Jump to content

Recommended Posts

Guest asimov66
Posted

Denna kabel spelades det med under malmö mässan i hificonsults rum. Den kostar en ligt infon jag läst i en annan tråd 120/m vilket är precis i min budget.

Ett par frågor:

Är det Hifi consult som är ÅF till DNM kabeln?

Försöker hitta singlewire kabeln men ser den enbart som mono kabel då på deras hemsida.

Ser att man kan beställa kabeln i deras online shop men undrar om den inte finns i sverige att shoppa.

Någon som kan ge mer tankar kring denna kabel då jag finner den vara intressant.

Jag har nu Ixos SW511T, men är lite sugen på att byta sen jag sett denna kabel, finns det för/nackdelar om jag väljer att byta?

Tackar för alla svar.

//Morgan

Guest asimov66
Posted

ok...så man delar stereokabeln från 4 ledare till 2.

Posted

DNM (efter Denis Morecroft) är ett engelskt företag vars produkter (läs: förstärkare) redan i slutet på 70-talet importerades till Schweiz (där jag då bodde) av Reson. Eftersom det står DNM reson på kabeln så skulle jag tro att kabeln utvecklats i samarbete mellan dessa båda företag. ;)

Art Dudley diskuterar DNM i Stereophile: Listening #16, April, 2004 och i april 2005 testades kabeln i Stereotimes. Digital Home Magazine kallar kabeln The Reson is the granddaddy of all single-strand solid-core cables.

//Eliot

Posted

Kan du inte bara köpa dig en ringledare på Classe i sjön så får du tunna solid core och en vansinnigt massa meter för en 29 krona...Eller var det så dyrt som 39 kronor tro för 10 meter solid core... ;) .

Sedan lånar du hem dom där 120 kr metern solid core och lyssnar hurvida det blir skillnad.. ..

Guest asimov66
Posted

Det har jag hemma Mayro :D . Kanske borde testa med det hemma först.

Posted
Det har jag hemma Mayro :D . Kanske borde testa med det hemma först.

jag skulle då aldrig göra något annat...Sedan låna hem den andra och hör hurvida du hör skillnader..

Guest asimov66
Posted

Går ej låna hem så vitt jag vet. Men jag kan ju testa med ekun så vet jag hur ljudet blir till stor del. Bra tips.

Posted
Går ej låna hem så vitt jag vet. Men jag kan ju testa med ekun så vet jag hur ljudet blir till stor del. Bra tips.

Jag har ju labbat lite med då dessa ringledare.. Och då dom i enbart ren koppar helst... Dom förtennade skjuter iväg i toppen o blir därför lite i mina öron skrikiga...Så den modellen gick bort..

Men nog anser jag att dessa billiga i bara koppargör det dom skall. Prova.. Men glöm inte inspelningen bara.. Det tar några dagar att sätta sig exakt som alla kablar även om dom är billiga... :)

Lycka till..

Posted

Jag har köpt och testat reson-kablarna som högtalarkablar. För mig var det inte så lyckat. Så dom ligger i en låda nu. Det kan hända att dom har lång inspelningtid, jag hade inte tålamod för det. Så jag dömer inte ut dom.

• 2 weeks later...
Posted
Jag har köpt och testat reson-kablarna som högtalarkablar. För mig var det inte så lyckat. Så dom ligger i en låda nu. Det kan hända att dom har lång inspelningtid, jag hade inte tålamod för det. Så jag dömer inte ut dom.

Jag är visserligen part i målet eftersom jag jobbar med Highfi Consult i Malmö men anlednignen till att vi har börjat ta in DNM kabeln är att jag har använt de själv i många år. Jag tycker att det är en härlig kabel ljudmässigt, mycket snärt och luft och rum i ljudet och i ljudbilden. Sedan gör det inte saken sämre att den inte kostar skjortan. När det gäller inspelnignstid så vet jag egentligen inte eftersom jag har använt kablarna i rätt många år men jag minns att jag inte gillade hur de lät när jag fick dem men att jag nu tycker att den låter mycket bra. Visst tyder det på lång inspelningstid.

Den nya kabeln finns hemma nu men jag har inte hört den än, ska bli riktigt spännande, finns en test i hifi world, kolla på nätet.