke.. av praktiske årsaker (har ikke mulighet til å trekke MG'ene 155cm frem) Quote
Kent_n Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 Om det lät platt och "fel" som du beskriver så lär de inte ha varit rätt uppställda/drivna, till skillnad från planarerna hos Audio Concept. Har haft 3 par Logans tidigare och även de har en ljudbild som är allt annat än platt. Kan så vara, men jag var hos en återförsäljare i sthlm (Sontec) som jag tycker borde ha kunskapen om hur dessa högtalare skall stå uppställda-elektronisk utrustning som passar högtalarna, jag frågade även försäljaren om det var fel på utrustningen..Svar..nej..Därav mitt omdömme.. Magnepan hos Audio Consept kanske är bättre på dessa frågor ? Men jag upplevde stor skillnad på ljud... Quote
Hasse Posted November 3, 2007 Posted November 3, 2007 Kan så vara, men jag var hos en återförsäljare i sthlm (Sontec) som jag tycker borde ha kunskapen om hur dessa högtalare skall stå uppställda-elektronisk utrustning som passar högtalarna, jag frågade även försäljaren om det var fel på utrustningen..Svar..nej..Därav mitt omdömme.. Magnepan hos Audio Consept kanske är bättre på dessa frågor ? Men jag upplevde stor skillnad på ljud... Inte så konstigt med tanke på att det är stor skillnad mellan deras ljudrum . Det är möjligt att du, liksom jag, föredrar ljudet hos en Magnepan högtalare över en ML men för att få en rättvisande bild måste väl ändå högtalarna höras under samma förutsättningar. Jag har jämfört MG3.6 med reQuest hemma. En Summit skulle dock säkert utgöra ett betydligt större motstånd. Quote
HoJ Posted November 4, 2007 Author Posted November 4, 2007 Har ikke hørt på Elektrostat, hvordan er lyden i ML vs. Maggiene? Quote
Timbre™ Posted November 4, 2007 Posted November 4, 2007 Har säkert lyssnat på fel Martin Logan-modeller genom åren men t.ex. SL-3 har en akilleshäl som jag personligen skulle ha svårt att leva med och det är den smala diskanspridningen i horisontalplanet. Reser man på sig eller dyker ner i en soffa kan ju diskanten fullständigt rulla av. Det har jag aldrig upplevt med några Maggies. Quote
HoJ Posted November 4, 2007 Author Posted November 4, 2007 Meget sant Tmibre, dette blir aldri ett probelm med Maggiene. Liker dem bare mer og mer. Quote
Guest Audio Concept Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 Kan nämna angående Magnepan att vi nyligen har monterat ett 5.1/multikanalsystem hos oss - inklusive Magnepan Center och väggmonterade surround-kanaler. Anledningen till att jag nämner det är med vilken kraft och upplösning ett sådant dipol-multikanalsystem spelar - i förhållande till och som man oftast hör, ett multikanalsystem av traditionell typ. Systemet förmår på ett naturligare sätt skapa luft och detaljer i upplevelsen, och speciellt i förbindelse med multikanals-upplevelser är detta intressant. Rekommenderar därför intresserade att lyssna till sådana uppsättningar oavsett vilket märke som är intressant, magnestater eller elektrostater. Mvh, Audio Concept Quote
shaft Posted November 5, 2007 Posted November 5, 2007 Hej! Som fd Maggie-ägare löser jag tråden med stort intresse Jag skulle gärna köra med Maggies även idag, men flytten till en 1:a 1996 gjorde det tyvärr omöjligt att köra dem på ett bra sätt. Modellen var IIc. Stora men utan ribbon-diskanter. Placeringen gjorde stor skillnad, speciellt i basen. När jag förts satte upp dem på långsidan i mitt skokartongsrum, så var det nästan noll bas. Flytt till att spela på kortväggen ca 90 cm ut och 40 cm sidan gjorde underverk! Basen blev suverän. Fyllig och fin även om den sista okatven saknades så kändes det inte så i praktiken för mig. Magneplanar skall stå i hastighetsmaximum, dvs där luften kan röra sig fritt i rummet utan motstånd. Då kan de andas och verkningsgraden blir bättre. Mer än 90 cm ut gjorde ingen större skillnad hos mig. Det var långt nog i mitt rum. Traditionellt kan många vanliga dynamiska högtalare må bra av att stå i tryckmaximum för att få stöd i basen. Fast nuförtiden med "moderna" högtalare blir det ofta för mycket bas på detta vis samt sämre perspektivegenskaper nära bakvägg. (Undantaget Carlsson och gamla Klipschhorn.) Jag är medveten om vissa generaliseringar här, men så var det för mig ;.) /Shaft edit: Ändrat till att jag spelade mot kortväggen med bra resultat. Quote
HoJ Posted November 5, 2007 Author Posted November 5, 2007 Har prøvd å dra ut høyttalerne til 115cm fra bakvegg, men syntes ikke lyden ble så dramatisk bedre - så jeg satte den tilbake til 85 cm igjen. Har prøvd med noen andre høyttalerkabler i dag (MIT T4) syntes det hjalp en del. Men skal låne disse en god stund - for så gå tilbake til mine gamle billige Kimber-kabler. Får også noen Monster M1 kabler til låns denne uken. Dette kan bli kjekt! Quote
Bebop Posted November 6, 2007 Posted November 6, 2007 Jag har inte hört så många Magnepan. Minns dock Arken för många år sedan då det spelades med Krell tillsammans med Avalon och jag tror det var de stora Magnepanerna. Det enda jag minns var att det var bra, men jag föll mest för Avalon då. Har dock hört de små MG12:orna och dom är magiska och därtill mycket prisvärda. Spelades över McIntosh 6300 på 100 W (8 ohm). Det enda negativa (om det nu är negativt med tanke på hur billigt Watt kan vara) är att det tycks kräva oerhörda förstärkareffekter. Absolut Sound tar upp det i samtliga tester dom gjort. Hasse har bekräftat detsamma i en del PM vi har utväxlat. Skulle vara kul och se vad ni andra har för erfarenhet av detta (i rum mellan 20-35 m2). På hemsidan skriver dom en känslighet på 85 dB i 500Hz och 4 ohm. Om vi tänker oss ett lyssningsavstånd på ca 3 meter så skulle det innebära drygt 80 dB. Det skulle innebära att en förstärkare som kan ge 128 Watt i 4 ohm skulle mäkta med att spela ut 100 dB. Det är faktiskt rätt så högt. För att nå upp till 110 dB krävs det då över 1000 Watt i 4 ohm. Men då är det ju knappast njutbart. Själv har jag mätt upp mina spelningar mellan 85-90 dB vid lyssningspositionen med amplituder upp emot 100. Det är rätt så högt, faktiskt. Quote
HoJ Posted November 6, 2007 Author Posted November 6, 2007 Hos meg så holder volumet, har aldri skrudd volumet mer en litt over halv - og det kommer nok trøkk hos meg, synes jeg. Magenpan.com "skryter" av en følsomhet på 85db, men de steder MG'ene blir testet så sies det at rett følsomhet kryper godt under 80, det vil si nærmmere 75db.. Men de er stabile i 4ohm, så det hjelper godt på. Quote
HoJ Posted November 13, 2007 Author Posted November 13, 2007 Har lånt noen MIT T4 Høyttalerkabler, dette gjorde underverker hos meg.. Flott nedre mellomtone, og pen diskant! Quote
Recommended Posts